Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)

Verenigde Staten / Canada
Rock / Folk
Label: Atlantic

1. Carry On (4:25)
  2. Teach Your Children (2:53)
  3. Almost Cut My Hair (4:25)
  4. Helpless (3:30)
  5. Woodstock (3:52)
  6. Déjà Vu (4:10)
  7. Our House (2:59)
  8. 4 + 20 (1:55)
  9. Country Girl (5:05)
  10. Everybody I Love You (2:20)
  11. Graham Nash - Our House * (2:57)
  12. Stephen Stills - 4 + 20 * (2:18)
  13. David Crosby en Graham Nash - Song with No Words (Tree with No Leaves) * (3:13)
  14. Neil Young en Graham Nash - Birds * (3:36)
  15. Stephen Stills - So Begins the Task / Hold on Tight * (7:46)
  16. Graham Nash - Right Between the Eyes * (2:06)
  17. David Crosby - Almost Cut My Hair * (4:39)
  18. David Crosby en Graham Nash - Teach Your Children * (3:14)
  19. Crosby, Stills & Nash - How Have You Been * (3:44)
  20. David Crosby - Triad * (5:30)
  21. Graham Nash - Horses Through a Rainstorm * (3:51)
  22. Stephen Stills - Know You Got to Run * (4:12)
  23. Graham Nash - Question Why * (2:02)
  24. David Crosby - Laughing * (4:27)
  25. Stephen Stills - She Can’t Handle It * (6:44)
  26. Graham Nash - Sleep Song * (3:01)
  27. David Crosby en Graham Nash - Déjà Vu * (4:25)
  28. Graham Nash en Joni Mitchell - Our House * (2:43)
  29. Everyday We Live * (3:18)
  30. The Lee Shore [1969 Vocal] * (6:03)
  31. I’ll Be There * (3:41)
  32. Bluebird Revisited * (3:24)
  33. Horses Through a Rainstorm * (3:32)
  34. 30 Dollar Fine * (2:45)
  35. Ivory Tower * (3:51)
  36. Same Old Song * (4:21)
  37. Hold on Tight / Change Partners * (5:04)
  38. Laughing * (4:09)
  39. Right on Rock ’N’ Roll * (2:47)
  40. Carry On [Early Alternate Mix] * (4:34)
  41. Teach Your Children [Early Version] * (3:02)
  42. Almost Cut My Hair [Early Version] * (10:14)
  43. Helpless [Harmonica Version] * (3:48)
  44. Woodstock [Alternate Vocals] * (4:18)
  45. Déjà Vu [Early Alternate Mix] * (3:42)
  46. Our House [Early Version] * (2:55)
  47. 4 + 20 [Alternate Take 2] * (2:08)
  48. Know You Got to Run * (6:42)
avatar van AbleMable
Mssr Renard schreef:

Flinke verzamelbox die je tipt, ik ben nog een broekje in dit 'genre'. Deja Vu kende ik natuurlijk en een plaat die Namassas (ofzoiets) heet, maar al die duo's en trio's van Stills, Nash, Crosby en Young ken ik niet goed genoeg (nog).

Namassas bijna goed, Manassas moet het zijn.

avatar van jurado
Manassas is een wereldplaat inderdaad, Mssr Renard vergeet ook vooral niet de eerste twee solo albums van Still's en uiteraard deze ge-wel-dige plaat.

avatar van jurado
Mssr Renard schreef:
Deze vergeten een cijfer te geven.
Ik kan hier niet meer iets neerschrijven wat anderen al lang hebben neegezet.

Ik vind het een mooie plaat. De songs zijn mooi, maar vooral gewoon de harmoniëen, want dat is waar deze plaat om draait. En uiteraard is Almost Cut My Hair een wereldnummer. Die mag van mij wel 10 minuten duren. Misschien omdat ik zo van gitaarduellen houd, of misschien omdat ik zelf gewoon lekker lang haar heb, en dat (te vaak) heb af laten knippen, omdat dat beter past in de maatschappij. Nou nu niet meer hoor, meneer Crosby, nu laat ik mijn freakvlag wapperen!

Neem vooral deze plaat zonder Young ook mee in je beoordelingen. Minstens net zo goed als Deja Vu.

avatar van dumb_helicopter
Leuk album met redelijk wat afwisseling. Dan wat meer country/folk een andere keer wat steviger uit de hoek komen. Fijne melodielijnen die vlot in het gehoor liggen. Young klinkt zelfs nog ok qua zang.

Voor mij DE BESTE plaat van CSNY !

avatar van Hans Brouwer
Wat is "Country Girl" toch een ongelooflijk goed nummer!

avatar van harm1985
Steeds sterker wordende geruchten over een 50th anniversary edition, via Steve Hoffman forum deed ik deze info op:

Crosby Stills, Nash & Young - Deja Vu (50th Ann.) - (5 Vinyl LP + CD) - musik - Ginza.se

Aardig wat overlap met CSN 1992, NYA Vol. 1 de box sets van de heren, maar ook wat nieuwe nummers.

Zou een 1LP + 4CD box moeten worden.

avatar van linxde1
Dit album is een schoonheid. Zulke mooie liedjes.

avatar van harm1985
Het blijft wachten op de 50th anniversary edition (1LP + 4 CD), die inmiddels bijna 51 jaar oud is. Kennelijk gooit COVID al een tijdje roet in het eten, maar daardoor is Rhino, bij woorde van een medewerker van ze op het Steve Hoffman Forum, wel in staat geweest om extra nummers uit de archieven op te duiken. Of dit Everybody's Alone en Sea Of Madness betreft, blijft gokken.

Offtopic: het wat obscure label Unicorn heeft het volledige Woodstock Concert van de heren op CD uitgebracht. Geen idee of dit dezelfde master is als de Back to the Garden boxset, maar voor zover ik weet is het volledige concert nooit in circulatie geweest of op de radio uitgezonden, hetgeen meestal wel de bron is voor dit soort releases (herinneren jullie je het immortal label nog?). Voor 12,95 inclusief verzending durfde ik de gok bij Amazon.co.uk wel aan.

Hij is eindelijk aangekondigd, de LP+4CD deluxe versie:

Crosby Stills Nash & Young | Déjà Vu 50th Anniversary Deluxe Edition CD vinyl | Dig! Store - shop.thisisdig.com

Er komt geen losse CD versie, wel een deluxe LP box.

Eerste single is Birds: Neil Young & Graham Nash - Birds (Demo) [Official Lyric Video] - YouTube

Stijn_Slayer
Toch al best veel demo's die al zijn uitgebracht. Logisch na de re-issues van het debuut, boxsets van CSN, C, S, N, Demos en Nash' Over the Years. De meeste outtakes zijn waarschijnlijk al bekend van de bootlegs, ook niet allemaal de moeite waard. 'Woodstock' waarschijnlijk met de alternatieve vocals uit de Woodstockfilm. Opvallend: Neil houdt de archieven nagenoeg gesloten voor deze release.

Vrij naar Hunter S. Thompson: 'once you get locked into a serious CSNY collection, the tendency is to push it as far as you can.' Voor pakweg de helft van het bedrag wil ik 'm wel hebben, anders ga ik niet overstag.

Dan verschijnen de Fillmore-opnames dus los, maar goed ook.

Nieuw/niet eerder uitgebracht:

11 van de 17 demo's
10 van de 11 outtakes
8 van de 9 alternates

Geen Everybody's Alone en Sea of Madness. Jammer, maar aangezien de CD versie niet los te koop komt mis ik niet veel. Ik ga niet 73 euro uitgeven aan een set waarvan ik één CD al heb een een LP die ik nooit speel.

Luister het wel op Spotify of NYA. Ongetwijfeld dat die twee nummers wel ooit op NYA komen. Had ze sowieso al op bootleg.

Birds is alvast prachtig. Ongetwijfeld één van de nummers die Young voor Crosby heeft gespeeld tijdens zijn 'auditie' voor CSN.

avatar van Twinpeaks
Birds is inderdaad machtig mooi .
Weer geld gaan potten. Het zijn dure tijden voor een Young fan.

Outtake nummer twee is ook op YouTube geplaatst: Ivory Tower - CSNY Déjà Vu 50

Het nummer is in eerste instantie opgenomen door Stills, behalve de drums (Captain Manyhands), waarna de overige leden overdubs hebben toegevoegd. Die worden verder niet gespecificiceerd, de gitaar in mijn rechteroor zou Neil Young kunnen zijn, maar ik ben niet direct overtuigd. Misschien dat hij de piano bespeeld?

Stijn_Slayer
Het is moeilijk te zeggen. Stills en Young speelden allebei op Gretsches. De lickjes en accenten doen wel Springfieldisch aan, maar zijn niet typisch Young. Ik sluit niet uit dat Stills alles heeft ingespeeld. Stills was in die tijd wel van het overdubben en Neil speelt/zingt op wel meer van Deja Vu geen enkele noot. De gitaarsolo rond 1.35 is Stills, al werd ik door zijn toon bijna op het verkeerde been gezet.

Een echte popklassieker die lichtvoetig klinkt met mooie vocalen, zeer representatief voor de tijdgeest destijds. Ik herinner me nog uit mijn jeugd dat dit album vele weken lang in 1970 de 2e plaats bezette in de Nederlandse lp toplijst met op de eerste plaats BOTW van Simon & Garfunkel.

avatar van Twinpeaks
Ook deze nooit van een cijfer voorzien, shame on me.! Ja wat is er al niet over geschreven . Uitmuntende plaat natuurlijk. Ook een die ik nooit zat ben geworden door de jaren heen. Prima composities en mooie tijdsgeest. Ik was er toen nog niet , maar weet dat mijn pa altijd deze draaide in de auto of op de platenspeler. Mijn vinyl exemplaar is dan ook grijs en dat komt niet door mij .Favorieten Helpless en Country Girl . 4 en halve ster.

avatar van harm1985
Een interview met David Crosby, waarbij ook deze box aan bod komt en de verzuurde relatie tussen hem en Nash & Young. Op een reünie hoeven we niet te hopen, Stills is inmiddels zo doof dat hij geen harmoniezang meer kan doen.

Sending Signals Podcast

avatar van djarend
Nou, ik heb de box wel gekocht en vind hem fantastisch en smullen geblazen. Mooi vormgegeven , plaat klinkt als een klok en de 3 extra cd’s zjin geweldig, dubbel en dik die 70 euro waard

avatar van Venceremos
"Crosby Steals the Cash" zei Tom Waits in de jaren zeventig al.

avatar van clayhill
Heb ook de box gekocht. Fantastisch !

Stijn_Slayer
Ik heb de box nu beluisterd en ga vooralsnog niet overstag. Ik heb het album al op cd en op vinyl. De box had best wat schappelijker geprijsd kunnen worden door niet beide media toe te voegen. De vinylfanaten kunnen dan altijd nog de volledige vinylversie kopen.

Toegeven, de indeling is goed bedacht: demo's, outtakes en alternatives op eigen discs. De demo disc, met elf niet eerder uitgebrachte demo's is het meest de moeite waard. CSN had in die tijd een akoestisch album moeten maken, het debuut had zich er uitstekend voor geleend. De outtakes zijn hoofdzakelijk tweederangs Stills (hier in zijn orgelfase) nummers. De balans tussen de vier is compleet zoek, mede doordat Young zoals vanouds alles achterhoudt voor zijn eigen Archives. Wat er wel op de Outtakes disc staat is erg lichtvoetig en niet voor niets later op geen enkel album opgedoken. Alleen 'Horses Through A Rainstorm' en in mindere mate 'Bluebird Revisited' en 'Lee Shore' zijn de moeite waard. De alternatives zijn nice to have, maar overstijgen de originele versies niet.

Ik heb nog een waardebon, maar ook voor € 60,00 gaat deze box er niet komen. Dan wacht ik liever op de Fillmore cd/dvd's.

groot gelijk ik zou ook niet zitten te wachten op demos en outtakes. Gaat toch echt om het eindresultaat. Dit is alleen maar weer om de platenmaatschappij te spekken. Uitmelken noem je dit.

avatar van Poles Apart
Ik vind dit soort demo's en outtakes altijd wel interessant (als aanvulling op het bekende album - zie het als een inkijkje in het ontstaansproces), een losstaande release voor iedereen die het reguliere album al heeft zou beter op z'n plaats zijn. Maar goed, het grote geld zit in dit soort deluxe boxsets tegenwoordig, niet in nieuwe albums.

avatar van jorro
Ik ben al tevreden als ik het album eens in de zo veel tijd kan streamen. Al die demo's en outtakes zeggen me meestal niet zo veel. Vroeger (zo vanaf 1972) moest ik het doen met het een wat krakerige vinyl plaat die we leenden van de zus van een vriend.
Toen al was het een klassieker. En dat is terecht altijd zo gebleven. Alleen al Teach Your Children en Our House zijn twee niet meer weg te denken nummers.
Een album dat dus veel herinneringen levend houdt en daarom alleen al regelmatig wordt beluisterd.
Terecht op 8 in de 100 greatest Albums of 1970. Wat tegenvallend 16e in de huidige Best Ever Album lijst over dat jaar.
4* uit 2009 blijft 4*.

avatar van harm1985
Ik heb nog niet heel veel aandacht kunnen besteden aan de 50th anniversary edition, maar wat ik er nu van heb gehoord is het gros van de schijf met Demo's redelijk overbodig, ook al zijn het wederom 'nieuwe' versies. Het meest interessante zijn toch wel de outtakes en alternates, maar ook lang niet allemaal.

Van Young ontbreken uiteindelijk allen Sea of Madness en Everybody's Alone, die hij of niet goed genoeg vindt of inderdaad achterhoudt voor zijn online archief. De rest is redelijk compleet, beter iets erop zitten wat het net niet is, dan het eeuwige gezeur van fans dat er iets mist. Maar ja, Nash heeft een iets andere standaard dan Young, denk ik. Crosby & Stills boeit het al helemaal niks, als ik de interviews met ze hoor.

Ik heb een correctie ingediend zodat de bonus tracks er ook op staan.

Als er ooit een CD versie komt die schappelijk geprijst is koop ik hem misschien, maar 70 euro voor een album dat ik al heb én een LP die ik nooit zal draaien en ook niet kan doorverkopen, dat gaat hem niet worden.

Zal binnenkort wel eens een playlist maken met highlights, waaronder Birds, Lee Shore en Ivory Tower.

avatar van harm1985
Inmiddels bij de laatste schijf beland. De 38 bonus tracks voegen 2.5 uur toe aan speelduur en dat maakt het een best lange zit, temeer omdat sommige nummers er nu 3 keer op staan. Ik vrees dat het toch in de categorie valt, leuk om eens te horen, maar de liefhebber draait het denk ik toch om de door Chris Bellman geremasterde LP en dan is 70 piek toch best een hoop geld.

Voor een kwart van de prijs kun je vast nog wel ergens aan de CSN box komen uit 1991, heb je veel meer waar voor je geld, want de beste outtakes staan al op die box en de 'solo' boxsets.

avatar van papat
Deja vu is een mooie plaat uiteraard. Zo vaak gedraaid dat ik er al een tijd niet meer naar geluisterd hebt. De nieuwe box is echt schitterend! Veel nieuwe versies (vaak weer andere alternatieve versies dan al elders uitgebracht) en ook nieuwe nummers, vaak in rudimentaire vorm. Erg fraai geheel geworden.

Harm, Bedoel je dat de LP een unieke remastering kent , weer anders dan de CD remastering vd box ?