Gazpacho - Tick Tock (2009)

Noorwegen
Label: HTW

1. Desert Flight (7:39)
  2. The Walk (13:41)
  3. Tick Tock (22:24)
  4. Winter Is Never (4:55)
  5. Independence Day [Outtake / Demo] * (4:22)
avatar van hailtotherainbow
Ik vind eigenlijk van wel, het origineel is zeer ondergeproduceerd naar mijn mening. spijtig van tick tock. de cd versies online liggen tussen 20 en 30 euro

Misterfool
Wat gebeurt er als je met een vliegtuig in de woestijn neerstort en je de enige overlevende bent. Dat lijkt de vraag te zijn die dit album van Gazpacho stelt. Een race tegen de klok start, terwijl je als luisteraar begint aan de lange tocht naar de bewoonde wereld.
“Desert flight” lijkt het transcript van een crash. De zwarte doos van de vlucht, zo u wilt. Op dit album laat Gazpacho weer horen dat ze beïnvloed zijn door Muse. Het is niet de eerste keer dat ik een progband hoor die de invloeden van Bellamy en co doet gelden, maar dit is wel een van de meest geslaagde incorporaties. Gierende gitaren en bombastisch stemgebruik. Een explosief begin van dit album.
“The Walk” is dan weer een nummer dat de tijd neemt om op te bouwen. Een sfeertekening vol met melancholie en spijt. Een nummer dat als een zandstorm aan je voorbijtrekt. Elke maat verhoogd langzaam de intensiteit van deze wandeling. De twee delen van dit nummer worden opgedeeld door een wat Arabisch klinkend intermezzo. In het tweede gedeelte lijkt de zandstorm wat opgeklaard. De klanken zijn weidser.
Het Piece de Resisitance is echter het 22 minuten lange titelnummer: “Tick Tock”. Hier komt het tijdsmotief ook erg sterk naar voren. De stuiterende drumslagen zetten als het ware de stopwatch van een levenstrijd op scherp. Het eerste deel klinkt als een soort klaagzang, maar deze wordt overstemt door weidse koorzang(kippenvelmomentje!) In het tweede deel begint de tijd weer te dringen. De manier waarop de drums een viool en gitaarsolo ondersteunen is erg gaaf. Dit geeft het nummer een finaliteit mee die intens is. Het derde deel is de climax van deze page(noten)turner. Ternauwernood wordt het hoofdpersonage gered: “i am Lucky to be alive”. Dit deel bewijst ook weer de voordelen van een mooi motief. Het wegsterven van de stopwatchslagen is een bijzonder geslaagd einde.
“Winter is Never” is helaas de mosterd na de maaltijd. Jammer, want het vorige nummer sloot het album eigenlijk al af. Ik heb een zwak voor albums waar elk nummer in de context van het album een functie heeft. Deze track is op zichzelf gelukkig wel erg sterk: wat vrolijker, optimistischer dan de rest van het album. Op een andere wijze lekker sfeervol: een beetje nostalgisch haast.
Wat ik het sterkste aan dit album vind, is de terughoudende wijze van componeren. Voor een progalbum is er weinig bombasme of kwinkslagen te bemerken. Een droge maar effectieve manier van componeren! Elke overgang, soundeffect en climax is echter bijzonder goed gekozen en komt door het desolate karakter bijzonder goed over. Een album dat ik hierin verglijkbaar vind is: Camel - Rajaz (1999). Ook dat album heeft overigens een sterk woestijnmotief.
Kort gezegd, is dit een van mijn lievelingsalbums! Een plaat die erg zeker is over het beeld dat het neer wil zetten. Minder bombastisch en pretentieus dan veel progbroeders en daarom ook gelijk een prima instapplaat. Jammer van het laatste nummer: een toetje terwijl ik als klant al vol zat van het 5-sterrendiner daarvoor. Maar goed, het kan dit album ook niet verpesten. De volle mep, jawel!

avatar van uffing
Misterfool schreef:
[/i]

Het is gebaseerd op de 'desert crash' van de Franse schrijver Antoine de Saint-Exupéry

Misterfool
Klopt, maar volgens mij had een user dat al gepost en ik wilde niet redundant zijn. . De review is mijn impressie van de muziek.

hailtotherainbow schreef:
Iemand een idee of tick tock ook op CD is uitgebracht bij kscope? Ik vind hem nergens, ik wil de cd kopen maar dan liefst in die mooie media book versie zoals de remaster van night.

Inmiddels wel, blijkbaar. Vandaag opgepikt, bij prettig toeval,bij de lokale platenboer.

Wat een briljant album blijft dit toch. Hierna zijn ze wat mij betreft nooit meer in de buurt gekomen van dit niveau. Dan moet ik zeggen; dat is ook bijna een onmogelijke opgave.

Alles klopt hier. Briljant concept. Het verhaal word mooi verteld. Het eindeloos lopen door de woestijn...

Muzikaal is dit voor mij eens van de beste albums die ik ken. Instrumentaal komt hier alles boven drijven. Het gebruik van ''exotische'' instrumenten is echt prachtig. De volle drums (vooral in Tick-Tock), bass, gitaar, maar ook de elektronische stukken passen perfect in het geheel. Ook de overgangen zijn mooi en vervelen nergens. Sterker nog; hier voegen ze nog wat extra's toe. Zijn stem past perfect bij de lange nummers. En het geluid van dit album (in tegenstelling tot Night) kan eigenlijk niet beter.

-Desert Flight: heerlijke binnenkomen. Vooral het einde is mooi.
-The Walk: mooi dromerig nummer.
-Tick Tock: voor mij de favoriet. Echt een vette plaat. Alleen de drums al...
-Winter is never: een van de mooiste rustige nummers die ik ken. Prachtige opbouw.

Maar eigenlijk zie ik het als één lange trip. Dus de nummers los beoordelen is lastig.

Deze komt in mijn top 10. Dit album mocht wat mij betreft best wat meer aandacht krijgen. Niet eens omdat deze ondergewaardeerd wordt. Want met 4,07 doet die het prima. Maar de 230 stemmen vind ik wat karig. Ook al is het een wat andere stijl...maar een Porcupine Tree of Pink Floyd liefhebber moet hier over het algemeen toch wel van kunnen genieten?

avatar van Ayreonfreak
prullebnak88 schreef:

Wat dat betreft is het sowieso onverklaarbaar dat deze band nog steeds relatief onbekend is. Overigens vind ik dat Night het baanbrekende album voor Gazpacho is en niet Tick Tock. Night is wat mij betreft een mijlpaal in de wereld van progressieve rock met Tick Toch als ijzersterk vervolg.

avatar van Mindscapes
Ik vind het al erg sterk dat een onbekende Noorse symfonische rockgroep hier enkele honderden stemmen weet te vergaren (Night dan vooral). Ik vraag me af of er in België überhaupt 231 mensen al ooit van Gazpacho (de groep) hebben gehoord, refererend naar het stemmenaantal hier
In Nederland zijn ze alleszins best groot, verneem ik hier en daar. En leid ik af uit hun bescheiden tournee in mei.

Ze verdienen uiteraard zoveel meer stemmen, maar zijn er niet nog zo veel zulke bands...
Ik ontdekte Gazpacho met Tick Tock in 2009 en was ook helemaal verkocht door dit album. Intussen ook weer jaren geleden dat ik het gehoord heb. Night ook vaak beluisterd, net als March of Ghosts. Missa Atropos ken ik wat minder. Demon vaak beluisterd in een korte tijdspanne omdat ik er een recensie voor diende te schrijven voor iO Pages, maar die is me intussen ook helemaal ontglipt. Molok heb ik nog nooit gehoord. Misschien eens Gazpacho-weekje houden op de trein!

[quote]Ayreonfreak schreef:

Night was meer hun doorbraak ja. Vind ik ook een prima album (op het wat sobere geluid na). Maar dit album vind ik zelf toch nog completer. Ik denk trouwens ook dat het ermee te maken heeft met dat ze dit niveau hierna (vind ik) niet meer gehaald hebben. Ik denk dat het een goede keus was om met de langere nummers aan de haal te gaan. Die nummers hebben toch allemaal iets extra's. Jammer genoeg stopten ze hier na Tick-Tock weer mee. Ze maken nog steeds prima muziek, maar niet meer te vergelijken met Night en Tick-Tock.

Ik heb een quote gequote...

avatar van Ayreonfreak
Nou, ik moet zeggen dat Missa Atropos is ook erg goed. Wel anders en minder aangrijpend maar nog steeds erg mooi.

Net deze aangeschaft.
Ik heb zelf wel een redelijk aantal progbands in mijn kast staan, maar Gazpacho had ik nog niet....
Sterke CD !
Het nummer Tick Tock springt er voorlopig echt wel uit. Meer dan 20 min maar verveeld geen seconde.
Ga de cd eerst een paar keer goed beluisteren vooraleer een beoordeling te geven.

Ben wel benieuwd: wat is jullie mening over de remastered versie van Tick Tock? Ik hoor weinig goede dingen over de remaster van Night, maar die van Tick Tock bevalt mij eigenlijk wel goed.

Povuh schreef:

Ik heb de normale versie altijd beluisterd. Deze vond ik juist productie-technisch zo goed in elkaar steken. Ik geloof dat dit album zelfs prijzen won betreft hun goede productie. Klonk geweldig. Ik heb de remaster versie op Spotify staan (de originele is niet te beluisterd) en ik moet zeggen; bagger. Niet eens aleen totaal overbodig, maar het klinkt gewoon karig. Vooral de drums klinken vreemd. Waarom waarom? Bij ''Night'' snap ik het wel. Deze klonk wat ''kaal''. Maar bij Tick-Tock hebben ze de plank misgeslagen wat mij betreft. Maarjah...smaken verschillen. Ik luister wel gewoon mijn ''oude'' origineel (of mp3).

avatar van legian
prullebnak88 schreef:
de originele is niet te beluisterd

Bij Night hebben ze wel beide versies erop staan (tenminste bij google music) Vond de remaster van Night al weinig meerwaarde hebben maar die van Tick Tock is net zo nutteloos. Helaas geven ze daarvoor geen mogelijkheid om het origineel te luisteren.

avatar van Zagato
Dit album is voor mij één van de mooiste 'ontdekkingen' van de huidige progladder. Prachtig album.