Roxy Music - Avalon (1982)

Label: EG

1. More Than This (4:30)
  2. The Space Between (4:30)
  3. Avalon (4:16)

met Yanick Etienne

4. India (1:44)
  5. While My Heart Is Still Beating (3:26)
  6. The Main Thing (3:54)
  7. Take a Chance with Me (4:42)
  8. To Turn You On (4:16)
  9. True to Life (4:25)
  10. Tara (1:43)
  11. Always Unknowing * (5:21)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit blijft wat mij betreft hun meesterwerk, enkel While My Heart Is Still Beating weerhoudt mij van de volle mep.
In het LP tijdperk heb ik kant 2 stuk gedraaid, vanaf The Main Thing tot afsluiter Tara in 1 woord grandioos.
Zeker t.o.v hun progressieve periode is deze plaat een wereld van verschil, maar dit was mijn eerste kennismaking met Roxy Music en dit album maakte direct diepe indruk.

avatar van Broem
Afgelopen week opgedoken in de 2e hands vinylbak voor 3 euro. Prima album van Roxy Music wat op vinyl erg goed klinkt. Vooral kant 2 trekt enorm. Een dikke voldoende voor Bryan en z'n band. Kwaliteit met een hoofdletter.

avatar van avdj
Voor de kenners dé comeback van Roxy Music. Persoonlijk vind ik het een minder album van een band die nooit weg is geweest. Hoewel Bryan Ferry en de zijnen productiekunstjes niet schuwen, komen ze op dit album bij mij niet weg met die typische '80 sound.

Qua melodieën is het allemaal prima in orde maar het mystieke geluid van de eerdere albums is toch wel verdwenen. Vreemd genoeg zal de muziek van Roxy Music prima moeten wegkomen met een dergelijke productie maar ik wordt er niet echt warm of koud van.

Een totaal ander ROXY MUSIC dan uit hun begintijd. Gladder en strakker, maar toch zeer mooie composities. Bryan Ferry's stem blijft top(!)

avdj schreef:
Voor de kenners dé comeback van Roxy Music.

Ik zou eerder spreken van het afscheidsalbum.De comeback van de groep kwam er in '79 met Manifesto,nadat de groep enkele jaren eerder was uiteengevallen kort na de release van het album Siren.

avatar van bikkel2
Zoals al bij Siren vermeld kocht ik vorige week een dubbelpack. Dus met Siren en Avalon.
Een buitenkansje. Siren(waar ik naar op zoek was) stond niet in het vakje Roxy Music, dus deze wilde ik al bestellen.
Het platenzaakje in Zaandam heeft een behoorlijke collectie voor de liefhebber, en is het niet in de winkel aanwezig dan kan er altijd (tot nu toe) een bestelling geplaatst worden.
Echter hoefde dat niet want de eigenaar overhandigde me dit dubbele diskje, voor 9,95.
Avalon had ik niet op cd, dus vooruit maar.
Avalon is niet onbekend bij mij, maar heb 'm toch weer eens geduldig onder de loep genomen.

Zoals bekend ligt mijn voorkeur meer bij de prille Roxy Music. Toegankelijk, maar ook weer niet.
De vaak drukkende sfeer van de albums t/m Siren staat bij mij hoog in het vaandel.
Origineel, kunstzinnig, de onheilspellendheid, maar tussentijds ook weer het melodieuze lichtvoetige. Avant garde meets pop...... zoiets.

Avalon betekende een soort tweede leven van Roxy Music.
Ferry Manzarek en Mackaay vormden in deze tijd de kern, omringd door wat sessiekrachten.
Opvallend is de warme klank van het album. Heldere produktie, en mooi gearrangeerd.
De toegankelijkheid diende zich definitief aan op Manifesto, en die lijn is hier doorgetrokken.
MInder individuele partijen, maar wel een fraaie totaalsound.

Feitelijk valt er niet veel op aan te merken, want slechte songs vind je hier niet, en The Space Between vind ik zelfs een geweldig nummer.
Als totaal minder mat dan Flesh & Blood, wat ik toch wel als het minste album beschouw.

Toch blijf ik bij mijn mening dat het in vergelijking met vroeger werk wat belegen klinkt allemaal.
Geen rauwe randjes meer, geen aparte wendingen, maar subtiele wat gladde, uitstekend vertolkte pop met een romantisch tintje.
Een voorloper van het solowerk van Bryan Ferry wat nog zou komen.

Echter, kwalitatief is het allemaal prima in orde. Elke song is functioneel en ik vermaak me er prima mee.
Ik verhoog dus een halfje naar 4. Een passende laatste plaat in het oevre van de groep.

avatar van IllumSphere
Ik heb deze plaat gevonden in de collectie van mijn moeder en ik zal hem dit weekend eens opleggen. Altijd leuk als je dingen ontdekt van jouw ouders dat je absoluut niet verwacht.

IllumSphere schreef:

Apart inderdaad. Kom je vaak toch leuke dingen tegen. Veel plezier alvast

Lazarus Stone
Bikkel op 12 februari 2013, 16:51 uur

Uitstekende recensie, geen letter aan toe te voegen.

avatar van bikkel2
Mijn dank hiervoor Lazerus Stone.

avatar van Cor
Cor
Het is glijerig, glad en het scherpe randje ontbreekt. Maar ik moet toegeven dat het in die stijlvorm toch wel heel netjes en knap is gedaan. Ik vind het geen topplaat en ook ik houd meer van de Roxy Music van de eerste vijf albums, maar deze plaat heeft z'n charme en dat heb ik bij de voorganger (zelfde stijl) wel gemist. Aardige zwanenzang.

avatar van Lura
Ook ik vind de muziek aan de gladde kant. Maar de songs zijn wel van een torenhoog niveau.

avatar van bikkel2
Het is duidelijk een voorbode van een weg die Ferry solo ging bewandelen.
Verantwoorde sterk inelkaar gezette pop met sterke melodieen.
Door de gladheid heen luisterend, is het inderdaad een heel stabiele plaat met uitstekende songs.

avatar van Premonition
True van Spandau Ballet is opgenomen in dezelfde studio in Nassau als dit album exact een jaar later. Toeval?
Over dit album, gelikt maar o zo fraai gearrangeerde pop. Niet voor niets uitgekomen in het ultieme popjaar 1982. New Gold Dream heeft hetzelfde gevoel, maar heeft de scherpe randjes niet afgevijld.

avatar van Snakeskin
ultieme popjaar?

Cured
Ja, door Thriller natuurlijk.

avatar van Snakeskin
de invloed van die plaat was in dat jaar minimaal.

Cured
Da's waar, maar hij komt toch echt uit 82 en wordt als zodanig ook altijd 'gepresenteerd'. Ik denk overigens dat Premo dit album niet in zijn hoofd heeft...

Premonition schreef:

Wat zou het anders kunnen zijn?
Die band heeft niets wat Roxy Music heeft.

Alles wordt hier maar voor het gemak op één hoop gegooid. Maar de schare mensen in 1982 die én Roxy Music én Michael Jackson én Spandau ballet kochten was niet zo heel erg groot.

Liefhebbers van Roxy Music zaten toch meer aan de rock kant en kochten in 1982 eerder albums van andere rockartiesten dan Michael Jackson, over Spandau Ballet nog maar gezwegen.

Dit album is toch best aardig in de richting van Spandau Ballet, de rock is wel naar de achtergrond verdwenen.
More Than This en Avalon zijn hetzelfde soort knuffelrock nummers als True en Only When You Leave.

avatar van musician
Je zou hooguit kunnen zeggen dat Spandau Ballet richting Roxy Music ging qua tijdspanne maar je kunt toch moeilijk bands die dan toevallig wat rustiger muziek maken op één hoop te gooien?

Je kunt toch moeilijk een band uit de Engelse Nieuwe Romantiek beweging (met alle electronica en andere toeters en bellen) vergelijken met de evolutie van Roxy Music die hier op Avalon wordt vertoond?

De instrumentatie, de productie, de songs, dat is toch allemaal van een geheel andere orde?
Je moest ze eens live zien in die tijd, Roxy Music en Spandau Ballet. Dan heb je wel een aardig idee van de verschillen tussen beide bands.

avatar van bikkel2
Spandau Ballet had ook een saxofonist en liepen in maatpakken rond. Een beetje dezelfde uitstraling als Roxy van pakweg eind 70er jaren tot 1982 deed.
In die zin zullen ze gerust was opgepikt hebben.
Niets verder ten nadele van Spandau, maar de kwaliteit van hun albums komen wat mij betreft niet in de buurt van Roxy Music.

avatar van devel-hunt
Roxy music heeft veel invloed gehad op de zogenaamde new romance beweging die vanaf pak hem beet 1982 een populaire stroming was in de muziekindustrie.
Visage, Duran Duran, Human League, ABC, Spandau Ballet, Ultravox etc.. zijn bands die sterk beïnvloed zijn door Roxy music in de periode 79/82. Niet alleen muzikaal maar ook modieus en de performance.
Er waren in de jaren 80 plots heel veel derderangs ( of erger) Bryan Ferry's klonen.

Terwijl hetgeen de band deed in de periode 72/75 bands als Japan, Siouxsie and the banshees, Bauhaus en andere serieuze creatieve geesten sterk heeft beïnvloed.
Het geeft aan hoe invloedrijk een band als Roxy music is geweest. Dat word wel eens onderschat.

De laatste drie albums van Roxy Music waren gewoon erg gelikt, en sluiten aardig aan bij het solowerk van Bryan Ferry, al speelt hij zelfs minder op safe, mede door de aanwezige Zuid Amerikaanse invloeden.
En toch ben ik vooral een liefhebber van de Roxy Music en Bryan Ferry uit de jaren 80 periode.
Een andere grote invloed op het New Wave gebeuren, namelijk David Bowie kwam in deze periode ook met een commerciëler geluid, maar ook bij hem vind ik veel jaren 80 werk goed te pruimen.

avatar van musician
Er is toch wel een duidelijk onderscheid tussen de laatste drie Roxy Music albums als je die onderling met elkaar vergelijkt.

Het laatste solo album van Bryan Ferry dat daar voor zat, was The Bride Stripped Bare (1978). De inhoud van dat album is weer niet te vergelijken met die laatste 3 Roxy Music albums, die werden gemaakt tussen 1979 en 1982.

Ferry hield de inhoud van zijn solo albums en dat van RM cd's altijd redelijk gescheiden. Terwijl hij voor RM altijd nieuwe nummers schreef, coverde hij solo heel wat af. Let's stick together is hier een wat vreemde eend in de bijt, met ook wat herbewerkte nummers uit de vroegste RM periode.

Die situatie veranderde pas bij Boys and Girls, toen Bryan Ferry een solo album maakte met uitsluitend nieuwe nummers dat inhoudelijk rechtstreeks bleek voort te borduren op Avalon.

Maar je kunt niet zeggen dat de laatste 3 RM albums aansloten op het solowerk van Bryan Ferry, dat werd pas later andersom en dan alleen als vervolg op Avalon.

Ik bedoel ook inderdaad het solowerk van Ferry uit de jaren 80, maar ik kan me goed voorstellen dat ik dat niet goed geformuleerd heb.
Inhoudelijk vind ik de laatste drie Roxy Music albums echt wel op een lijn zitten, sterker nog, de solo albums van Bryan Ferry vanaf Boys and Girls vind ik mooi omdat hij er een lekker broeierig sfeertje in gooit.
Avalon is de zwoele zomeravond, zijn solo albums daarna zijn de broeierige, dreigende onweersbui.
Ik hou van beide, maar vooral van de stem van Ferry.

P.S. Ik heb de gehele tijd het idee dat ik met Robert Plant in discussie ga, ook weer een held.

avatar van musician

Misschien is het ook te diep ingaan in de materie maar ik vind Manifesto een nogal bizar album met sterk verschillende melodiëen en aankleding en verre van een eenheid.

Flesh and blood is meer duister, bedachtzamer en enigszins desolaat. Er staan prachtige werkjes op in dat kader, o.a. My only love en No strange delight.

Avalon heeft de perfect strakke productie met nummers die naadloos in elkaar overgaan en op elkaar aansluiten. Er wordt een sfeer opgeroepen die het hele album prachtig aanwezig blijft. Dat maakt het voor mij overigens nog niet tot een perfect album, als de nummers niet allemaal goed genoeg zijn.

Bovendien moet je er wel van houden, het is natuurlijk nogal een verschil, met die eerste RM albums.

avatar van Premonition
Ik bedoel dat Spandau Ballet op True heel erg gekeken heeft naar Avalon qua composities en zeker ook in de presentatie. Wat mij betreft is het dan ook geen toeval dat True een jaar later in dezelfde studio is opgenomen.
Zoals al hierboven aangeven waren Roxy Music en David Bowie heel belangrijk voor de New Romantic beweging als stijliconen, niet alleen muzikaal maar ook in de aankleding.

avatar van bikkel2
Heb je helemaal gelijk in.

Snakeskin schreef:
ultieme popjaar?

Thriller bedoel ik niet, nee. Dacht meer aan Simple Minds (de singles van New Gold Dream), ABC (The Look of Love, Poison Arrow), Human League (Don't You Want Me), Soft Cell (Torch)