menu

Pink Floyd - The Final Cut (1983)

mijn stem
3,62 (565)
565 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. The Post War Dream (3:03)
  2. Your Possible Pasts (4:22)
  3. One of the Few (1:22)
  4. When the Tigers Broke Free * (3:16)
  5. The Hero's Return (2:57)
  6. The Gunner's Dream (5:06)
  7. Paranoid Eyes (3:43)
  8. Get Your Filthy Hands Off My Desert (1:16)
  9. The Fletcher Memorial Home (4:12)
  10. Southampton Dock (2:08)
  11. The Final Cut (4:48)
  12. Not Now John (5:02)
  13. Two Suns in the Sunset (5:20)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 43:19 (46:35)
zoeken in:
avatar van De buurman
4,5
Gewoon een topalbum. De songs zelf, de teksten, de productie. De creatieve bijdrage van Gilmour en Mason was schijnbaar nihil. Enerzijds jammer, anderzijds was dit al jaren zo. Gilmour is nu eenmaal een solist, niet zozeer een componist. Zijn stem mis ik wel. Die had in een aantal songs best gepast. Maar goed, de man had weinig belangstelling voor het project.

Dat er mensen zijn die voor deze plaat niet meer dan 2 sterren overhebben vind ik nauwelijks te begrijpen. De diepte, de klasse kan toch niet aan je voorbij trekken, wanneer je andere albums van PF wèl waardeert? Prachtig slotalbum van een weergaloze band, als je het mij vraagt.

avatar van Leptop
4,0
Slotalbum?

avatar van De buurman
4,5
Leptop schreef:
Slotalbum?


Formeel niet, maar zo zie ik het wel een beetje. Ik denk ook dat ze daar zelf van uitgingen.

avatar van Leptop
4,0
Wel ten tijde van dat album wellicht. De geschiedenis heeft uitgewezen dat een deel van de groep daar later anders over dacht.
Maar ik snap goed dat een groep PF fans er net zo over denkt.

avatar van bikkel2
4,0
Waters versus Gilmour en Mason.
Zeer grimmige periode.
Was voor Waters in ieder geval aanleiding om solo te gaan.
Maar had duidelijk niet verwacht dat de anderen de draad weer zouden op pakken ( incl. Wright uiteindelijk.)
Een periode van modder gooien en rechtszaken als gevolg.
Voor mij had dit het slotstuk mogen zijn.
Zie mijn oordeel aangaande de vervolgalbums zonder Waters.

avatar van Rogyros
3,0
Ik blijf dit een a-typisch album vinden in het PF oeuvre. The Wall komt het dichtst bij, maar in mijn beleving is dit toch nog wel andere koek. Waters ontwikkelde zich naar een bepaalde stijl, die hier eigenlijk wel tot stilstand is gekomen. Zijn soloalbums zijn mijns inziens toch vooral gericht op deze stijl. Niet bepaald de stijl die mij het meest aanspreekt.

Ik snap dan ook heel goed dat PF fans dit album niet kunnen waarderen, omdat het anders is dan andere Floyd albums. Dat kan natuurlijk ook heel goed uitpakken, maar dat hoeft niet. Ikzelf vind dat de diepte en klasse muzikaal gezien hier juist wat minder is. Voor mijn gevoel is dit het album waar Waters de inhoudelijke thematiek, het verhaal dat hij wilde vertellen, belangrijker vond dan de muzikale omlijsting. Dit komt misschien ook omdat deze stijl mij gewoon niet weet te pakken. Ik zie die diepte en klasse misschien daarom wel niet zo. Slecht is het allerminst, maar de klasse van Amused To Death bijvoorbeeld hoor ik hier zeker niet in.

Overigens heb ik eigenlijk ook moeite met Amused To Death. Dat vind ik wel een goed album, de klasse voel ik daar wel. Maar ik vind het geen mooi album. Ik luister het gewoon niet graag. Dat vind ik jammer, en ik heb het echt geprobeerd, aangezien ik Waters erg dankbaar ben wat hij heeft gedaan (samen met zijn kompanen) t/m The Wall. Waters solo (dat is The Final Cut feitelijk al) en Rogyros worden waarschijnlijk nooit een goede match. Ik moet er maar mee leren leven.

bas1966
Rogyros schreef:
Ik blijf dit een a-typisch album vinden in het PF oeuvre. The Wall komt het dichtst bij.

Mee eens: op the Wall verschenen nummers als nobody home, mother, goodbye cruel world, vera, BTBBH...(n.m.m. ook de beste nummers van de plaat).
Inderdaad een soort van stijlbreuk met het eerdere werk van PF. Deze meer gevoeligere, kleinere songs komen naar mijn mening daarna terug in FC, Prons en AtD en gedeeltelijk in Waters laatste album.
Ik merk dat ik persoonlijk uiteindelijk net meer heb met die 'nieuwe stijl' dan met PF oude stijl.
Het verveelt namelijk nooit voor mij...wordt eigenlijk alleen maar mooier, terwijl ik DSotM en WYWH minder en minder draai. Animals is dan weer anders want wat ruiger en blijft wél weer wat meer boeien.
Maar Waters solo raakt voor mij nooit 'grijsgedraaid', maar moet wel veel gedraaid worden om te beklijven

avatar van Rogyros
3,0
En zo is onze PF beleving eigenlijk precies andersom, bas1966!

avatar van andnino
3,5
Mijn beoordeling van dit album heeft erg lang geduurd. Dat heeft een simpele reden: ik had nooit zin om het op te zetten. Dat heb ik met veel van Roger Waters' solowerk, en in het algemeen veel muziek die op ingetogen wijze een intens persoonlijk verhaal vertelt (Carrie & Lowell was mijn saaiste plaat van 2015). Ik vind het prachtig gedaan, en ik heb er veel respect voor, maar tegelijkertijd vind ik er geen zak aan. Ik hou van de blazers, de oorlogsklanken, (sommige van) de teksten. Maar het mist de grooves, de solo's, de sfeer. Het is interessanter als verhaal dan als muziek. Het is een goed album, maar het is geen Pink Floyd, en het is zeker niet voor mij. Daarom een 3,5* als compromis.

1. The Dark Side of the Moon
1. Wish You Were Here
3. The Wall
4. Meddle
5. Atom Heart Mother
6. The Piper at the Gates of Dawn
7. The Final Cut
8. Animals
9. A Saucerful of Secrets
10. Ummagumma

avatar van Michiel Cohen
2,0
De zwanenzang. Hierna was het afgelopen.

avatar van bikkel2
4,0
Michiel Cohen schreef:
De zwanenzang. Hierna was het afgelopen.


Het is maar hoe je het bekijkt. De doorstart zonder Waters is niet onopgemerkt gebleven in commerciële zin.
Artistiek is het nooit meer geworden wat het was.
Al zijn de meningen daarover verdeeld hier.

Waters wederom als chef zwartkijker hier en Mason en Gilmour fungeren als een soort ingehuurde krachten die met tegenzin de klus klaarden. De sfeer was om te schieten en toen de verongelijkte W zijn hielen had gelicht, werd het bedrijf opnieuw leven ingeblazen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:55 uur

geplaatst: vandaag om 23:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.