Rolling Stones - Let It Bleed (1969)

Rock / Blues
Label: Decca

1. Gimme Shelter (4:30)

met Merry Clayton

2. Love in Vain (4:19)
  3. Country Honk (3:07)
  4. Live with Me (3:33)
  5. Let It Bleed (5:27)
  6. Midnight Rambler (6:52)
  7. You Got the Silver (2:50)
  8. Monkey Man (4:11)
  9. You Can't Always Get What You Want (7:28)
avatar van kaztor
Dat bedoel ik juist. Er lijkt een sarcastisch ondertoontje in te zitten, vooral als je de achterkant erbij neemt.

wijsneus
Paulusss schreef:
Ik kan alleen helemaal niet tegen de uitvoering van Honky Tonk Women die hier op staat. Haalt het totaal voor mij erg naar beneden.

Zelfde laken een pak hier. Zéér irritant nummer, waarvoor ik toch naar de draaitafel moet lopen om um te skippen.....

want dit album draai ik niet digitaal

avatar van kemm
kaztor schreef:

Ah, op die manier bedoel je. Niet voluit gaan omdat het niet 'mag'. Dan is het wel een coole reactie natuurlijk. Een aanvaardbare theorie.

avatar van kaztor
Leg Sticky Fingers, het volgende album, er ook maar eens naast. Die taart staat daar niet zomaar naar mijn idee...

Na The Boat that Rocked te zien had ik net ineens veel zin deze plaat nog is te draaien.

Ik weet niet waarom ik naar deze greep maar het universum dat de stones hier creëren is eentje waar ik graag vertoef.

Enkel de volle vijf sterren lijkt mij verantwoord.

Enige minpuntje is you can't (...): hoewel een fantastisch nummer (vooral de versie op unplugged!) hoort het gewoon niet op deze plaat thuis...

avatar van marco straaten
Alleen maar toppers op deze plaat, maar als absolute top: monkey man

avatar van Metal-D78
marco straaten schreef:
Alleen maar toppers op deze plaat, maar als absolute top: monkey man

Monkey man is zeker ook mijn favoriet. Niet alleen maar toppers. You got the silver en Country Honk vind ik niet echt geweldig.

avatar van Droombolus
You Got The Silver is gewoon een lekker Keef nummertje. Country Honk had van mij ook niet gehoeven ...... LIB blijft voor mij een plaat met enorme hoogtepunten ( Midnight Rambler is waarschijnlijk het beste nummer wat ze ooit opnamen IMO ) en zeer diepe dalen waardoor het als album niet echt uit de verf komt .......

Rizz
You Got the Silver vond ik in het begin niet zo leuk, maar ik hoorde hem net weer toen ik de shuffle aan had en het is eigenlijk best wel een relaxed nummer

avatar van kaztor
I'll stick my knife down your throat, baby, AND IT HURTS!!

avatar van hoolie55
Ik als niet echt rolling stones liefhebber moet zeggen dat dit album me redeljk goed kan bevallen. Het enige grote minpunt is de af en toe matige, soms zelfs slechte zang van Jagger. De nummers op dit album zijn goed, honkey country vind ik wel een leuke afwisseling, maar de echte hoogtepunten zijn het openingsnummer en als absolute uitschieter het slotlied. Al met al een veel beter album in mijn ogen dan het hier veel genoemde en mee vergeleken beggars banquet. 3 1/2 *

Rizz
Ik vind dit album ook een stuk beter dan Beggars Banquet, maar voor de rest vind ik de zang van Jagger wel lekker op dit album.

avatar van hoolie55
Ja, met momenten ook wel, maar op sommige platen vind ik hem echt veel minder. Maar zowel bij gimme shelter of you can't bijvoorbeeld is het prima. Vooral in de rustigere nummers vind ik hem zwak overkomen.

Milestones
Monkey Man

Ongeevenaard !!

Bono van U2 heeft het ooit tijdens een interview gezegd.
Angst dat hem iets op het podium overkomt.
Tussen duizenden fans zou zo een doorgedraaide bezoeker kunnen zitten.
The Edge die soms voor hem ging staan.
Zodat hij zich daarachter kon schuilen.
Vriendschap voor de eeuwigheid.
Mick Jagger en Keith Richard hebben een soortgelijke relatie.

Gimme Shelter.
1969, het jaar van Altamont Free Concert.
The Rolling Stones kregen bescherming van Hells Angels.
Escalatie in het publiek.
Waarbij Meredith Hunter de dood vond.
Abrupt einde van het hippietijdperk.
Ondanks protest ging de Vietnam oorlog gewoon door.
Amerika werd zich bewust dat een Staat van Vrede niet haalbaar was.
Welkom in de jaren 70.
War, children, it's just a shot away.
It's just a shot away.
Realistische kijk op de wereld.
Mick Jagger voelde de decadentie aankomen.

Let It Bleed en Country Honk.
Geslaagde flirts op de countrysound.
Elke muzikale stroming kunnen ze aan.
Later nog eens bewezen met het meer disco en funk gerichte werk.
Monkey Man als voorzichtige eerste stap.
Roots in de rock en blues.
Met Midnight Rambler werd dat laatste nog eens bevestigd.

Afsluiter You Can't Always Get What You Want.
Overlijden van Brian Jones eerder dat jaar.
Verwijderd vanwege de ondergang aan drugs.
Roem heeft zijn keerzijde.
Succes kan leiden tot vervreemding.
Grip op het leven is vervaagd.
Gewoon triest als je foto’s uit die periode zag.
Geen weg terug.

Let It Bleed was een zware bevalling.
Gebeurtenissen die overschaduwden.
Opvolger Sticky Fingers was het logische vervolg.
Bandleden die hun inspiratie zochten bij genotsmiddelen.
Littekens veroorzaakt door destructieve overlevingsdrang.
Al bleef de creativiteit aanwezig.

avatar van Kill_illuminati
In plaats van sporadisch luisteren denk ik dat ik dit album maar eens een serieuze luisterbeurt ga geven. Dit samen met Amy's Back to Black. Ja ik voorspel een mooie verloop van de rest van deze week.

avatar van vielip
Eén van de beste Stones albums vind ik. De versie van Honky tonk woman op dit album vind ik ook wel aardig (al kan het niet tippen aan de bekendere uitvoering). Midnight rambler, Gimme shelter, You can't always get en Monkey man zijn de toppers voor mij!

avatar van RebelINS
Voor mij het beste studioalbum van The Stones met een haardikte voorsprong op Beggars Banquet.
Het geheel klopt gewoon, ik kan dit album wel 6 x achter elkaar luisteren en dan nog wil ik hem voor de 7e keer opzetten. Dit komt denk ik omdat het wel één geheel is, maar er toch een grote diversiteit in de nummers zit (evenals Beggars Banquet).
Hoe dan ook wegens de sentimentele waarde die sommige nummers voor mij hebben ,de laatste 2, krijgt hij van mij toch de voorkeur boven eerdergenoemd meesterwerk.

Favorieten: ALLES

5.0*

Beggars Banquet bevat louter steengoede songs. Deze paar mindere waaronder ''You Can't Always Get What You Want''. Dat nummer haalt het gemiddelde van dit album naar beneden voor mij. Dat koor en die eindeloze herhaling van die 2 akkoorden en dezelfde zin.
Gimmie Shelter en Money Man zijn ge-weldig!!

Rizz
Dat... nummer... swingt... de pan uit

Ik vind Gimme Shelter er duidelijk bovenuit springen.
Wat een heerlijk donker nummer.

avatar van Ataloona
Helemaal met je eens. Ik vind het eigenlijk het beste nummer van The Stones.
Geweldige tekst eigenlijk, ik dacht toen ik op de basis school zat altijd dat het liedje over een zwerver ging Maar hij toch een stuk serieuzer. En Mary Clayton en Mick Jagger passen perfect samen op het nummer!

Mooie review trouwens deric

Bedankt!

Die samenzang is inderdaad heel mooi.
Voor mij ook het beste nummer van The Stones.
Kan ik dagelijks naar luisteren, zonder dat het verveeld.

Ja ik luister dat nummer ook gemiddeld 4x per dag!

avatar van Reint
aerogp1 schreef:
Bij het nummer 'Gimme Shelter' bij 3:05 hoor je de vrouwelijke vocalist Merry Clayton zingen: "Rape, Murder, it's just a shot away".
En bij het woordje 'murder' slaat haar stem even 'over' o.i.d. Strak daarachter hoor je een soort kreet van reactie komen: iets als Woo! Mogelijk van een bandlid of engineers?
Iemand wel eens opgevallen?

Ongelooflijk laat antwoord op een oud bericht, maar dit zegt wikipedia:
At about 2:59 into the song, Clayton's voice cracks twice from the strain of her powerful singing; once during the second refrain, on the word "shot" from the last line, and then again during the first line of the third and final refrain, on the word "murder", after which Jagger can be heard saying "Whoo!" in response to Clayton's emotional delivery. She suffered a miscarriage upon returning home, apparently due to the strain involved in reaching the highest notes.
Laatste zin is wat minder leuk, maar de vocal performance die Clayton hier demonstreerde is echt een van de beste ooit vastgelegd op vinyl. Wát een power, en het moment dat haar stem overslaat, Mick die daar enthousiast op reageert en de gitaar en piano die van verrassing even uit het ritme gaan is hét moment van het nummer voor mij, nog boven die unieke openingsriff van Keef, de interplay daarna tussen Richards en Taylor, de onorthodoxe percussie en de achtergrondkoortjes.

Dan de plaat zelf. Werkelijk waar fantastisch! Op het moment dat nummers als Gimme Shelter, Monkey Man (die bridge!), Midnight Rambler (die groove!) en het titelnummer en You Can't What You Want (die beiden melodisch zo sterk in elkaar zitten dat ze eeuwig door kunnen gaan) zo goed zijn dat ze het middelmatige Country Honk en de openingsvocalen van Let It Bleed kunnen doen vergeten weet je eigenlijk genoeg.

avatar van devel-hunt
Het enige minpunt is Country honk, waarom op zo'n klassieker plots zo'n opvullertje??

Stijn_Slayer
Een rechtstreeks gevolg van de invloed van Keith's drugsmaatje Gram Parsons.

Ik vind 'm zo slecht niet, maar ik had liever de single versie op het album gezien.

avatar van iggy
Prachtige stones. Gimmie shelter prachtig nummer van de stenen. Love in vain heeeeerlijk zeikerig gezongen door jagger. Hij verheft zeikerig zingen tot kunst ha. Country honk weer dat heerlijk zangwerk van mick. Ik vind deze versie prachtig met dat viooltje. Het orgineel heb ik iets te vaak gehoord. Live with me horen we weer een snauwerige mick prima hoor. Bij mij gaat let it bleed er ook al prima in. Ach alles klopt gewoon van deze plaat. Ze waren gewoon in bloedvorm. En dat zou nog jaren duren. Het ene naar het andere hoogtepunt zou volgen. Jammer dat ik die prachtige stones periode niet echt bewust heb mee gekregen. You can't always get........

avatar van Snakeskin
met "Gimme shelter", "midnight rambler"en "YCAGWYW" een stel ijzersterke troeven waardoor het geheel net iets sterker is dan de bijna niet te overtreffen voorganger. Essentiele Stonesplaat.........en zij bleven doorgaan met zich zelf overtreffen.

The Rolling Stones lagen vaak met hun platenmaatschappij Decca in de klinsch over de teksten van hun muziek en als het daar niet overging dan waren het wel de platenhoezen. Decca keurde de platenhoes met de wc van Beggars Banquet af en The Rolling Stones brachten het als protest uit in een witte hoes. De klaphoes bevat toch weer een botsende foto. Dat de platenmaatschappij het nummer Cocksuckerblues afkeurden is nog te begrijpen. Toch verscheen het in de jaren 70 in een LP box van het Duitse Decca.
Let It Bleed was het laatte officiele studio album voor Decca en ook de laatste waarop Brian Jones te horen is. Het album bevat zoals gewoonlijk eigenwijze teksten. Op Sticky Fingers voor hun eigen label zouden ze nog een stapje verder gaan. Op deze plaat ook gospelachtig werk
(Gimme Shelter, You Can''t Always Get What You Want). You Can't was een soort Stones antwoord op Hey Jude van The Beatles. In een Stonesboek had ik gelezen dat Mick Jagger er de pest in had dat The Beatles het weer geflikt hadden met Hey Jude.
Het verscheen in een edit versie op de b-kant van Honky Tonk Women. Hier is wel de country blue grass versie Country Honk aanwezig.
Mijn meest favoriete song blijft Midnight Rambler, een nogal maniakale song. Live With Me en Monkey Man spatten er ook echt uit.

Mijn Top 5 van de jaren 1968 t/m 72

1 Let It Bleed
2 Beggars Banquet
3 Exile On Mainst.
4 Sticky Fingers
5 Jamming With Edward (eigenlijk geen Stones album)