Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)

Verenigde Staten / Canada
Rock / Folk
Label: Atlantic

1. Carry On (4:25)
  2. Teach Your Children (2:53)
  3. Almost Cut My Hair (4:25)
  4. Helpless (3:30)
  5. Woodstock (3:52)
  6. Déjà Vu (4:10)
  7. Our House (2:59)
  8. 4 + 20 (1:55)
  9. Country Girl (5:05)
  10. Everybody I Love You (2:20)
avatar van Rogyros
Bijdragen van Crosby onder de maat? Vind je Almost Cut My Hair niet goed, brandos?

avatar van AdrieMeijer
Op Crosby, Stills & Nash - Demos (2009) staat een akoestische versie van Almost Cut My Hair die ik zelfs nog beter vind. En Déjà Vu is toch ook een weergaloos Crosby-nummer? De ingewikkelde harmonieën, de schitterende slaggitaar van Crosby, de gitaarsolo van Stills... kan het nog mooier? Vanochtend draaide ik 'm toevallig nog en herinnerde mij dat ik 46 jaar geleden als 14-jarig jongetje dit nummer bediscussieerde met een geestverwant tijdens de les; zeer tot ergernis van mijn leraar. Een song die nooit verveelt!

avatar van spinout
Ik vind Déjà Vu ook een geweldig nummer. De Nash nummers doen dit album lichtelijk de das om.

avatar van teus
Ik ben een enorme liefhebber van deze 4 heren en dan met name Young maar.... dat uit zich hier niet in de favoriete tracks van Déjà Vu

Hier is mijn Déjà Vu Top5

1. Almost Cut My Hair (Crosby)...(en dan nog liever in de 8:52 versie ..CSN '91)
2. Carry On (Stills)
3. Woodstock (Mitchell)
4. Déjà Vu (Crosby)
5. 4 + 20 (Stills) [/quote]

Vind de Nash bijdragen niet slecht maar ook het minst boeiend

avatar van Rogyros
Eens met de posts hierboven over het nummer Deja Vu. Een afwijkende song qua structuur. Erg mooi. Ik vind de bijdragen van Crosby (samen met die van Stills) de beste op dit geweldige album. De Nash nummers doen mij hier ook het minst. Al is het contrast tussen Our House en de daaropvolgende 4+20 op zichzelf al wel weer heel erg boeiend.
De top 5 van teus kan ik redelijk volgen. Al zou ik Helpless er denk ik toch tussen plakken.

Ik draai nu Crosby, Stills & Nash. Ook zo'n geweldig album!

avatar van brandos
Rogyrosvraagt:
Vind je Almost Cut My Hair niet goed?,
Nee inderdaad, een tamelijk belachelijk hippie-anthem -muzikaal niet heel verkeerd, maar tekstueel... en 'deja vu' vind ik als compositie niet erg compact. Alle 3 bijdragen van Crosby liggen op de trio-voorganger op een hoger niveau. Hoewel dat een lieve en geengageerde plaat is, vind ik hem ook ambachtelijker en coherenter; (minder hippie behalve 'Marrakesh express' misschien) en dus beter bestand tegen de tijd.

avatar van Rogyros
Oké, dat kan natuurlijk. Ik vind de titel juist een prachtige metafoor. Ik vind het een geweldige vocale prestatie van David Crosby. Duidelijk een zeer emotioneel nummer, waarbij je zijn pijn echt kunt horen als hij zingt.

avatar van Droombolus
En natuurlijk een prachtige verwoording van de groeiende paranoia onder pot heads in die tijd.

@ Brandos: In 1970 was de echte hippie tijd al voorbij trouwens, maar je hebt het waarschijnlijk over het modeverschijnsel "hippie" wat er na de Woodstock film losbarstte ?

avatar van musician
Ik heb in die zin hier in twee topics een boeiende week achter de rug, dat ik eerst het Crosby, Stills & Nash album tot het beste van de jaren '60 heb gekozen, waarna Déjà Vu niet de eerste 50 wist te halen voor de jaren '70.
En waar ligt dat dan aan, afgezien van mogelijk sterkere concurrentie van albums uit de jaren '70.

Ik denk dat, als er in de spiegel moet worden gekeken, er moet worden opgebiecht dat de heren op Déjà Vu songs van slechts gemiddeld (en soms daarboven) CSNY niveau hebben afgeleverd.

Was op het eerste album alles nog fris en vers, de samenzang verrassend en werd het beste beentje voorgezet, Déjà Vu is het eerste product van afgewogen compromissen. En dat geldt ook voor het (extra) binnen halen van Neil Young en de nummers die hij heeft aangeleverd.

De argeloze luisteraar die het album vanaf het begin (massaal) kocht, is voor een belangrijk deel voorbij gegaan aan het feit dat Young c.s. in die tijd al beter konden, solo of in welk verband dan ook.

Dat het album pure nostalgie vertegenwoordigt, een epos is en een soort van mijlpaal/afsluiting van de jaren '60 is geworden, doet daar niets aan af.

Vermoedelijk is Déjà Vu een eerste vechtpartij geworden, waarbij de één met zijn composities niet boven de rest mocht uitsteken. Tot dan uiteindelijk het compromis werd bereikt. Maar de werkwijze bij Déjà Vu leidde gelijk tot conflicten, een vrijwel direct uit elkaar vallen van de band en individuele voortzettingen van de carrières.

Nog afgezien van Crosby/Nash heeft het tot 1977 geduurd voor er een soort van gemeenschappelijk nieuw album lag van het trio CS&N.

avatar van teus
Ieder zijn mening,..ik laat bij het beluisteren van albums mijn gevoel gaan en zowel CSN (69) en Deja Vu
vind ik 5* waard ,waarom ?....omdat ik beiden albums simpelweg heel goed vind,en of de ene nu meer tijdloos als de andere .....zal mij een worst wezen,want bij het beluisteren van muziek uit het verleden verplaats ik mijzelf deels ook naar de tijd van gemaakt en uitgebracht,want iedere tijd/periode heeft zo zijn charme,dat doe je toch ook met het bekijken van een biosfilm uit 1970 ?
Oké vlekjes heb je vrijwel altijd wel ,zo vind ik op Deja Vu ..,Everybody I love You niet van grote klasse,
Het overige vind ik een voldoende geheel voor een hoge score, en wat mening(en) hiervoor betreft ...
En ja ...De 4 heren hebben solo de pakweg eerste 3 jaar na Deja Vu hoger gepresteerd ,en met name Young nog lang erna ,en mee eens...beter als zijn bijdrage op dit album

avatar van LucM
De tracks één voor één beoordeeld:

1. Carry On
Akoestische gitaarbegeleiding met meer dan sublieme samenzang in combinatie tempowisselingen, gitaar van Stills en aparte percussie. Heeft een zonnige maar ook wat mystieke sfeer, dit is niet minder dan top!
Cijfer: 10

2. Teach Your Children
Verrukkelijke samenzang en gitaarbegeleiding en het heeft een aangenaam relaxte countrysfeer. Tekst handelt over het vreedzaam opvoeden van kinderen.

3. Almost Cut My Hair
Vrij rauw nummer voor hun doen mede door de overigens geweldige elektrische gitaren die de boventoon voeren (onder invloed van Neil Young), klinkt ook bitter en ook meer bluesy en dat pakt prima uit.

4. Helpless
Een pareltje van Neil Young (had op een solo-album van hem kunnen staan), vrij simpel maar met aangrijpende zang en tekst en functionele achtergrondkoor.

5. Woodstock
Geschreven door Joni Mitchell maar past goed in het geheel, geeft perfect de sfeer van het legendarische festival. Hierdoor tijdsgebonden maar zeker niet gedateerd.

6. Déjà Vu
Licht progressief met ook hier tempowisselingen en even avontuurlijke als sublieme arrangementen, geweldige baslijn ook. Heeft net als het openingsnummer een wat mysterieuze, duistere sfeer en verhalende tekst.

7. Our House
Dit nummer heeft - wat de titel belooft - inderdaad een gezellige, huiselijke sfeer. Relaxt met heel aangename vocalen en samenzang en een ode aan de liefde.

8. 4 + 20
Het kortste nummer hier, louter akoestisch met duistere sfeer. Het minst aansprekende nummer hier maar met mooie tekst over het leven.
Cijfer: 8

9. Country Girl
Het langste nummer, geschreven door Neil Young. Vrij progressief en zelfs licht bombastisch door de aanwezigheid van de orgel, heeft een wat grimmige ondertoon maar boeiend tot de laatste noot en ook hier prachtige samenzang.

10. Everybody I Love You
Het meest rockende nummer op dit album maar wederom met die perfecte samenzang en uitstekend gitaarwerk.
Cijfer: 8,5

Dit album ken ik allang, ik was bij de eerste beluistering meteen onder de indruk en na vele luisterbeurten nog steeds. Een compleet album dat in nauwelijks 36 minuten veel te bieden heeft: de samenzang die zelden zo perfect is als op dit album, de sublieme gitaarsound, de even inventieve als sfeervolle arrangementen, de soms aangrijpende teksten.
Duidelijk in de hippie-tijdgeest (1970) gemaakt, klinkt misschien nu naïef maar nog steeds erg charmant en muzikaal blijft dit album staan als een huis. Overigens vind ik American Dream (1988) veel gedateerder klinken. Looking Forward (1999) is een degelijk album maar heeft niet de magie van Déjà-Vu.

jakkepoes
Classic Album uit mijn zeer prille jeugd. Nog steeds erg genietbaar.

avatar van Arbeidsdeskundige
Almost Cut My Hair en Helpless zijn de hoogtepunten dit legendarische album.

avatar van jurado
Absolute prijsnummer van deze plaat is, wat mij betreft, Country Girl. Samen met het eveneens geniale Helpless laat Neil Young ons horen dat hij dé componist is van het viertal.

Hier staat nou werkelijk geen zwak nummer op