Rory Gallagher - Irish Tour (1974)

Alternatieve titel: Irish Tour '74

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Cradle Rock (7:39)
  2. I Wonder Who (7:53)
  3. Tattoo'd Lady (5:04)
  4. Too Much Alcohol (8:30)
  5. As the Crow Flies (6:03)
  6. A Million Miles Away (9:29)
  7. Walk on Hot Coals (11:13)
  8. Who's That Coming? (10:06)
  9. Back on My Stompin' Ground (After Hours) (5:19)
  10. Maritime (0:33)
  11. Just a Little Bit * (8:38)
totale tijdsduur: 1:11:49 (1:20:27)
avatar van uffing
Heb hem nu weer opstaan en ik kan niet stil blijven zitten; ik moet gewoon airguitar spelen of airdrummen. Wat een intensiteit en spelvreugde hoor je hier toch. Rory is de grote ster, maar vlak de andere drie jongens ook niet uit. Zelden zo'n strakke begeleidingsband gehoord.

Walk on Hot Coals

avatar van Stijn_Slayer
De band is inderdaad uitstekend. Vooral de toetsenist, die ik altijd mis als Rory met een trio achter hem speelt.

Het moet geen makkelijke opgave zijn geweest om met Rory Gallagher te spelen. Overal op anticiperen, elke improvisatie, elke solo die net even wat langer gerekt wordt. Anderzijds kan Rory schitteren doordat de band het niveau hoog houdt en zorgt voor een stevige basis. Strak inderdaad, maar wel met een bepaalde 'losse feel' zodat het natuurlijk en spontaan blijft klinken i.p.v. machinaal.

Dit is gewoon een plaat waar je nooit over uitgepraat raakt, ook al kan ik elke lick en elke solo dromen.

avatar van uffing
Dat ben ik wel met je eens, hoe strak het ook is, het klinkt allemaal nog steeds erg spontaan en geïmproviseerd.

Ik ben inmiddels zover dat ik hem een plek in mijn top 10 heb gegeven.

Stijn en Uffing, mooi gezegd

avatar van Don Cappuccino
De band die hij hier had was echt geweldig. Een band die echt retestrak speelt maar toch losjes zoals Stijn_Slayer zei. Bassist Gerry McAvoy is misschien wel een van mijn favoriete bassisten, die speelt zo die dingen van Gallagher mee. De chemie is gewoon super.

Op de BBC Sessions staat echt zo´n geweldig vraag/antwoord-stuk tussen McAvoy en Gallagher. En de toetsenist is echt een baas!

@ Matthijs, thanks

Gerry McAvoy ook nog eens bijzonder trouw. Sinds 1970 heeft hij met Rory samen gespeeld. En wie zou er nu geen drummer willen die Rod De'Ath heet. Ik ben het overigens wel met Stijn en Don eens dat ik Rory liever met dan zonder pianist hoor. Het voegt nog een stukje extra swing toe.

avatar van Huygens
Ik hoor deze ook liever dan Live in Europe. Bijna alleen maar goede tracks. Walk on hot coals is heerlijk, vooral het instrumentale deel, zoiets verveeld nooit. Alleen I whonder who en Too much alcohol voorkomen dat ik 5 sterren geef.

Toetsenist en drummer verdienen inderdaad wel wat meer credits dan ze doorgaans krijgen. Overigens zou het Rod De'Ath niet echt goed vergaan na z'n periode met Rory, maar dat is een ander verhaal.

avatar van BoyOnHeavenHill
Aantal fantastische nummers natuurlijk: Cradle rock, Tattoo'd lady, A million miles away, superlatieven schieten tekort. Maar wat me wel van het hart moet --

AdrieMeijer schreef:
ik heb iets tegen het gepingel van pianist Lou Martin. Ik vind zijn solo's saai en ongeïnspireerd, al valt het op deze cd nog mee.

Ik dacht even dat ik de enige was, maar ik vind dat toetsengeluid (Fender-piano die soms naar een orgeltje klinkt?) absoluut niet passen bij Gallaghers gitaargeluid, het is soms bijna een kindermuzakje dat de intense sfeer van de nummers ontkracht, alsof er samples van een andere plaat doorheen worden gemixt. Erg storend.

Fantastisch. Ik ben deze legende net een beetje aan het leren kennen en zit te denken welke albums ik eerst moet kopen; de live of de studioalbums. Misschien kunnen jullie me wat aanraden? Aangezien jullie de echte kenners zijn

Hier staat geen enkel slecht nummer op. De energie spat er van af. Voor mij tot nu toe de beste plaat van Rory, al moet ik nog een groot aantal van zijn platen beluisteren

avatar van Stijn_Slayer
Ik ben een grote fan, maar Irish Tour is voor mij echt de standaard waar alles mee vergeleken wordt. Ik vind z'n live werk eigenlijk altijd beter dan z'n studiowerk. Heb ook meer op met deze band dan z'n power trio achtige idee. Als ik bijv. 'Tattoo'd Lady' zonder toetsen hoor, dan hoeft het van mij eigenlijk al niet meer. De studioversie hoef ik al helemaal niet te horen (en dat heb ik eigenlijk bij de meeste van z'n bekendste nummers). Rory Gallagher was echt een podiumbeest in de meest zuivere zin van het woord.

Eigenlijk maakt het niet uit wat ik van hem beluister, ik ben altijd een beetje teleurgesteld, omdat het minder is dan Irish Tour. Zelfs bij Live in Europe heb ik dat een beetje. Dit is dan ook één van de weinige platen die ik 5* toeken. Hij was zeker niet slecht in de studio, maar het voegt voor mij eigenlijk weinig toe.

avatar van Dexter
Je kunt anders ook de dubbele verzamelaar Big Guns (2005) proberen. Daar staat werk op van zijn vroegste periode (met Taste) tot en met zijn laatste studioalbum Fresh Evidence en het akoestische album Wheels Within Wheels. Hoewel zijn studio-albums absoluut niet slecht zijn, vind je Rory in optima forma terug op liveregistraties. Naast deze zijn Live in Europe, de BBC Sessions en de registraties van Rockpalast echte aaraders.

Dexter schreef:

Mijn pa heeft Big Guns al in huis, een erg goede verzamelaar. Hij heeft ook een aantal studio albums en Etched in Blue. Ook heeft hij een aantal concerten, o.a. Irish Tour, Montreux en Rockpalast. Ik heb zelf alleen The Essential en Live at Montreux, maar ik zou graag wat meer van Rory willen hebben. Ik zag de boxset "Lets go to work" laatst ergens online, ik denk dat ik deze eens ga proberen.

avatar van matthijs
Ik heb deze plaat al vijf jaar hier in mijn top 10 staan, en sindsdien niet meer gedraaid.
Tot dit weekend! Dat was weer even enorm genieten.

Juist ook omdat ik m zolang niet heb gedraaid. Hierin ben ik geloof ik beetje apart, dat ik mijn meest favoriete platen opzettelijk niet vaak draai. Of niet?
Het viel me nu op dat er --ook al is er geen echt slecht nummer te bekennen-- toch ook een paar matige nummers op staan, het eerste (Cradle Rock) en laatste (Just a Little Bit, niet hier op de tracklist maar wel op mijn dubbelLP).
De rest is allemaal erg goed, met voor mij met grote voorsprong als hoogtepunten
*Million Miles Away
*Walk on Hot Coals
Dat laatste nummer, tjonge, dat gitaarspel, kippenvel... En ook zo'n geweldig samenspel!

avatar van Stijn_Slayer
Ik draai ze ook niet vaak. Wil ze graag een beetje speciaal houden. Je moet er natuurlijk niet aan wennen, dan wordt het effect minder. Denk dat ik ze één keer per jaar draai (alleen All Things Must Pass draai ik heel vaak).

avatar van matthijs
All Things is ook een van mijn favorieten, Stijn! Heel andere muziek, maar met vergelijkbare intensiteit gemaakt. Sommige muziek draai ik niet eens maar luister ik alleen live. Een leuk voorbeeld: Slayers "Decade of Agression", nog een van onze gedeelde favorieten: nu ik de jongens in 2011 weer live heb mogen zien kan ik daar weer een paar jaar op teren. "Live zien" is bij Slayer trouwens wel een flink understatement. "Je laten wegblazen" is beter... Ik ben al een half jaar aan het bijkomen. Alleen als het te lang gaat duren voor ze weer komen zet ik deze (live)plaat weer s op

En dan heb je de Golden Earring, die hoef ik nu niet per se live meer te zien, maar hun Live '77 vormt toch echt samen met Slayer en Rory mijn favoriete live-album top 3!

avatar van vielip
Stagestruck is veprlichte kost vind ik als je het over z'n live albums hebt! Ik vind zijn periode Top priority en Photofinish net een tikkeltje beter dan de periode daarvoor. Daarom vind ik Stagestruck dus ook zo verpletterend goed. Dat enthousiasme en die gedrevenheid, heerlijk!! Notes from San Fransisco is ook te gek trouwens!

avatar van Don Cappuccino
En natuurlijk van Taste ook nog Live At The Isle Of Wight. Daar is hij ook in topvorm. Maar dit heeft hij later niet meer geëvenaard op zijn studioalbums of livealbums. Al zijn zijn studioalbums ook van hoge kwaliteit.

avatar van frankholst182
Ik heb onlangs de hoes gewijzigd. Origineel is de hoes van deze plaat namelijk de grijze achtergrond met rode letters. Blijkbaar heeft iemand wèèr de hoes gewijzigd. Maar dit is de hoes van de CD. Ik ben van mening dat de eerste pers van de LP hier moet staan. Of zijn mijn bronnen onjuist en is deze hoes de eerste pers? Iemand hier heel veel verstand van?

avatar van Stijn_Slayer
Het klopt volgens mij wat je zegt. Pa heeft ook de LP met grijze hoes.

avatar van BlauweVla
Ik heb een hele oude dikke dubbel CD, ook met inderdaad grijze hoes. Die is veel minder mooi, maar wel volgens mij ook, origineel.

avatar van matthijs
Ik heb deze week een 'bonustrack' toegevoegd, de laatste track van mijn (grijze) dubbelLP die nog niet op de tracklisting hier stond. Vermoedelijk was die tracklisting van de enkele cd, waarop, zoals eind jaren 80 gebruikelijk, een dubbelLP gewoon incompleet op werd gezet. Het omgekeerde van een deluxe anniversary bonus-editie. Is daar een woord voor? Een looser editie?

Nee, want het is naar mijn mening geen groot gemis, deze (semi-live) track te missen. Als je geen verzamelnerd bent zou ik gewoon denken "mooi, dat weten we dan ook weer" en lekker verder gaan met wat anders .

matthijs schreef:
Een looser editie?

avatar van uffing
Hoe meer ik deze werkelijk fantastische plaat luister, hoe meer spijt ik krijg dat ik deze gast nooit live aan het werk zal zien. Wat een verschrikkelijke mooie, energieke intense plaat is dit toch, het kippenvel staat weer dubbeldik op mijn armen.

avatar van vielip
Aankomend weekend in Wijk aan Zee; Rory Gallagher memorial weekend met o.a. Gerry McAvoy en Ted McKenna die met diverse gitaristen uit binnen en buitenland de pannen van het dak spelen! Ga er voor het eerst naartoe. Ben benieuwd!

De setlist hiervan heeft enige overeenkomsten met Calling Hard, een live dubbel CD die ik vijftien jaar geleden van de Zaandamse bieb heb geleend en gedeeltelijk op CD gebrand. Daar staan ook Messin' with the Kid, Bullfrog Blues, Do you read me, Calling Card en Secret Agents op. Calling Card is inferieur aan die van BBC-sessies, maar de andere vier zijn briljant, mede dankzij Lou Martin. Die is een zwaar onderschatte toetsenist.
Calling Hard staat niet in de discographie volgens Wikipedia noch op deze site.
Maar ik mis het fantastische Walk on hot Coals, net via Youtube afgeluisterd. Lou Martin blijkt hier al een verrijking.

M.Nieuweboer schreef:
Calling Hard staat niet in de discographie volgens Wikipedia noch op deze site.

Calling Hard staat wel op wikipedia bij de discografie, alleen onder een andere naam. Hij zit als dubbelcd in de boxset The G-Man Bootleg Series Volume 1. Ook The Bullfrog Interlude is aanwezig in die set. Deze boxset staat inderdaad niet op de site, maar is ook moeilijk te vinden. Tegenwoordig kost hij al snel rond de 60 euro. Maar dat is de enige uitgave van zowel Calling Hard als The Bullfrog Interlude op cd, dus het geld meer dan waard.

Zie trouwens net dat The Bullfrog Interlude ook niet op de site staat. Tijd dat hij wordt toegevoegd, aangezien het toch een album van Rory is.

avatar van Brutus
Weer een prachtig livealbumvan Rory Gallagher.
Ik vind de live alums, vele malen beter dan de studioalbums.

Er staan op dit album twee mindere nummers
Too much Alcohol
I wonder Who

je hebt ook nog het niemand dalletje Maritime

vielip schreef:

Vielip, hoe was het?

avatar van vielip
Te gek! Geweldige bands gezien maar het absolute hoogtepunt vond ik toch wel het optreden van McAvoy, McKenna en onze 'eigen' Marcel Scherpenzeel op gitaar. Tsjonge wat speelden die gasten strak zeg! Het publiek bestond natuurlijk voornamelijk uit echte Rory fanaten van over de hele wereld. Met de sfeer zat het dus ook wel goed! Echt een aanrader voor iedereen die goede muziek en Rory in het bijzonder een warm hart toedraagt.