Led Zeppelin - Presence (1976)

Label: Swan Song

1. Achilles Last Stand (10:25)
  2. For Your Life (6:24)
  3. Royal Orleans (2:59)
  4. Nobody's Fault But Mine (6:16)
  5. Candy Store Rock (4:11)
  6. Hots on for Nowhere (4:44)
  7. Tea for One (9:27)
  8. Two Ones Are Won (Achilles Last Stand) [Reference Mix] * (10:28)
  9. For Your Life [Reference Mix] * (6:28)
  10. 10 Ribs & All / Carrot Pod Pod [Pod] [Reference Mix] * (6:48)
  11. Royal Orleans [Reference Mix] * (3:01)
  12. Hots on for Nowhere [Reference Mix] * (4:47)
stuart
James Douglas schreef:
'Achilles' red voor mij het album dan weer wel. En als ik zo rondlees staat ik daar niet alleen in. De rest van materiaal is verre van slecht maar mist net die overtreffende mystiek, schwung of kwaliteit die de eerste zes studioplaten wel werd gehaald.

Dat denk ik ook wel; ik moet wel bekennen dat het al weer aardig lang geleden is dat ik dit album beluisterd heb, dus ik kan het me niet precies meer zo herinneren.

avatar van James Douglas
In het licht van de discussie had ik 'm net even opgezet. Ter controle van mijn eigen opinie uiteraard en hetzelfde gevoel overheerste nog steeds

James Douglas schreef:
Inderdaad, zo is het. 'Achilles last stand' is een briljant nummer. helaas wisten ze dit niveau niet aan te houden voor het hele album. Live klonk dat nummer ook geweldig, getuige daarvan de versie op de DVD. Ze hebben echt de beste momenten van Knebworth genomen want eigenlijk waren die optredens niet echt goed(vergeleken met de eerste jaren).

avatar van James Douglas
Juist, de bron droogde een beetje op. Jimmy Page raakte in deze periode ook verslaafd aan de heroïne, wat de verhoudingen in de band nog meer op scherp zette. Robert Plant ging niet mee in de excessen van Page en Bonham en dat ging ten koste van de onderlinge magie.

Father McKenzie
Alhoewel ik mezelf als een ontzettend grote fan van deze band beschouw (dat moet wel als je alle platen, cd's, dvd's en zelfs boeken in huis hebt!), vind ik deze plaat echt een pak minder. De magie was inderdaad een beetje weg, dat kun je goed horen.
Met In Through The Outdoor herpakten ze zich voor een groot stuk, gelukkig.
Naar Zepnormen is dit hier dus een wat matiger album, eerlijk is eerlijk!

von Beethoven
Was destijds mijn tweede Led Zeppelin album
Ik was op zoek naar een Led Zep Nr. waarvan ik de titel niet wist,...ik had een franse gangster film gezien op tv daar hadden ze een afspraak in cafe...op de achtergrond hoorde je fantastiche blues muziek naar mijn idee toch echt een led zeppelin Nr. (bleek ook zo te zijn, het was since I've been loving you leerde ik later!)
Deze was een koopje fl 9.95 meteen gekocht!
Ik dacht kan nooit fout gaan........en inderdaad gewoon een supergoed album van begin tot eind!
dat gezeur over robert plant .....hij is niet goed bij stem vind ik echt bull..... en tea voor one hoord voor mijn ook gewoon zo ingetogen te klinken!
meest ondergewaardeerde Led Zeppelin album!

avatar van TJN
TJN
Ik heb dit album vaak proberen mee te spelen en ik moet zeggen, ik vond het vreselijk moeilijk. Dit is mijns inziens een album waar heel veel aandacht naar gegaan is.. Dit is hoogstaand bandwerk, masterclass! En dan heb ik het alleen nog maar over spelen, ze hebben het ook nog verzonnen, bedacht, gecreeerd, opgenomen en geproduceerd!!! Niet voor niks dat ik ook deze plaat een dikke 4,5 sterren geef. Geniaal zoniet briljant schitteren ze alle vier op dit album.

avatar van aerogp1
Wat een relatief impopulair LZ album op deze site! Toch echt onverdiend vind ik. Dit klinkt net zo lekker als bijvoorbeeld een Physical Graffiti!
Ingewikkelde rifjes en de zang is gewoon goed.

avatar van Hendrix4live
Dit vind ik een van hun mindere albums, maar er zitten wel een aantal goeie nummers op (bv. Achilles last stand, nobody's fault but mine).

stuart
Hendrix4live schreef:

Eens.

Stijn_Slayer
Ik zie dat ik hier 3,5 had gestemd. Na bijna 2 jaar heb ik deze weer beluisterd. Ik was eigenlijk ook van mening dat alles na Physical Graffiti de moeite niet meer waard was, maar toch is deze ook erg goed. Als deze bijvoorbeeld als allereerste Zeppelin plaat was uitgebracht werd hij denk ik veel meer gewaardeerd.

Achilles Last Stand is een geweldig nummer, evenals Nobody's Fault But Mine. Maar we mogen For Your Life en Royal Orleans ook niet vergeten. Candy Store Rock en Hots On For Nowhere (al zit deze geweldig in elkaar) zijn ietsjes minder geslaagd.. Tea for One is weer geniaal.

Na een periode waarin de Zeppelin wat rustiger rondvloog (Houses of the Holy en Physical Graffiti) horen we hier weer de hardrock kant. Het is misschien allemaal wat minder puur en ruig dan voorheen, maar de heren worden natuurlijk volwassen en zullen nu anders in het leven staan. De voorgaande albums zijn beter, maar deze is ook nog steeds heel erg goed. Alleen jammer van de shithoes. 4*

avatar van Bartjeking
Zeker nog wel een degelijk album hoor. Achilles last stand is natuurlijk het meesterstuk van deze plaat, maar for your life en tea for one vind ik ook topnummers van bovengemiddeld niveau.

avatar van vin13
stuart schreef:

Eens.

sluit me aan, Nobody's fault but mine vind ik 1 van hun beste nummers.

avatar van zaaf
gemaster schreef:
'Achilles Last Stand' en 'Nobody's Fault But Mine' kende ik al en dat zijn zeker 5 sterren tracks. De rest van het album is echter zeer middelmatig. Ik heb werkelijk geen enkel interessant idee gehoord. Het is alsof Jimmy Page een paar standaardmodellen heeft gemaakt van hoe een Zep nummer moet klinken. Daarna heeft ie niets verandert aan die modellen en ze op plaat gekwakt. Werkelijk ongelooflijk hoe een band een jaar eerder zoiets machtig moois als Physical Graffiti kan maken en dan vervolgens met dit komt aanzetten....

zeker geen muzikant? standaardmodellen?? heb je t over een traditionele blues oid? dit is rijke muziek, chiel!

een logisch vervolg op kant 4 van PG. wat expirimenteler,
op kant 2 heeft dat zn banale momenten, banaliteiten waar de opvolger nog meer van kent.
deze is voor een zeer groot deel geslaagd. kant 1 dus in zn geheel (jaja achilles, dat weten we nu wel) en voor kant twee geef ik 5 - 3 - 3 - 5 sterren.
kortom, 4, 5 ster. nou, torn daar maar es aan.

avatar van kaztor
Stijn_Slayer schreef:

Ik vind dit juist hun hardste album. Misschien niet hardrock in de meest traditionele betekenis van het woord, maar zo strak als hier klonken ze nooit.

avatar van Hans Brouwer
zaaf schreef:
Kortom, 4, 5 ster. nou, torn daar maar es aan.
Ik kom niet verder dan 2** voor "Presence (1976)". Uit diep respect voor het eerdere werk van Led Zeppelin (eerste vijf albums) zal ik mijn waardering niet daadwerkelijk plaatsen.

Hendrix4live schreef:

Onlangs ook nog eens herbeluisterd; Tja.... het hoge niveau van het eerdere werk... was dit echt niet meer, daarvoor stonden er echt te weinig beklijvende songs op; Achilles Last Stand is misschien het beste hier, de rest vind ik eerder middelmatig.
Ik haal er nog een halfje af; *** vind ik billijk. In Through The Outdoor die hierna kwam, vond ik een redelijke vooruitgang op deze.

beaster1256
ja, ,presence is misschien wel het zwakste album van led zep , alle magie was plots weg , ik weet nog hoe teleurgesteld ik was toen ik de lp voor het eerst oplegde , ik was er een week niet goed van !

Father McKenzie
Het is je aan te zien, beaster (je avatar!)

Stijn_Slayer
Ik vind Presence nog een aardig album, maar niet zo sterk als de voorgaande albums. Van In Through the Outdoor word ik niet zo vrolijk, al kan die er ook nog wel mee door.

beaster1256
Patje , een verjongingskuur ondergaan of een gewone facelift of wat botox , ????

avatar van LucM
Achilles Last Stand en Nobody's Fault But Mine zijn nog uitstekende Led Zeppelin-songs maar de overige nummers missen toch wel de nodige inspiratie, Led Zeppelin lijkt de automatische piloot te hanteren, de magie van weleer is eruit.

In 1976 waren hardrock- en glamrockbands duidelijk op hun retour. Tijd dus voor een nieuwe stroming : punk & new wave.

Yann Samsa
LucM schreef:

Inderdaad.
Zoals er al hebben vermeld; Achilles LAST STAND = Led Zeppelin LAST STAND. Nog eenmaal tonen waarom ze de hardrockgoden zijn. Een epische, knallende nummer met een sterke opbouw, een climax en vooral op muzikaal vlak en vocaal vlak zeer sterk.

Nobody's Fault But Mine vind ik nou net overrated, het is wat voorspellend en niet echt origineel. Graag zou ik deze naam verwisselen met Tea For One als het gaat over 'de goede songs op dit album'. Ook deze song is dynamisch.

Maar voor de rest toch wat mak.
Het rare is; eigenlijk valt er op zowel muzikaal als tekstueel en al die zaken/zever Niets op te merken. Het probleem is; het is een trucje geworden. Het mist emotie en vooral enthousiasme en energie. Ook heerst er geen bepaalde sfeer op het album. Het volgende, en laatste (Coda is een compilatie) zou over het algemeen wel beter zijn. Hoewel daar geen uitschieters zijn, heeft het wel een warm gevoen en zit er gevoel in

avatar van B.Robertson
Een tegenvallende Led Zeppelin plaat. Achilles last stand is best wel goed,maar wordt volgepropt met solo's om een halve plaatkant vol te krijgen. For your life is langdradig en begint hierdoor snel te vervelen.(Voor mij gewoon een zwakke Led zep. song) Royal orleans gaat wel. Nobody's fault but mine hoor ik beslist niet liever dan bijvoorbeeld Ten years gone,The song remains the same of het latere In the evening. Candy store rock is matig en Hots on for nowhere is een misser van de bovenste plank. Tot besluit mijn favoriete song,het nummer waarom ik toch de lp maar heb vervangen voor cd: Tea for one. Een zeer lang,slepend bluesnummer. Het verveelt niet en wordt niet langdradig. Als het maar vijf minuten had geduurd hadden ze de plaatkant ook wel vol gekregen. Gelukkig is het lekker lang geworden en het klinkt gepast. Van Led Zeppelin verwacht ik kwaliteit. Twee sterren.

avatar van kaztor
Nog steeds begrijp ik de negatieve aandacht niet. Is het de tijd waarin het gereleased is? Hier wordt Zep verweten 'banaal' te zijn. Brachten ze dat soort songs dan niet uit op albums als Houses Of The Holy en Physical Graffiti? Geef mij Candy Store Rock, Royal Orleans of Hots On For Nowhere over D'Yer Mak'Er of Black Country Woman any day!

avatar van Edwynn
Niks mis met Presence. Typische Zeppiaanse bluesrock. Links en rechts iets steviger dan anders en soms wat luchtiger, maar dat maakt het niet minder mooi. Achilles Last Stand is één van mijn absolute Zeppelinfavorieten.

kaztor schreef:
Ik vind dit juist hun hardste album.

Moet je toch eens Tea for One en You Shook Me (liefst de lange versie van BBC-sessies) vlak achter elkaar draaien.
Tea for One is alleen acceptabel omdat het een aftreksel van een bijzonder goed bluesnummer is - Since I've been loving you.

avatar van ricardo
Nobody's Fault But Mine is een geweldig nummer, alleen vind ik de stem van Robert Plant een beetje dof klinken, maar een erg aandoenlijk nummer is het wel. Dit album is nog iets minder poppy dan de opvolger volgens mij, hier zit de oude stijl van hun beginjaren ook nog een beetje in. En Achilles Last Stand is ook een mooi nummer maar niet zo goed als Nobody's Fault But Mine. Ook van dit album ken ik alleen maar die 2 nummers, vind het best goed klinken, maar een stuk meer poppy dan hun eerste 6 albums. Het album hierna klinkt nog gelikter in minder rauw dan deze door de keybords die erin zijn gekomen.

avatar van ricardo
Het nummer For Your Live heeft soms een Angus Young achtige gitaarsolo en klinkt het bij vlagen een beetje op AC/DC.

avatar van musician
Mijn minst gedraaide Led zeppelin cd.

Ik vind de nummers verre van geweldig, zijn eigenlijk onder Led zeppelin niveau, met name de tracks 2 t/m 6. Erg gewoontjes allemaal en bepaald niet spannend.

Misschien ben je op zo'n moment teveel gewend van deze wereldband en doet het je niet voldoende meer, al hebben de leden weinig ondernomen om er echt weer eens iets van te maken.

Eigenlijk 3, 3,5 *** maar de cd wordt naar mijn smaak nog gered door de opening en de finish met Achilles last stand en Tea for one. Misschien een beetje uitgeblust na 7 jaar albums en toeren?