Propaganda - A Secret Wish (1985)

West-Duitsland
Label: ZTT

1. Dream Within a Dream (9:08)
  2. The Murder of Love (5:13)
  3. Jewel (6:23)
  4. Duel (Eye to Eye) (4:43)
  5. Frozen Faces (4:25)
  6. p:Machinery (3:50)
  7. Sorry for Laughing (3:27)
  8. The Chase (4:05)
  9. Dr. Mabuse (First Life) (10:42)
  10. Dream Within a Dream (Analogue Variation) * (8:03)
  11. Jewel (Analogue Variation) * (3:08)
  12. Duel (Analogue Variation) * (4:43)
  13. p:Machinery (Analogue Variation) * (3:50)
  14. Dr. Mabuse (First Life) (Analogue Variation) * (4:57)
  15. The Last Word (Strength to Dream) (Analogue Variation) * (2:59)
  16. Do Well: [I) the First Cut, (II) Duel, (III) Jewel, (IV) Wonder, (V] Bejewelled * (19:55)
  17. Testament One * (1:20)
  18. Die Tausend Augen des Mabuse [Ridge Farm 12" Remix of Mabuse, May 1984] * (10:08)
  19. Sorry for Laughing [Unapologetic 12" Remix, September 1985] * (10:00)
  20. Thought (Part I) * (2:05)
  21. Thought (Part II) * (0:30)
  22. p:Machinery [Out-take 26.04.85 Goodnight 32] * (4:11)
  23. The Chase [Out-take 26.04.85 the Goodnight Mix] * (3:58)
  24. (Echo of) Frozen Faces * (10:19)
  25. p:Machinery (p:Polish) * (9:26)
  26. Testament Three * (0:20)
Woepie, heb deze zojuist aangeschaft, samen met een vergelijkbare uitgave van Art of Noise ("Influence"). Dit is inderdaad een zeer complete uitgave en ben erg blij met de keuzemogelijkheid van cd 1 om de lp- of de eerste cd-versie van het album te kunnen kiezen. Geweldig! Ben nu met de eerste luistersessie bezig. Hoera! De p:Polish mix van "p:Machinery" staat er ook op. Die was alleen verkrijgbaar op een zeldzame cd-single en op een verzamelaar van eighties-pop. Luister nu naar de "cassetteversie" (van ruim 20 minuten!) van "Jewel"/"Duel". Heerlijk, wat een geweld! Heb naar verhouding al wel veel geld uitgegeven aan dit album. De lp, de eerste cd-versie, de remix-cd "Wishful Thinking", de cd/dvd-combi "Outside World", 2x de super audio cd en nu deze...Rare jongens, die heinski's...5 sterren voor deze uitgave.

avatar van wowter
vigil schreef:

De beta mix duurt 9:29 en komt uit 1985. Deze mix is enkel in Engeland op de 12" versie uitgebracht. Daarnaast later ook nog op een voor mij onbekende verzamelaar genaamd "1Q6 sampler"

...en dus ook op de Japanse cd-versie (originele) van A Secret Wish.

heinski schreef:

De p:Polish mix was ook verkrijgbaar op de 12 inch versie van p:Machinery in Nederland. Daar stonden 5 verschillende mixen op, ik heb deze zelf. Een geweldige mix inderdaad!

Ik vind die tweede cd van de deluxe editie echt geweldig: klinkt ook als een mooi geheel, afwisselend en mooi.

avatar van vigil

avatar van wowter

Zeker goede aanrader Vigil

Liefhebbers van deze groep / plaat check dit: Claudia Brücken - Combined (2011)

Grappig, die link heb ik er net bij Frankie GTH bijgezet. Komt tegelijk uit met Liverpool 25th en de verzamelbox the Art of the 12 inch. Ik heb zo gisteren een mooie ZTT pre-order besteld!

Van Love and a Million Other Things is in september ook een deluxe editie verschenen:

Love: And A Million Other Things: Claudia Brücken:

avatar van dazzler
Onetwo

Met Paul Humphreys van OMD dus.

avatar van Svendra
Echt een fijn album, Onetwo - Instead. Aanrader.

avatar van lennon
Vandaag de special edition ontvangen!

Altijd fijne mixen en extras op een ZTT release!

Toch is dit niet een makkelijk album, deze kan je beter alleen opzetten, als je vrouw of man niet in de buurt is! (als die zulke muziek niet zo trekt...) Best wel specifiek, maar zo enorm lekker!

Die speciale editie maakt het album alleen nog maar leuker om te kopen!

En voor €8.99 kan je je daar geen buil aan vallen

avatar van wibro
Een werkelijk schitterend album dat ik vanavond sinds lange tijd weer eens beluisterd heb nadat ik het nummer "A Dream Within a Dream" naar het gedicht van Edgar Allan Poe tegengekomen was in de MM New Wave KO lijst. Dit openingsnummer vind ik met de afsluiter Dr Mabuse ook de beste track van dit album dat voor mij te boek staat als het beste Duitse Pop-album aller tijden. Hier kan Kraftwerk zelfs niet tegenop. Ook zeer mooi zijn uiteraard de overbekende nummers 'Duel' en 'P-Machinery'.
btw Op mijn LP duurt het nummer Dr Mabuse slechts 5:03 minuten dat wordt gevolgd door The Chase en de afsluiter The Last Word (Strength to Dream). Mag ik aannemen dat de volgorde die we hier op MM aantreffen de volgorde is zoals die op de CD staat.

avatar van kowalski
Ik had indertijd een eigen cassetteversie gemaakt van de LP, waarbij Jewel en Duel vervangen waren door de 12 inch-versies Jewel (cut rough) en Duel (bittersweet), daarna Frozen Faces van de 12-inch van p-Machinery toegevoegd en p-Machinery door de 12 inch-versie p_Machinery (p-polish) vervangen. Die versie staat door intensief draaien in mijn geheugen gegrift en welke CD-versie ik daarna ook draaide, ik kon nooit die versie in zijn geheel vinden. Dat is met die 2010-versie nu over. Eindelijk mijn versie!

Geweldige muziek, 5 sterren voor mij!

Misterfool
Leuke synthpop van deze duitsers. Opener is het prijsnummer hier. Lekker groots sfeertje met een uitstekende opbouw. Sommige nummers zijn mij net iets te volgepakt, maar irriteren doet het nergens. Genietbaar plaatje dit.

YouTube - Propaganda ? Ahoy Rotterdam 1985

Jeugdsentiment; Veronica's Rock Night!!

avatar van pureshores
ik ga deze toch maar eens opzoeken. Duel (Eye to eye) herinnert me aan de middelbare schoolstart en P machinery is het andere nummer dat ik toch kende. Als er meer van dit soort sterke nummers op dit album staan kan het alleen maar interessanter worden

avatar van Chameleon Day
En die sterkere nummers staan erop! Enjoy!

avatar van meneer
Hmm, kreeg een berichtje dat ik naar een reünie mag van een VO school uit de tijd van 1985. Dus deze maar eens opgezocht op Spotify. Tijdloos, kom ik achter.

In een top discotheek uit die tijd werd deze 'cd' soms bijna in zijn geheel gedraaid. ' A dream within a Dream' was dan pure Trance op de volle dansvloer. Draaiden ze daarna 'Jewel'.. Ging de hele menigte uit z'n dak. ' 1.. 2.. 3.. 4...'.

Dat dit bijna 30 jaar oud is !! Ik beluister het ergens met nostalgie, maar ook met vernieuwde verwondering dat dit dus toen al kon..

'Ein, Zwei, Drei, Vier...'

avatar van stoepkrijt
In het kader van dit topic heb ik dit album eens beluisterd. Hieronder staan mijn eerste bevindingen, inclusief cijfers.

Dream Within a Dream - 8
Een nummer met een etnisch sfeertje, lekker lang uitgesponnen en erg meeslepend. Muzikaal zeer interessant door de vele laagjes. Mooie trompetten ook op het einde en nog een lekker fel stukje tribal drums voor de finishing touch.

The Murder of Love - 7
Verrukkelijk intro met een lekker retro synthgeluid. Doet me sterk aan een nummer van Tears for Fears denken, maar weet even niet welke. Pittig nummertje, waarvan alleen de jazzy bridge me niet zo weet te boeien.

Jewel - 6
Dit begint ook al heerlijk fel. Het duurt even voor ik het welbekende Duel hierin herken. Omdat ik het ‘origineel’ zo goed ken voelt dit bijna als een goedkope remix. Muzikaal erg leuk door het venijn dat er inzit, maar de brullerige zang vind ik maar vervelend.

Duel - 8
Jarenlang is dit nummer het ene oor in en het andere uit gegaan als het eens op de radio kwam. Nu luister ik er ineens met heel andere oren naar. Dit is mooi aangeklede new wave (o.a. met fijn trompetgeschal), dat veel meer te bieden heeft dan enkel een leuk refrein.

Frozen Faces - 5
De gesproken tekst boeit me niet echt, maar die Duitse taal klinkt toch wel lekker. Op een paar diepe synthesizertonen na gebeurt er maar weinig opvallends. Ja, die panfluit is leuk, maar verder is het nummer maar saai.

p:Machinery - 7
In het refrein moet ik alweer aan Tears for Fears denken. Waar zit ‘m dat toch in? De zanglijnen in het refrein zijn heerlijk en de daaropvolgende blazeruitbarsting idem dito. Dit stukje is duidelijk het deel dat dit nummer moet dragen, maar dat lukt prima.

Sorry for Laughing - 5
Zanglijnen kunne niet altijd de show stelen. Dat doen ze hier zeker niet. Het refrein vind ik maar vervelend. Instrumentaal komt dit hele nummer bovendien wat rommelig op me over.

Dr. Mabuse - 7
Een boosaardig nummer, dat behoorlijk rauw op je dak valt. Dit nummer ademt venijn en heeft een ‘machinaal’ geluid, zoals Depeche Mode dat ten tijde van Some Great Reward ook had. Tekstueel veel van hetzelfde, maar muzikaal zit er goede ontwikkeling in het nummer.

The Chase - 7
De eerste vijftien seconden vind ik niks, maar daarna ontspint zich een mooi subtiel intro. Langzaam hoor je het geluid transformeren en de stemming wordt grimmiger. Erg mooi. Instrumentaal een van de kaalste nummers van het album, maar het heeft wel wat rustgevends.

Strenght to Dream - 6
Dit voelt meer als hidden track dan als volwaardiger albumafsluiter, hoewel de laatste zin de cirkel mooi rond maakt. Strenght to Dream zet een mooie sfeer neer en weet me erg te boeien, maar met iets meer lengte was hier veel meer uit te halen geweest.

Conclusie: A Secret Wish is een meer dan interessant album dat ik veel eerder eens had moeten luisteren.

Misterfool
Ben hier weer eens naar aan het luisteren, bevalt mij een heel stuk beter dan dat ik het in mijn geheugen had staan. Ja, het is druk, maar onder de laagjes ligt sublieme, aanstekelijke nummers verstopt. Halfje omhoog(Btw: duel )

avatar van Stekelnootje
Wat een muzikaliteit dit album, creatief, allerlei leuke verrassinkjes erin en een oh zo kenmerkende zangeres. Tijdloos. Een dubbel gevoel heb ik bij Jewel; in het begin kippenvel omdat het de opmaat is naar Duel en het de spanning opvoert, maar dat maakt al snel plaats voor ergernis en irritatie. De laatste paar minuten van Jewel moet ik me steeds inhouden om niet te skippen naar Duel en regelmatig gebeurd dat toch. Maar al het andere op deze cd is wunderschön en maakt dit meer dan goed. Een 4.5 sterretje.

avatar van pejo
Blijft een verslavend album. Tijdloos!

avatar van Chameleon Day
Niet tijdloos. Echt jaren 80 geluid. Maar daar heb ik geen problemen mee.

avatar van orbit
Tsja, je hoort bij The Beatles ook een typisch jaren 60 geluid. Daar schijnen ook maar weinigen problemen mee te hebben. In die zin zijn gedateerd of tijdloos ook maar kreten die vaak meer over de luisteraar zeggen dan over de muziek.

avatar van Chameleon Day
Klopt. De term "gedateerd" heeft vaak een negatieve connotatie. Vaak volkomen onterecht. "Tijdloos" zou ik eerder die platen noemen die geluidsmatig niet aan een bepaalde periode te koppelen zijn. Daar zijn er niet zo heel veel van. Ik vind bijvoorbeeld Spirit of Eden van Talk Talk in die zin "tijdloos". Dat album had ook anno 2014 kunnen zijn uitgebracht. Of ergens in de jaren 00, 90 of 70.

avatar van Svendra
Toen A Scret Wish uitkwam, was het in elk geval vernieuwend. Aan de productie kun je zeker horen dat dit uit de vorige eeuw komt, maar er zit zoveel power en originaliteit in deze plaat dat 'ie altijd bij mij gedraaid kan worden. De stem van Claudia Brücken is ongeëvenaard.

Interessant dat Chameleon Day het album Spirit of Eden aanhaalt, ik ervaar hetzelfde. Muziek dateer je vooral aan de hand van de productie en die is bij dat album zo basic en kaal, dat je niet kunt horen in welke tijd het is gemaakt.

Ook eens met orbit. Kerstgedachte, hè. Er bestaat geen maatstaf voor 'gedateerde' muziek maar iedereen heeft wel muziek die niet meer zo leuk klinkt als vroeger. En dan wordt al snel het etiket 'gedateerd' geplakt. Waarmee je liefhebbers flink op de kast kunt jagen.

avatar van R-Know
Het boven geschrevene: Mee eens!

Ozric Spacefolk
Voorlopig ben ik best omver geblazen door deze plaat.

Maar ik heb wel wat vragen. Ik zie dat de band zelf niet alles inspeelt, op drums zie ik bijvoorbeeld Ian Mosley (Marillion), Stewart Copeland (Police) en ik zie dat Trevor Horn en maatje Trevor Rabin ook veel inspelen, maar ook David Sylvian (Japan) op gitaar.
Wat speelt de band dan nog zelf?

Er zit ook een beetje een gothic-sfeertje over het geheel. Maar gothic hoeft niet vies te zijn, natuurlijk.

Dit artikel vond ik nog: The Quietus | Features | Anniversary | The Power Of Propaganda: A Secret Wish 25 Years On... - thequietus.com

Ozric Spacefolk
Dit is overigens de eerste keer dat ik p:Machinery hoor. Wat een pracht-song. Krachtige zang die soms wat breekbaar lijkt en me lichtelijk doet denken aan Curt Smith. Is dat vreemd?