The xx - Coexist (2012)

12. Reconsider * (3:46)
avatar van dix
dix
Mctijn schreef:
Voor de liefhebbers van The XX, maar dan met een snufje peper...

Die kan ik ook met volle overtuiging naar deze doorverwijzen.
De overeenkomsten zijn verbluffend en bovendien legitiem.

avatar van Mjuman
Mctijn schreef:
Voor de liefhebbers van The XX, maar dan met een snufje peper...

dix schreef:
Die kan ik ook met volle overtuiging naar deze doorverwijzen.
De overeenkomsten zijn verbluffend en bovendien legitiem.

Dix-it, qed: Young Marble Giants - Colossal Youth (1980)

Wellicht iets ouder, iets authentieker, eerlijker/naïever

Ik vind de eerste 2 nummers van dit album zeer goed klinken. Maar naarmate het album vordert verliest het mijn aandacht. Ik kan het album niet één ruk uitbeluisteren. Naar mijn inziens is het meer een achtergrondplaat en geen luisterplaat. Ik vind het allemaal wat saai klinken ik geef daarom amper een 2;5

Nathan1988
Zitten wat minder uitschieters op als op het debuutalbum. Jammer, maar nog steeds is het een unieke sound.

avatar van Mctijn
Nathan1988 schreef:

Uniek nee, vermakelijk ja

Jammer dat ze ook enkele keren op main stages op festivals opgetreden hebben. Dat doet meestal afbraak aan dit soort ingetogen muziek.

avatar van rolandobabel
jammer dat Last Christmas er niet opstaat ))

GCITY050
Ik luister regelmatig de remixjes van Jamie xx op 22 tracks. Die vind ik toch wel veel lekkerder klinken dan de tracks hierop. Jammer

GCITY050
Op Angels na dan. Kippenvel!!

avatar van Thin Air!
The XX gisteren in de HMH...in 1 woord geweldig. Ik raad iedereen aan die deze muziek goed vind en gisteren niet aanwezig was om ze vooral een keer live te zien.
Hoe kleine liedjes toch heel groot kunnen zijn.
Geweldige lichtshow, goed uitgevoerd, enthousiast publiek etc etc..

Yann Samsa
Ik ben er nog steeds niet uit of ik de herhalingen (muzikaal en tekstueel) zeer mooi gedaan en passend vind, of het een trucje is om nummers die niet echt een duidelijke afgewerkte vorm hebben toch op de één of andere manier als een geheel te doen klinken.

Het heeft een tijdje geduurd, maar eens dit album onder uw huid is gekropen is het echt een kippevelalbum Minder gitaar, meer elektronische geluiden maar het werkt. Naar mijn mening toch wel volwassener als hun debuut.. ben benieuwd naar hun volgende. Alvast een 4,5!

avatar van Gloeilamp
Jammer dat Missing hier niet zo populair is. Ik vind het met afstand het beste nummer van Coexist, en misschien zelfs het beste nummer van The xx

avatar van kobe bryant fan
Mijn favoriet blijft: Angels!
Jammer dat ze die op Pukkelpop (Tv uitzending) in 't refrein trager speelden/zongen.

avatar van Gloeilamp
Ik vond ze op Pukkelpop verder wel echt ijzersterk. Niet echt verwacht dat ze me zo konden boeien op zo'n groot podium. Angels en Crystalised kwamen live inderdaad wat minder goed uit de verf.

avatar van kobe bryant fan
Ja, ze zorgden wel ervoor dat ze het groot podium toch wat konden verkleinen.
Die drums live zijn ook wel vet!

avatar van Man of Sorrows
Het pukkelpop optreden heeft ook mij erg aangenaam verrast. Je zou verwachten dat hun mnimalistische muziek en ingetogen zang helemaal de mist in gaat op een main stage. Dat was dus helemaal niet het geval, wel integendeel. Ik vond het wel opvallend hoe de nummers uit het eerste album live ook met een dance sausje werden gebracht.

Al bij al is The XX misschien nog de meest relevante band van haar tijd. De economische crisis ligt alweer een tijd achter de rug, Amerika heeft dan toch zijn niet blanke president gekregen, laten we dan maar teruggrijpen naar de meest tijdloze en universele thematiek uit de popmuziek. Bovendien zijn het drie jonge mensen die eerlijke breekbare muziek maken, waarbij echtheid belangrijker is dan stoerdoenerij en rock'n roll clichés. Voeg daarbij nog het feit dat dezer dagen het less is more principe boven de typische stadionsound wordt verkozen, en je hebt voor een groot deel het toch wel opmerkelijke succes van The XX verklaard. Uitstapjes als tijdens Reunion mogen in de toekomst vaker worden gemaakt, deze outro in combinatie met de herhaling van een tot de verbeelding sprekende zin is het beste wat The XX tot op heden heeft gemaakt. Angels is, in al zijn naïviteit, ook wel een zeer mooie song.

avatar van JoaMuse
Man of Sorrows schreef:

Dat het donker was, zal daar wel aan bijgedragen hebben. Op Rock Werchter speelde The XX vorig jaar ook op de Main Stage, en de reacties waren toen erg verdeeld. Over hun passage op Pukkelpop lees ik alleen maar positieve commentaren. Op Pukkelpop stonden ze wat later op de affiche, dan komt hun muziek waarschijnlijk beter tot zijn recht.

avatar van Madjack71
Minimalistische muziek, met een aantal opvallende momenten, maar ik deel de kippenvel en euforie van de liefhebbers niet. Het is allemaal al eerder gedaan en dat is geen probleem, dat geld voor zowat alle muziek, maar ik mis de eigenzinnigheid en charisma die het voor mij dat beetje meer geven. Nu blijft de naam van de band en vormgeving vooral hangen en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

avatar van Thin Air!
Ik vind Reunion ontzettend passen bij de vreselijke beelden die ik vandaag allemaal op tv voorbij zag komen. Dan heb ik het niet alleen over de titel van het nummer maar ook over de ongelooflijke intense sfeer.
Het past bij elkaar.

RIP!

avatar van Johnny Marr
De eerste 6 nummers vind ik goed tot fantastisch...daarna zakt het toch wel in, om nog een keer goed wakkergeschud te worden door het mooie 'Swept Away'.

avatar van Balzaretti
Prachtplaat. De eerste zes nummers zijn allemaal raak. Chained vind ik veruit het beste nummer van the XX.

avatar van stoepkrijt
Januari 2017 is voor mij xx-maand. Na het debuut heb ik ook Coexist voor het eerst sinds lange, lange tijd weer eens beluisterd. Van de ene kant is het fijn om deze liedjes weer eens terug te horen, van de andere kant vind ik het spijtig om te moeten concluderen dat dit album minder goed is dan ik het voor ogen had.

Coexist is een ingetogener en sfeervoller album dan het debuut. De lijn van de kalmste liedjes op dat album wordt op deze tweede een heel album lang doorgetrokken. Dat betekent meer dromerige klanken, minder melodie en meer monotone mompelzang. Dat is nu net de kant van The xx die me eigenlijk wat tegenstaat. De meeste liedjes beginnen al direct in kabbelmodus en komen daar vervolgens niet meer uit. Daar houd ik niet van.

Het hele album is me te sereen en te eentonig. Toch zijn er best mooie momenten te vinden. Chained en Tides (die ik in 2012 als favorieten heb aangevinkt) steken iets boven het maaiveld uit, maar echt warm word ik er niet meer van. Daar staat tegenover dat ik Fiction en de tweede helft van Reunion wel ben gaan waarderen. Dat is nu juist een sfeervol, dromerig stuk, maar dit weet me toevallig wél te pakken.

Prijsnummer was en blijft Swept Away.
stoepkrijt schreef:
Tsjongejonge, wat is Swept Away een goed nummer zeg. Dit hele album mag zich dan niet kunnen meten met hun debuutplaat, Swept Away kan zeker concurreren met de beste nummers van xx. Sterker nog: Dit is misschien wel beter. Wat een meeslepend nummer!
De euforie die je kent als je een goed liedje net ontdekt is inmiddels wat weggeëbd, maar eigenlijk kan ik hier nog steeds achterstaan. Swept Away heeft een drive die ik in geen enkel ander nummer van The xx terughoor.

Het niveau van het debuut wordt op Coexist niet gehaald. De liedjes zijn net wat minder sterk en over de gehele linie is het album een stuk monotoner. Dat betekent wel dat het een samenhangender en sfeervoller geheel is, waardoor dit in potentie een mooie luistertrip is. Het grote probleem is echter dat de muziek mij onvoldoende aanspreekt. Bij vlagen is het fraai, maar vaker is de muziek ronduit saai of de zang vervelend. Een voldoende is daarom teveel van het goede.