menu

Paul Simon - Graceland (1986)

mijn stem
4,06 (1110)
1110 stemmen

Verenigde Staten
Pop / Wereld
Label: Warner Bros.

  1. The Boy in the Bubble (3:59)
  2. Graceland (4:51)
  3. I Know What I Know (3:13)
  4. Gumboots (2:45)
  5. Diamonds on the Soles of Her Shoes (5:48)
  6. You Can Call Me Al (4:40)
  7. Under African Skies (3:37)

    met Linda Ronstadt

  8. Homeless (3:48)
  9. Crazy Love, Vol. II (4:19)
  10. That Was Your Mother (2:52)
  11. All Around the World Or the Myth of Fingerprints (3:14)
  12. Homeless [Demo Version] * (2:31)
  13. Diamonds on the Soles of Her Shoes [Unreleased Version] * (4:43)
  14. All Around the World Or the Myth of Fingerprints [Early Version] * (3:17)
toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 43:06 (53:37)
zoeken in:
avatar van ZAP!
4,0
Fijn plaatje. Soms moest ik zelfs aan de stem Will Oldham denken, maar zo breekbaar als die het kan brengen, wordt het bij Simon niet of nauwelijks. Het blijft ergens 'steken' in mooi, aangenaam en intelligent, en daar is op z'n tijd niks mis mee. Ik kan ergens wel snappen dat sommigen het afdoen als muzak, saai en weinig enerverend, dit moet je wel liggen. De Afrikaanse invloeden zijn regelmatig een mooie aanvulling, maar niet elk nummer heeft ze.

****.

avatar van dumb_helicopter
3,0
Het nummer Graceland is nooit echt mijn ding geweest. Ik vond het wat geforceerde wereldmuziek gemaakt door blanken. Versta me niet verkeerd, bij momenten is het album zeker vermakelijk en aangenaam in het gehoord liggen. Echter kabbelt het voor mij wat te veel en blijft het te veilig. Tof om eens op te zetten als achtergrond, maar weinig meer dan dat.

avatar van Mssr Renard
4,5
huh?

Vijf van de zes muzikanten op het nummer Graceland zijn niet blank. Al vind ik dat er totaal niet toe doen. De enige blanke is Paul Simon (op dat nummer). Verder zijn onder andereSteve Gadd, Adrian Belew en Randy Brecker niet zwart, maar ook dat vind ik niet relevant.

avatar van Lennonlover
Kan iemand mij uitleggen waarom Graceland zo f*cking geniaal is en waarom ik dit pas op mijn 34ste ontdek terwijl ik deze plaat al zeker 10 jaar geleden heb leren kennen?

4,5
Lennonlover schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom Graceland zo f*cking geniaal is en waarom ik dit pas op mijn 34ste ontdek terwijl ik deze plaat al zeker 10 jaar geleden heb leren kennen?


Dat overkomt ons allemaal. Dat is geen schande hoor.
20 jaar geleden ging ik met mijn ouders naar Thailand. Het eten vond ik toen vreselijk.
Nu eet ik het het liefst 1x per week.

avatar van Mssr Renard
4,5
Ik heb opgegeven gave nieuwe muziek te zoeken en richt mij juist op de jaren 50-90. En ik kom daar meer leuks tegen dan de trends volgen.

avatar van FrodoK
Op de één of andere manier was ik behoorlijk teleurgesteld in dit album, toen ik het luisterde. Voor mij maakte het de hooggespannen verwachtingen niet waar. Ik vond het allemaal een beetje flauw.
De hits zijn tof, maar de rest: mweh...

avatar van Mssr Renard
4,5
Verwachtingen bijstellen.
Ik merk aan veel (vooral jongelingen) dat ze als razende roelanden door die oude platen heenracen en dat het allemaal maar tegenvalt.

Platen geven sowieso hun schatten nooit na één luisterbeurt prijs.

Tip: koop eens een fysiek exemplaar en ga er echt voor zitten. Neem de tijd en draai het meerdere malen.
Tip 2: doe er jaren over om een plaat te beoordelen en niet een dag of week. Het is geen instagrampost of facebookupdate.

Dat maakt platen tot wat ze zijn. Dat maakt platen tijdloos. Wil een plaat na 40 jaar nog niet landen dan is het duidelijk een tegenvaller.

Zo kan ik na 30 jaar nog steeds niet echt begrijpen wat er nu zo bijzonder is aan Nevermind.

avatar van Tonio
4,5
Ik sluit me volledig aan bij de adviezen van Mssr Renard.

Het waarderen en genieten van muziek heeft ook in een andere betekenis meer tijd nodig. Zo heb ik er toch enkele tientallen jaren over gedaan om de bronnen van de moderne muziek te leren waarderen. Het is echt niet zo dat muziek van The War On Drugs of Elbow zo uit de lucht is komen vallen. En het is ook niet begonnen bij Elvis of de Beatles. In mijn jarenlange speurtochten ben ik onder anderen terecht gekomen bij Woodie Guthrie, Hank Williams, de Carter Family. Maar evengoed bij Britse traditionals of Chet Baker en Charlie Parker. Maar dus ook buiten de Angelsaksiche grenzen, zoals de Afrikaanse populaire muziek.

En zo zijn we weer on topic.

Graceland zul je op een andere manier beluisteren als je de op de hoogte bent van de context. Simon's samenwerking met Zuid-Afrikaanse muzikanten werd destijds ernstig bekritiseerd door de wereldwijde anti-apartheid beweging. Ik ga hier op deze plek niet verder op in. Een minuutje google-en en je hebt de info te pakken.

Nu het stof van deze discussie is gaan liggen wordt duidelijk dat deze samenwerking wellicht nog meer aan het einde van het Apartheidsregime heeft bijgedragen dan de culturele boycots van destijds.

Simon's intentie was om te leren van de Afrikaanse populaire muziek door naar elkaar te luisteren, ervan te leren en daar vooral samen plezier aan te beleven. En de locale muzikanten spraken dezelfde taal als Paul Simon. En precies dat is goed hoorbaar op Graceland.

Nu was Paul Simon op dat moment niet de enige die Afrikaanse elementen in zijn muziek inbouwde (o.a. Peter Gabriel en Sting), maar vanwege de ophef destijds wel de meest essentiële samenwerking. En daarom is dit album zo'n scharnierpunt in de moderne westerse pophistorie.

Tenslotte: ook ik hoor nog altijd niets bijzonders aan Nevermind. Maar ja, mijn vrouw daarentegen wel, dus gelukkig blijft er veel ruimte voor gewone smaakverschillen.

avatar van VDB79
5,0
Als 6,7 jarige dit album eindeloos gehoord in de auto op vakantie naar Frankrijk. En ruim 30 jaar later kan ik niet anders zeggen dat deze plaat niets aan kracht heeft verloren. Simpelweg een meesterwerk.

avatar van FrodoK
Mssr Renard schreef:
Verwachtingen bijstellen.
Ik merk aan veel (vooral jongelingen) dat ze als razende roelanden door die oude platen heenracen en dat het allemaal maar tegenvalt.

Platen geven sowieso hun schatten nooit na één luisterbeurt prijs.

Tip: koop eens een fysiek exemplaar en ga er echt voor zitten. Neem de tijd en draai het meerdere malen.
Tip 2: doe er jaren over om een plaat te beoordelen en niet een dag of week. Het is geen instagrampost of facebookupdate.

Dat maakt platen tot wat ze zijn. Dat maakt platen tijdloos. Wil een plaat na 40 jaar nog niet landen dan is het duidelijk een tegenvaller.

Zo kan ik na 30 jaar nog steeds niet echt begrijpen wat er nu zo bijzonder is aan Nevermind.


O, maar ik ben het wel met je eens, hoor. Deels. Ik beoordeel eigenlijk nooit een plaat na slechts een paar keer luisteren en laat het wel wat indalen. Maar er moet wel iets zijn wat 'hookt' zogezegd. En dat heb ik op deze plaat (nog) niet gevonden naast (voornamelijk) de eerste 2 tracks.
Maar los daarvan: ik ga niet 40 jaar een plaat een kans geven, dat vind ik zonde van mijn tijd. Dan geniet ik liever van andere muziek waar ik wèl een belofte in ontdek.

Overigens heb ik deze plaat ook geen beoordeling gegeven nog.

avatar van Mssr Renard
4,5
FrodoK schreef:
(quote)


O, maar ik ben het wel met je eens, hoor. Deels. Ik beoordeel eigenlijk nooit een plaat na slechts een paar keer luisteren en laat het wel wat indalen. Maar er moet wel iets zijn wat 'hookt' zogezegd. En dat heb ik op deze plaat (nog) niet gevonden naast (voornamelijk) de eerste 2 tracks.
Maar los daarvan: ik ga niet 40 jaar een plaat een kans geven, dat vind ik zonde van mijn tijd. Dan geniet ik liever van andere muziek waar ik wèl een belofte in ontdek.

Overigens heb ik deze plaat ook geen beoordeling gegeven nog.


Ik volg je helemaal en geef je volledig gelijk.
Daarom noemde ik Nevermind ook als voorbeeld. Ik ga het niet eens meer proberen.

Ik zag ook dat je geen beoordeling had gegeven. Ik doe dat als ik muziek echt niet snap ook niet. Geen cijfers van mij bij REM, Cure, Depeche Mode etc.

Ik doelde meer op die lieden die even snel door discografieen heen razen. Dan een plaat een cijfer geven, vind ik eigenlijk flauw. Maar ik ga daar dan ook weer niet over. Maar ik vind er wel wat van.

Lachende derde
Mssr Renard schreef:
Verwachtingen bijstellen.
Ik merk aan veel (vooral jongelingen) dat ze als razende roelanden door die oude platen heenracen en dat het allemaal maar tegenvalt.

Platen geven sowieso hun schatten nooit na één luisterbeurt prijs.

Tip: koop eens een fysiek exemplaar en ga er echt voor zitten. Neem de tijd en draai het meerdere malen.
Tip 2: doe er jaren over om een plaat te beoordelen en niet een dag of week. Het is geen instagrampost of facebookupdate.

Dat maakt platen tot wat ze zijn. Dat maakt platen tijdloos. Wil een plaat na 40 jaar nog niet landen dan is het duidelijk een tegenvaller.

Zo kan ik na 30 jaar nog steeds niet echt begrijpen wat er nu zo bijzonder is aan Nevermind.


Hier ben ik het zó mee eens dat ik woorden tekort kom.

avatar van iggy
4,0
Erg sterke en originele plaat van Simon. Vooral de bass is met tijd wijle heerlijk bespeeld en lekker voorin de mix gezet. Een plaat waar Moeder Beer en ik zelfs samen van konden en kunnen genieten, .
Voor de rest is alles al gezegd/geschreven over deze plaat.

avatar van Tav74
4,5
Geweldige plaat blijft dit toch. Fantastisch hoe Zuid Afrikaanse muziek (en muzikanten) en de Amerikaanse roots van Paul Simon hier blenden. Als ik de scores bij andere klassiekers op MuMe zie zou ik bijna geneigd zijn deze wat onder gewaardeerd te vinden met een ruime 4 sterren.

avatar van rafke pafke
4,5
Ik was te jong destijds om de commotie rondom dit album mee te krijgen. Maar ik herinner me wel dat de muziek bij ons thuis regelmatig te horen was, dankzij mijn ouder broer die het album had. Ik vond het toen als kind zeer mooi en prettig om naar te luisteren. En ik werd ook iedere keer blij van die clip met Chevy Chase.

Maar het is eigenlijk pas de laatste paar jaren dat ik het album herontdekt heb. Maar het heeft naar mijn gevoel niets ingeboet aan kwaliteit. In tegendeel misschien zelfs, zulk vakmanschap hoor je nog zelden.

Ik lees hier soms opmerkingen over de productie, als zijnde typisch ouwbollige jaren 80. Daar staat het naar mijn gevoel net erg ver van af. Een prachtige warme productie is het die ook vandaag nog klinkt als een klok.

Net geen 5 sterren omdat de laatste track me wat misplaatst lijkt, ondanks dat ik ook wel een liefhebber van Los Lobos ben. Voor de rest een perfecte, doch wat eigenzinnige popplaat met prachtige arrangementen, zalvende oorwurmen van zanglijnen en mooie teksten.

avatar van Reijersen
N.a.v. dit topic beluisterde ik dit album.

Misschien dat ik ooit eens een los nummer van dit album opgevangen heb, maar meer ook niet. Het achtergrondverhaal van dit album was al bekend bij mij. Waarschijnlijk eens opgevangen tijdens een Top2000 a-go-go aflevering. Verder vind ik het wel een prettig album. Het straalt een bepaalde mooie sereniteit uit. Het pakt ook wel fijne energie verschillen op waardoor je geboeid genoeg blijft al luisteraar.

avatar van Harderwiek
5,0
Vroeger werd deze plaat bij ons thuis veel gedraaid. Sommige dingen van je ouders zet je je vanaf wanneer je wat ouder bent. Deze plaat behoorde daar niet bij, altijd een speciaal plekje gehad (evenals Johnny Cash). Zelfs met mijn vader nog naar het 25-jarige anniversary concert geweest. Na jaren zojuist weer eens in z'n geheel beluisterd en het was een feest van herkenning waarop er voor mij eigenlijk geen zwak moment te vinden is op deze plaat; van begin tot eind genieten. Jammer is misschien dat het eerste nummer voor mij overduidelijk het absolute hoogtepunt is en de laatste nummers ietsje 'minder' zijn. Maar dat mag de pret niet drukken, opgehoogd naar de volledige 5*.

avatar van Robje1968
3,0
Het begin van dit album is voor mij top, zeker de eerste drie nummers.
Daarna wordt het voor mij een stuk minder en merk dat mijn aandacht verslapt.

In de loop der jaren deze CD af en toe gedraaid, maar denk dat het tussen Robje en dit album geen gelukkig huwelijk wordt.

avatar van Vert Lin
4,5
geplaatst:
Prachtige plaat. Bij elke draaibeurt opnieuw enthousiast, over de zang, de muzikanten, de afwijkende songstructuren. De beste van Paul.

5,0
geplaatst:
Een album dat mij anno 2023 nog net zo fris en heerlijk verfrissend in de oren klinkt als in 1986. Waar menig album uit de jaren 80 heden ten dage flink aan betekenis heeft ingeboet blijft "Graceland" fier overeind.
Zou ik van de paar 1000 fysieke albums die ik in mijn collectie heb er slechts 10 mogen behouden dan is de kans erg groot dat Graceland tot het selecte lijstje behoort.

avatar van LucM
5,0
geplaatst:
Eens met Draakje1968, Graceland weerstaat de tand des tijds moeiteloos waar dat met vele albums van 1986 niet het geval is door de tijdsgebonden maar nu achterhaalde productie met syndrums en dichtsmerende synths (zoals Landing on Water van Neil Young).

avatar van rushanne
4,5
geplaatst:
Schandalig dat ik deze nog niet beoordeeld heb, na al die jaren. Een van de eerste albums die ik zelf kon en mocht aanschaffen van mijn zuurverdiende krantengeld. En na al die jaren is het nog steeds een meesterwerk om naar te luisteren.

avatar van davevr
3,5
Herbeluistering: Het klonk zo goed in mijn jeugd, maar nu lijkt het radio 1 (BE) muziek. Als er maar geen scherpe kantjes zijn. 3,5* voor de herinneringen.

avatar van MarkS73
4,5
In 1986 was ik dertien en kocht ik de singletjes van Boy In The Bubble en You Can Call Me All, uiteraard dankzij de geweldige clip met Chevy Chase, later volgde de LP. Nu bijna vijftig en nog steeds vind ik dit een geweldig album, sterker, hoe mooi ik het toen ook vond, nu kan ik het veel beter waarderen en op waarde schatten dan vroeger. Prachtig album..

Gast
geplaatst: vandaag om 00:37 uur

geplaatst: vandaag om 00:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.