menu

Supertramp - Crime of the Century (1974)

mijn stem
4,11 (687)
687 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock / Pop
Label: A&M

  1. School (5:35)
  2. Bloody Well Right (4:32)
  3. Hide in Your Shell (6:49)
  4. Asylum (6:45)
  5. Dreamer (3:31)
  6. Rudy (7:17)
  7. If Everyone Was Listening (4:04)
  8. Crime of the Century (5:32)
  9. School [Live at Hammersmith '75] *
  10. Bloody Well Right [Live at Hammersmith '75] *
  11. Hide in Your Shell [Live at Hammersmith '75] *
  12. Asylum [Live at Hammersmith '75] *
  13. Sister Moonshine [Live at Hammersmith '75] *
  14. Just a Normal Day [Live at Hammersmith '75] *
  15. Another Man’s Woman [Live at Hammersmith '75] *
  16. Lady [Live at Hammersmith '75] *
  17. A – You’re Adorable [Live at Hammersmith '75] *
  18. Dreamer [Live at Hammersmith '75] *
  19. Rudy [Live at Hammersmith '75] *
  20. If Everyone Was Listening [Live at Hammersmith '75] *
  21. Crime of the Century [Live at Hammersmith '75] *
toon 13 bonustracks
totale tijdsduur: 44:05
zoeken in:
avatar van bikkel2
5,0
Dat kritiekpuntje is wel te verklaren little lion man.
Hodgson in ieder geval, schreef alles al van tevoren uit voor zijn collega's. Dus inderdaad klinkt het wat bedacht.
Desalnietemin had de groep wel een heel eigen signature.
De grandpiano, sax, hoge stemmetjes en de afwisselend wat zware en frivole sound.

avatar van lennert
5,0
geplaatst:
Crime Of The Century kende ik vooral via losse nummers, maar dit is de eerste keer dat ik het album in zijn geheel hoor. En ja, het valt meteen op hoe perfect het album in elkaar zit, maar ook hoe Supertramp zich onderscheidt van landgenoten als Genesis, Yes of Queen. Veel minder hectisch en qua songstructuren veel compacter en met minder over the top bombarie gepresenteerd. Nu ben ik dol op over the top bombarie, maar dan kan ik de drie eerder genoemde bands ook luisteren. Door de Wurlitzer -piano, de afwisseling tussen de beide zangers en de incidentele blaaspartijen, heeft het geheel veel meer een musicalvibe. Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar het maakt voor mij deze sound wel onweerstaanbaar.

Oppervlakkig gezien meende ik dat de beste songs aan het begin (School) en einde zouden staan (Crime Of The Century), maar het zou oneerlijk zijn om dit te doen. Crime Of The Century heeft geen zwakke songs en het is vandaag de dag lastiger om een favoriet te vinden. Helemaal If Everyone Was Listening laat tekstueel een sterke indruk op me achter:

'The actors and jesters are here
The stage is in darkness and clear
For raising the curtain
And no-ones quite certain whose play it is
How long ago, how long
If only we had listened in.
If we'd known just how right we were going to be.
For we dreamed a lot
And we schemed a lot
And we tried to sing of love before the stage fell apart.'


Mooie bewerking van Shakespeare's As You Like It! In het mij welgeliefde metalgenre maken bands als Savatage (Gutter Ballet) en Sonata Arctica (Larger Than Life) ook gebruik van dit stuk, maar Supertramp laat het hier met Hodgson breekbare zang toch net iets beter klinken. Voor het eveneens tragisch klinkende Hide In Your Shell klinkt hetzelfde. Interessant hoe het album in combinatie met dergelijke teksten ook bij vlagen klinkt als een theaterstuk of musical.

Extra credits nog voor Dreamer. Een nummer dat ik vroeger als 'zeikerig' heb afgedaan, maar waarvan ik nu geniet van de gelaagdheid en tegen het einde van de sterke drumpartijen. Hoe je het ook went of keert: voor mij is Crime Of The Century een terechte klassieker.

Tussenstand:
1. Crime Of The Century
2. Supertramp
3. Indelibly Stamped

5,0
geplaatst:
Tussenstand:

1. Crime of the Century
2. Even in the Quietest moments
3. Crisis? What Crisis?

avatar van bikkel2
5,0
geplaatst:
De beste plaat van Supertramp.En je hebt gelijk Lennert, dit is een ware klassieker.
De wind mee en in het 70's decenium ruimte om je als act te ontplooien en een eigen signature te creëren.
De muziek puur in dienst van de liedjes en zoals ik eerder memoreerde is het vrij geregisseerd wat de mannen brengen, maar het is geen moeilijkdoenerij.
De emotie en voordracht vooral in de spotlights en met frivole passages ( Dreamer) is het popaspect altijd een sterk punt gebleven van de band.
Hier komt alles samen en is er inderdaad geen zwakke schakel te ontdekken. Louter uitstekende songs + een aantal classics.
De balans tussen Rick Davies en Roger Hodgson is perfect.
Op Breakfast In America komen ze nog heel aardig in de buurt met de magie die hier tentoongesteld wordt. Maar dan is Supertramp inmiddels naast een albumact ook een hitleverancier en zeer gewaardeerde liveformatie.

avatar van Droombolus
3,0
geplaatst:
bikkel2 schreef:
Maar dan is Supertramp inmiddels naast een albumact ook een hitleverancier en zeer gewaardeerde liveformatie.


Dat laatste hadden ze hier in NL al heel snel voor elkaar. Zat bij de eerste keer Carré de zaal nog niet eens voor een kwart vol, de keer daarop ( rondstreeks Crisis ) moesten er al extra avonden ingeprogrammeerd worden.......

5,0
geplaatst:
Droombolus schreef:
(quote)


Dat laatste hadden ze hier in NL al heel snel voor elkaar. Zat bij de eerste keer Carré de zaal nog niet eens voor een kwart vol, de keer daarop ( rondstreeks Crisis ) moesten er al extra avonden ingeprogrammeerd worden.......


Heb ze driemaal ( in de originele bezetting) LIVE in AHOY gezien en altijd uitverkocht

avatar van RuudC
4,5
geplaatst:
Ik dacht dat ik vier lp's van Supertramp in mijn kast had staan. Bleken er drie te zijn, maar een ervan is Crime Of The Century. Ze komen allemaal uit de collectie van mijn ouders, die dertig jaar geleden waren overgestapt op de cd en sindskort ook op spotify.

Ik ben nooit fan geweest van Supertramp, maar ik heb er ook nooit iets tegen gehad. Een betere omschrijving van mijn relatie met de band is dat ik er gewoon te weinig van ken. In een bepaald opzicht is het ook wel leuk om je te realiseren bij welke band bepaalde evergreens horen. Tot voor kort moest ik je het antwoord schuldig blijven van wie School of Dreamer nou was. Ik denk dat ik net als Lennert het nummer Dreamer een jaar of tien geleden makkelijk had afgedaan als zeikerig. Nu kan ik er heel erg van genieten. Goed nummer. Zeker in de opzet van deze plaat trouwens. Ik was ervan overtuigd dat dit een conceptalbum was toen ik het draaide. Niet helemaal zeker van mijn zaak en een zoekopdracht via google maakte me duidelijk dat alleen het thema overeenkomt op dit album.

Het maakt mij in elk geval weinig uit. Ik ben blij dat Supertramp de wisselvalligheid van het voorgaande werk heeft laten varen en hier echt met een stevig product op de proppen komt. Een sokkel eronder die onverwoestbaar is. Stevig is de muziek niet. Het is heel toegankelijk en luistervriendelijk. In dat opzicht deed het me wel denken aan Pink Floyd. Een beetje Dark Side Of The Moon en nog meer The Wall (die pas enkele jaren later uitkomt). Er heerst een erg fijne sfeer die vooral bepaald wordt door het prachtige spel van de piano, keyboard en blazers. De heren Davies en Hodgson leveren ook op vocaal gebied subliem werk af. De manier waarop de toch al sterke songs een prachtig geheel vormen en zodoende naar een hoger niveau getild worden, is indrukwekkend. Zo hoor je ze maar weinig.


Tussenstand:
1. Crime Of The Century
2. Supertramp
3. Indelibly Stamped

5,0
geplaatst:
Hé Ruud C alleen plek 1 begrijp ik ( die andere twee duidelijk niet, lol)

avatar van GrafGantz
4,0
geplaatst:
Neal Peart schreef:
Hé Ruud C alleen plek 1 begrijp ik ( die andere twee duidelijk niet, lol)


Die moeten andersom bedoel je? Want meer smaken zijn er niet hier. Of wellicht begrijp je er werkelijk niets van?

avatar van lennert
5,0
geplaatst:
Neal Peart schreef:
Hé Ruud C alleen plek 1 begrijp ik ( die andere twee duidelijk niet, lol)


Ik denk dat je niet begrijpt wat we doen: we luisteren alles chronologisch en per album verandert de tussenstand zodoende. Ik zie je al meer reageren met eigen tussenstanden, maar 'tussenstand' is in deze context gewoon 'tot hoever we beluisterd hebben'. Bij het laatste albmlatn we de eindstand zien.

avatar van chevy93
5,0
geplaatst:
RuudC schreef:
Ik was ervan overtuigd dat dit een conceptalbum was toen ik het draaide. Niet helemaal zeker van mijn zaak en een zoekopdracht via google maakte me duidelijk dat alleen het thema overeenkomt op dit album.
Een volwaardig conceptalbum is het wellicht niet, maar het is ook weer te kort door de bocht om te stellen dat er alleen een overhangend thema is. Ik heb er eind 2011 wat over geschreven hier op de site.

Laat ik in ieder geval zeggen dat het geen toeval is dat Crime of the Century eindigt met de beginnoten van School. In dat opzicht is er wel een vergelijking met Dark Side of the Moon te trekken, ja.

avatar van bikkel2
5,0
geplaatst:
De vergelijking met The Wall ontgaat mij eerlijk gezegd.
Dat is meer een soort van hoorspel en fragmentarisch. De songs op Crime zijn vrij bondig eigenlijk.

avatar van RuudC
4,5
geplaatst:
Neal Peart schreef:
Hé Ruud C alleen plek 1 begrijp ik ( die andere twee duidelijk niet, lol)



Ik verwacht dat de eerste twee albums van Supertramp nog gaan zakken, maar dat kan ik pas beoordelen als ik Crisis en de vervolgplaten doorgenomen heb. Ik weet werkelijk niet hoe die klinken btw.

avatar van RuudC
4,5
geplaatst:
chevy93 schreef:
(quote)
Een volwaardig conceptalbum is het wellicht niet, maar het is ook weer te kort door de bocht om te stellen dat er alleen een overhangend thema is. Ik heb er eind 2011 wat over geschreven hier op de site.

Laat ik in ieder geval zeggen dat het geen toeval is dat Crime of the Century eindigt met de beginnoten van School. In dat opzicht is er wel een vergelijking met Dark Side of the Moon te trekken, ja.



Dat is wat ik las op wikipedia en dat was volgens mij (onttrokken van) een quote van Hodgson zelf, meen ik. Ik kan er naast zitten hoor.


@Bikkel2: Het is vooral de sfeer waar ik op doel. Er lijkt niet veel aan de hand te zijn, maar er knaagt wel degelijk iets bij de zanger/protagonist. Qua geluid hoor ik ook wel gelijkenissen.

avatar van lennert
5,0
geplaatst:
bikkel2 schreef:
De vergelijking met The Wall ontgaat mij eerlijk gezegd.
Dat is meer een soort van hoorspel en fragmentarisch. De songs op Crime zijn vrij bondig eigenlijk.


Het gitaarloopje uit het begin van School klinkt als Another Brick In The Wall pt 2 (andersom dus), de hele vibe van Bloody Well Right lijkt op Money, Crime Of The Century heeft in zijn bombast veel van wat The Wall later zal hebben.

Ja, ik hoorde het ook

avatar van bikkel2
5,0
geplaatst:
Okay Ik zal er eens aandacht aan besteden bij een volgende beluistering.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:22 uur

geplaatst: vandaag om 01:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.