Simple Minds - Once Upon a Time (1985)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Once Upon a Time (5:45)
  2. All the Things She Said (4:15)
  3. Ghost Dancing (4:45)
  4. Alive and Kicking (5:26)
  5. Oh Jungleland (5:14)
  6. I Wish You Were Here (4:42)
  7. Sanctify Yourself (4:57)
  8. Come a Long Way (5:07)
  9. Don't You (Forget About Me) * (4:23)
  10. A Brass Band in Africa * (5:11)
  11. Don't You (Forget About Me) [Extended] * (6:36)
  12. A Brass Band in African Chimes * (9:23)
  13. Alive and Kicking [Edit] * (4:49)
  14. Alive and Kicking [Instrumental] * (6:11)
  15. Up on the Catwalk [Live] * (5:54)
  16. Alive and Kicking [7" Remix] * (4:48)
  17. Alive and Kicking [12" Remix] * (6:22)
  18. Alive and Kicking [Kevorkian 12" Remix] * (6:38)
  19. Sanctify Yourself [Edit] * (3:54)
  20. Sanctify Yourself [Instrumental] * (3:59)
  21. Sanctify Yourself [Alternative Edit] * (4:00)
  22. Street Hassle [Live] * (7:29)
  23. Love Song [Live] * (5:43)
  24. Sanctify Yourself [Extended] * (7:13)
  25. Sanctify Yourself [Dub] * (6:14)
  26. All the Things She Said [Edit] * (4:00)
  27. Promised You a Miracle [US Remix] * (6:04)
  28. All the Things She Said [Extended] * (5:12)
  29. Don't You (Forget About Me) [Live] * (9:05)
  30. Ghost Dancing [Special Extended 12" Remix] * (7:20)
  31. Ghost Dancing [Instrumental] * (4:52)
  32. Oh Jungleland [Special Extended 12" Remix] * (7:23)
  33. Oh Jungleland [Instrumental] * (6:05)
  34. Ghost Dancing [Live 1986] * (7:22)
  35. Big Sleep [Live 1986] * (4:27)
  36. Waterfront [Live 1986] * (5:21)
  37. Promised You a Miracle [Live 1986] * (4:38)
  38. Someone Somewhere in Summertime [Live 1986] * (5:59)
  39. Oh Jungleland [Live 1986] * (6:35)
  40. Alive and Kicking [Live 1986] * (6:25)
  41. Don't You (Forget About Me) [Live 1986] * (6:37)
  42. Once Upon a Time [Live 1986] * (6:06)
  43. Book of Brilliant Things [Live 1986] * (4:53)
  44. East at Easter [Live 1986] * (4:20)
  45. Sanctify Yourself [Live 1986] * (7:06)
  46. Love Song / Sun City / Dance to the Music [Live 1986] * (7:02)
  47. New Gold Dream [Live 1986] * (5:29)
avatar van Chameleon Day
Funky Bookie schreef:
Grote doorbraak met Don't You en dan dit album waar de hit niet op stond.
Het is echter wel gevuld met een aantal andere kneiters. Ja het leek inderdaad heel erg op U2, maar dat neemt niet weg dat dit album van een hoge kwaliteit is.

Het leek totaal niet op U2. Zoals geen enkel SM-album op een U2 plaat leek. En vice versa en omgekeerd. Verder is het album van een lage kwaliteit. Ook is het niet gevuld met Kneiters. Ik ben het wel met u eens dat het lalalala-nummer er niet op staat - gelukkig maar!

Kortom: u verkoopt knollen voor citroenen; of liever gezegd: citroenen voor zoete waar. En dat is misleiding!!

avatar van Premonition
Kneiters van hits staan er natuurlijk wel op.
Dit album lijkt niet echt op iets wat U2 ooit heeft gemaakt, hun vorige album kwam daarvoor meer in de buurt (met dank aan de producer). Omgekeerd was The Unforgettable Fire wel op New Gold Dream geinspireerd, maar dat terzijde.

Zou ik dit album als eerste 'wave-plaat' hebben gehoord, was ik snel uitgekneiterd geweest en had ik het besluit genomen dat die hele new wave nix voor mij was en dat had zou me veel geld, veel plezier en veel ergernis (wat is er niet allemaal als "new wave" aan ons voorgeschotel?) hebben gescheeld.

As it stands markeerde dit album voor mij het definitieve einde van SM als interessante band - verder meelopen was louter ende alleen SM voor oor en geest.

Over SM vs U2, imo een appsolute no-brainer, is hier voldoende gezwateld: Muziek >> Algemeen >> Simple Minds versus U2

avatar van Premonition
Met wave heeft dit album helemaal niets meer te maken en dat was precies de bedoeling van Kerr en co. Go west young man! Amerika lonkte en alles werd daarvoor opzij gezet (Forbes was daarvan het eerste slachtoffer).
Kerr heeft later in een interview met The Guardian, volgens mij, toegegeven dat hij hier een inschattingsfout maakte en dat de band te snel het succes volgde, wat tot gevolg had dat MacNeill ook de band verliet (met een stevige cokeverslaving om met het succes om te kunnen gaan).

avatar van Chameleon Day
Kortom: dit album markeert op bombastische wijze het einde van de band vanuit een artistiek oogpunt. Het zou nooit meer (echt) goed komen.

Chameleon Day schreef:
Het zou nooit meer (echt) goed komen.

Tot 18 februari 2012, toen zag ik de oude glorie nog eenmaal. Helaas is teren op oude roem niet voor eeuwig....

Chameleon Day schreef:

Ik snap de gedachte dat 't de sound van U2 heeft wel. En dan gaat 't vooral om de echoende piano met dezelfde sound die U2 in deze periode ook had. Ik hoor 't wel.

En dat dit lage kwaliteit is hoor ik ook niet, en kneiters staan er wat mij betreft ook gewoon op.

Een lekker bombastich SM album, waar echt niks mis mee is.

Zag dat er 2 hoezen zijn. Ze sluiten leuk op elkaar aan, van alle kanten.

avatar van dazzler
ONCE UPON A TIME (1985) 2CD deluxe edition repair shop

Dit album verscheen in 2015 in verschillende deluxe formaten.
En dan blijkt dat wie de 2CD deluxe edition koopt maar een deel van de reguliere bonustracks krijgt.
Wel drie tot vier versies van een single, maar bijvoorbeeld niet de meest voor de hand liggende.
Daarvoor moet je dan maar diep in je geldbuidel tasten en de superdeluxebox kopen.

Ik maakte een 2CD deluxe editie met meer waar voor minder geld.

Dit album deze week aan een vriend laten horen en gezegd dat het een U2-album betreft. Hij vond het goed en was verbaasd dat ik hem na een half uurtje luisteren de lege hoes van een SM-cd in de handen drukte....het zegt maar weer eens hoe ongelofelijk veelzijdig de Simple Minds waren.

Jupiter schreef:

Zoals ook door CD terecht opgemerkt, hoor ik hier helemaal geen U2 in, op hun vorige album hoorde ik het wel duidelijk (misschien ook door de productie van Lillywhite).
Dat veelzijdige beaam ik wel, hoewel daar niet alleen veel goeds uit voort kwam....

@premonition dat laatste ben ik geheel met je eens. Maar wat is er moeilijker dan een steengoed nummer maken? Daarom schaar ik SM toch wel onder de 20 beste bands ooit, met naar mijn maatstaven zo'n 30 nummers die ik graag opzet.

avatar van dazzler
Premonition schreef:

Ik hoor U2 in de intro van Ghost Dancing.

dazzler schreef:
Ik hoor U2 in de intro van Ghost Dancing.

Je hebt gelijk, lijkt op de intro van Where the Streets Have No Name, wanneer de gitaren erin komen. Ze waren wel eerder...
Verder is Ghost Dancing gewoon een mindere versie van I Travel.

avatar van Heer Hendrik
Tja dan hoor ik Bad van U2 ook in het intro

avatar van Castle
Vandaag op een vinylbeurs aangeschaft, sibgles waren bekend bij me.
Na eerste luisterbeurt ben ik bang het daar gerootste deel bij blijft.