Neil Young + Crazy Horse - Ragged Glory (1990)

Alternatieve titel: Smell the Horse

3. Fuckin' Up (5:55)
  4. Over and Over (8:28)
  5. Love to Burn (10:00)
  6. Farmer John (4:15)
  7. Mansion on the Hill (4:48)
  8. Days That Used to Be (3:42)
  9. Love and Only Love (10:18)
  10. Mother Earth (Natural Anthem) (5:10)
  11. Interstate * (6:22)
  12. Don't Spook the Horse * (7:51)
  13. Boxcar * (3:16)
  14. Born to Run * (12:13)
totale tijdsduur: 1:02:40 (1:32:22)
D-ark schreef:
een geweldige beukplaat als dit.

Had 't niet beter (en korter) kunnen verwoorden!

avatar van harm1985
Mocht iemand zich afvragen hoe het origineel van Farmer John klinkt:
Farmer John- whosampled.com

avatar van Wickerman
Ligt deze in het verlengde van Freedom?

Stijn_Slayer
Niet echt. Er staat rauwe hardrock op, en deze is met Crazy Horse. Denk aan 'Rockin' in the Free World' en dan nog een tandje bijgeschakeld.

avatar van Wickerman
Hm, dan ben ik benieuwd. Freedom vind ietwat gelikt.

Edit:
Lees overigens op Wikipedia iets fijns:
The album revisits the hard rock style previously explored on Everybody Knows This Is Nowhere and Zuma.

avatar van musician
Een album naar mijn hart.... Zo heeft hij ze niet meer gemaakt daarna (Weld is live een passende afsluiting) hoewel de liefhebbers van de electrische gitaar en Crazy horse natuurlijk weinig tekort zijn gekomen, de laatste jaren.

Stijn_Slayer
Het bewijs dat Wikipedia niet altijd te vertrouwen is. Ragged Glory is een stuk steviger. Voor geliktheid hoef je ook niet bang te zijn. Het hele album is live en rauw opgenomen.

avatar van musician
Ja, dat vergelijk heb ik ook nooit goed begrepen. Het is waar dat Everybody knows.... twee langere uitgesponnen nummers heeft waarin Young soleert met een electrische gitaar. Maar het totale geluid is geheel anders dan van Ragged glory. Hele andere opzet ook.

avatar van Deren Bliksem
Tuurlijk is deze plaat niet te vergelijken met Zuma of EKTIN, onzin.

Wat Stijn en musician ook zeggen, eigenlijk is deze plaat niet te vergelijken met een andere uit zijn oeuvre. Hier ragt hij er gewoon flink op los, en dan elk nummer. Weld is er mee te vergelijken, maar dat is live.

Nu ik dit typ denk ik; laat ik eens gek doen. 4* ----> 5*

avatar van Wickerman
Hm, inderdaad, dit klinkt helemaal niets als Everybody Knows This Is Nowhere. Helaas. Een rockende Neil Young vind ik niet wat.

avatar van Lamontagne
Heerlijke plaat, zettte hem gister op na Harvest moon en Prairie wind even wat anders
maar heerlijk!!!

avatar van ricardo
Deze plaat heb ik nu ook beluisterd, maar dit is echt een heavy plaat van Neil. Ik had niet gedacht dat hij zulke stevige platen op zijn naam had staan. Eigenlijk vind ik zijn stem te ielig om zich voor deze muziek te lenen, maar aan de andere kant heeft het ook wel weer iets. Een groter contrast tussen deze en de opvolger Harvest Moon kun je je niet indenken, maar hij heeft het toch maar gedaan. Beide zijn goed geslaagd, maar als ik na deze, Harvest Moon weer eens opzet denk ik altijd van, he lekker weer thuiskomen bij ome Neil.

Leuk om Neil in deze te vorm af en toe eens te horen, maar mijn voorkeur gaat beslist naar Harvest Moon.

avatar van Brunniepoo
Dit album was de volgende op de Neil Young-ontdekkingsreis, beluisterd na overdonderd te zijn door Weld.

Zó goed vind ik deze vooralsnog niet, met name omdat het begin me wat minder bevalt. Pas vanaf het derde nummer heb ik het idee dat we echt begonnen zijn, maar dan volgen er ook wel een paar pareltjes (met Love to Burn en Love and only Love als hoogtepunten.

Het hardste album dat ik van Young ken, en een die toch wel boven het (hoge) gemiddelde zit.

Stijn_Slayer
Tip: plaats de Ragged Glory-outtake 'Born to Run' vooraan, haal 'Farmer John' en 'Mother Earth' weg, en zet 'Rockin' in the Free World achteraan.

Het resultaat: één van zijn beste albums.

Met je eens, Stijn. Vandaar dat ik het zo leuk vind compi-cd's te maken voor vrienden en collega's (die dan en-passant weer nummers hoorden, die zij nog niet kenden).

avatar van Stalin
Eindelijk ben ik er achter waar ik de melodie van Mother Earth ook al weer van ken !!!

Zit nu naar Pete Seeger's nieuwste live album te luisteren en toen Water Is Wide voorbij kwam, viel eindelijk het kwartje...

avatar van Cor
Cor
Hé, die had ik nog niet gewaardeerd en becommentarieerd. Terwijl ik, als fan van Neil, al zijn albums in bezit heb. Dit album is fijn, maar ik vind hem wel wat te eenvormig. Niks mis met een plaat die lekker stoempig, knarsend en grommend klinkt, maaar dit is wel heel veel van het gehalte 'logge ritmes en rammen maar'. Lekker, maar geen Young-favoriet bij mij. De livetour 'Weld' heeft ook dat euvel. Het geluid is prima, maar erg veel van hetzelfde.
'Love To Burn' is overigens wel heel erg fijn.

Weet je wanneer je een echt goed Neil Young album krijgt: als je van het beste van Freedom (van een jaar eerder) & Ragged Glory een cd vol gooit.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik van dit Ragged Glory alleen Farmer John & Days That Used To Be minder bijzonder vind en Mother Earth minder goed. Dat betekent dat er op dit album zeven goede tot erg goede nummers staan. En, niet onbelangrijk, in die lekker rockende stijl van Neil Young + Crazy Horse. Het klinkt weer erg fijn allemaal.

Country Home kent een sterk tweede stuk wat mij betreft en White Line is een aardig vervolg. Maar echt goed wordt het met de riffs van F*!#!n' Up: erg prettig nummer. Over and Over doet zijn titel recht, het klinkt een beetje zo, repeterend. In het tweede stuk horen we echter weer eens een geweldige gitaarsolo. Als Love To Burn begint met die geweldige riffs dan weet je het al: dit wordt weer zo'n fraaie lange gitaarsong van Neil Young + Crazy Horse: super! Mansion On The Hill mag er ook wezen, een prima nummer, maar Love And Only Love is toch wel de tweede lange klapper van alweer een sterk gitaaralbum van Neil Young + Crazy Horse.

avatar van henk01
Blijft een fijn album. Halve * erbij

avatar van Tijntje76
Neil is een held en meester van de muziek in z'n puurste vorm!

Ragged Glory.... Over and over again with you zeg maar....
Fantastische plaat......Heb hem nu in de auto.... Heb hekel aan auto rijden maar dit verzacht de pijn(als morfine) Hoe goed!!!! *****

avatar van nlkink
Inderdaad een fantastische plaat. Kan me nog goed herinneren dat ik 'm aanschafte bij Elpee in Groningen. De eerste keer dat ik het album hoorde viel ik van de enen verbazing in de andere. Heb toen binnen afzienbare tijd ook maar Freedom aangeschaft.
Onlangs Ragged Glory in de auto gedraaid op weg naar ons repetitiehok en toen is het idee ontstaan om Country Home te gaan spelen. Het ziet er naar uit dat dit nummer vast onderdeel van ons repertoire gaat worden.
Ik hou het overigens bij mijn origineel uit 1990, dus zonder bonus tracks. Een beetje te veel van het goede 17 extra tracks, wat mij betreft.

avatar van harm1985
Hè, die versie met bonus tracks is mij niet bekend! Als ik het zo zie, lijkt me dat de Mansion in the Hill single, de ranch rehearsals bootleg en wat live materiaal van het concert van Santa Cruz 1990. Maar of dat een officiële release is?

Edit: nee dus: NEIL YOUNG & CRAZY HORSE Ragged Glory (2CD Deluxe Edition 2015) | - willardswormholes.com

avatar van Ducoz
Die nummers van Weld zijn dan weer jammer...

avatar van teus
Dit is voor mij al jaren een favoriet Neil Young/Crazy Horse album ,bij het lezen van de update's zag ik dat ik Ragged Glory nog nooit sterren gegegeven heb ??
Ik luister dit album nog regelmatig, als ik hiervoor in de stemming ben
Heb veel tracks ook live gehoord,en... dan gaat hij flink tekeer
Het mooie van Young is of hij is ingetogen of snoeihard ,ik hou van beiden,deze behoort tot de heftige afdeling van ome Neil, klinkt of het in een tape opgenomen is ,ongepolijst dus ,en dat is op zijn tijd best lekker
Ik vind het een van zijn beste,maar geef hem net geen 5* want vind Mother Earth matig
Favoriete tracks ;White Line / Love To Burn en meest favoriet...Love and Only Love

avatar van henk01
Blijft een geweldige cd. Alleen bij mij staat Don't Spook the Horse er niet op.

Hoe dat nou zit?

avatar van Rudi S
henk01 Don't Spook the Horse stond oorspronkelijk als B kant op de Mansion on the Hill maxi single en is op latere album versies ook als bonus aan het album toegevoegd.

Robertus
Rudi S schreef:

Maar dan zou hij eigenlijk ook als bonustrack aangevinkt moeten worden..

avatar van Rudi S
In een ideale wereld stond hij daar ook.

Robertus
Rudi S schreef:
In een ideale wereld stond hij daar ook.

Voorstel voor een betere wereld gestuurd naar de crew. ...Ben benieuwd