Fleetwood Mac - Rumours (1977)

Label: Warner Bros.

1. Second Hand News (2:43)
  2. Dreams (4:14)
  3. Never Going Back Again (2:02)
  4. Don't Stop (3:11)
  5. Go Your Own Way (3:38)
  6. Songbird (3:20)
  7. Silver Springs * (4:48)
  8. The Chain (4:28)
  9. You Make Loving Fun (3:31)
  10. I Don't Want to Know (3:11)
  11. Oh Daddy (3:54)
  12. Gold Dust Woman (4:51)
  13. Second Hand News * (2:48)
  14. Dreams * (4:22)
  15. Brushes (Never Going Back Again) * (2:51)
  16. Don't Stop * (3:33)
  17. Go Your Own Way * (3:06)
  18. Songbird * (3:12)
  19. Silver Springs * (6:08)
  20. You Make Loving Fun * (4:57)
  21. Gold Dust Woman # 1 * (5:03)
  22. Oh Daddy * (3:59)
  23. Think About It * (2:56)
  24. Never Going Back Again [Demo Version] * (1:57)
  25. Planets of the Universe [Demo Version] * (3:18)
  26. Butter Cookie [Keep Me There) (Demo Version] * (2:12)
  27. Gold Dust Woman [Demo Version] * (5:01)
  28. Doesn't Anything Last [Demo Version] * (1:11)
  29. Mic the Screecher [Jam Session] * (1:00)
  30. For Duster [Jam Session] * (4:27)
avatar van Stickman10
Geef toe,3 verschillende vocalen met alle 3 een zeer ander uniek geluid. Met een heerlijke ritmebasis van bas en drums met verfrissende toetsen en een fantastisch gitarist (helaas enorm onderschat)!!!
is dit een geweldig album juist door de afwisseling van vocalen!!!!!!
''deze wereld plaat gaat nooit meer uit mijn top 10''!!!!!!!

paranoidandroid

Ja.

En de rest van het jaar.

zo is het!!!!

avatar van Ducoz
Van waar al die 'enters'?

Zat ik me ook al af te vragen!

avatar van GrafGantz
Omdat timing belangrijk is bij grappen en grollen.

Ozric Spacefolk
paranoidandroid schreef:
is dit voor de herfst?

Ik vind het wel een lekkere herfstplaat.
Veel folk en blues gaat er lekker in met dit jaargetijde.

Probeer ook eens Brothers and Sisters van The Allman Brothers....

Aaaahhhhhh! Die Mischa weet toch ook (bijna) alles,

avatar van Lonesome Crow
Gisteren de classic- albums aflevering gezien over deze plaat.
Bijzondere samenstelling zo, 2 vrouwen die volwaardige songs kunnen schrijven afzonderlijk en een gitarist die alles kan.
In deze line-up hadden ze ook voor het eerst het idee dat ze echt iets konden op muzikaal gebied, ook al zei Mick Fleetwood dat ze dat in de Peter Green periode ook hadden.

Lindsey Buckingham was het grote creatieve brein achter "Rumours" zo zeggen de bandleden en het feit dat de 2 stellen in scheiding lagen zorgde voor veel spanning in de studio en onbewust voor erg goede songs.

Bizar ook, Buckingham en Nicks maakten vaak ruzie en dat andere ex-stel Christine en John McVie (toen nog getrouwd) meden elkaar volkomen en dan een jaar in de studio zitten met elkaar.
De betrokkenen praten er vrijuit over in 1998 (het jaar dat deze docu gemaakt is) en ik kan me voorstellen dat Lindsey, John en Stevie Nicks toendertijd niet de meest leuke mensen waren.

Altijd als ik zo'n classic album docu heb gezien wil ik de plaat ook hebben, misschien wel de versie met de extra's.

avatar van chevy93
Ik vind die extra's eerlijk gezegd weinig toevoegen.

avatar van Lonesome Crow
Geen extra's die nogal verschillen van de originelen ?

avatar van bawimeko
chevy93 schreef:
Ik vind die extra's eerlijk gezegd weinig toevoegen.

Mee eens; ik vind klassiekers als deze als album 'af' in hun originele vorm, demo's en andere mixen vind ik wel aardig (bijvoorbeeld als extra download-optie), maar ik geef meer om een mooi origineel zonder extra's dan met toeters, outtakes en bellen.

avatar van rock-rick
Silver Springs vond ik anders wel een hele mooie toevoeging.

avatar van vielip
rock-rick schreef:
Silver Springs vond ik anders wel een hele mooie toevoeging.

Mee eens! Alleen om dat nummer is die extra cd al gerechtvaardigd in mijn optiek

avatar van rudiger
Silver Springs staat ook op beide schijfjes .
Op het orginele album staat hij tussen Songbird en The Chain in .
Geweldige song en zeer zeker een toevoeging .

avatar van bawimeko
rudiger schreef:
Silver Springs staat ook op beide schijfjes .
Op het orginele album staat hij tussen Songbird en The Chain in .
Geweldige song en zeer zeker een toevoeging .

Nou, hij stond bij mij niet op de originele ( vinyl) - lp; het was de b- kant van de single ' go your own way'.

bawimeko schreef:

Dat klopt , met het orginele album bedoel ik de cd uitgave .
Op de geremasterde 2 disc uitgave staat hij op beide schijfjes .

avatar van rock-rick
vielip schreef:

Nou en of! Daarnaast komen, door de extra cd, de bonus tracks niet direct achter het originele album. Je hebt dus geen last van ze, zelfs als je ze helemaal niks vindt.

avatar van rudiger
Leuk dat The Chain in het reclameblok zit .

Deze plaat is hét voorbeeld van perfecte softrock. Er zijn talloze bands en artiesten die onder dit genre vallen, maar Fleetwood Mac leverde met dit album de blauwdruk voor alle latere artiesten in dit genre. Dit is het streefniveau, dat helaas door niemand meer is gehaald. Ook vóór dit album bestond de softrock, denk bijvoorbeeld aan Crosby, Stills, Nash & Young, die met Déjà Vu ook een essentieel album in het genre hebben uitgebracht, maar die kunnen net niet tippen aan - vooral - de vocale perfectie van dit album.

Het eerste nummer is lekker luchtig, 'Second Hand News' brengt je eigenlijk meteen in de juiste mood en hiermee maak je een reis naar de zonnige kusten van Californië, waar Fleetwood Mac het album heeft opgenomen. Het volgende nummer, 'Dreams', is echter wat minder luchtig. Je zou het voor softrockbegrippen zelfs een tikkeltje occult kunnen noemen, maar dat is het eigenlijk ook weer niet echt. Vooral het vocale werk van Stevie Nicks zorgt voor dit duistere vleugje. Dat doet ze fantastisch. 'Never Going Back Again' is welbeschouwd het minst goede nummer van het album, hoewel er eigenlijk geen slechte nummers op deze plaat staan. Dit nummer kan mij gewoon niet echt boeien, maar het duurt gelukkig maar twee minuten, dus dat valt te overzien.

'Don't Stop' is het enige échte feelgoodnummer van dit album. In de fade-out is het vocale stuk echt fantastisch. Je zou kunnen zeggen dat ik een beetje kick op massale vocalen, iets wat bijvoorbeeld ook in fantastische nummers als 'Hey Jude' van The Beatles, 'Under The Bridge' van de Red Hot Chili Peppers en 'Heal The World' van Michael Jackson terug te horen is. Ook hier wordt 'massaal' gezongen. Internationaal wordt 'Go Your Own Way' gezien als hét nummer van Fleetwood Mac en dat is het natuurlijk ook een beetje. Ook hier wordt weer fantastisch gezongen, een fantastische tekst en de muzikanten laten zich hier ook van hun goede kant zien.

'Songbird' is een zeer gevoelige ballad en kan misschien een beetje als een ruwe verstoring van de lekkere vlotte softrock op het album voelen. Toch is het aan de andere kant ook een aangename pauze voordat je de plaat omdraaid en overschakelt op Side 2. Christine McVie geeft hier een perfecte vocale performance weg en dit nummer zal niemand onberoerd laten. Side 2 begint met het beste nummer van het hele album: 'The Chain'. Hierin laten de muzikanten zich pas echt van hun beste kant zien. Het meest fantastische stuk begint met de bassolo van John McVie, waarna wordt overgeschakeld op een weergaloze gitaarsolo (iets wat je niet zo vaak hoort bij Fleetwood Mac) van Lindsey Buckingham. Daarnaast laat ook Mick Fleetwood zich van zijn beste kant zien qua drumwerk.

'You Make Loving Fun' is weer zo'n aangenaam luisternummer, het heeft iets magisch over zich. Ook dit is weer voor een groot deel te danken van Christine McVie's vocale performance. Vooral het refrein doet je naar hogere sferen rijzen. 'I Don't Want To Know' is vervolgens weer een lekker luchtig nummertje alvorens er wordt overgeschakeld over het toch wel duistere einde van het album. 'Oh Daddy' is bedoeld als een eerbetoon aan Mick Fleetwood, de 'vader' van de band, maar komt - opnieuw door enorme vocale krachtpatserij van Christine McVie - toch behoorlijk grauw over. Stevie Nicks' beste vocale performance komt als laatste, in 'Gold Dust Woman'. Voor Fleetwood Macs doen is dit echt extreem duister. Het thema is ook niet echt wat voor een poprockgroep: drugsverslaving. Nicks brengt dit perfect tot leven, maar naast haar vocalen zitten er ook wat behoorlijk duistere instrumenten in het nummer.

Dit album kan tegenwoordig nog steeds gezien worden als hét voorbeeld van hoe softrock gemaakt moet worden. Heden ten dage zijn er nog maar weinig bands in de stijl van Fleetwood Mac, en dat is een eeuwig gemis. Het is op poprock gebied tegenwoordig Coldplay en toch ook een beetje Lady Gaga wat de klok slaat, en dat is zeer schadelijk voor de muziekwereld. Vooral laastgenoemde slaat het laatste stukje muzieknostalgie vakkundig aan diggelen. We kunnen tegenwoordig slechts nog genieten van wat er vroeger werd gemaakt, en ik als 18-jarige vind het eeuwige zonde dat ik die fantastische tijd niet fysiek heb kunnen meemaken. Ik laat met nu nog slechts meevoeren.

avatar van musician
Prima stuk en conclusies en ik ben blij dat je het als 18-jarige zo goed kunt waarderen. Het is ook een tijdloze plaat!

Ik vind alleen de term softrock niet zo heel erg op zijn plaats. Onbedoeld lijkt het dan net of het 'softies' zijn en/of dat het album soft is.
Dat woord gebruik ik zelf dan ook nooit inzake FM.

Er wordt hier Westcoast muziek bedreven, een Amerikaanse rockvorm die vanaf halverwege de jaren '60 door heel veel bands uit de Amerikaanse rockscene van California zo'n beetje wordt beoefend en waarbij stevigere en wat minder luidruchtige radiovriendelijke nummers de revue passeren.

Het uiterst herkenbare (en knappe) 'gitaar picken' wat Lindsey Buckingham doet en zijn veelvuldige solo's op de electrische gitaar in combinatie met de ritmesectie van FM maken dat Rumours ook zeker geen softrock album is.

Bij Dreams geef je terecht aan dat het een beetje occult is: het is een persoonlijke toevoeging van Stevie Nicks aan de Westcoastmuziek, waardoor Fleetwood mac nog een extra eigen geluid krijgt.

Ik zou zeker op zoek gaan naar alle andere albums van Fleetwood mac, echt aan te raden!

Gisteren de remaster op cd gekocht. Had hem al op LP van me vader gehad. Wil een goed album eenmaal op LP en CD hebben wow wat blijft het goed. Met een beetje Hifi opstelling lijkt het net of ze live in de huiskamer zitten te spelen, prachtig.

Mijn favo's zijn:
Songbird
The chain
Oh Daddy
Gold dust Woman

Vorige maand al Tusk aangeschaft tevens een prachtig album.
Is de voorloper Fleetwood Mac - Fleetwood Mac een aanrader?

musician is de Fleetwood Mac kenner bij uitsteek, maar ik bemoei mij er altijd graag mee.
De voorloper zit feitelijk in de lijn van Rumours en zit kwalitatief ook sterk inelkaar.
Ik vind zelf dat ze elkaar kwalitatief nauwelijks ontlopen.
Rumours is een album met een bepaalde lading, relatie's binnen de band waren stukgelopen en dat hoor je in de songs terug.
Rumours heeft de status van een klassieker, natuurlijk door de hoge kwaliteit , het enorme verkoopsucces, maar ook door het verhaal er om heen.
Het album Fleetwood Mac heeft die status niet echt , maar als je Rumours waardeerd kun je dat album met een gerust hart aanschaffen.
Tusk, de opvolger van Rumours, is trouwens ook een sterke plaat. Wat minder toegankelijk , maar eigenlijk wel een must have.

avatar van little lion man
jasperko schreef:
Is de voorloper Fleetwood Mac - Fleetwood Mac een aanrader?

Ja

avatar van Stickman10
Het nummer ''Dreams" blijft voor mij een geweldig nummer met een bijzonder
mooi geschreven tekst.Vele nummers uit die tijd die Stevie Nicks schreef waren zo heerlijk mystiek, daarom vind ik haar naar mijn smaak de beste vocalist van de 3!!!
Buiten dat was ze ook een bijzonder mooie vrouw maar ja dat heeft natuurlijk niets met muziek te maken

Het scheelt wel als je je uiterlijk mee hebt.

avatar van Leeds
Een zeer leuke plaat. Voor mij nog steeds hun beste!!!

sugartummy
ik zou elk nummer een 4.0 willen geven, behalve go your own way een 4.5 en gold dust woman een 3.5. alles opgeteld toch een 4.0. geen superspannend album, maar goed gespeeld en gezongen.

avatar van Broem
Rumours was destijds een van mijn eerste lp's. Tjonge wat heb ik lang staan twijfelen om hem te kopen. Een fikse uitgave destijds en verantwoordelijk voor een virus wat inmiddels al vele jaren duurt. Ik ben enkele duizenden exemplaren verder. Verliefd op de prachtige muziek die mij als tiener zo wist te boeien en verliefd op de kleine Stevie. Na al die jaren staat de liefde (voor de muziek) nog fier overeind. De rest is met het klimmen der jaren (vooral door Stevie) wat minder fier