Simple Minds - Black & White 050505 (2005)

Label: Sanctuary

1. Stay Visible (5:17)
  2. Home (4:21)
  3. Stranger (4:06)
  4. Different World (Toarmina.Me) (4:35)
  5. Underneath the Ice (4:43)
  6. The Jeweller Part 2 (4:16)
  7. A Life Shot in Black and White (3:33)
  8. Kiss the Ground (4:03)
  9. Dolphins (5:56)
  10. Too Much Television * (4:19)
Ben blij dat zo'n goede groep eindelijk nog eens een fatsoenlijke plaat uitbracht! Ik vind deze plaat op het moment echt fantastisch, misschien wel omdat we zolang niets fatsoenlijks van hun hebben gehoord. Hopelijk is dit een voorbode op nog meer degelijk werk van de groep.
4,5* (Ze zijn terug, en dat is zeer belangrijk!)

andré schreef:
Heb hem nu 1 x beluisterd, maar ik denk dat het daar bij blijft. Zeer, zeer matig. En mensen die het vergelijken met het oudere, betere werk (Vanaf Sparkle in The Rain terug, zeg maar): luister nog eens goed!

En dan durf je na 1 keer geluisterd tegen andere te zeggen dat ze goed moeten luisteren.......

Mischien moet je het zelf nog maar een paar luisteren voordat je zo'n oordeel geeft.

avatar van dynamo d
Stay Visible, Home, Different World (Toarmina.Me), Underneath the Ice en The Jeweller Part 2 zijn stuk voor stuk goede nummers. Muzikaal lekker in mijn gehoor. Ik durf zelfs te beweren, dat na Sparkle in the Rain en New Gold Dream ik dit op een 3e plek zet van beste Simple Minds album. Alleen vind ik zo'n 41 minuten wel wat kort voor een hedendaags album. Niettemin alles bij elkaar genomen een prima "come back" album: 4*

avatar van andré
vigil schreef:

Ja, je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin om nog eens te luisteren

overigens heb ik die ene luisterbeurt wel goed geluisterd!

avatar van orbit
jaja..

avatar van c-moon
Zo André, door één enkele keer te luisteren kan jij een album beoordelen, of moet ik zeggen veroordelen? Sterk hoor? Nu ja, het kan, wellicht heb je superoren: maar ga dan niet aan anderen zeggen wat ze moeten doen: goed luisteren bijvoorbeeld..

Ach... Ja....

dynamo d schreef:

Voor mij staat dit album na "New gold dream" en "Sons and fascination" ook op de 3e plaats, en dan zeer dicht gevolgd door "Sparkle in the rain".
Het geeft al aan wat voor waanzinnig goede come-back de Simple Minds hebben gemaakt met "Black&White 050505". Er schijnt zelfs weer een nieuwe live-dvd uit te komen, vanuit Edinburgh waar ze hun Black&White tour afsluiten.
Ik mag hopen dat de opvolger van het album Black&White 050505 weer net zo krachtig en energievol is, en Simple Minds dit verrassende nivo weten vol te houden, zodat ze in de toekomst weer niet eens onnodig afgekraakt hoeven te worden, en de fans iets hebben om naar uit te kijken, wat ik eigenlijk al doe voor hun volgende album.

avatar van c-moon
Een vriend van me sprak Mel Gaynor (the best drummer in the world, volgens Jim Kerr) na het concert in Taormina, en Simple Minds zijn al volop bezig aan de opvolger voor Black & White 050505, Mel zei dat ie de nieuwe nog véél beter vindt dan B&W 050505 en dat er al heel wat songs geschreven zijn..... Simple Minds verklaarden trouwens eerder al niet lang te zullen wachten met de opvolger van B&W....

Yep, in Edingburgh, het laatste optreden van de tour worden opnames gemaakt, in het kader van 30 jaar Simple Minds, inderdaad voor een Live-DVD.....

Enfin.. afwachten maar

Nou dan heb ik in ieder geval al iets om naar uit te kijken, een nieuw Simple Minds album,.... en dan nog beter dan B&W? Nou ik ben in ieder geval al erg benieuwd, ...en hopelijk weten ze mij weer net zo te verrassen als bij hun laatste.

avatar van orbit
Laten ze weer eens iets maken met dat goddelijke euforische gevoel en die wonderbaarlijk mooie synths zoals in de tijd van Sparkle en NGD alsjeblieft Ook die zoete strums van Charlie Burchill heb ik te lang moeten missen (terwijl hij dat live toch echt wel doet!).
Ik moet toegeven dat deze heel verdienstelijk is, maar hij komt nog niet in mijn top 5 minds platen voor. Daarvoor mist hij toch iets teveel authenticiteit.

Veelbelovende berichtjes hier!
Voor superoor André: pffff, wat een flauwekul weet jij uit je mouw te schudden ...
Natuurlijk is B&W een prachtalbum. Het mag voortaan ook in mijn SM-top5.

[quote]c-moon schreef:
[quote]SoundWave schreef:

Het woordje 'weer' in de zin over een live-dvd past echt niet hé. Simple Minds laten hun fans op dat vlak wel in de kou, vind ik. Beter is dus 'eindelijk'.
De enige dvd die er is, bevat niet eens alle clips (wondermooie, sfeervolle 'Promised You A Miracle' van 'Live In The City Of Lights' ontbreekt ) en het concert van de Street Fighting Years-tour is zielig ingekort en onderbroken met andere beelden, die de livesfeer constant onderbreken. Op dat vlak kunnen Simple Minds eens te rade gaan bij Iron Maiden, want die weten wel hoe je fans met dvd's kan verwennen.
Mocht Jim Kerr dit lezen , fans wachten op livebeelden van oude tournees (S&F, NGD, SITR, OUAT). Dat korte dingetje op 'Seen The Lights' uit de NGD-tour, hemels mooi, maar veel te kort, dus herkansing waard.

orbit schreef:

Heel mooi beschreven, dat 'goddelijk euforische gevoel en die wonderbaarlijk mooie synths'. Hier heb ik het al vaak over gehad: laat McNeil aub terugkeren, zodat de magische klik met Burchill weer ontstaat. C-moon zal weer steigeren als hij dit leest, maar voor mij zit de sleutel tot hun magie werkelijk daar. En daarom is B&W net geen NGD. Ik vraag me eigenlijk af of ruzie aan de basis lag van het vertrek van McNeil. Nu, ook zonder hem zijn ze een wereldband met hemelse muziek, waar U2 op zijn best niet kan aan tippen.

avatar van vigil
Dat Mel de nieuwe cd "weer"beter vindt dan de vorige is natuurlijk een standaard muzikanten opmerking. Er is nog nooit iemand geweest die bij het uitkomen (of uitkomende) gemeld heeft dat de vorige wel een stuk sterker was. Maar goed we hopen natuurlijk wel dat hij gelijk heeft

musicboy schreef:

Steigeren is veel gezegd. Maar ik ben idd. die "breng Mick terug opmerkingen wel grondig zat". En nogmaals, zoals ik al vaker heb proberen uit te leggen: Mick's vertrek had NIKS met ruzie te maken! Mick was het hele drukke tourleven ten tijde van "Street Fighting Years", toen de band toch heel erg in de belangstelling stond, beu en wou meer tijd voor zichzelf en zijn gezin. Om DIE reden is hij toen er ZELF uitgestapt, met ruzie had dat in de verste verte niks te maken...

Ik moet wel zeggen, dat ik het betreur dat niet Andy Gillespie, toetsenist sinds het Cry album (2002) niet mee op tour ging maar in de plaats daarvan het die kleurloze Mark Taylor was, hopelijk is Gillespie er bij het nieuwe album en tour weer bij... Wel moet ik ook zeggen, dat, wanneer SM een tweede STREET FIGHTING YEARS wil maken, en toch muzikaal enorm rijk album, MacNeil's inbrgen zou gemist kunnen worden, al denk ik anderzijds dat Gillespie niet te onderschatten is.... Over Taylor heb ik dan weer zo mijn twijfels...

vigil schreef:

Ik weet het... zo is het.. Maar zoals je zegt: afwachten maar!

avatar van Premonition
Ik ben ook de laatste die de "breng Mick McNeil terug" discussie weer op gang wil helpen, maar het is toch een feit dat chemie tussen hem en Burchill unieke muzikale resultaten heeft opgeleverd. Dat mis ik toch ook in deze plaat, hoe goed het album tov de vorige drie is.
Ik bespeur geen chemie tussen Taylor en Burchill, sterker nog, hij heeft totaal geen muzikale inbreng in de composities. Dat is dan toch een gemis, de inbreng en genialiteit van een benadigd toetenist in de huidige composities van de Minds. Het is nu alleen Burchill en Kerr.

avatar van musicboy
Die woorden van Premonition drukken precies uit wat ik bedoel. De chemie, de magie ...
Het klink wat raar wellicht, maar de pianosolo in 'Alive & Kicking' is hemels dankzij McNeil, heel mooi zonder echter meer bij vervangers.
En bij het album B&W ervaar ik dit ook. Er was nog meer te halen uit parels als 'Stay Visible' en 'Dolphins' met McNeil. Maar ik begrijp wel dat ik oude koeien uit de gracht haal, totaal zinloos dus.
C-moon, ik respecteer ten zeerste je mening en het werk dat je verzet met je eigen site. Met 'steigeren' bedoelde ik niks negatiefs, alleen een klein meningsverschil.

avatar van MartinoBasso
Ben toch echt wel benieuwd naar deze, als ik zoveel lovende recensies lees. Heb hem nog altijd niet gehoord (ik wacht met kopen tot hij minder als 10 euro kost). Ken alleen de singles Home (goed nummer) en Stranger (minder goed, te commercieel klinkend)..
Dus voorlopig nog geen oordeel..

avatar van VanDeGriend
Stranger is imo het enige zwakke nummer van de cd.

Premonition schreef:

Mark TAYLOR speelt GEEN NOOT, ik herhaal GEEN NOOT op BLACK & WHITE! Op Black & White (en op de volgende) is het ANDY GILLESPIE die de toetsen beroert.. Mark Taylor IS HELAAS WEL MEE OP TOUR omdat Gillespie zich blijkbaar niet vrij kon maken... Taylor heeft de uitstraling van .. ja , van wat. Enfin.. Nul uitstraling

Taylor doet uiteindelijk niet meer dan de voorgeprogrammeerde zaakjes van Gillespie tot een goed einde te brengen... Ik had veel liever, zoals in 2002, 2003 en 2004 Gillespie op de tour gezien...

c-moon schreef:

Mark TAYLOR speelt GEEN NOOT, ik herhaal GEEN NOOT op BLACK & WHITE!

Wat bedoel je nu precies?

Eindelijk weer een behoorlijk album van de Simple Minds.
Hopelijk kunnen ze deze lijn voortzetten.

voor de mening van c-moon betreft . ik pesnel hebt je lange schrijven gelezen natuurlijk heeft iedereen hier zijn eigen terechte mening in maar als je goed luistert naar deze good news from album zo als she,s A River en hipnotysed ,criminal word voor dit album hebt je pit nodig ik vind dat als je een echte fan bent van je liefste artiest dan ben je ook tevreden als een schotse formatie als simpleminds het ook even wat minder doet elke album heeft zijn charme elke keer hopen ook de heren zelf natuurlijk dat wat ze uitbrengen goed bij hun fans aan slaat wat je dan vaak hoort waar om een ander wel in de belanstelling en wij niet ik denk dat juist jim kerr het zo bekijkt wie er voor werkt wordt er vroeg of laat voor beloond sterker nog er komt ooit nog is een album uit die van uit het niks in de top 40 binnen komt en zelfs 1 of 2 nummers terecht komen in de top 40 ik zeg maar zo beter laat dan nooit black&white is daar een goed voorbeeld van nou dit kunnen de heren wel hoor nu nog wat meer dvd nieuw matriaal live optreden. dat mag wel meer aan dacht hebben simpleminds ga zo door dan komt het wel goed pesnel

avatar van musicboy
Na het lezen van dit bericht is het nut van hoofdletters en leestekens onbediscussieerbaar bewezen.
Enfin, dvd-materiaal, volledig akkoord!
Maar c-moon is echt wel een toffe gast, weet ik uit ervaring, en GNFTNW vind ik ook goed, maar je kan een fan zijn zonder alles goed te vinden hé. Ik loop bv niet warm voor Real Life. Beetje kritisch zijn heet zoiets.

Ruby1966
Dat bericht van pesnel is werkelijk onleesbaar.

avatar van SirNoodle
Ik ben een halve Simple Minds fan (fan van de Minds, maar zonder de 'simple' adoratie). Na eerste beluistering vond ik dit album echt goed, na een paar keer luisteren nog beter...

Daarna echter begon het me tegen te vallen. Het album lijkt vol met passie & energie te zitten, maar het is me wat te een-dimensioneel. Het blijft allemaal wat hangen in een (weliswaar moedige) poging tot.

Wat overblijft voor mij is een goeie opening track Stay Visible, Different World dat voor mij echt catchy is, en voor de rest heel wat vulling.

jammer, gemiste kans leek me want voor 1 keer was de pers er positiever over.

avatar van musicboy
Ik moet me aansluiten bij de mening van SirNoodle. Als hevige fan doet me dat wel een beetje pijn. Het openingsnummer is inderdaad geniaal, 'Home' een sterke single, maar in zijn geheel kan het album niet tippen aan hun werk uit de beginjaren '80. Neem nu 'Dolphins': goed, maar naast 'Seeing Out The Angels' bv een pover beestje. Ik blijf bij mijn mening: het vertrek van McNeil zijn ze nooit echt helemaal te boven gekomen. Maar laat dat zinnetje niet weer een nieuwe discussie openen. Ook ontgoochelend vind ik dat ze nu een live-cd uitbrengen, maar dan alleen via een Britse krant. Net als die livebundles. Over dvd's zal ik maar zwijgen hé. Soms denk ik dat ze geen oud materiaal willen uitbrengen op dvd omdat de onevenaarbare kwaliteit van vroeger fans te veel op het feit zou drukken hoe veel minder alles geworden is. Maar ook nog dit: de achteruitgang in kwaliteit is echt niet alleen voor de Minds van toepassing. Misbaksels als U2's 'Pop', 'Zooropa' en 'How To Dismantle An Atomic Bomb' hebben de Minds nog nooit gemaakt, of het zou 'Neon Lights' moeten zijn. En dan stoort het me wel een beetje dat U2 zo bekend gebleven is.

avatar van Ayreonfreak
1,5
Je slaat de spijker op zijn kop.... Het vertrek van McNeil zijn ze nooit te boven gekomen. Street fighting years was een goed, degelijk en mooi album met een speciaal plekje in mijn hart, maar daarna takelde het alleen maar af. Jammer. Dit is altijd mijn band geweest, maar confronterend is het om te constateren dat die tijd is geweest.... Het succes is dus niet gemaakt door Burchill en Mc Neil, wat altijd gezegd is in het verleden, maar door McNeil, dat is mijn enige conclussie.... Wat is er eigenlijk van MC Neil geworden????

Je moet gewoon de naam: Michael MacNeil in typen op bijvoorbeeld google en je weet meteen wat er van geworden is.
Ik heb het ook opgezocht en heb zelfs enkele stukjes muziek beluisterd van zijn cd. Klonk erg goed trouwens.
Voor de rest werkt hij metname met jonge muzikanten.
Maar ik zou zeggen check het zelf even.
Succes er mee.