aerogp1 schreef:
Bij het nummer 'Gimme Shelter' bij 3:05 hoor je de vrouwelijke vocalist Merry Clayton zingen: "Rape, Murder, it's just a shot away".
En bij het woordje 'murder' slaat haar stem even 'over' o.i.d. Strak daarachter hoor je een soort kreet van reactie komen: iets als Woo! Mogelijk van een bandlid of engineers?
Iemand wel eens opgevallen?
Ongelooflijk laat antwoord op een oud bericht, maar dit zegt wikipedia:
At about 2:59 into the song, Clayton's voice cracks twice from the strain of her powerful singing; once during the second refrain, on the word "shot" from the last line, and then again during the first line of the third and final refrain, on the word "murder", after which Jagger can be heard saying "Whoo!" in response to Clayton's emotional delivery. She suffered a miscarriage upon returning home, apparently due to the strain involved in reaching the highest notes.
Laatste zin is wat minder leuk, maar de vocal performance die Clayton hier demonstreerde is echt een van de beste ooit vastgelegd op vinyl. Wát een power, en het moment dat haar stem overslaat, Mick die daar enthousiast op reageert en de gitaar en piano die van verrassing even uit het ritme gaan is hét moment van het nummer voor mij, nog boven die unieke openingsriff van Keef, de interplay daarna tussen Richards en Taylor, de onorthodoxe percussie en de achtergrondkoortjes.
Dan de plaat zelf. Werkelijk waar fantastisch! Op het moment dat nummers als Gimme Shelter, Monkey Man (die bridge!), Midnight Rambler (die groove!) en het titelnummer en You Can't What You Want (die beiden melodisch zo sterk in elkaar zitten dat ze eeuwig door kunnen gaan) zo goed zijn dat ze het middelmatige Country Honk en de openingsvocalen van Let It Bleed kunnen doen vergeten weet je eigenlijk genoeg.