The War on Drugs - Lost in the Dream (2014)

Label: Secretly Canadian

1. Under the Pressure (8:50)
  2. Red Eyes (4:57)
  3. Suffering (6:00)
  4. An Ocean in Between the Waves (7:10)
  5. Disappearing (6:49)
  6. Eyes to the Wind (5:54)
  7. The Haunting Idle (3:08)
  8. Burning (5:45)
  9. Lost in the Dream (4:08)
  10. In Reverse (7:41)
avatar van adri1982
Vandaag dit album weer eens helemaal beluisterd. Het blijft waanzinnig mooi, komt zelfs in aamerking voor mijn Top-10.

Had deze plaat aangeschaft bij de MediaMarkt en heb hem tot twee keer toe terug moeten brengen. Eerste versie zat een krasje bij het tweede nummer en na het omruilen kwam ik er thuis achter dat de persing in het midden veel te hard op de plaat was gedrukt, op beide platen. Bij één leek het er zelfs op dat het midden bijna door was. Foute batch denk ik.

Met nieuwe LP's nog niet zo erg meegemaakt. Iemand ook problemen gehad met deze LP?

avatar van adri1982
Dit meesterwerk staat terecht in de Top-250 van de site. Van mij mag ie zelfs omhoog. Top album! Zal hem binnenkort zeker weer eens opzetten. In mijn Top-10 staat ie!

avatar van Leptop
Te leen in huis momenteel en staat vaak te spelen. Echt een lekkere plaat terwijl dit niet zo mijn genre is eigenlijk.

avatar van iHateDolphins
rafke pafke schreef:

Toevallig draait men deze week op Studio Brussel alleen maar platen uit de 90's. En dan valt het inderdaad wel op dat de muziek destijds door de band genomen toch wel harder, rauwer, meer gericht op keet schoppen, ... was dan nu. Je kan denk ik wel zeggen dat er in de huidige populaire muziek een zekere mildheid zit. En dat is zeker ook voelbaar op Lost in the Dream.

Ik las onlangs nog een interview met een jonge, hippe band (weet helaas niet meer wie) waarin gezegd werd dat de huidige jeugd geen zin heeft om te rebellen. Wie weet is daar wel iets van. Maar ongetwijfeld komt dat ook wel weer eens terug. In de underground lijkt me op dat vlak trouwens weer meer en meer dingen te broeien.

Uit onderzoeken blijkt (sorry even geen zin om bronnen te zoeken) dat relatief meer 20ers en 30ers idd een stapje terug doen. Veel jongeren hoeven niet zo nodig meer continu meer en meer maar zijn juist op zoek naar vrijheid en flexibiliteit.

Veel jongeren hebben natuurlijk ook gewoon veel in vergelijking met vroeger en hoeven niet zo nodig meer. Ik denk dat je hierin ook een verband ziet.

avatar van Monsieur'
Deze maar eens beluisterd na 2(!) jaar op 'de lijst' gestaan te hebben. Ben onder de indruk. Vooral Suffering en An Ocean Between The Waves springen er tot dusver uit. Hoorde veel goede geluiden over dit album de afgelopen jaren dus ben zeer benieuwd de komende tijd.

avatar van Dirruk
Net geluisterd en nu ga ik hem toch de volle score geven. Het is het enige werk wat ik in bezit heb van War on Drugs. Dit is uitgegroeid tot 1 van mijn favoriete albums. Het zwakt nergens af, alleen wat instrumentale stukken waar ik in het begin niet zo veel mee kon. Daar stoor ik me nu niet meer aan. Een betere release uit de 21ste eeuw heb ik nog niet gehoord.

avatar van Monsieur'
Dirruk schreef:
Een betere release uit de 21ste eeuw heb ik nog niet gehoord.

Dat is nogal iets dat je daar zegt...

avatar van Dirruk
Monsieur' schreef:

Dat is nogal iets dat je daar zegt...

Dat was inderdaad wat overdreven. Laten we het op de 10's houden. Moet daarbij wel eerlijk zeggen dat ik op hip hop na weinig nieuwe releases luister.

avatar van Gringo_m
Dirruk schreef:

Dat verklaart gelijk waarom je deze van The War on Drugs "een van de betere release uit de 21st eeuw" vindt ...

RichardKoning
Voor mij is/was dit dé plaat van 2014, zonder twijfel.

Tip: beluister deze plaat van begin tot eind tijdens het hardlopen. Gegarandeerd dat je kilometers pakt met een brede smile op je gezicht (juist vanwege de repetitieve - soms lang uitgesponnen - melodielijnen). Kurt Vile heeft tevens datzelfde effect op mij. Het werkt gegarandeerd, ..écht een ware openbaring!

avatar van Timmy28
An ocean between the waves?? wat een geweldig nummer blijft dat toch. Mijn absolute favoriet?

avatar van Sparks
Tevens het enige album uit 2014 wat het tot de top 250 heeft weten te schoppen.
Andere jaren waren het er toch meestal wel 3 die het wel haalden.
Damien Rice en Ben Howard waren blijkbaar niet goed genoeg.

Thinking Of A Place, de uitgebrachte single voor Record Store Day, sluit naadloos aan op deze plaat. Wat een geweldig nummer toch weer. Zo benieuwd naar meer nieuw werk. Ik kan er geen genoeg van krijgen.

avatar van Ralph.
Dirruk schreef:

Tsjah, ik heb misschien in mijn hele leven nog niets beters gehoord. Hij is imo sowieso MBDTF & Channel Orange voorbij als beste 21ste eeuw release.

michello01 schreef:

Zallig dromerig nummer. Heerlijk uitgesponnen. 11 minuten dagdromen. Love it!

avatar van Johnny Marr
Die drie minuten gitaarfeedback aan het einde van Under the Pressure blijven erg jammer. Breekt het album een beetje. Verder prachtplaat natuurlijk.

avatar van viking1
Laate ontdekking van mij!
Had wel van de naam van de band gehoord, maar kon de muziek niet echt. Eigenlijk per toeval wat van gehoord, en gelijk deze op vinyl gekocht. Vandaag binnen gekomen. En klinkt heerlijk sferische en warm.
Idd de zang wat bob dylan ( in goede doen) de muziek bij vlaggen hoog bruce springsteen gehalte. Is dit erg, nee totaal niet ze houden hun eigen identiteit. Erg fijne plaat.
Muziek om op weg te dromen.
Ga hun nieuwe album ook zeker checken!!!
Maar deze is een absolute aanrader .

avatar van musiquefrique
Liefhebbers van deze prachtplaat zouden het eerste album van de Waterboys eens moeten checken. Dezelfde sfeer, dat stoicijnse drumwerk, de geweldige vocalen. Vooral de nummers December en Gala zouden zo op dit album kunnen staan.

Eindelijk kwam ie binnen. Al drie jaar lang keek ik argwanend en met afstand naar dit album. Wat was hier nou zo goed aan? Ik hoorde het niet. Voor mij leek het alsof de muziek verstopt zat, al voelde ik wel aan dat er meer moest zijn. Ik kreeg ergens geen toegang toe.

Tot ik dit weekend aan mijn ontbijt zat in een café in Antwerpen. Er werd alleen maar goede muziek gedraaid - Dirty Projectors kwam ook voorbij - en ineens hoorde ik Red Eyes. Wat een fantastisch nummer. Zoveel kracht en passie... Eenmaal thuis zette ik het album op en was het gelijk raak. Alle nummers vielen op hun plek, en ik weet nu dat ik dit album heel veel ga beluisteren. Ook tijdens het hardlopen RichardKoning!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
RichardKoning schreef:
Kurt Vile heeft tevens datzelfde effect op mij.

Dat zal geen toeval zijn als een van de founding fathers van deze band

avatar van Rogyros
Johnny Marr schreef:
Dat vind ik ook. Als je dat als laatste nummer doet, soit. Maar nu vind ik het wel jammer. Ik heb dan toch de neiging om naar het volgende nummer door te klikken.

Verder prachtplaat natuurlijk.
Dat vind ik ook steeds meer. Ik zit op 3,5 ster. Maar die gaat vermoedelijk binnenkort eens omhoog. Ik begin hem eigenlijk steeds beter te vinden.

avatar van malariamug
Timmy28 schreef:

moet je deze acoustische versie ook maar eens luisteren dan dubbel genieten!
The War On Drugs - An Ocean In Between The Waves - CARDINAL SESSIONS (Traumzeit Festival Special) - YouTube
voor mij ook verreweg het beste nummer op deze plaat

avatar van Timmy28
malariamug schreef:

moet je deze acoustische versie ook maar eens luisteren dan dubbel genieten!
voor mij ook verreweg het beste nummer op deze plaat

Ja ken hem...fantastische versie ook??

bas1966
echt een mooi album. samen met 'brothers' van het vorige album.
nieuwste album kan hier niet aan tippen.

Zowaar dit album vandaag op vinyl gekocht.

1 en 6 vind ik gewoon goed, over 7 heb ik geen mening, 2, 3 ,4 ,5, en 8 vind ik steengoed en erg mooi en 9 en de laatste vijf minuten van 10 vind ik buitenaards. 4.5*

Baspls
Wat een gaaf album zeg! Allemaal 80s invloeden. Een soort mix van Roxy Music, Tangerine Dream en Simple Minds.

ElPatron
Herzie mijn standpunt en geef 4 sterren voor dit album. Twod is momenteel de meest populaire indie band, maar dat neemt niet weg dat het lastig blijft om het album in 1 keer te beluisteren - te weinig variatie in de arrangementen. ........

Wat mij betreft een meesterwerk. Nummers 1,2 en 4 kunnen zomaar in mijn persoonlijke top 100 komen. Formidabel.