Rory Gallagher - Irish Tour (1974)

Alternatieve titel: Irish Tour '74

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Cradle Rock (7:39)
  2. I Wonder Who (7:53)
  3. Tattoo'd Lady (5:04)
  4. Too Much Alcohol (8:30)
  5. As the Crow Flies (6:03)
  6. A Million Miles Away (9:29)
  7. Walk on Hot Coals (11:13)
  8. Who's That Coming? (10:06)
  9. Back on My Stompin' Ground (After Hours) (5:19)
  10. Maritime (0:33)
  11. Just a Little Bit * (8:38)
totale tijdsduur: 1:11:49 (1:20:27)
Joy schreef:
mooi

dan ben ik een sufk*t, want ik heb mijn platenkast nog eens nagezocht, en ik heb um waarschijnlijk verkocht

damn

Wie gaat zijn albums nou verkopen ??? Zat je onder de plak ??

avatar van ricardo
Vandaag ''Live In Europe (1972)'' de andere live topper van Rory Gallagher gekocht,maar kan beslist niet aan deze ''Irish Tour (1974)'' tippen vind ik, wat energiekheid en kwaliteit van het geluid betreft dan, en deze bruist ook veel meer vind ik.(luister maar eens naar het openingsnummer, en de rest van de nummers die ik al in een eerdere recentie hierboven gepost heb).Deze staat terecht in mijn pers top 10, en vind het ook ''echt'' een van de ''beste'' 10 live platen die ooit zijn uitgebracht.

avatar van Oldfart
Ik zal wel een eigenwijze kwiebus zijn, maar dit spreekt me meer aan dan Rory solo:
Taste LIve

Het verschil tussen de sound van Live in Europe en Irish Tour, zit hem vooral in de gebruikte gitaarversterkers, bij Taste en Live in Europe nog een aantal Vox AC 30's , op Irish Tour Fenders.

Maar beide live albums horen absoluut tot het beste in het genre, daar niet van.

En voor dat je nou denkt waar lult die Oldfart nou weer over hier een voorbeeld:
Taste Live

zelfde optreden

MetalDex
Geweldige filmpjes, Oldfart. Ik wist niet dat er zulk goed beeldmateriaal van Taste voorhanden was. Bestaan er ook live-shows op DVD van deze band?

avatar van Oldfart
Zou ik niet weten Dex, het zijn opnamen van hetzelfde Isle of Wight festival waarvan ik ook de plaat noem in mijn vorige post.
Maar of daar een dvd van bestaat?

avatar van Oldfart
Alleen dit gevonden, daar staan denk ik maar een paar stukken van Taste op: http://www.amazon.co.uk/Isl...

Wat een festival line-up overigens: Hendrix, Who, Free en Taste, the Doors ( met JIM)
en verder John Sebastian, Donovan, Ten Years After, The Moody Blues, Kris Kristofferson, Joni Mitchell, Miles Davis, Leonard Cohen, ELP, Joan Baez and Jethro Tull.

avatar van gijs van e.
EVANSHEWSON schreef:
Pure bluesrocker deze man! Eén brok energie als hij op en podium stond.
Wàt hij zoal deed op dat podium kun je hier goed horen!
Prima liveplaat van een haast vergeten rasartiest!

Ik citeer Eric Clapton over Rory: 'The Man who got me back into the blues''

p.s. Dit is toch wel hele goede muziek, moet maar eens meer van deze kerel gaan luisteren.

beaster1256
steengoeie live cd van één van de beste gitaristen ever, amai wat een inlevingsvermogen en het zweet gutst langs de plaat heen, spijtig dat de man te veel zoop zodat zijn lever een paté werd en hij stierf, maar in de rock en blues wereld blijft hij voor eeuwig bestaan.

avatar van ricardo
Dit is zeker 1 van de allerbeste live platen die ooit uitgebracht zijn,en op blues gebied zeker.Samen met At Fillmore East van The allman brothers Band 1 van de allerbeste live blues platen die ooit op de markt gebracht zijn.

Ik heb rory 3 keer gezien indertijd en altijd spetterde de energie van het podium af en dat is op deze plaat niet minder.
Dit is absoluut z'n beste lifeopname en hier was hij in grootse vorm.
Meteen vanaf Cradle Rock begint het te (blues)rocken en dat gaat tot en met het laatste nummer door.
Deze man leefde de blues van top tot teen en wilde z'n publiek altijd waar voor z'n geld geven.
De duur van deze plaat is misschien nog wat kort want z'n optredens duurden vaak langer dan 2 uur, hij deed ook altijd wel een lange akoustische set in het midden en dan speelde hij nog rustig weer een elektrische set van 3/4 tot een uur er achteraan.
In een interview vertelde hij 'ns dat hij vaak wel door wilde spelen maar dat het publiek op een gegeven moment te moe werd, ken je nagaan!
Het leuke van deze plaat is dat Lou Martin op het fender keyboard meedeed, ik vond dat een hele lekkere aanvulling.
Rory geloof ik niet zo want meestal speelde hij alleen met drummer en bassist.
En wat voor een bassist! Gerry McAvoy speelde heel wat jaren met hem en als je nu nog filmpjes op youtube bekijkt dan zie je dat die mannen kunnen lezen en schrijven met elkaar.
Anyway Cradle Rock vind ik een favoriet en een speciale vermelding voor Walk on Hot Coals want na de solo gaat ie opnieuw een solo spelen en dan voel je dat ie net zo lang speelt dat het publiek helemaal uit z'n dak gaat en begint te juichen, echt fantastisch!

Gish
"As The Crow Flies"
Nog steeds na vele jaren in mijn persoonlijke top 10.
Zelden klonk een valse acoustische gitaar zo mooi.

Gish schreef:
"As The Crow Flies"
Nog steeds na vele jaren in mijn persoonlijke top 10.
Zelden klonk een valse acoustische gitaar zo mooi.
Ik zie hem niet staan trouwens in jouw top 10 .

Gish
ricardo schreef:
Ik zie hem niet staan trouwens in jouw top 10 .

Het gaat ook over het nummer "As The Crow Flies", niet het gehele album. Overigens ook uitstekend natuurlijk.

avatar van ricardo
Ik vind dit hele album subliem, en echt bluesrock van de bovenste plank. Zo zul je niet veel artiesten horen spelen met zoveel passie en energie geweldig gewoon. Als je van blues rock houdt is dit album zeker niet te missen en 1 van de allerbesten in dit genre. Absolute hoogtepunten op een album wat eigenlijk al 1 en al hoogtepunt is vind ik, Cradle Rock, Tatoo'd Lady en A Milion Miles Away.

ricardo schreef:

Helemaal met je eens, heb deze gisteravond na een hele tijd weer eens geluisterd en hij blijft fantastisch. Live in Europe nu ook eens luisteren

avatar van Thomzic
ricardo schreef:

Vind persoonlijk To Much Alchohol één van de hoogtepunten op deze plaat.

DonDijk
Too Much Alcohol is inderdaad

avatar van Stijn_Slayer
Toch jammer dat Just A Little Bit niet op de cd versie staat...

avatar van BlauweVla
Dat nummer staat wel op de oude dubbel CD die ik heb (met zeer saaie grijze hoes). 8 Minuten, dus daar was misschien net nog ruimte voor geweest op een enkele CD. Op de nieuwe uitgave van "Tattoo" staat de titel vermeld als bonus nummer...

avatar van drPaulus
M'n vader heeft me kennis laten maken met deze muziek.
Hij heeft elke LP van Gallagher, maar persoonlijk vind ik deze nog de beste. Al is die verzamel cd 'the essentials'' ook een mooie plaat, ook dat die geremastered vind ik wel positief aan die plaat.

avatar van Ampivinni
geloof nooit de 'honderd beste gitariten' lijst van rolling stone magazine...

Rory staat er niet eens in

Een oprechte rasmuzikant , Rory Gallagher . Een uiterst sympatieke misschien zelfs wat schuwe man zonder alle opsmuk van een rockster . Goed , hij hield van een stevige borrel en dat heeft hij jammerlijk genoeg moeten bekopen met een veel te vroege dood .
Gelukkig is er nog zijn muziek . Irish Tour is een bijzonder livedocument . Het is heel simpel ; Rory plugt in , draait even aan zijn versterker en het is knallen geblazen .
De man blies je overeind met stevig maar evengoed subtiel gitaarspel . De opener Cradle Rock hakt er gelijk geweldig in . De juiste zwetende energie , de improvisaties en nogmaals de oprechtheid van de muzikant Rory Gallagher . Een man die leefde voor zijn muziek , ontstellend (tot zijn dood aan toe ) veel tourde en altijd weer ging voor de magie op de buhne overbrengend naar het publiek .
Die sfeer is goed te vangen op deze liveplaat . Nog altijd 1 van de beste in zijn soort .

avatar van Oldfart
Eén van de weinige muzikanten die tijdens een optreden de tranen over mijn wangen heeft doen rollen..........

Leaving blues
mijn favoriete Gallagher song, f.w.i.w.

Fantastische plaat! Bloed, zweet en tranen. Deze plaat kent geen zwakke momenten. Naast Live in Europe is dit Rory's sterkste album. Uitstekende geluidskwaliteit.

avatar van PinkEclipse
"A Million Miles Away" - Wat een nummer. Geweldig!!!

Ampivinni schreef:
geloof nooit de 'honderd beste gitariten' lijst van rolling stone magazine...

Rory staat er niet eens in

Klopt helemaal Vinc. Ik vind trouwens dat je nooit naar zo'n lijst moet gaan kijken. Er zijn zoveel verschillende stijlen, dat je geen beste gitarist kunt aanwijzen.

avatar van jeroenheinz
Dit is een van de weinige platen die bij mij echt tranen over mun wangen kan laten lopen. De pure emotie die hierop te horen is doet bijna pijn, maar is echt schitterend. Muziek vanuit het hart van een man die helaas zijn hart ook verloor aan de fles. Gelukkig heeft hij ons meer dan genoeg juweeltjes achtergelaten, met deze voor mij persoonlijk als zijn mooiste.

Antonio
Kutjebef zeg, wat zijn Too Much Alcohol, As The Crow Flies en Million Miles toch ontzettend geile nummers, niet normaal meer

De vriend van mijn zus is groot fan van Rory en heeft deze een aantal weken geleden voor mij gebrand en dit gehele album stelt eigenlijk nauwelijks teleur, wat een vakwerk

De inspiratie en liefde voor muziek druipt zowat uit mijn speakers, respect !!!

Joy
beter dan page, en wellicht beter dan hendrix

iig een plaat om je vingers bij af te likken

jazz folk blues rock, vleugje soul, Rory kon het allemaal zolang hij maar een Strat in handen heeft

avatar van Stijn_Slayer
Echt één van de allerbeste live albums, van een zeer grote gitarist. Die opbouw in A Million Miles Away, werkelijk fantastisch.

Ik heb besloten om deze toch een plaatsje in mijn top 10 te geven.