Rory Gallagher - Irish Tour (1974)

Alternatieve titel: Irish Tour '74

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Cradle Rock (7:39)
  2. I Wonder Who (7:53)
  3. Tattoo'd Lady (5:04)
  4. Too Much Alcohol (8:30)
  5. As the Crow Flies (6:03)
  6. A Million Miles Away (9:29)
  7. Walk on Hot Coals (11:13)
  8. Who's That Coming? (10:06)
  9. Back on My Stompin' Ground (After Hours) (5:19)
  10. Maritime (0:33)
  11. Just a Little Bit * (8:38)
totale tijdsduur: 1:11:49 (1:20:27)
avatar van jeroenheinz
Stijn_Slayer schreef:
Echt één van de allerbeste live albums, van een zeer grote gitarist. Die opbouw in A Million Miles Away, werkelijk fantastisch.

Ik heb besloten om deze toch een plaatsje in mijn top 10 te geven.

Lekker bezig, nu nog een paar mensen en misschien komt deze plaat dan in de top 250 waar hij zeker thuis hoort .

Joy
mee eens, dit is een van de beste live platen ooit

Rory in topvorm

wat een spel, wat een sfeer

avatar van ricardo
Dit is wat blues betreft zeker 1 van de beste live platen ooit. Deze vind ik ook nog wel een klasse beter dan Live In Europe, hoewel die ook subliem is.

avatar van Ampivinni
jeroenheinz schreef:

hij had er al in moeten staan VOORDAT de lijst gemaakt werd B]

avatar van barrett
Ik heb me net onderworpen aan deze plaat. Eigenlijk is dat het woord niet, ik ben er gewoon opnieuw van aan het genieten, wat een speelplezier...

beaster1256
rory was later altijd beter live dan studio !, perfecte live plaat !

avatar van ricardo
1 van de allerbeste blues live platen vind ik dit, samen met At Filmore East van The Allman Brothers Band.

avatar van jeroenheinz
beaster1256 schreef:
rory was later altijd beter live dan studio !, perfecte live plaat !

Kan niet meer kloppen Heb van zijn liveplaten Live in Europe, Stage Struck, BBC Sessions en deze. Zo ongeveer elk nummer op deze platen is beter en krachtiger dan de studiouitvoering. Rory was dan een verlegen persoon, op het podium was hij op zun best en wist hij alle emotie het beste uit zijn gitaar te persen. Bluesrock van het hoogste niveau en voor mij persoonlijk een van de beste platen ever!

avatar van Stijn_Slayer
Helemaal mee eens. Ik maakte min of meer écht kennis met Rory door Irish Tour, en heb een tijd lang geen behoefte aan studiowerk gehad.

Na verloop van tijd toch het een en ander beluisterd, en hoewel het nog steeds goed is valt het toch even flink tegen in vergelijking met deze live uitvoeringen.

Ik vind dat zijn studiowerk niet echt een toegevoegde waarde heeft eigenlijk. Tenzij je een die-hard bent, en alles van de man in huis wilt hebben natuurlijk.

avatar van PinkEclipse
Ach wat maakt het uit. Hij maakte goeie studio-albums echter hij was live nog veel beter.
Ook helemaal eens met beide mannen. Voor mij is "Live In Europe"
het beste album. Maar deze krijgt van mij ook de volle 5 sterren.

Kosinski
As the Crow Flies, ongeevenaard vals acoustisch hoogtepunt.
Al tientallen keren gedraaid, maar het blijft heerlijk.

avatar van Hendrix4live
Wat een monsterplaat! Wow! Eén van de beste Blues live-albums ooit gemaakt met Stevie Ray Vaughan's Live Alive, Jimi Hendrix' Berkeley, Band of Gypsys en Woodstock .

5*****.

Joy
wat ene gitaarvirtuoos is onze rory toch

mijn favoriete gitaristen momenteel, rory, hendrix, en die knakker van kingston wall, Petri Walli

dezelfde stijl en gitaargeluid en dat bevalt me momenteel erg goed

deze plaat een van beste liveplaten die ik ken

Joy schreef:

Geen Zappa of Frip meer?

Een waanzinnig virtuoos blues rock album is dit inderdaad, en als je ziet wanneer hij uitgekomen is, is het geluid formidabel goed. Alleen een 5* volstaat voor mij, en net geen top 10 plaats.

Joy
fases he, ene fase draai ik crimson en zappa ieder dag, andere fase, zoals nu, draai ik veel kingston wall, rory, laatste hendrix

avatar van ricardo
Heb ik ook, afgelopen week de hele week Waka Jawaka in de auto gedraait. De andere week is het weer Iron Maiden, dan weer Porcupine Tree. Ik heb ook fases. Soms ben ik ook zomaar flauw van een album die ik een paar week terug nog helemaal super vond. Ik blijf aant veranderen met het geven van stemmen en mijn top 10. Eigenlijk heeft dat idd geen zin, omdat het vooral moment opnames zijn.

avatar van RJvries
Mijn favoriete live plaat, met als hoogtepunt voor mij: 'As the crow flies' beter is er bijna niet

avatar van Stalin
RJvries schreef:
'As the crow flies'...beter is er bijna niet

Echt wel !!!

Ben je bekend met de nummers Moonchild en Bad Penny van 1 van Rory's andere live-albums, namelijk Stage Struck ?

avatar van matthijs
Al 17 jaar mijn favoriete live plaat. Niet mijn favoriete liveplaat van Rory, maar gewoon mijn favoriete liveplaat.

Guardian of Isis
Heerlijk album! Voorlopig 4 sterren, maar dat kan makkelijk nog stijgen. Favoriet moet toch wel Maritime zijn.

avatar van hmaeghs
Drie keer was hij op bluesrock Tegelen en drie keer werd ik overweldigd. Inn 1992 had ik het geluk om hem bij toeval (voor zover dit bestaat) te mogen aanschouwen in het centrum van Dublin (Temple Bar). Hij maakte een onvergetelijke indruk. Irish tour is een van zijn finest hours.

avatar van ricardo
Als ik deze weer eens opzet denk ik altijd van wauw wat een overweldigend begin, wat een geluid wat een expressie. Ik heb het geluid niet eens zo hard staan, maar de vloer dreunt en trilt er gelijk al over. Waarom staat deze eigenlijk niet meer in mijn top-10? Omdat er natuurlijk maar 10 in kunnen. Ik zou hem eigenlijk terug moet zetten in mijn top-10, maar dan moet er een ander album uit, en die erin staan zijn al zo goed.

Deze en dat live album van The Allman Brothers band is denk ik zowat wel echt het beste wat je kunt krijgen op live gebied qua blues rock live albums denk ik.

avatar van matthijs
Dit album van Rory draai ik zelden maar ik denk --wat voor buien er ook nog allemaal langskomen--dat ik m altijd goed blijf vinden!

avatar van Arrie
Koffiepraat verwijderd. Daar hebben we PM voor. En als je over live-albums wil praten, is daar ook wel een topic voor.

avatar van AdrieMeijer
Deze versie van "Walk on Hot Coals" is zó geweldig. Vooral het laatste stuk, als het zanggedeelte klaar is en er min of meer naar een slot toegewerkt wordt. Rory dempt de snaren met de muis van zijn rechterhand en rammelt er nog een merkwaardige solo uit. Het gaat een hele tijd alleen maar van takketakketak en tokketokketok en dan zijn daar ineens die majestueuze slotakkoorden. Hááá!!! Verplichte kost voor alle luchtgitaristen.
Toch hoor ik nóg liever "Rory Gallagher Live in Europe", vanwege de trio-bezetting. Met alleen bas en drums als begeleiding komt de gitaar goed tot zijn recht (zie Jimi Hendrix Experience, Police, Creedence Clearwater Revival) en ik heb iets tegen het gepingel van pianist Lou Martin. Ik vind zijn solo's saai en ongeïnspireerd, al valt het op deze cd nog mee. Wanneer ik kijk naar de Rockpalast-dvd erger ik me echt groen en geel aan zijn gehamer op de toetsen.

avatar van fatima
Kan zijn, maar hij maakt van 'a million miles away' wel één van de mooiste nummers die ik ken. Prachtig samenspel met Rory's gitaar.

avatar van BlauweVla
Ik vind de toetsen er goed bij passen. Ik mis ze dan ook erg op bijvoorbeeld het "Top Priority" album, die weliswaar hard is, maar ook kaal klinkt.

avatar van matthijs
@fatima: inderdaad super nummer, deze hele plaat is eigenlijk een grote melancho-adrenaline roes voor mij..

avatar van vielip
Geweldig live album! Toch hoor ik liever Stage struck omdat ik meer fan ben van de Top priority en Photofinish periode. Toch mag dit album natuurlijk in geen enkele bluesrock collectie ontbreken! Alleen al vanwege het magistrale A million miles away. Wat een sfeer en spelplezier spatten hier vanaf zeg! Helaas nooit live mogen meemaken...veel te vroeg heengegaan

avatar van matthijs
heb rory kort voor zijn dood nog in paradiso gezien. muzikaal gezien niet memorabel, ik vermoed door zijn alcoholisme, maar qua sfeer wel super!