David Bowie - The Next Day (2013)

Label: ISO

1. The Next Day (3:51)
  2. Dirty Boys (2:58)
  3. The Stars (Are Out Tonight) (3:56)
  4. Love Is Lost (3:57)
  5. Where Are We Now? (4:08)
  6. Valentine's Day (3:01)
  7. If You Can See Me (3:15)
  8. I'd Rather Be High (3:53)
  9. Boss of Me (4:09)
  10. Dancing Out in Space (3:24)
  11. How Does the Grass Grow? (4:33)
  12. (You Will) Set the World on Fire (3:30)
  13. You Feel So Lonely You Could Die (4:41)
  14. Heat (4:25)
  15. Atomica * (4:05)
  16. Love Is Lost [Hello Steve Reich Mix] * (10:24)

met James Murphy

17. Plan * (2:34)
  18. The Informer * (4:31)
  19. I'd Rather Be High [Venetian Mix] * (3:49)
  20. Like a Rocket Man * (3:29)
  21. Born in a UFO * (3:02)
  22. I'll Take You There * (2:44)
  23. God Bless the Girl * (4:12)
  24. So She * (2:31)
Zwan
stanley1995 schreef:
Vind het wel raar dat sommige hem al op Spotify kunnen luisteren. Heb Spotify Premium en heb nog geen spoor van dit album kunnen bekenen!

Zoeken op David Bowie, Artiesten, David Bowie. Hij staat gelijk bovenaan met de drie bonustracks die nog niet kunnen worden afgespeelt in Spotify.

woordenaar
Hier ook niet op Spotify (premium account), niet via Sonos, niet via desktop, niet via iPhone of iPad. Niet onder Bowie en ook niet onder album titel. Wel erg benieuwd onder tussen.

Zwan
woordenaar schreef:

Weird

speedy66
Tering, ik dacht ie gestopt was. Net zo geloofwaardig als Ozzie. Muziek van Bowie doet me eerlijk gezegd niets op een paar nummers na uit het verleden die wel leuk zijn zoals: heroes, jean genie

avatar van bikkel2
Stijn_Slayer schreef:
Veel gedraaid, maar nu moet ik oppassen dat ik 't niet meteen voor mezelf verpest. De volle, ietwat pompeuze productie is niet helemaal mijn ding (ik houd van rauwe en puntige of anders erg organische producties). Als ik daar te vaak naar luister in korte tijd raak ik er snel op uitgekeken. Heb hetzelfde met Reality.

Voorlopig 4*. Ik zie deze namelijk niet verder stijgen naar het niveau van Station to Station of Heroes.

De wat overdadige produktie viel mij inderdaad ook op. Ik ga 'm volgende week sowieso aanschaffen, en dan ben ik wel benieuwd hoe het overeind blijft op mijn geluidsinstalatie. Ga 'm dan ook pas echt met een cijfer beoordelen.
Songmatig voelde het wel goed moet ik zeggen.
Vooral het wat zwaardere Heat is nu al favoriet.

UnknownPleasure
ik wacht nog steeds op betere kwaliteit, terwijl ik eigenlijk ook niet geduldig genoeg ben en het album zeker een keer per dag beluister. alles word steeds beter en ik verbaas mij er steeds grandioos over dat het, voor mij zo onverwacht, goed is geworden en dat ik (met dat het zo goed is) voor het eerst samen met de rest van de wereld een 'nieuw' Bowie album heb mogen meemaken.

het heeft geen zin om te zeggen dat dit 'even' goed is als bijvoorbeeld Low (dat mijn favoriete bowie plaat is) want de vergelijking is alleen al niet te maken door de tijd. maar ik kan wel vaagjes zeggen dat ik denk dat wanneer het in zijn 'beste' tijd was uitgekomen het alsnog een album was geweest waar ik nu graag zou naar hebben geluisterd.

UnknownPleasure
Mark17 schreef:

Ik vind vooral You Feel So Lonely You Could Die schitterend. Een klassieker van een nummer!

hier is ongeveer het enige dat mij stoort (ook aan mijzelf) omdat ik in stukken Hallelujah hoor. en dan ga ik nadenken, terwijl ik wil ervaren.

avatar van Cloud
Where Are We Now? is een prachtig nummer. Ik ben geen Bowie fan, misschien toch iets meer in gaan verdiepen. De rest nog even laten bezinken.

avatar van Nevele
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen hier, want ik ben na 3 luisterbeurten echt helemaal verliefd geworden op dit album.
Ik vraag mij af waar hij het vandaan haalt, wat een geweldig album, meeslepend, aangrijpend en rockend. Hij duikt behoorlijk diep in zijn hersenpan en maakt er iets onheilspellends en moois van. Tot nu toe mijn album van 2013.

Humo is er niet bepaald wild van :
David Bowie - The Next Day - Humo: The Wild Site

Best een eerlijke recensie en ook wel goed om eens een ander geluid te horen dan al die overdreven bewieroking die soms wat te ver gaat.

avatar van reptile71
"Vanuit de aars van David Bowie..." ? Goed, dat zal dan wel Vlaams taalgebruik zijn. Verder kan ik behoorlijk begrip op brengen voor deze recensie. De genoemde nuchtere criteria zou ik misschien zelf op dezelfde manier beantwoorden. Uiteraard maakt dat het nog geen slecht album. In elk geval snap ik het lyrische gedoe over het album helemaal niet. Maar goed, wil hem eerst eens van die zwarte schijven af horen.

reptile71 schreef:
"Vanuit de aars van David Bowie..." ?

Zoiets als sterren kijken denk ik......

avatar van reptile71
Ik ben er niet zo in thuis.

avatar van chevy93
O mijn god, ik dacht dat dit een heeeele slechte soep was van FAME, maar dit is dus gewoon de echte hoes.

avatar van reptile71
Fame... what's your name, what's your name... Cup-a-soup, not your cup of tea?

avatar van Mjuman
Knopfler doet er niet aan mee - dus is het nix voor Sjef Snaar.

Idioten van Humo "de aars van Bowie" - zal wel überlollig bedoeld zijn. Ik draai 'em nu voor de derde maal en vind het wel prettig klinken. Humo - wie leest dat nou nog - lezen als activiteit is sowieso over-rated

avatar van herre48
aERodynamIC schreef:

Zoiets als sterren kijken denk ik......

Bwa, recensie door Serge Simonart, die in het verleden er een kunst van maakte om in Bowie's aars te kruipen. Er zit waarschijnlijk een haar in de boter tussen die twee.

Ben zelf sedert "Scary Monsters" zwaar fan, adoreerde vooral"Outside"maar vind hier voorlopig weinig aan. Een amalgaam aan flarden uit zijn eigen backcatalogue zonder ruggengraat. Voorlopige zwakke quotering vanwege de teleurstelling. Ik geef hem nog de kans om te groeien (maar vrees er voorlopig voor).

Indien Bowie echter er nog een laatste tour uitperst, pik ik die vanzelfsprekend mee (is live tig keer beter).

avatar van reptile71
Val je met je neus in de boter zit er een aarshaar in. Lekkere frisse boel hier.

Mjuman schreef:
Knopfler doet er niet aan mee - dus is het nix voor Sjef Snaar.

Nou vind ik Serge Simonart doorgaans een gloeiende idioot (en die aars erbij sleuren is eerder typisch Simonart dan typisch Belgisch) maar deze recensie is toch vrij fair en naar Humo-maatstaven redelijk goed onderbouwd. Sluit me er alleszins bij aan: plaat met veel aardige maar ook een beetje veilige typische Bowie-rockers.

avatar van Mjuman
Volgens mij gaat er iets hier niet goed met citeren - "quoten" in MuMe-speak, want alle aangehaalde berichten verschijnen bij mij als tweespalt.

Dezelfde tweespalt etalteert Morinfen door het met Humo eens te zijn, en dan toch zelf 3,5* te geven. "Rare jongens, die Belgen" zou Obelix zeggen - ik, ik zeg niks; ik weet wel beter. Totdat het einde der wereld wordt aangekondigd: want dan emigreer ik, daar treedt het pas 50 jaar later in effect.

In goed NLs zegt men: "iemand kletst (lult) uit zijn nek" - uit je aars komt meestal een ander soort geluid, met olfactorische bijwerking. Wij zeggen wel: "iemand in de kont kruipen"of "een bruine arm halen" - beide met de betekenis van slijmen (i.e. je heel lovend over iemand uitlaten). Kan me zo voorstellen dat een biologisch minder onderlegd stuk journaille dan zijn lustige vantasie loslaat en gaat contamineren. Gelukkig hebben we hier geen last van Humo - wij doen het hier met OOR.

kobe bryant fan schreef:
Ligt het aan mij of ben ik de enige die Herman's mop niet begrijpt.

Ik moest ook even denken.
Bij Herman vallen Pasen en Pinksteren blijkbaar op één dag. Met Kerstmis is ie eieren aan het zoeken.

Humo: 3/4
Ik: 3.5/5

Afgrond is dat dus 15 op 20 vs 14 op 20, zie rekening houdende met de beperkingen van het sterrensysteem eigenlijk het verschil niet.

Morinfen schreef:

Je hebt minder lezers vrees ik

dix schreef:

Ik moest ook even denken.

Een opstand uit de dood is geen slechte comeback lijkt me zo, aldus wat christelijke mensen vieren met Pasen.

reptile71 schreef:

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het spijkeren met Pasen was, en we met Pinksteren de re-launch moeten bewieroken. Misschien moet ik ook maar Humanist worden.

Morinfen schreef:

Humo: 3/4
Ik: 3.5/5

Als iemand de collocatie Bowie en aars in één zin hanteert - vast met handschoenen aan - interesseert het mij geen reet meer waarop zijn waardering uitkomt. In plat Nederlands vegen we met een dergelijke reetsensie onze kont af, vanwege de buitengewone laagdrempeligheid.

Je kan het ook omzetten naar procenten 3/4 = 75% en 3.5/5 is dan 70% - dat scheelt maar 5%. En dat lijkt niet veel, de stappraktijk leert evenwel dat menigeen ook van 5% knap dronken kan worden

Of google gebruiken.

Mjuman schreef:

Spelenderwijs vermenigvuldigen en delen met David Bowie, misschien een ideetje voor de nieuwe eindtermen in het leerplan.

Je hebt minder lezers vrees ik

Aangezien vorige week bleek dat de oplage van Humo in sneltempo aan het kelderen is kan daar rap verandering in komen. En ik waardeer jullie toch ook een pak hoger dan de gemiddelde humo-lezende snul, Mjuman telt op z'n eentje al voor 100.