MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)

mijn stem
4,20 (1139)
1139 stemmen

Verenigde Staten / Canada
Rock / Folk
Label: Atlantic

  1. Carry On (4:25)
  2. Teach Your Children (2:53)
  3. Almost Cut My Hair (4:25)
  4. Helpless (3:30)
  5. Woodstock (3:52)
  6. Déjà Vu (4:10)
  7. Our House (2:59)
  8. 4 + 20 (1:55)
  9. Country Girl (5:05)
  10. Everybody I Love You (2:20)
  11. Graham Nash - Our House * (2:57)
  12. Stephen Stills - 4 + 20 * (2:18)
  13. David Crosby en Graham Nash - Song with No Words (Tree with No Leaves) * (3:13)
  14. Neil Young en Graham Nash - Birds * (3:36)
  15. Stephen Stills - So Begins the Task / Hold on Tight * (7:46)
  16. Graham Nash - Right Between the Eyes * (2:06)
  17. David Crosby - Almost Cut My Hair * (4:39)
  18. David Crosby en Graham Nash - Teach Your Children * (3:14)
  19. Crosby, Stills & Nash - How Have You Been * (3:44)
  20. David Crosby - Triad * (5:30)
  21. Graham Nash - Horses Through a Rainstorm * (3:51)
  22. Stephen Stills - Know You Got to Run * (4:12)
  23. Graham Nash - Question Why * (2:02)
  24. David Crosby - Laughing * (4:27)
  25. Stephen Stills - She Can’t Handle It * (6:44)
  26. Graham Nash - Sleep Song * (3:01)
  27. David Crosby en Graham Nash - Déjà Vu * (4:25)
  28. Graham Nash en Joni Mitchell - Our House * (2:43)
  29. Everyday We Live * (3:18)
  30. The Lee Shore [1969 Vocal] * (6:03)
  31. I’ll Be There * (3:41)
  32. Bluebird Revisited * (3:24)
  33. Horses Through a Rainstorm * (3:32)
  34. 30 Dollar Fine * (2:45)
  35. Ivory Tower * (3:51)
  36. Same Old Song * (4:21)
  37. Hold on Tight / Change Partners * (5:04)
  38. Laughing * (4:09)
  39. Right on Rock ’N’ Roll * (2:47)
  40. Carry On [Early Alternate Mix] * (4:34)
  41. Teach Your Children [Early Version] * (3:02)
  42. Almost Cut My Hair [Early Version] * (10:14)
  43. Helpless [Harmonica Version] * (3:48)
  44. Woodstock [Alternate Vocals] * (4:18)
  45. Déjà Vu [Early Alternate Mix] * (3:42)
  46. Our House [Early Version] * (2:55)
  47. 4 + 20 [Alternate Take 2] * (2:08)
  48. Know You Got to Run * (6:42)
toon 38 bonustracks
totale tijdsduur: 35:34 (3:10:20)
zoeken in:
avatar van harm1985
4,5
kiriyama schreef:
Zijn er trouwens nog goede bootlegs van die tour, met vooral goed geluid? 4 Way Street is een heerlijke plaat, maar door de matige geluidskwaliteit draai ik hem niet zo vaak.

Ik vindt 4 Way Street juist een van de beter klinkende live albums. Zeker de CD versie die voor zijn tijd (1992) en zelfs moderne maatstaven heel erg goed klinkt. Graham Nash heeft dar echt goed werk afgeleverd.

Misschien dat de performance van de heren niet altijd de beste is, maar dat is een ander verhaal.

avatar van Rinus
4,0
Hoort bij elke muziekliefhebber in de kast te staan.


avatar
Stijn_Slayer
Zag 'm een paar dagen geleden al. Eén van z'n slechtste uitvoeringen ooit. Ik vind het echt afschuwelijk.

avatar van Ducoz
3,5
Ja, die versie slaat inderdaad nergens op.
Het nummer verliest hiermee echt de essentie.
Neil had wat meer met de tekst moeten doen voor die versie, omdat het nu gewoon de originele tekst (qua uitvoering) is op een compleet ander nummer, want dat is het eigenlijk.
Net zo iets als hij 'Man Needs a Maid' zou uitvoeren op 'Keep on Rockin' in the Free World', dat zou ook nergens naar klinken.

avatar
4,0
Is het heiligschennis om te zeggen dat ik Our House een vreselijk nummer vind en een smetje op dit verder goede album? Waarschijnlijk wel, ik doe t toch. Van de Beatles verwacht je zoiets, van CSNY, nee dank je!

Kant 2 is voor mij sowieso wel een stukje minder dan kant 1, maar das een ander verhaal.

avatar van woutorrmusic
4,5
ThirdEyedCitizen schreef:
Is het heiligschennis om te zeggen dat ik Our House een vreselijk nummer vind en een smetje op dit verder goede album?


Ja.

avatar
Stijn_Slayer
Nee, volledig mee eens. Nash op z'n gezapigst, houd dat soort flauwe troep maar bij The Hollies. Compositioneel ook best wel iets om je voor te schamen.

avatar van devel-hunt
4,0
Stijn_Slayer schreef:
Nee, volledig mee eens. Nash op z'n gezapigst, houd dat soort flauwe troep maar bij The Hollies. Compositioneel ook best wel iets om je voor te schamen.

Reflectie! Deze plaat komt uit 1970, hippie mannen hupelde met hun kinderen door bloemenvelden heen, hun baarden en magere macrobiotische lichamen in spijkerpakken gestoken. Hun hippie vrouwen sigarenrokend in tuinbroeken in zusterschap ondergedoken met andere vrouwen, pratend en discuserend over vrouwenrechten. Man zat in een identiteitscrisis. In die tijd is dat nummer geschreven, vanuit dat perspectief het ultieme hippie liedje, helemaal passend in de tijdgeest 1970. Ik was toen 6 en kan me, als ik heel ver in mijn brein duik, die sfeer toch nog ergens oproepen.
Hoewel our house nu lullig en kwezelig kan klinken is het gevoel wat het oproept voor die tijd kenmerkend

avatar
5,0
Zo is het precies, devel-hunt. Je kunt en moet eigenlijk zien in de context van die tijd.
De jongeren, onder ons fileren dit album nummer voor nummer. Als je die tijd zelf meegemaakt hebt, bekijk je dit album toch wat anders en Our House past precies in dit geheel.

avatar van AdrieMeijer
3,0
Hoewel our house nu lullig en kwezelig kan klinken is het gevoel wat het oproept voor die tijd kenmerkend


Ik ben het grotendeels met devel-hunt eens, het is makkelijk om 40 jaar later te gaan afgeven op dit lied. Destijds was het een grote hit en een heerlijke meezinger. En trouwens, luister vandaag de dag eens naar de gemiddelde songtekst op de radio. Daar word je ook niet echt heel blij van:

Bad bitches like me, is hard to come by
The patron on, let's go get it on
The zone on, yes, I'm in the zone
Is it two, three? Leave a good tip
I'mma blow off my money and don't give two shits
***
We're higher than a motherfucker
***
Jump in my hoopty hoopty hoop
I own that...
enzovoorts enzovoorts
Geef me dan maar Graham Nash. Dat is tenminste een positieve tekst.

avatar van wilbur
4,0
With two cats in the yard
Life used to be so hard

toen rijmden de teksten nog, zelfs dat is nog te moeilijk voor de hedendaagse tekstschrijver.

avatar van woutorrmusic
4,5
wilbur schreef:
With two cats in the yard
Life used to be so hard

toen rijmden de teksten nog, zelfs dat is nog te moeilijk voor de hedendaagse tekstschrijver.


Ook al ben ik een protagonist van deze tekst, dat vind ik vervelend....

avatar van AdrieMeijer
3,0
Wat vind je vervelend?

avatar van wilbur
4,0
Rijmende teksten?

avatar
Stijn_Slayer
Overigens zit er nog best wat rijm in de tekst van die boze neger hierboven. Sinterklaasrijmpjes als in 'Our House', tja, daar hoef je ook geen Kafka voor te zijn.

avatar van heartofsoul
4,0
Ik wist niet dat Franz Kafka ook gedichten heeft geschreven...
Overigens vind ik, anders dan sommige andere users, Our House wel mooi. Het drukt voor mij een gevoel van geborgenheid uit, althans, dat is mijn associatie.

avatar
Stijn_Slayer
Dan is dit een mooi programma voor jou: 505 HTTP Version Not Supported - salonsaffier.nl

avatar van Droombolus
2,5
heartofsoul schreef:
Het drukt voor mij een gevoel van geborgenheid uit, althans, dat is mijn associatie.


Voor wie het dat niet uitdrukt kan zich maar beter met instrumentale muziek bezig gaan houden.

Het is de naïviteit die het voor mij wat tè suikerzoet maakt. Dat gaat trouwens voor bijna alle Nash komposities uit die tijd op voor mij. Our House & Teach Our Children zijn me gewoon tegengemaakt door de eindeloze airplay .......... maar met de boodschap erachter is natuurlijk helemaal niks mis.

avatar van woutorrmusic
4,5
AdrieMeijer schreef:
Wat vind je vervelend?


Mijn excuses, ik had die avond iets te veel gedronken, geen idee waar die reactie op sloeg haha!

avatar van heartofsoul
4,0
Eens met Droombolus dat Our House wel een beetje zoet is, maar op zijn tijd vind ik dat wel lekker. Niet te vaak draaien / niet te vaak snoepen. Wat die airplay betreft, ik luister praktisch niet meer naar de radio, behalve naar klassieke zenders en Radio 1.
En @Stijn Slayer: mijn dank voor je verwijzing hierboven, ik wist echt niet dat hij zo veelzijdig was, en, al is Kafka dan waarschijnlijk een minor poet, ik ga hier zeker achteraan.

avatar
Stijn_Slayer
Ja, ik doelde natuurlijk meer op het niveau van Nash en gooide er een willekeurige schrijver tegenaan, maar Kafka's gedichten zijn ook wel online te vinden.

'Teach Your Children' moet ik ook niet al té vaak horen. Op bootlegs skip ik 'm meestal. Live wordt 't vaak een beetje een gezellig meezingblokje à la TROS. De meerstemmigheid is op de plaat een stuk beter.

Bijv. 'Carry On' kan ik elke dag draaien.

avatar
Deranged
Oubollig en een beetje saai.

avatar
5,0
Als we alle nummers van wereldplaten op de fileertafel gaan leggen en dan ook de teksten letterlijk gaan vertalen kan ik nog wel honderden zoniet duizenden songs erbij gaan halen. Dichters, zoals Kafka erbijhalen is even onzinnig als belachelijk.
Beluister albums als een geheel en probeer de sfeer eruit te halen en niet gaan letten op teksten en dergelijke.
Maar misschien ben ik wel, zoals Nash ook zingt: I Am A Simple Man (and I play a simple tune). Weer een discussie uitegelokt? Ik hoop het niet!

avatar van Ducoz
3,5
Wat is dat nou weer voor een rare opmerking, Ad. Dat je niet op de tekst moet letten... daar bouwt een album zoals deze toch juist op...


Dat Nash een simpel liedje schrijft, akkoord. Heeft hij ooit dat een hoog intilligent nummer gemaakt? Nash kon leuk piano spelen, en een beetje tokkelen op zijn gitaar.. maar daar was hij zeker niet de beste in, wat hem kleurt is zijn stem en dat maakt heel erg veel goed.

Het zijn Neil en Crosby die hier, wat mij betreft, de boventoon voeren met parels als 'Country Girl' en 'Almost Cut My Hair'.
Ik kan nog wel in veel commentaar op 'Helpless' komen, de uitvoering is misschien niet helemaal gelukkig en lijkt het zo een beetje op een Beach Boys nummer, inplaats van een Neil Young nummer.
Stills slaat de plank met Carry On trouwens ook volledig raak.
Ik vind de rest van zijn bijdrage hier verre van slecht, maar het springt er nou ook niet direct boven uit.

avatar
5,0
Ducoz schreef:
Wat is dat nou weer voor een rare opmerking, Ad. Dat je niet op de tekst moet letten... daar bouwt een album zoals deze toch juist op...


Dat Nash een simpel liedje schrijft, akkoord. Heeft hij ooit dat een hoog intilligent nummer gemaakt? Nash kon leuk piano spelen, en een beetje tokkelen op zijn gitaar.. maar daar was hij zeker niet de beste in, wat hem kleurt is zijn stem en dat maakt heel erg veel goed.
Eertste opmerking vind ik onzin. Deja Vu is immers geen conceptalbum.
Wat betreft zijn songs en teksten verwijs ik , uit de losse pols, naar Prison Song, Immigratin Man, Chicago (We Can Change The World), To The Last Whale, After The Dolphin, Soldiers Of Peace en Military Madness om er wat te noemen. Dus allemaal simpele teksten? Ik dacht het niet.
Bovendien de verscheidenheid van CSN&Y maakt deze band zo uniek.

avatar
Deranged
Dit album had z'n beste tijd al een tijdje gehad.

Als ik dit opzet ruik ik spontaan een soort muffe houtgeur.

avatar van Ducoz
3,5
Dan mis je 'Another Sleep Song' nog, want dat is een van de mooiste nummers ooit gemaakt, begrijp me niet verkeerd; ik ben een Graham Nash fan (heb ook die Hollies box met de Nash jaren).

Maar ik kan echt niet inkomen in wat je nou bedoelt met dat het onzin zou zijn dat het niet om de teksten zou gaan... Neem bijvoorbeeld Ohio, als je dan puur op melodie afgaat dan verliest dat nummer zijn essentie totaal.
Zelfde geld voor 'Almost Cut My Hair', bij deze moet ik zeggen dat je nog wel een erg tof nummer overhoud als je enkel en alleen naar de melodieëen luisterd, maar zo'n 'protest song' moet het juist van zijn (extreem) sterke tekst hebben...

Je verward iets met iets dat helemaal niet met elkaar te verwarren is, Ad.
Een conceptalbum is vaak gebaseerd op 1 onderwerp of 1 thema, waarin muziek en passages(zie bv. Tommy) vaak terug komen, maar dan in een overtreffende factor, of juist niet. De tekst en muziek staan dan inderdaad centraal, maar in dienst van het onderwerp of thema.

Dit heeft niets met een concept album te maken, maar ik zou toch zeker 50/50 zeggen als we tekst en muziek in beschouwing nemen.

avatar van Rudi S
4,5
Deranged schreef:
Dit album had z'n beste tijd al een tijdje gehad.

Als ik dit opzet ruik ik spontaan een soort muffe houtgeur.


Hm, had ik ook, bleek de download over de datum te zijn

avatar
Stijn_Slayer
Ducoz schreef:
Heeft hij ooit dat een hoog intilligent nummer gemaakt?


Hoog intelligent misschien niet, maar op Songs for Beginners en Wild Tales had hij heel wat meer te vertellen dan hier. Bijv. 'Prison Song'.

Nash kon leuk piano spelen, en een beetje tokkelen op zijn gitaar.. maar daar was hij zeker niet de beste in, wat hem kleurt is zijn stem en dat maakt heel erg veel goed.


Hele beperkte pianist, al vind ik zijn pianonummers wel vaak erg goed. 'Cathedral' is bijv. onwijs simpel, maar heeft wel een hele mooie donkere sfeer.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 23:46 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 23:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.