Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)

Verenigde Staten / Canada
Rock / Folk
Label: Atlantic

1. Carry On (4:25)
  2. Teach Your Children (2:53)
  3. Almost Cut My Hair (4:25)
  4. Helpless (3:30)
  5. Woodstock (3:52)
  6. Déjà Vu (4:10)
  7. Our House (2:59)
  8. 4 + 20 (1:55)
  9. Country Girl (5:05)
  10. Everybody I Love You (2:20)
  11. Graham Nash - Our House * (2:57)
  12. Stephen Stills - 4 + 20 * (2:18)
  13. David Crosby en Graham Nash - Song with No Words (Tree with No Leaves) * (3:13)
  14. Neil Young en Graham Nash - Birds * (3:36)
  15. Stephen Stills - So Begins the Task / Hold on Tight * (7:46)
  16. Graham Nash - Right Between the Eyes * (2:06)
  17. David Crosby - Almost Cut My Hair * (4:39)
  18. David Crosby en Graham Nash - Teach Your Children * (3:14)
  19. Crosby, Stills & Nash - How Have You Been * (3:44)
  20. David Crosby - Triad * (5:30)
  21. Graham Nash - Horses Through a Rainstorm * (3:51)
  22. Stephen Stills - Know You Got to Run * (4:12)
  23. Graham Nash - Question Why * (2:02)
  24. David Crosby - Laughing * (4:27)
  25. Stephen Stills - She Can’t Handle It * (6:44)
  26. Graham Nash - Sleep Song * (3:01)
  27. David Crosby en Graham Nash - Déjà Vu * (4:25)
  28. Graham Nash en Joni Mitchell - Our House * (2:43)
  29. Everyday We Live * (3:18)
  30. The Lee Shore [1969 Vocal] * (6:03)
  31. I’ll Be There * (3:41)
  32. Bluebird Revisited * (3:24)
  33. Horses Through a Rainstorm * (3:32)
  34. 30 Dollar Fine * (2:45)
  35. Ivory Tower * (3:51)
  36. Same Old Song * (4:21)
  37. Hold on Tight / Change Partners * (5:04)
  38. Laughing * (4:09)
  39. Right on Rock ’N’ Roll * (2:47)
  40. Carry On [Early Alternate Mix] * (4:34)
  41. Teach Your Children [Early Version] * (3:02)
  42. Almost Cut My Hair [Early Version] * (10:14)
  43. Helpless [Harmonica Version] * (3:48)
  44. Woodstock [Alternate Vocals] * (4:18)
  45. Déjà Vu [Early Alternate Mix] * (3:42)
  46. Our House [Early Version] * (2:55)
  47. 4 + 20 [Alternate Take 2] * (2:08)
  48. Know You Got to Run * (6:42)
nirac schreef:

Harm, Bedoel je dat de LP een unieke remastering kent , weer anders dan de CD remastering vd box ?

Het betreft een LP + 4CD box, de LP is iets anders gemasterd dan de CD, dat is inherent aan het medium. Gezien het feit dat de originele LP 51 jaar oud is een goede originele persingen lastig te vinden zijn, is het de moeite deze box te kopen, maar alleen als je ook de bonus CD's wil. De LP is volledig analoog gemasterd.

Stijn_Slayer
CSNY hebben twee jaar fantastische muziek gemaakt en de andere 49 jaar waren ze vooral druk met ruzie maken en het uitmelken van die twee jaar. Een tikkeltje zwaar aangezet voor komisch effect – het gros van wat in welke configuratie dan ook in de seventies verscheen is van hoog niveau en daarna sporadisch ook nog wel – maar er zit wel een kern van waarheid in. Met name Nash leidt de laatste jaren aan een messiascomplex: hij heeft zichzelf zo ontiegelijk hoog zitten dat het irritant wordt. Toch: als ze hun solo- en duo-albums onder de CSNY-vlag hadden uitgebracht, hadden ze maar zo de grootste band van de seventies kunnen zijn.

Van mij hadden ze 50 jaar Déjà Vu af mogen doen met een dubbelaar met demo's of hun optreden op Woodstock. Of bijvoorbeeld een combinatie met de Fillmore-concerten. In het verleden is er sprake van geweest dat Human Highway alsnog samengesteld zou gaan worden. Stills en Crosby hebben daar nog niet zo lang geleden ook over getweet. Het zou, denk ik, hun beste album zijn.

Gelukkig verschijnt er in juli weer een nieuw Crosby-album. Van de vier is hij de enige die nog met interessant werk komt en nieuwe wegen bewandelt. Stills en Nash zouden ook ergens aan werken.

avatar van harm1985
Over het ego van de heren, en met name de arrogantie van Nash gesproken, naar aanleiding van wat discussie op het Steve Hoffman Forum kwam ik deze video tegen van eind jaren 80, uiterst pijnlijk en onbegrijpelijk dat ze goedkeur hebben gegeven dit uit te zenden:
CSN - West 57th Profile 1987

avatar van Poles Apart
Tip: 30% korting op de LP+4CD Super Deluxe versie (en heel veel andere muziek) via Amazon.de, voor een ieder die nog tegen de hoge vraagprijs aanhikte. Ook veel andere recente boxsets met diezelfde korting.

avatar van milesdavisjr
Deze plaat heeft lange tijd nodig gehad om bij mij in te dalen, dat heeft met name te maken met het feit dat de samenzang en instrumentatie mij altijd te zoet is geweest. Alsof het geheel wat meer peper mocht hebben. Nu, zoveel jaren later kan ik de plaat een stuk beter hebben. Ofschoon ik zeker geen fan ben van Young, Nash en Crosby op sologebied (Stills is een ander verhaal) vormen de heren gezamenlijk een fraai team waarbij de samenzang uiteraard een beroemd kenmerk is van de band. Dit terwijl de leden afzonderlijk nu niet grote vocale wonders zijn. Young vind ik zelfs een afgrijselijke zanger, hoewel zijn compositorische kwaliteiten buiten kijf staan. Dan Deja Vu, een plaat zonder slechte songs, redelijk veel afwisseling binnen het folk genre waarin de heren opereren. Zo gauw de heren vanuit muzikaal oogpunt opschuiven richting het country genre haak ik af, dat genre trek ik niet. Beste songs; het gevarieerde Carry On, het vlotte Woodstock en de melancholische titeltrack. Nummers die vaak wat minder benoemd worden bij de liefhebbers. Het prijsnummer is echter vreemde eend in de bijt; Almost Cut My Hair, dit door Crosby geschreven nummer klinkt zeker in vergelijking met de overige songs venijnig en kent een ingehouden woede, niet zo gek als je bedenkt wat de inspiratie vormde voor Crosby bij het schrijven van deze track. Young (toch al de rocker onder de heren) voegt een spannende omlijsting toe. Conclusie, een prima plaat waarbij ik de krenten uit de pap haal en de samenzang zorgt voor een extra dimensie.

milesdavisjr schreef:
Young vind ik zelfs een afgrijselijke zanger...
Dat is een uitspraak die ik niet zou durven ventileren. Het allermooiste nummer van "Déjà Vu" is naar mijn bescheiden mening "Country Girl", fantastisch gezongen door... Neil Young!

avatar van milesdavisjr

Maar dat is jouw mening, ik vind Young een vreselijke zanger, dat wil niet zeggen dat het geen goede zanger is, zijn klankkleur roept echter bij mij altijd veel irritatie op. Kortom over smaak valt flink te twisten ben ik bang.

avatar van jurado
Ik kan best begrijpen waarom mensen de stem van Young niet trekken, hij heeft niet echt een alledaags stemgeluid.
Hetzelfde geldt voor z'n gitaarsolo's, die piepen en rammelen aan alle kanten maar zijn ook oprecht en met veel gevoel gespeeld.
Daarom vind ik Neil Young's muziek zo onvoorstelbaar mooi.

Held!

Stijn_Slayer
Over smaak valt niet te twisten, maar je kunt onmogelijk stellen dat CSN geen vocale wonders zijn. Al kun je bij Stills nog een betoog afsteken dat zijn techniek niet deugt, wat deels verklaart waarom zijn stem sterk is versleten. Crosby is eigenlijk alleen maar beter gaan zingen en zingt als tachtigjare ex-junkie nog steeds indrukwekkend. Harmonisch heel inventief ook.

Zomaar een voorbeeldje:
Voordat je verdergaat naar YouTube

Zelfs Young kan stiekem ook beter zingen dan veel mensen denken:

avatar van milesdavisjr
Vocale wonders vind ik wat overdreven eerlijk gezegd, de samenzang is uiteraard uitstekend te noemen, maar om nu te zeggen dat de heren op individueel niveau fenomenale zangers zijn vind ik net een brug te ver. Ze hebben een eigen signatuur of karakter zo je wilt. Dat geldt zeker voor Young, wellicht valt de beste man bij veel mensen in het pulletje, ik vind hem een nare stem hebben. De laatste platen van Crosby zijn zeker aardig te noemen maar zijn zang is uiterst fragiel en zit bij mij soms tegen onaangename aan. De wijze waarop Crosby echter Almost Cut My Hair zingt is van een prachtige schoonheid. Stills ben ik zeker met je eens, dat klinkt echt niet meer fraai. Conclusie, ik ben niet echt onder de indruk van de zangtechnische capaciteiten op individueel niveau maar dat staat los van hun technische kwaliteiten en of andere persoonlijke meningen.

Hans Brouwer schreef:

Kuch... Helpless, kuch, kuch.

Ik hoor vaak dat Young niet kan zingen (of gitaar spelen). Kan best zijn, maar het gaat om het overbrengen van emotie, daarin slaagt Young veel beter dan al die zangers en zangeressen die zogenaamd wél goed kunnen zingen (en meedoen aan the Voice of zo).

Je hoort pas hoe goed Young kan zingen als je een ander zijn liedjes hoort zingen. Dan kom je erachter dat het nog niet zo eenvoudig is wat hij doet. Het knappe is dat zijn zang solo erg goed werkt (zoals bij het BBC concert uit 1971 of Live at Massey Hall), maar ook goed gaat in samenzang, waarbij anderen hem ondersteunen, zoals op Deja Vu de heren CSN en op andere albums bijvoorbeeld de heren Crazy Horse.

Wat ik wel ruiterlijk toegeef is dat Young zelf geen al te beste harmoniezanger is. Niet voor niks zingt hij dan ook niet (of nauwelijks hoorbaar) op nummers als Teach Your Children, Our House en Find the Cost of Freedom. Immigration Man op Wembley 74 verdient ook niet de schoonheidsprijs.

Eén van de weinige voorbeelden waarop het wél werkt is de live versie van Man in the Mirror die op de CSN boxset staat: Man in the Mirror.

avatar van BlauweVla
Fijn hippie album. De country van "Teach Your Children" kan me alleen niet echt bekoren. En "Everybody I Love You" vind ik wat lastig aanhoren, waarschijnlijk omdat ik een te slecht mens ben De psychedelische opener met de orgel sfeerwending, wow erg fijn! Track 3 en 4 zijn melodramatischer van aard maar erg goed. De cover van "Woodstock" is leuk gedaan maar het origineel is beter. De titel track is subliem en kan zich meten met de sterke opener. Het Beatlesque "Our House" is een terechte hit. Het hypnotiserende "4 + 20" is -zonder het te kort te willen doen- in z'n bondigheid een mooie bumper naar het mooie "Country Girl". Mooi album uit de collectie van mijn ouwelui

avatar van Reijersen
N.a.v. dit topic heb ik dit album beluisterd.

Volgens mij heeft m’n vader deze plaat in de kast staan. Dit is toch best fijne muziek. Waar de energie en sfeer in de nummers toch wel afwisselend is, is het mijn inziens vooral die meerstemmigheid waar het album op staat. Het gaat van bluesy naar rustig, van lijzig naar stemmig, van wat meer pop/rock naar weer eens mooie samenzang. Prettige muziek is dit.

avatar van Dirruk
Nou Reijersen, doe dan niet zo streng met die 3* .

avatar van Robje1968
Voor mij toch wel één van de albums die er toe doen uit de jaren 60.
Voor mij is er geen zwak nummer te ontdekken op dit album en heeft diverse hits die nu nog wel eens voorbij komen op de radio.

Robje1968 schreef:
Het is alleen zo jammer dat het tergend mooie "Country Girl" nooit op de radio te horen is...

avatar van Robje1968
Hans Brouwer schreef:

Ja Hans, helaas kan je niet alles hebben in het leven. We hebben in ieder geval de CD/LP om van het nummer te genieten

avatar van teus
Robje1968 schreef:
Voor mij toch wel één van de albums die er toe doen uit de jaren 60.

Het album zal wss in de jaren 60 zijn opgenomen ,mss gedeeltelijk
Maar het is toch een 1970 album

De tracks die op de radio langs komen
Zijn vaak de Nash composities.....
wss meer voor een breder publiek

teus schreef:
De tracks die op de radio langs komen
Zijn vaak de Nash composities.....
wss meer voor een breder publiek
Dan heeft dat breder publiek kennelijk nooit naar Neil Young's compositie "Country Girl" geluisterd.
En over mooie nummers gesproken: "Helpless", ook Neil Young, hoor je eveneens nooit op de radio. Dat breder publiek wordt een hoop moois onthouden.

avatar van teus
Hans Brouwer schreef:

Dat zgn breder publiek moet ik eigg omschrijven als radio/airplay liefhebbers
Daarnaast bestaat ook een breed albums/luister publiek voor vnl.muziek werk van artiesten die meestal niet uit zijn op hits of hit gevoelig zijn
Denk aan bv Pink Floyd ,Cohen ,Dylan
Mitchell enz
Ook Neil Young hoort daar zeker bij
En als ze toch wel airplay krijgen dan hoor je altijd dezelfde bekende tracks ,zoals Another Brick, Big Yellow Taxi enz ....daarom dus zal jouw Country Girl bijna nooit te horen zijn ,daartegenover wel 100x per...Heart Of Gold of bv Harvest Moon

teus schreef:
Ik weet het...

avatar van Droombolus
Hans Brouwer schreef:

Helpless was damaals de B-kant van het Woodstock, het 1e singeltje wat er van DV uitgebracht werd. Omdat Matthews Southern Comfort er al met Woodstock vandoor was gegaan werd Helpless heel veel gedraaid op de radio. Het is gewoon niet in het collectieve geheugen blijven hangen.

Droombolus schreef:
....werd Helpless heel veel gedraaid op de radio. Het is gewoon niet in het collectieve geheugen blijven hangen.
Daar heb ik geen herinnering aan of ik was te jong om destijds de schoonheid van "Helpless" te onderkennen...

Pim
Waarschijnlijk is het omdat het zo'n klassieker is geworden dat dit album vrijwel altijd hoog gewaardeerd wordt. (Of is het andersom?) Het is daardoor moeilijk er onbevangen naar te luisteren. In een poging dat toch eens te doen, kom ik tot de waardering: "best aardig" tot "redelijk goed".
Er staat voor mij één echt topnummer op en dat is 4 + 20. Prachtig gezongen door Stephen Stills.

avatar van VDB79
De vinyl only release komt er nu ook aan zie ik. Voor een normale prijs zelfs, rond de €30

Nummer 175 in mijn platencollectie. Ik heb hem dus al best lang en ook best veel gedraaid. Ik vind het alleen moeilijk te achterhalen waarom ik de lp destijds tweedehands gekocht heb. In die tijd dacht ik nog erg in muziekhokjes en CSN&Y pasten daar niet echt in. Ik heb hem waarschijnlijk gekocht omdat het zo'n beroemde plaat was die zo hoog door iedereen werd gewaardeerd dat ik hem dan ook maar "moest" hebben. En terecht. Het is ook een echt goede plaat. Van alle vele CSNY,CSN,CN of andere combinaties die platen gemaakt hebben staan er op de meeste platen wel 1 of 2 nummers die de moeite waard zijn en is de rest maar matig. Maar bij deze plaat is de score aan goede nummers wel erg hoog. Our house en Teach your children zijn weliswaar leuk, maar ook wel erg lullige deuntjes. Gelukkig zijn dat de enige twee. Er staan meer echte juweeltjes op de plaat. Mijn favorieten zijn Carry on, Deja vu, 4+20 en vooral Country girl.
Toen ik met een groepsreis zo'n 15 jaar geleden in Vietnam was moesten we uiteraard ook met de groep naar een Karaoke bar. Weliswaar gezellig met de groep, maar eigenlijk houd ik helemaal niet van dat soort dingen. En meezingen daar had ik al helemaal geen zin in. Maar uiteraard word je dan een soort van gedwongen en toen zag ik 4+20 tot mijn grote verbazing op de lijst staan van mogelijke nummers om te zingen. En dat heb ik toen maar gedaan. En het resultaat was nog niet eens zo slecht als ik de video-opname later terug zag. Dus dat is wel een speciale herinnering voor me aan Deja-Vu.

avatar van BoyOnHeavenHill
4+20 scoort wel hoog in de lijst van meest onwaarschijnlijke nummers voor in een karaoke-bar ooit. "And I find myself just wishing that my life would simply cease", welke karaoke-zanger wil dat nou níét? Bizar en erg grappig!

Het kan nog extremer. Een vriend van me heeft ooit 21st century schizoid man van King Crimson op een lijst zien staan. Als die ook bij mij op de lijst had gestaan had ik daarvoor gekozen.

avatar van Queebus
Een album die eigenlijk iedereen in de collectie moet hebben. De nummers zijn goed, de zang is als een engelenkoor en het sfeertje van Teach Your Children en Our House is onovertroffen. Heerlijke plaat.