James Blunt - Back to Bedlam (2005)

Label: Custard

1. High (4:04)
  2. You're Beautiful (3:33)
  3. Wisemen (3:42)
  4. Goodbye My Lover (4:18)
  5. Tears And Rain (4:04)
  6. Out Of My Mind (3:33)
  7. So Long, Jimmy (4:24)
  8. Billy (3:37)
  9. Cry (4:06)
  10. No Bravery (4:02)
  11. Fall at Your Feet [Acoustic] * (2:25)
Maar als ik moe ben ga ik naar bed, als ik lam ben dan moet ik nog maar eens zien waar ik beland.

avatar van tbouwh
De melodielijn van Billy ( track 8 ) lijkt rechtstreeks gekopieerd van Gavin deGraw´s Chariot ( 2003 )
YouTube - Gavin DeGraw - Chariot die eerste noten zijn sprekend.

avatar van tbouwh
James Blunt is volgens mij wel het toppunt in de muziekindustrie als het gaat om het haat/liefdecontrast.
Menig vrouw ligt huilend aan zn voeten, terwijl ik hier op musicmeter mensen voorbij zie komen die nog liever doodgaan dan dat ze deze cd moeten afluisteren.
Ik behoor zelf tot de zeldzame (?) tussencategorie: ik heb geen hekel aan zijn muziek, maar ben ook geen fan. Alhoewel ik You´re Beautiful veel te vaak heb gehoord, kan ik dit nummer nog wel waarderen. Goodbye my Lover vind ik echter een zeiknummer, dat beter past bij een manisch depressieve zonderling dan bij een muzikant vol zelfrespect.
Nu heb ik mij aan Blunt´s eerste album gewaagd, en ik kan er geen voldoende vol geven. Alhoewel de meeste tracks ( naast You´re Beautiful bedoel ik High, Wisemen, Tears and Rain, No Bravery en Cry ) mijns inziens wel redelijk zijn, luistert het nooit echt fijn en klinkt alles veelal jankerig/zeurderig.
Dan vind ik Blunt´s recente Moon Landing toch fijner: het zeurderige karakter is dan wat verdwenen.
Niet echt slecht, maar veel luisterplezier biedt deze cd niet. 2,5*

avatar van heartofsoul
Raar hoor, dat afzeiken van James Blunt. Je moet misschien een beetje van zijn stem houden, wat mij tot op heden vrij goed lukt. En dan hoor verder heel aardige, gevoelige liedjes. Niet te vaak beluisteren wellicht, maar dat geldt wat mij betreft voor wel meer "bést aardige" cd's. 3*** dan maar.

avatar van Pietro
0,5
Ik heb meerdere malen geprobeerd om naar de muziek van James Blunt te luisteren, maar de man wekt bij mij alleen maar irritatie op. Ik vind het moeilijk de man serieus te nemen, vooral doordat nummers als You're Beautiful en Goodbye My Lover zo enorm zeikerig en cliché klinken dat ik soms twijfel of dit een serieuze poging is geweest van James Blunt of dat het als een parodie op muziek bedoeld is.

Het is me wonderwel gelukt om Back to Bedlam in zijn geheel te beluisteren, maar dat viel niet mee: 0,5*.

Veel negatieve reacties op deze plaat . Bij You're Beautiful en Goodbye met Lover nog enigszins te begrijpen maar de rest is goed te pruimen. Wiseman is ronduit prachtig en So Long Jimmy met Doors riedeltje leuk gedaan.