Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)

Rock / Pop
Label: Korova

1. Silver (3:18)
  2. Nocturnal Me (4:50)
  3. Crystal Days (2:23)
  4. The Yo-Yo Man (3:10)
  5. Thorn of Crowns (4:45)
  6. The Killing Moon (5:40)
  7. Seven Seas (3:19)
  8. My Kingdom (4:03)
  9. Ocean Rain (5:20)
  10. Angels and Devils * (4:24)
  11. All You Need Is Love [Live at Brian's Sessions] * (6:45)
  12. The Killing Moon [Live at Brian's Sessions] * (3:27)
  13. Stars Are Stars [Live at Brian's Sessions] * (3:05)
  14. Villiers Terrace [Live at Brian's Sessions] * (6:00)
  15. Silver [Live & Brian's Sessions] * (3:25)
  16. My Kingdom [Live Version] * (3:58)
  17. Ocean Rain [Live Version] * (5:17)
Tuurlijk jonges 't maakt allemaal nieks uut: wie bunt allemaol menskes, Europejanen.

Verslijt een Schot voor een Engelsman en joe hef serjoes trubbel. Noem een Ier een Brit, seem wee. Wurd wie int buut'nland versleet'n veur 'n Duutser, bint wie nait blie.

Manchester meets Liverpool was een van de eerste grote events die Tony Wilson (Factory) opzette. Eea valt uitgebreid te lezen in het heldere en fraaie boek van James Nice. History teaches us nothing?

Mac of Mc is overigens gewoon een patroniem, net als het Ierse O' (O'Connor - zoon van Connor)

Ik had mijn twijfels al bij Sinead.

avatar van Premonition
Werpt ook een ander licht op Dolores

Premonition schreef:
Werpt ook een ander licht op Dolores

Maar om die jankende zombie nou in de schijnwerper te zetten

avatar van brandos
Een van de smaakmakers van de jaren tachtig. Ik mocht ze destijds live op Pinkpop zien en daar waren ze uitermate indrukwekkend. Dit album was hun Magnum opus, met fantastische orkestrale arrangementen. Heerlijke zwarte romantiek die het destijds goed deed maar ruim dertig jaar later nog niet verveelt.

avatar van Jean-Maurice
Ik heb deze versie: dubbel cd remaster uit 2008. Op de tweede cd staat hun legendarische concert in de Royal Albert Hall uit 1983. Je kan hem nog steeds bestellen

Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (CD, Album) at Discogs

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ben ik ook wel in geïnteresseerd. Dit is de mooiste plaat die The Bunnymen gemaakt heeft, dus een opgepoetste versie inclusief live materiaal is welkom. Het is dat de Yo Yo Man mij wat minder aanspreekt anders had ik hier de volle mep voor gegeven. Thorn Of Crowns zit vol met Doors invloeden, althans in mijn ( muzikale ) beleving. Vooral kant 2 ( LP versie ) is grandioos, louter hoogtepunten.

avatar van Mausie
Deze week eindelijk toegekomen aan het beluisteren van deze postpunk klassieker. Ik kende al wel Killing Moon door de film Donnie Darko. Geweldig nummer wat ik best wel grijs heb gedraaid. Maar de rest van dit album mag er ook wezen zeg! Geweldige sfeer wordt hier neergezet. Melancholisch, zoals bij veel andere postpunk, maar toch ook hoopvol. Dat laatste hoor ik niet vaak terug bij de andere genreklassiekers en maakt dat dit album voor mij toch redelijk uniek klinkt in mijn postpunk collectie. En die zanger heeft echt een heerlijke stem. Echt genieten geblazen als hij in Seven Seas richting het eind van de coupletten die eh-eh-eh inzet. Of het stottertje in My Kingdom. Van dat soort kleine, vocale bijzonderheden kan ik heel erg genieten. Dit album zal nog wel aardig wat spreekwoordelijke rondjes gaan maken hier. 4,5* ster voor nu, omdat The Yo-Yo Man en Thorn Of Crowns wat in het niet vallen bij de rest. Geen slechte nummers, begrijp mij niet verkeerd. Maar voor 5* moet alles helemaal raak zijn.

avatar van dazzler
Mausie schreef:

Ik hoor het ook in From The Lions Mouth van The Sound terug. In het licht van de synthesizers.

avatar van Mausie
dazzler schreef:

Ja, daar hoor je het op zich ook wel in. Tot New Dark Age wordt ingezet, dan valt de duisternis

avatar van Chameleon Day
Maar in New Dark Age hoor ik geen wanhoop of berusting in de duisternis, maar eerder woede en strijdvaardigheid. De troubadour treedt geharnast en met getrokken zwaard de duisternis tegemoet....Here it comes......

Chameleon Day schreef:

P'sies: the dark age(s) is het Engels een gebruikelijke aanduiding voor de Middeleeuwen (heksenverbranding), zo'n beetje stammend uit de tijd van de Verlichting.

De troubadour/profeet verkondigt hier zijn visie dat gebruik van technologie (denk kernwapens) ons terug zal werpen in een nieuwe middeleeuwen. Overigens, al eens vaker gezegd, keyboards (zoals bij The Sound) zijn niet altijd synths, al kan een keyboard (met pianolay-out), wel onderdeel zijn van een modulaire synth (zoals de populaire Nord Stage 2, o.m. gebruikt door Julia Holter).