Daft Punk - Homework (1997)

Frankrijk

3. Revolution 909 (5:26)
  4. Da Funk (5:28)
  5. Phoenix (4:55)
  6. Fresh (4:03)
  7. Around the World (7:07)
  8. Rollin' & Scratchin' (7:26)
  9. Teachers (2:52)
  10. High Fidelity (6:00)
  11. Rock & Roll (7:32)
  12. Oh Yeah (2:00)
  13. Burnin' (6:53)
  14. Indo Silver Club (4:32)
  15. Alive (5:15)
  16. Funk Ad (0:50)
avatar van Rudi1984
leatherhead123 schreef:
Rollin & Scratchin' is zonder twijfel het beste wat er ooit uit Daft Punk is voortgekomen, geweldig hoe dat nummer door het lint gaat halverwege.

Helemaal mee eens. Zit ook net Homework voor het eerst in jaren te luisteren en dat nummer springt er echt uit, ook al ligt het niveau van het hele album erg hoog.

avatar van royals
Ik vind nummers als Around The World gewoon irritant. Maar Da Funk, Alive en Burnin' zijn echte klassiekers. Het klinkt behoorlijk simpel en repetitifef maar erg spannend en levend. Met deze plaat ging de hele Franse house scene weer leven als nooit tevoren.

Zat pas Daft Punk unchained te kijken, waarin werd verteld hoe Rollin' & Scratchin is ontstaan. Thomas Bangalter trok live per ongeluk de aux kabel uit zijn mixer, waarna hij van het geluid wat daar vanaf kwam live Rollin' & Scratchin' maakte. Geniaal. Voor de rest is het een van mijn favoriete albums. Die baslijn die er bij Around the World inkomt vanaf minuut 2 is mijn favoriete baslijn ooit!

avatar van trebremmit
Destijds kocht ik dit album om de singles Da Funk (de clip met die hondekop kwam erg vaak op MTV en TMF volgens mij) en Around the World, en het viel me toen wel wat tegen kan ik mij nog herinneren, het was best ontoegankelijk en rauw. Maar toch had het wat unieks en vernieuwends, dus een aantal jaren later begon het me steeds meer te bevallen, en tot op de dag van vandaag behoort het tot mijn favoriete albums uit de 90's.
Wat ik jammer vind is dat ze niet zijn doorgegaan met deze sound, maar meer richting de wat commerciele gladdere kant zijn gegaan, wat niet echt aan mij besteed is.

avatar van Ponty Mython
Ondanks dat Frankrijk al enige house artiesten kende (zoals Etienne de Crecy, Philippe Zdar, Alex Gopher), was dit invloedrijke album toch wel verantwoordelijk voor de hele French House hype eind jaren '90. Dit blijft ook wel een topalbum en het beste wat Daft Punk mijns inziens heeft geproduceerd. Een stuk beter in ieder geval dan de discotroep die ze nu produceren. Toch krijgt het album niet de volle mep, want er staan een paar nietszeggende fillers op, zoals bv WDPK 83.7 fm, Oh Yeah en Funk Ad. Ik had dan liever de superdikke filterhousetrack Musique daarvoor in de plaats gezien, welke nu een b-kant is van Da Funk. Of anders technostamper The New Wave, waar Alive een remix van is. Ook grappig: de 'father of disco' Giorgio Moroder wordt niet genoemd in het nummer 'Teachers', waarmee Daft Punk hun muzikale helden eert.