Radiohead - OK Computer (1997)

Label: Parlophone

1. Airbag (4:44)
  2. Paranoid Android (6:23)
  3. Subterranean Homesick Alien (4:27)
  4. Exit Music (For a Film) (4:24)
  5. Let Down (4:59)
  6. Karma Police (4:21)
  7. Fitter Happier (1:57)
  8. Electioneering (3:50)
  9. Climbing Up the Walls (4:45)
  10. No Surprises (3:48)
  11. Lucky (4:19)
  12. The Tourist (5:24)
  13. Polyethylene (Parts 1 & 2) * (4:23)
  14. Pearly * (3:37)
  15. A Reminder * (3:53)
  16. Melatonin * (2:09)
  17. Meeting in the Aisle * (3:09)
  18. Lull * (2:29)
  19. Climbing Up the Walls [Zero 7 Mix] * (5:19)
  20. Climbing Up the Walls [Fila Brazillia Mix] * (6:25)
  21. Palo Alto * (3:44)
  22. How I Made My Millions * (3:09)
  23. Airbag [Live in Berlin] * (4:49)
  24. Lucky [Live in Florence] * (4:36)
  25. No Surprises [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (3:58)
  26. Climbing Up the Walls [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (4:21)
  27. Exit Music (For a Film) [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97] * (4:35)
  28. I Promise * (3:59)
  29. Man of War * (4:29)
  30. Lift * (4:06)
avatar van corn1holio1
Mooie recentie! Heb er onmiddellijk het cd'tje nog is bijgenomen en opgezet!

Ik kan je ook vinden in je bespreking van de nummers. Hoewel ik Karma Police de laatste 2 jaren terug beter ben beginnen apreciëren. Was het ook een tijdje beugehoord.

avatar van Monsieurjelle
Prachtige plaat, na hem 3 jaar niet meer gehoord te hebben vandaag weer opgezet. Krijg er nog steeds op een aangename manier een akelig gevoel van.

jonas-dewaele
corn1holio1 schreef:
Mooie recentie! Heb er onmiddellijk het cd'tje nog is bijgenomen en opgezet!

Bedankt! Blijft natuurlijk een fantastische cd!

avatar van Norim
Karma Police, een nummer waarbij ik niet weet of ik nou er om moet lachen of in tranen uit moet barsten.

En dat is allesbehalve negatief bedoeld.

avatar van Ampivinni
toch maar even een halfje omhoog

OK Computer pakt mij als album minder dan later werk maar er staan enkele van mijn favoriete radiohead nummers op, Lucky is echt prachtig, het begin alleen al, prachtige melodie. En natuurlijk climbing up the walls, het nummer waardoor ik radiohead ben gaan luisteren, wat een gevoel dit nummer bij mij losmaakt met dat geniale stemgeluid van thom..

Exit music, paranoid android en subterranian homesick alien zijn ook mooi maar deden mij altijd minder dan bovengenoemde nummers. En bij nummers als Let Down. En de overige nummers bevallen me zoveel minder dan later werk, ik weet niet wat het is maar electioneering bijvoorbeeld vind ik redelijk vervelend en skip ik vaak. Ook Let Down en The Tourist vind ik toch minder op de een of andere manier, vandaar dat ik OK Computer eigenlijk bijna nooit aanzet als album.

avatar van Maestro B
Voor mij nog steeds hun meest homogene en allerbeste.
Vol songs met prachtige melodieën en power die staan als een huis (niet in Luik).

avatar van Outblasty
Ik heb dit album twee weken geleden gekocht. Heb hem nu een paar keer gehoord maar het klinkt meer als een inspiratieloze klaagzang dan als een klassieker. Het meest overschatte album ooit gemaakt. Geef mij maar gewoon Jack Johnson!

Het enige nummer wat ik nog een klein beetje kan waarderen is Fitter Happier.

Vind je 't erg als ik lach?

avatar van Teunnis
Het enige nummer wat ik nog een klein beetje kan waarderen is Fitter Happier.

(Ik neem aan dat dit ook als grapje bedoeld was om aan te geven dat je het echt niks vind?)

avatar van nightfriend
Wel een goed 'nummer' trouwens.

Marko
Outblasty schreef:

Grappig, toen ik het bericht tot daar las, moest ik persoonlijk aan Pearl Jam's Ten denken.

Zeker geen overschatte plaat wat mij betreft; Overigens vond ik deze ook pas na een half jaar mooi. Dat ging bij Kid A na twee avonden luisteren toch een stuk sneller.
Gelukkig verschillen smaken.

avatar van vitessa
Prachtig, afwisselend album! Het is naar eigen ervaring wel een album waar je moet inkomen. Toen ik het had gekocht en opgezet had vond ik het in eerste instantie niet heel leuk. Dit is misschien het struikelpunt voor Radiohead tegenover het grote publiek, het is niet bepaald (direkt) toegankelijke muziek. Echter, naarmate de tijd vorderde heb ik het album zeker kunnen waarderen en het is nu één van mijn favoriete albums. Eigenlijk hebben alle nummers wel iets, niet één is er ook saai.

avatar van Shadow91
Verhoogd naar 4.5*: wat een fantastische cd is toch.

Het begint voor mij eigenlijk wel pas bij Paranoid Android, want Airbag kan me (nog) niet boeien. PA is wel gelijk een dijk van een nummer wat zo`n goede sfeer met zich meedraagt en elke luisterbeurt gewoon beter wordt. Ook Subterean Homesick Alien is een fantastisch nummer met een heerlijke sfeer. Het stadje waar geen zak te doen is en waar Thom zo graag zou willen dat er iets zou gebeuren, geweldig! En dan... voor mij persoonlijk het hoogtepunt van de cd. Van Exit (music for a film) krijg ik elke luisterbeurt gewoon nog altijd kippenvel. Dit is gewoonweg een geniaal nummer wat iedereen gehoord moet hebben. Hierna kan elk nummer dan eigelijk ook alleen maar minder zijn, en dat is het voor mij ook. No Excuses vind ik wel nog geweldig en Karma Police, ondanks dat ik vroeger nooit wat aan vond, vind ik ook nog altijd een heel aardig nummer. Laatste 2 nummers moet ik nog wat vaker gaan luisteren en daarom op dit maar een beoordeling van 4.5*. De rest heeft nog een beetje meer tijd nodig en dat zal gaan bepalen of ie naar 5 gaat of toch gewoon blijft staan.

Ik ben er wel achter gekomen dat dit album tijd nodig heeft, maar als je Ok Computer dan de kans geeft, zal het wel meteen een van de beste albums zijn die je ooit gehoord hebt.

avatar van My Addiction
Pf ik heb dit album al genoeg kansen gegeven en neen ik val er niet voor. Alleen electioneering en climbing up the walls boeien mij ..

avatar van ni slecht
ik heb om een of andere reden nog nooit zin gehad om dit album te luisteren, en misschien maar beter ook

Lukk0
Ik denk dat dit album best iets is dat je zou kunnen waarderen. Het is op zich nog vrij conventionele brit-rock, er zitten zeker meer experimentele stukken in maar bijvoorbeeld Karma Police, Let Down en Lucky zijn gewoon erg sterke nummers met kop en staart. Ik snap niet waarom het beter zou zijn als je dit nooit beluisterd hebt, ik zou de nummer één van deze site juist willen horen om uit te vinden wat er eventueel dan zo goed aan is.

avatar van ni slecht
radiohead komt altijd terug in de eindejaarslijstjes, en dan heb ik altijd zo'n gevoel van... zucht... ik kan er niet aan doen, maar ik vind de 'zagerige' manier van zingen maar niets. Of zie ik dat verkeerd?

joca
ni slecht schreef:

Nee hoor, het is jouw mening en je houdt er niet van; simpel.

avatar van ricardo
Karma Police is gewoon fantastisch. Er zit gewoon echt een opbouw in dat nummer. Je hoort het in eerste instantie niet eens, maar als je dat nummer goed beluisterd is het een echt kop-staart nummer, met een opbouw die op den duur echt een climax bereikt. Voor mij het beste nummer van dit album tot nu toe.

Dit album begin ik wel steeds meer te waarderen. In het begin beviel de zangstem en het depressieve karakter van dit album mij niet zo, maar zo langzamerhand begint het kwartje toch te vallen. Ik zal hem eens met koptelefoon beluisteren, want er zitten geluiden in die je niet direct kunt vatten. Met een koptelefoon filter je die er gewoon sneller uit.

Lukk0
ni slecht schreef:

Ik kan het me zelfs erg goed voorstellen, Yorke heeft inderdaad een beetje een zeurderige stem waarvan ik me goed kan voorstellen dat je hem niet kan hebben. Ik vind Radiohead qua composities echter moeilijk te overtreffen, dus die zeurderige stem neem ik dan maar voor lief. Als iemand nummers als Lucky en The National Anthem (van Kid A) kan schrijven zal ik hem niet snel iets kwalijk nemen.

avatar van Teunnis
ni slecht schreef:

Ik zie dat je nog op geen enkel Radiohead-album hebt gestemd, dus neem ik aan dat je Radiohead alleen van een paar nummers kent. Dan is het zeer begrijpelijk dat die stem irriteert. Ga nou maar gewoon dit album eens van begin tot eind luisteren en je zult zien. Gezien je Top 10 kan het haast niet fout gaan. Elke stem went en als hij apart genoeg is zal hij juist extra mooi worden (eigen ervaring met o.a. Joanna Newsom, Beth Gibbons van Portishead, David Thomas van Pere Ubu en Thom Yorke).

avatar van vork666
Wat een gemekker produceert die zanger. Toch een heerlijk album. Ik had nooit gedacht dat ik een album dat van begin tot eind zeikerig is toch geniaal zou vinden, maar nu is het dus gebeurd. 4.0* of hoger

avatar van raafmau
Album maar ff gepindakaasd aantal weken geleden toen ik zag dat dit album op nummer 1 stond.
Het zal wel aan smaak liggen maar voor mij is dit niets geef ook geen slecht cijfer want het zal best allemaal goed in elkaar gezet zijn.

UnknownPleasure
raafmau schreef:
...

hoezo?

avatar van raafmau
Ik ga niet een score omlaag halen omdat het mijn smaak niet is maar de productie wel van hoog niveau is .

avatar van ni slecht
één mindere stem zal dit album wel niet omlaag halen

(moet hem altijd ng es luisteren..)

avatar van woutorrmusic
raafmau schreef:

Huh? Dit lijkt echt nergens op. Als een album een lage score heeft, en jij vindt het een goed album, dan ga je toch ook geen laag punt geven? Kom eens voor jezelf op en zet je eigen mening door, daar is deze prachtige site voor.

avatar van musicboy2602
Hele mooie melodieën op echt elk nummer. Eervolle vermelding voor Paranoid Android en Lucky, geweldige ontladingen.

avatar van Monnakkies
Beste album ooit gemaakt.