Bon Jovi - Slippery When Wet (1986)

Label: Mercury

1. Let It Rock (5:27)
  2. You Give Love a Bad Name (3:42)
  3. Livin' on a Prayer (4:09)
  4. Social Disease (4:18)
  5. Wanted Dead or Alive (5:08)
  6. Raise Your Hands (4:16)
  7. Without Love (3:30)
  8. I'd Die for You (4:30)
  9. Never Say Goodbye (4:48)
  10. Wild in the Streets (3:54)
  11. Wanted Dead or Alive [Wembley 1995] * (8:06)
  12. Livin' on a Prayer [U.S.A. 1987] * (5:06)
  13. You Give Love a Bad Name [U.S.A. 1987] * (3:43)
  14. Wild in the Streets [Wembley 1995] * (4:56)
  15. Borderline * (4:12)
  16. Edge of a Broken Heart * (4:36)
  17. Never Say Goodbye [Live Acoustic] * (5:31)
  18. You Give Love a Bad Name [Live] * (4:10)
  19. Livin' on a Prayer [Live] * (5:33)
  20. Wanted Dead or Alive [Live] * (5:22)
avatar van Edwynn
Undiscovered Soul werd gemaakt toen alles gladjes verliep bij Sambora. Gelukkig getrouwd met Heather Locklear, geboorte van een dochter etcetera. Kortom, geen blues. Dat is nu wel even anders.

avatar van Von Helsing
Meneer Bungel schreef:
En ''This original version of the cover was swapped for the wet plastic bag cover just prior to release, mainly due to the fact that Jon Bon Jovi hated the pink border on the cover.'' Maar ja, even die rand weg, en klaar... lijkt mij ook dat vooral de Amerikaanse markt er te preuts voor was.

Niet echt, want de hoes is namelijk wel gebruikt voor de 12" van 'You Give Love A Bad Name'. Deze hoes werd trouwens in de Aardschok/Metal Hammer wel genoemd in de recentie als zijnde de Amerikaanse versie.

Edwynn schreef:

Wat dat betreft (blues) kunnen Locklear en hij best samen een cd opnemen

Meneer Bungel
Von Helsing schreef:
Een 12" is niet gericht op het grote publiek en meer voor 'de liefhebber'. Die grote (Amerikaanse) markt werd toch vast wel als preuts ingeschat (en terecht). AMH zat er toch naast dan, want waar is die Amerikaanse versie dan terug te vinden?

vielip schreef:

Wat dat betreft (blues) kunnen Locklear en hij best samen een cd opnemen

Kan best.

Maar dan sla ik het wel over.

'i ve seen a million faces and i've rocked them all'

die zin uit wanted blijft gewoon geweldig!

avatar van vielip
Niet alleen die zin vind ik...

Ik was in de jaren '90 Bon Jovi uit het oog verloren. Tot ik recent las dat dit Slippery When Wet tot de best verkochte albums van de jaren '80 hoort met toen 12.900.000 verkochte albums. Nu zegt dat niet veel, maar ook weer niet niets. En toen ik de plaat weer eens oplegde viel 'ie helemaal niet tegen.

Het is dus het doorbreek album van de band. Ik las dat ze 30 nummers hadden, die ze getest hebben bij kleine optredens. De beste nummers vind je hierop terug. Met als absoluut 'koningsnummer' natuurlijk Wanted Dead Or Alive. Dat blijf ik echt fantastisch vinden. Ook Let It Rock mag er zijn, met die fraaie opening, wat ook gelijk het album opent. Verder staan er aardige tot heel aardige nummers op. Van de 2 singles heb ik Livinin' on a Prayer net wat te vaak gehoord, maar is You Give Love A Bad Name toch ook een prima nummer.
Uiteindelijk maakte de band ook slim gebruik van de videoclip en werd dit de succesvolste rockplaat van 1987. Een plaat die er nog steeds mag zijn.

avatar van vielip
Ja ik weet nooit precies wat het is met dit album (en ook met New Jersey trouwens). Ik zal ze nooit noemen als top albums allertijden ter sprake komen maar toch...ze hebben iets waardoor ze onweerstaanbaar zijn vind ik. De feel of vibe of hoe je het ook noemen wilt op beide albums is te gek! Simpele hairmetal? Prima joh, ik vind het geweldig!

avatar van Edwynn
Onweerstaanbaar. Dat vind ik nou ook. Alleen jammer van dat wanstaltige Social Disease.

Nieuwstad
Social Disease is ook een uitstekend nummer, helemaal niks mis mee. Ik vind Without Love iets minder, mij persoonlijk iets te zoetsappig. Daarvoor in de plaats had b-kantje Borderline wel gemogen, die rockt wat meer.

avatar van Edwynn
Without Love is ook een uitstekend nummer, helemaal niks mis mee. Ik vind Social Disease iets minder, mij persoonlijk iets te blij en te Aerosmith. Daarvoor in de plaats had b-kantje Borderline wel gemogen, die rockt wat meer.

Nieuwstad
Grapjas

avatar van vielip
Ik vind Social disease en Without love beide goed. Dus niks doen aan de tracklist en gewoon zo laten
Breng dan maar een keer een deluxe edition uit met op de tweede cd alle interessante b-kantjes enz. Met Borderline uiteraard!

avatar van frolunda
Stadionrock met niet al te veel diepgang maar het rockt wel lekker weg.En Livin' on a prayer blijft een fantastisch nummer.

avatar van Von Helsing
Grappig dat uit het niets 'Livin' On A Prayer' weer in de Amerikaanse top 100 staat op nummer 26, dankzij een filmpje op youtube met 13 miljoen hits binnen 1 week.

YouTube - One Man Dances Like Nobody's Watching While Everyone Is He'll Crack You Up! Comedy Videos

avatar van Edwynn
Ja en het rare is dat dat filmpje ook alweer een jaar of wat oud is.

avatar van Ronald5150
Ik heb een zwak voor Bon Jovi. Dat heb ik hier op MM al eens eerder verkondigd. Middels Bon Jovi werd ik geïntroduceerd in de Rock, Bon Jovi was de eerste band die ik live zag en gitarist Richie Sambora is er eentje die ik tot mijn favorieten reken, en wordt daarnaast ook nog eens onterecht onderschat (wat ik ook al meerdere malen heb geroepen). ”Slippery When Wet” vind ik dan ook een geweldig album. Het is duidelijk beter dan hun eerste twee albums, die het vooral van een enkele hit moest hebben (”Runaway”, ”In and Out of Love” en/of ”Tokyo Road”). Op ”Slippery When Wet” klinkt Bon Jovi een stuk volwassener, maar nog steeds fris en pretentieloos. Toegankelijk, ja dat ook, zeer toegankelijk, maar dat deert mij geen moment. Opener ”Let it Rock” valt nog in de categorie wel aardig, maar dan begint de reeks aan klassiekers. De eerste helft van ”Slippery When Wet” is fantastisch. ”You Give Love a Bad Name”, ”Livin’ on a Prayer” en ”Wanted Dead or Alive” zijn tot op de dag van vandaag onderdeel van de live set list en hebben nog niets aan kracht ingeboet. Maar onderschat ”Social Disease” niet. De intro bevat een heerlijke riff vol pinch harmonics van Sambora. Ook ”Raise Your Hands” heeft zo’n monster riff. Daarna zakt het wellicht iets in, maar ”I’d Die for You” en ”Wild in the Streets” zijn nog gewoon prima rock songs. Met ”Slippery When Wet” breekt Bon Jovi definitief door. Ze zullen uitgroeien tot een van de grootste rockbands en worden tegelijkertijd aanbeden en verguisd. Na ”Slippery When Wet” heeft Bon Jovi nog een reeks goede albums gemaakt met als artistieke hoogtepunt (althans naar mijn mening) ”These Days”. Daarna wordt alles inwisselbaar en zijn ze alleen live nog echt de moeite waard. ”Slippery When Wet” is nostalgie waar ik met heel veel plezier op terugkijk en dit album draai ik nog steeds met veel genoegen. Guilty pleasure of niet, maar wel heel erg lekker.

avatar van vielip
Ben het grotendeels met je eens. Echter vind ik niet dat het na Raise your hands minder wordt. I'd die for you, Without love, Never say goodbye en zeker Wild in the streets zijn echt toppers vind ik. Evenals openere Let it rock trouwens. Eerst dat aparte maar o zo prikkelende orgelintro waarna het spektalel losbarst, heerlijk! Eerlijk gezegd vind ik er geen enkele misser opstaan. Hooguit heb ik de hits iets te vaak gehoord maar verder....

avatar van Ronald5150
vielip schreef:
Eerlijk gezegd vind ik er geen enkele misser opstaan.

Daar ben ik het volledig mee eens. Alleen vind ik de eerste helft persoonlijk net even wat sterker dan de tweede helft van "Slippery When Wet".

avatar van Harlequin
Best leuke nummertjes, maar ben gewoon flink zat van Sjon en co. Without Love was toen ik jonger was een groot favoriet van mij, maar zelfs die kan mij niet meer bekoren.

avatar van edje1969
Voor mij beste album van Bon Jovi, al is het maar om Wanted Dead Or Alive. Zie eerdere reacties. Social Disease zie ik als frisse track ertussen. Ook bands als Queen en Rolling Stones hebben " happy" rock in repertoire. Nu Never Say Goodbye even uit de boxen laten schallen....

avatar van adri1982
Ik kocht dit album jaren geleden, volgens mij in 2006. Toen vond ik het nog een geweldig album, maar dat is inmiddels gedegradeerd tot een degelijk goed album.
Reden? Deze rock klinkt standaard en haalt het niet in vergelijking met bands als Marillion, New Order, Waterboys en Smiths, U2 en The Cure die er toen die tijd waren. 'You give love a bad name' en 'Wanted, dead or alive' vind ik overigens de mooiste nummers van het album.

avatar van gigage
No offense, maar zo kun je de hele top 2000 noemen. De andere bands maken een toch wat ander type rock muziek die jou wat beter ligt, denk ik. Deze wat lichtvoetigere ( is dat een woord?) ligt mij dan weer wat beter dan die prozac bands.

avatar van Edwynn
Gekke vergelijking inderdaad. Ik vind To Mega Therion en Somewhere In Time ook beter. Maar om die nu af te zetten tegen Slippery When Wet...

avatar van Kronos
Als ik adri was zou ik dat flauwe album van Coldplay overigens uit mijn top 10 smijten, want toen die tijd verschenen veel betere albums, zoals van Opeth, Arcturus, Idaho, Kronos Quartet en The Flaming Lips.

avatar van vielip
Dat is toch geen vergelijking man!?

avatar van lennon
Ben geen liefhebber van deze band, op een paar hits na.

Toch wilde ik dit album al een tijdje hebben (op vinyl) omdat ik dit dan nog wel kan hebben van de band.
Ik heb dit album ooit op 3 sterren gezet, en dat ga ik niet veranderen heb ik besloten na het wederom beluisteren van de LP.

De hit singles zijn voor mij echt de uitschieters, en daarmee is kant A ook het beste van de plaat. Kant B begint nog veelbelovend met voor Bon Jovi begrippen een stevig rock nummer (Raise your hands) maar de ballads van de band is juist het punt waar ik misselijk van wordt... Wanted is daar een uitzondering op, maar Never Say Goodbye is daar weer een verschrikkelijk voorbeeld van. De slijm druipt bijna van de plaat af. Veel te glad, maar veel mensen viond het goed, dus ik zal we iets missen.

Wild in the streets vind ik ook een te makkelijk nummer... en zo kabbelt kant B dus een beetje weg... Kant A zal bij mij sneller slijten dan kant B, da's wel duidelijk... maar ik hou m wel

avatar van Edwynn
Never Say Goodbye was ook een hitsingle. Net als Wanted Dead Or Alive.