Neil Young & Crazy Horse - Ragged Glory (1990)

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. Country Home (7:06)
  2. White Line (2:58)
  3. Fuckin' Up (5:55)
  4. Over and Over (8:28)
  5. Love to Burn (10:00)
  6. Farmer John (4:15)
  7. Mansion on the Hill (4:48)
  8. Days That Used to Be (3:42)
  9. Love and Only Love (10:18)
  10. Mother Earth (Natural Anthem) (5:10)
avatar van Robertus
Heb overigens niet gestemd omdat ik momenteel helemaal niet in een NY flow zit. Wel ken ik dit album erg goed van vroeger nog. Vind sommige live-versies van Fuckin' Up en Love To Burn (o.a. Weld en DVD Year Of The Horse) wel beter als deze studioversies..

avatar van harm1985
Die 17 bonus tracks kloppen ook niet. Die deluxe editie bestaat niet. Dat is een soort wish list die ooit op een blog stond. Ooit correctie ingediend maar de mod snapte het niet helemaal.

Don't spook the horse staat op mijn cd in ieder geval niet.

avatar van teus
harm1985 schreef:
Die 17 bonus tracks kloppen ook niet. Die deluxe editie bestaat niet. Dat is een soort wish list die ooit op een blog stond. .

Fake Deluxe Editions

avatar van Robertus
harm1985 schreef:

Don't spook the horse staat op mijn cd in ieder geval niet.

Gelukkig bestaat het album als zodanig wél!

avatar van harm1985
Robertus schreef:

Gelukkig bestaat het album als zodanig wél!

Op zeker van niet: Neil Young and Crazy Horse: Back in Saddle Again | Rolling Stone - rollingstone.com

Op Discogs staat ie ook niet. Don't Spook the Horse is een b-kant van de single Mansion on the Hill. Was geen ruimte meer voor op het album.

avatar van Stijn_Slayer
henk01 schreef:
Blijft een geweldige cd. Alleen bij mij staat Don't Spook the Horse er niet op.

Gelukkig niet. Veel slechter heeft Neil ze niet geschreven.

avatar van HugovdBos
De jaren 90 vormen de heropstanding van de eens zo machtige muzikant Neil Young. Waar het decennium ervoor vooral bol stond van de experimenteerdrift van Shakey en zijn constante ruzie met het label Geffen herpakte hij zich al een jaar eerder met het enerverende Freedom. Toen de mannen van Crazy Horse zich weer aansloten bij Neil ontstond opnieuw de muzikale klik die in de jaren 70 al voor een reeks aan hoogstaande albums had gezorgd. Het broeierige gitaargeweld staat centraal op het meeslepende Ragged Glory, aan de vooravond van de opkomst van de grunge gaf Young nog maar eens zijn visitekaartje af.

Met Country Home horen we de terugkeer in ruige en melodieuze gitaarklanken, waar de harmonieën de zang naar een hoger niveau stuwen. Zelfs het voor Crazy Horse zeer korte nummer White Line laat een persoon zien die aan een nieuw hoofdstuk van zijn leven begint. De lange klanktonen van gitaren brengen je niet alleen in vervoering, maar zorgen ook voor een breed opgezet muziekpatroon. Zelfs het tot live kunstwerk uitgegroeide Fuckin’ Up breekt compleet met zijn historie, in het nummer ontdoet hij zich van de zware lasten, waar de ruwe en zeer aanwezige elektrische gitaren zich een weg banen in je gehoor. Een heropleving van de jaren 60 psychedelica knalt door de Mansion on the Hill. Neil zoekt een weg door zijn verdriet, om een plaats te zoeken waar de vrede en liefde overwinnen. Hoogtepunt van het album vormt het zwaar beladen Love and Only Love, waarbinnen het gitaarspel van Young en Sampedro uitbundig om elkaar heen kolken. Waar drummer Molina vooral het vaste ritme het nummer indringt brengt Talbot zijn geslepen basspel aan. Het nummer is een bloedstollende trip waarin de liefde geleidelijk de haat verdrijft, net als de muziek zich steeds meer in je macht krijgt.

Ragged Glory opent een nieuw decennium in het muzikale boekwerk van Neil, ruw, aangrijpend en muzikaal diepgaand.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van spinout
Voordat een argeloze koper dit album aanschaft, wil ik toch wel waarschuwen voor de valse zang, matige instrumentenbeheersing en veelal kwalitatief mindere songs. Hier probeert Young de oude tijden van "Everybody Knows This Is Nowhere" te doen herleven, maar slaagt hier nergens in. Alleen "Love And Only Love" kan ermee door. Dit als aanvulling op de uitsluitend positieve reacties hierboven.

avatar van musician
Gezien het gemiddelde en de lovende woorden lijkt mij deze kritiek misplaatst, de constateringen onjuist. Bij vals zingen en ellendig bespelen der instrumenten krijgt Young er hier altijd behoorlijk ongenadig van langs.

Dat dit bij Ragged Glory blijkbaar niet van toepassing is, daaruit blijkt dus het tegendeel.
Young is overigens de laatste om één van zijn eerdere albums te (willen) kopiëren, hij is wars van dat soort intenties. Laat staan dat er behoefte zou zijn om Everybody Knows this is Nowhere te herhalen.

avatar van Burt
Passievol album van ome Neil. De emotie druipt van zijn zang en gitaarspel af. Dit niveau heeft Neil naderhand nooit meer weten te halen. 5 sterren zijn eigenlijk niet genoeg! Absolute aanrader!!

avatar van musician
Ja, wie wat bewaard..

Ben wel benieuwd naar de "high-definition digital" versie op cd.
De eerste 1990 cd was toch nog gewoon analoog?
Als dat maar goed gaat in de beleving.

Maar nog 38 extra minuten Ragged Glory kunnen uiteraard helemaal geen kwaad!

avatar van Forza
Een album dat een uur lang weet te boeien met songs van een zeer consistente (hoge) kwaliteit. Zoiets heeft ome Neil hierna niet meer kunnen herhalen, alhoewel er nog genoeg pareltjes te vinden zijn op de volgende albums.

avatar van Sandokan-veld
Een album dat me nooit heeft kunnen grijpen, al heb ik nochtans periodes gehad waarin ik vrij geobsedeerd was door de muziek van Young. Van al zijn platen met klassiekerstatus heb ik denk ik het minst met deze, de meeste tracks vind ik eigenlijk langdradig, flauw en in muzikaal opzicht bepaald armoedig.

Het roept wel de vraag op waarom ik andere, vergelijkbare platen met Crazy Horse wel weer hoog waardeer (hypocrisie!), een zinnig antwoord kan ik daar niet op geven. Als je 'm niet voelt, dan voel je 'm niet.