Paul Simon - Graceland (1986)

Pop / Wereld
Label: Warner Bros.

1. The Boy in the Bubble (3:59)
  2. Graceland (4:51)
  3. I Know What I Know (3:13)
  4. Gumboots (2:45)
  5. Diamonds on the Soles of Her Shoes (5:48)
  6. You Can Call Me Al (4:40)
  7. Under African Skies (3:37)

met Linda Ronstadt

8. Homeless (3:48)
  9. Crazy Love, Vol. II (4:19)
  10. That Was Your Mother (2:52)
  11. All Around the World Or the Myth of Fingerprints (3:14)
  12. Homeless [Demo Version] * (2:31)
  13. Diamonds on the Soles of Her Shoes [Unreleased Version] * (4:43)
  14. All Around the World Or the Myth of Fingerprints [Early Version] * (3:17)
Hendrik68 schreef:
Er wordt veel te veel nadruk gelegd dingen als cultuur, invloeden, wel of niet electronisch versterkt. Paul Simon zat zowel artistiek als persoonlijk in een dal en wilde iets heel anders doen en besloot naar Zuid Afrika te gaan. Daar kwam hij tot een aantal ideeen die hij op zijn manier uitwerkte en dat bleek fenomenaal. Hij heeft nergens gezegd dat hij een Afrikaanse plaat ging maken, hij heeft Afrika gebruikt om tot iets totaal nieuws te komen. Afrikaanse muziek was niet nieuw, de combi westers-Afrikaans ook niet. Paul Simon was niet nieuw. Al deze elementen bij elkaar was wel nieuw. En over smaak valt te twisten, maar kwalitatief staat dit album op een zeer hoog niveau. Omdat deze in de jaren 80 is gemaakt is het iets gepolijster dan sommigen zouden willen, maar dat was nou eenmaal de tijd. Ik vind dat er veel te veel naar randzaken wordt gekeken, zowel hier als in het algemeen. Het gaat om het resultaat. Het lijkt wel voetbal.

Amen!

Rogyros schreef:
Amen!

Ik ging eerst niet reageren op Hendrik.

Ik vind het nogal gemakkelijk om te zeggen
dat er te veel geluld wordt over de achtergronden van het album.
Om daarna te poneren dat de plaat van een hoge artistieke kwaliteit is.

Hendrik68 schreef:

Dat er over smaak niet te twisten valt, betwist ik niet.

Ik heb geprobeerd om in mijn recensie argumenten aan te dragen
waarom ik dit een goeie plaat vind. Hendriks bijdrage komt bij mij over
als: niet lullen, heren, het is gewoon een goeie plaat ... punt.

Ik kan me best voorstellen dat anderen misschien toch wel
argumenten hebben om aan de kwaliteit van de plaat te twijfelen.

Hendrik68
Ja, dat is ook geen probleem hoor. Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen. Soms lijkt het erop dat het feit dat het album goed verkoopt al een reden is het artistiek niet interessant te vinden. Simon heeft geen uitstraling, dus is de plaat niet goed. Die en die heeft de plaat geproduceerd, dus is het niet goed. Het is niet origneel, dus is het niet goed. Dat soort dingen gaan nogal eens de boventoon voeren en dan wordt de werkelijke kwaliteit van het album niet meer op waarde geschat. Ik kan geen argumenten verzinnen waarmee Graceland aan kwaliteit inboet. Dat anderen dat wel hebben is prima. Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat velen gaan lopen zoeken naar niet ter zake doende feitjes om de kwaliteit van een album in twijfel te trekken.

avatar van Floater
Aquila schreef:

Dat moet je even uitleggen vrees ik. Ik hoor eigenlijk behalve een geleende ritme links rechts geen enkele gelijkenis. Die is er muzikaal en instrumentaal ook volkomen niet volgens mij. Maar wie weet kun je het uitleggen.

Maar laat ik een voorstel doen: als er een vergelijking tussen Simon en Byrne ligt is dat voor mij meer tussen "Rhythm of the Saints" en "Naked".

Akkoord Aquila!

Met "op één lijn staan" bedoelde ik dat het voor mij Graceland van eenzelfde hoge niveau is als Remain In Light. Beide albums vermengen op sublieme wijze Westerse muziek met Afrikaanse invloeden. Beiden meesterwerken.

Aquila schreef:

Het volstaat om naar (Nothing But) Flowers uit 1988 te luisteren
en te horen hoe dicht Simons Rhythm of the Saints hier bij aansluit.

Simon legde voor die plaat trouwens ook zijn oor te luisteren
in Zuid-Amerika. Een continent dat Byrne ook nauw aan het hart ligt.

dazzler schreef:

Ik heb geprobeerd om in mijn recensie argumenten aan te dragen
waarom ik dit een goeie plaat vind. Hendriks bijdrage komt bij mij over
als: niet lullen, heren, het is gewoon een goeie plaat ... punt.

Dazzler, dat is niet waarom ik amen zei. Ik vond jouw stuk eigenlijk ook zeer interessant, maar het probleem met dit album is dat er naar mijn mening teveel naar de achtergrond waarom Simon naar Afrika zou zijn gegaan. Ik geloof dat er niet gelijk een grootse gedachte achter zat, maar dat hij zoals Hendrik het ook zei Afrikaanse invloeden heeft gebruikt en daar zijn ideeën heeft opgedaan. Als Hendrik bedoelde (en zo interpreteer ik het niet) dat we moeten ophouden met de discussie, en dat de plaat goed is en daarmee basta, dan trek ik mijn amen in. Maar zo heb ik het niet opgevat. Hendrik legt het na jouw post mijns inziens ook wel goed uit.

Okee, begrepen.

avatar van Banjo
Wat een heerlijke zonnige cd met geweldige teksten!
Ja deze ga ik nog veel draaien dat ik deze cd nu pas ontdek...

avatar van dazzler
Waar een constructieve discussie op MuMe al niet goed voor is.

Veel luisterplezier Banjo.

avatar van Banjo
bedankt!

avatar van Rogyros
Is er trouwens iemand die mij kan vertellen waarom het nummer Crazy love de toevoeging Vol. II heeft? Crazy Love, Vol. I ben ik nog nooit tegengekomen...

(Ik heb het gevoel dat dit een ontzettend domme vraag is, maar dat vergeef ik mijzelf wel... )

avatar van Rumour
Rogyros schreef:

Logische vraag hoor.

As Simon explained in an interview with SongTalk magazine, there are two reasons for the "Vol. II" in the title. One is that Simon wanted to differentiate his "Crazy Love" from the Van Morrison song of the same name. The other is that he is talking about a love that has started and stopped more than once.

Bron

Dankje, Rumour! Weer wat geleerd,

Voor mij is dit een top 10 klassieker. Een album als dit is nooit meer gemaakt. Favorieten zijn Graceland, Diamonds on the soles of her shoes, Under african skies en I know what i know.

avatar van Twinpeaks
Voor mij is dit toch wel een belangrijke plaat uit mijn jeugd.Ik draai hem anno 2011 niet zo heel vaak meer,maar als ik hem dan toch opzet,brengt hij me toch wel plezier.Er is ook niks mis mee.Prima liedjes,goede muzikale omlijsting en bovenal nostalgie.Herkenbaarheid zonder oubollig te worden.Graceland is voor mij die vriend ,die je nauwelijks ziet ,maar als hij dan opduikt is het altijd leuk.Anders kan ik hem niet omschrijven. 3 en halve ster

rico24
vandaag weer eens gedraaid vanaf vinyl. Heerlijke plaat.. Het plezier spat er af.

avatar van thelion
Graceland was bij de release een van de meest omstreden en gewaagde albums van de jaren 80.
Paul Simon een muziekant van half de 40 die zijn sporen al had verdiend gaat aan de slag met zwarte artiesten uit Zuid Afrika, een land waar de apartheid nog als van zelfsprekend werd gezien en daarom door de Westerse-wereld werd geboicot.

Paul Simon had altijd al een veneinige pen, maar zijn muziek klonk dat dan juist niet maar het was wel vaak maatschappijn kritisch.

Op Graceland stelt hij de rassenscheiding aan de kaak alleen niet met zo veel woorden, maar juist door het statement om met Zuid-Afrikaanse artiesten samen te werken en met een album te komen dat bol staat van de Afrikaanse invloeden.

Artiesten als Ladysmith Black Mambazo en Toa Ea Matsekha werden zeer gerespecteerd en gewardeerd in Africa.
Paul Simon creeërde door met deze artiesten samen te werken een schitterend spanningsveld tussen Westerse-Popmuziek en traditionele Zuid-Afrikaanse Mbaqanga en dat gecombineert met zijn eigen elegante melodieën heeft een heel eigen geluid opgeleverd.

De Afrikaanse ritmes vliegen je bij I Know What I Know om de oren en mengen verfijnde gitaaren zich met acordeon op Gumboots. Het indrukwekkende gezang van Ladysmith Black Mambazo op Homless is werkelijkwaar schitterend. En zelfs op de nummers Call Me All en Graceland is de Afrikaanse invloed nooit ver weg.

Graceland is een schitterende trip door de Afrikaanse muziek gezien door de ogen van Paul Simon, waarbij hij het expieriment zeker niet uit de weg ging. Een zeer sfeerisch en cohistent album van een veertiger die wist wat hij wilde en door zijn muziek de probleematiek van de zwarte bevolking van Zuid-Afrika onder de aandacht bracht van het grote publiek.

Het album staat nog steeds als een huis overeind, gelukkig kunnen we dat van de thematiek van het album niet zeggen, al is er op dat vlak nog best het één en ander te doen.

dribbeltje
Sommige platen zijn en blijven gewoon ijzersterk! Zo ook Graceland.
Wat mij betreft een dikke 10! Elke keer als ik hem draai (zeer vaak) voelt het alsof ik hem voor de eerste keer draai. Hij blijft verbazen én dat is voor mij het teken dat ik er nooit genoeg van zal krijgen!!

avatar van Lexcoaster
Ik vind het nog stees te gek voor woorden dat bij deze artiest zelf nog geen discussie gaande is.. Kom op zeg, we hebben het hier wel pver Paul Simon hoor! Mindere (en minder bekende) artiesten hebben een eigen discussie, bij Paul vind schijnbaar niemand het nodig zijn euvre toe te lichten...

avatar van thelion
Lexcoaster schreef:

Zijn euvre spreekt voor zichzelf

avatar van Lexcoaster
Dat is waar.

avatar van KKOPPI
In tegenstelling tot andere artiesten brengt Simon je met dit album je naar een totaal andere wereld...als je goed naar de teksten luistert.

Topplaat. Einde discussie.

Stijn_Slayer
Ik ben volledig overtuigd.

avatar van Rudi S
Spuit_elf schreef:
Topplaat. Einde discussie.

wordt dit topic gesloten

avatar van Rogyros
Ach, de schrijver van deze post doet zijn naam eer aan, Rudi!

avatar van musiquenonstop
Goed album met enkele iets wat mindere nummers, maar de sound en feel van dit album vind ik op geen andere plaat, die ik ken.

Draai 'm al sinds hij voor het eerst uitkwam, en met al de media aandacht dat deze kreeg, was er ook geen ontkomen aan. De hitsingel vind ik ook een beetje buiten de boot vallen, misschien dat het min of meer een verplichting was om een hitje te schrijven.

Vind de teksten regelmatig erg wazig, maar zag onlangs een docu over Simon en Gartfunkel waarin Paul z'n teksten een beetje wilde verklaren die hij geschreven had. Ik had het idee dat hij het vaak ook niet echt wist. Een beetje art for art sake. Da's dan toch weer een beetje jammer.

subbliem kan het niet anders zeggen

avatar van Oldfart
maar de sound en feel van dit album vind ik op geen andere plaat, die ik ken.
....niet hetzelfde, wel vergelijkbare sfeer: