Rory Gallagher - Irish Tour (1974)

Alternatieve titel: Irish Tour '74

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Cradle Rock (7:39)
  2. I Wonder Who (7:53)
  3. Tattoo'd Lady (5:04)
  4. Too Much Alcohol (8:30)
  5. As the Crow Flies (6:03)
  6. A Million Miles Away (9:29)
  7. Walk on Hot Coals (11:13)
  8. Who's That Coming? (10:06)
  9. Back on My Stompin' Ground (After Hours) (5:19)
  10. Maritime (0:33)
  11. Just a Little Bit * (8:38)
totale tijdsduur: 1:11:49 (1:20:27)
avatar van Ernie Ball
En by the Way: Top 10 it is!

avatar van viking1
Geweldig album,
Hoort eigenlijk in de top 250 lijst thuis!!
Vorig jaar juni naar Ierland geweest naar het rory gallagher festival in ballyshannon. Was een geweldige ervaring.
Leuke bands en gezellige sfeer.
Maar dit album voor mij beste live album ever!!
Rauw en puur dit,alsof je er live bij bent.
Play it loud
Dikke 5 punten!!

ik ben inmiddels wel wat uitgeluisterd met R.Gallagher. Maar Irish Tour is zonder twijfel het beste wat er van hem ligt. Voorts is Photofinish een briljante plaat!

avatar van BoyOnHeavenHill
Net de geremasterde CD van UMC uit 2018 aangeschaft, met bovenstaande tracklisting, dus inclusief Just a little bit als bonus track. Door bovenstaande totaaltijd van 1:20:27 lijkt het nu of er op de CD middels "overburning" meer dan 80 minuten is geperst, maar feitelijk is het zo dat het eigenlijke Just a little bit geen 8:38 maar slechts 8:00 duurt, en dat gedurende de extra halve minuut van de speeltijd daarvan Maritime te horen is (zodat de CD ook geen 1:20:27 maar slechts 1:19:55 duurt). Mijn CD bevat dus ook maar 10 nummers, en Maritime wordt ook nergens in het boekje of op de hoes vermeld (maar staat er dus wel op als een soort anonieme coda).

BoyOnHeavenHill schreef:
ik vind dat toetsengeluid (Fender-piano die soms naar een orgeltje klinkt?) absoluut niet passen bij Gallaghers gitaargeluid, het is soms bijna een kindermuzakje dat de intense sfeer van de nummers ontkracht, alsof er samples van een andere plaat doorheen worden gemixt. Erg storend.
schreef ik in 2011. En al die jaren later stoor ik me er nog steeds aan, maar ik geef dit album toch een half sterretje meer vanwege de onvoorstelbare intensiteit en de totale overgave ervan – soms ben ik gewoon bang dat Gallaghers zweetdruppels door mijn speakers heen komen druipen. Nou ja, dan draai ik het allemaal maar zó hard dat je die toetsen niet kan horen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Vrijdag 2 april, NPO 2 Extra, 22:35-0:00 : Rory Gallagher – Irish Tour '74, "Muziekprogramma". Wellicht / hopelijk livebeelden of zelfs een heel concert uit die tour.

avatar van fatima
Met een aantal songs die niet op dit album staan. Toch wel weer verrassend....

avatar van Lura
BoyOnHeavenHill schreef:

In 2000 deze DVD gekocht. Het jaar ervoor had ik zijn geboortedorpje Ballyshannon bezocht. Pas het vorige decennium kreeg hij daar een standbeeld, voorafgegaan door enkele andere plaatsen.

Gallagher is hier op zijn best met drie geweldige begeleiders. Drie keer live gezien in die gloriejaren. Walk on hot coals is al meer dan 4 decennia mijn favoriete nummer van hem. Uiteraard komt dat nummer hier voor.

Er bestaat trouwens nog een andere versie van dit album, een box met vier cd's : Irish Tour '74...City Hall in Session - Rory Gallagher | Songs, Reviews, Credits | AllMusic