menu

Pink Floyd - The Final Cut (1983)

mijn stem
3,62 (593)
593 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. The Post War Dream (3:03)
  2. Your Possible Pasts (4:22)
  3. One of the Few (1:22)
  4. When the Tigers Broke Free * (3:16)
  5. The Hero's Return (2:57)
  6. The Gunner's Dream (5:06)
  7. Paranoid Eyes (3:43)
  8. Get Your Filthy Hands Off My Desert (1:16)
  9. The Fletcher Memorial Home (4:12)
  10. Southampton Dock (2:08)
  11. The Final Cut (4:48)
  12. Not Now John (5:02)
  13. Two Suns in the Sunset (5:20)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 43:19 (46:35)
zoeken in:
avatar van De buurman
4,5
Gewoon een topalbum. De songs zelf, de teksten, de productie. De creatieve bijdrage van Gilmour en Mason was schijnbaar nihil. Enerzijds jammer, anderzijds was dit al jaren zo. Gilmour is nu eenmaal een solist, niet zozeer een componist. Zijn stem mis ik wel. Die had in een aantal songs best gepast. Maar goed, de man had weinig belangstelling voor het project.

Dat er mensen zijn die voor deze plaat niet meer dan 2 sterren overhebben vind ik nauwelijks te begrijpen. De diepte, de klasse kan toch niet aan je voorbij trekken, wanneer je andere albums van PF wèl waardeert? Prachtig slotalbum van een weergaloze band, als je het mij vraagt.

avatar van Leptop
4,0
Slotalbum?

avatar van De buurman
4,5
Leptop schreef:
Slotalbum?


Formeel niet, maar zo zie ik het wel een beetje. Ik denk ook dat ze daar zelf van uitgingen.

avatar van Leptop
4,0
Wel ten tijde van dat album wellicht. De geschiedenis heeft uitgewezen dat een deel van de groep daar later anders over dacht.
Maar ik snap goed dat een groep PF fans er net zo over denkt.

avatar van bikkel2
4,0
Waters versus Gilmour en Mason.
Zeer grimmige periode.
Was voor Waters in ieder geval aanleiding om solo te gaan.
Maar had duidelijk niet verwacht dat de anderen de draad weer zouden op pakken ( incl. Wright uiteindelijk.)
Een periode van modder gooien en rechtszaken als gevolg.
Voor mij had dit het slotstuk mogen zijn.
Zie mijn oordeel aangaande de vervolgalbums zonder Waters.

avatar van Rogyros
3,0
Ik blijf dit een a-typisch album vinden in het PF oeuvre. The Wall komt het dichtst bij, maar in mijn beleving is dit toch nog wel andere koek. Waters ontwikkelde zich naar een bepaalde stijl, die hier eigenlijk wel tot stilstand is gekomen. Zijn soloalbums zijn mijns inziens toch vooral gericht op deze stijl. Niet bepaald de stijl die mij het meest aanspreekt.

Ik snap dan ook heel goed dat PF fans dit album niet kunnen waarderen, omdat het anders is dan andere Floyd albums. Dat kan natuurlijk ook heel goed uitpakken, maar dat hoeft niet. Ikzelf vind dat de diepte en klasse muzikaal gezien hier juist wat minder is. Voor mijn gevoel is dit het album waar Waters de inhoudelijke thematiek, het verhaal dat hij wilde vertellen, belangrijker vond dan de muzikale omlijsting. Dit komt misschien ook omdat deze stijl mij gewoon niet weet te pakken. Ik zie die diepte en klasse misschien daarom wel niet zo. Slecht is het allerminst, maar de klasse van Amused To Death bijvoorbeeld hoor ik hier zeker niet in.

Overigens heb ik eigenlijk ook moeite met Amused To Death. Dat vind ik wel een goed album, de klasse voel ik daar wel. Maar ik vind het geen mooi album. Ik luister het gewoon niet graag. Dat vind ik jammer, en ik heb het echt geprobeerd, aangezien ik Waters erg dankbaar ben wat hij heeft gedaan (samen met zijn kompanen) t/m The Wall. Waters solo (dat is The Final Cut feitelijk al) en Rogyros worden waarschijnlijk nooit een goede match. Ik moet er maar mee leren leven.

bas1966
Rogyros schreef:
Ik blijf dit een a-typisch album vinden in het PF oeuvre. The Wall komt het dichtst bij.

Mee eens: op the Wall verschenen nummers als nobody home, mother, goodbye cruel world, vera, BTBBH...(n.m.m. ook de beste nummers van de plaat).
Inderdaad een soort van stijlbreuk met het eerdere werk van PF. Deze meer gevoeligere, kleinere songs komen naar mijn mening daarna terug in FC, Prons en AtD en gedeeltelijk in Waters laatste album.
Ik merk dat ik persoonlijk uiteindelijk net meer heb met die 'nieuwe stijl' dan met PF oude stijl.
Het verveelt namelijk nooit voor mij...wordt eigenlijk alleen maar mooier, terwijl ik DSotM en WYWH minder en minder draai. Animals is dan weer anders want wat ruiger en blijft wél weer wat meer boeien.
Maar Waters solo raakt voor mij nooit 'grijsgedraaid', maar moet wel veel gedraaid worden om te beklijven

avatar van Rogyros
3,0
En zo is onze PF beleving eigenlijk precies andersom, bas1966!

avatar van andnino
3,5
Mijn beoordeling van dit album heeft erg lang geduurd. Dat heeft een simpele reden: ik had nooit zin om het op te zetten. Dat heb ik met veel van Roger Waters' solowerk, en in het algemeen veel muziek die op ingetogen wijze een intens persoonlijk verhaal vertelt (Carrie & Lowell was mijn saaiste plaat van 2015). Ik vind het prachtig gedaan, en ik heb er veel respect voor, maar tegelijkertijd vind ik er geen zak aan. Ik hou van de blazers, de oorlogsklanken, (sommige van) de teksten. Maar het mist de grooves, de solo's, de sfeer. Het is interessanter als verhaal dan als muziek. Het is een goed album, maar het is geen Pink Floyd, en het is zeker niet voor mij. Daarom een 3,5* als compromis.

1. The Dark Side of the Moon
1. Wish You Were Here
3. The Wall
4. Meddle
5. Atom Heart Mother
6. The Piper at the Gates of Dawn
7. The Final Cut
8. Animals
9. A Saucerful of Secrets
10. Ummagumma

avatar van Michiel Cohen
2,0
De zwanenzang. Hierna was het afgelopen.

avatar van bikkel2
4,0
Michiel Cohen schreef:
De zwanenzang. Hierna was het afgelopen.


Het is maar hoe je het bekijkt. De doorstart zonder Waters is niet onopgemerkt gebleven in commerciële zin.
Artistiek is het nooit meer geworden wat het was.
Al zijn de meningen daarover verdeeld hier.

Waters wederom als chef zwartkijker hier en Mason en Gilmour fungeren als een soort ingehuurde krachten die met tegenzin de klus klaarden. De sfeer was om te schieten en toen de verongelijkte W zijn hielen had gelicht, werd het bedrijf opnieuw leven ingeblazen.

avatar van horizon
4,5
... afgelopen week voor het eerst dit album beluisterd (cadeau voor vinyl collectie dochter) en was uitermate verrast. Één van de sterkere Pink Floyd albums.

avatar van habada
4,0
Aangenaam verrast na hernieuwde beluistering na jaar of 35.
Waters doet het wat rustiger aan en dat komt zijn stem ten goede. Ook de orkest bijdragen komen goed uit de verf.
The fletcher..the final cut ..en rockende not now john zijn mijn hoogtepunten
Fijne plaat!

4,0
dit is na The wall toch zeker nog een mooi album. Zeer mooie teksten van Waters en Gilmour met aardig solo gitaar werk. Wat ik mij afvraag is waarom niks van deze plaat ooit "live" werd gespeeld ??
Of vergis ik mij.

avatar van bikkel2
4,0
TONYLUNA schreef:
dit is na The wall toch zeker nog een mooi album. Zeer mooie teksten van Waters en Gilmour met aardig solo gitaar werk. Wat ik mij afvraag is waarom niks van deze plaat ooit "live" werd gespeeld ??
Of vergis ik mij.


Roger Waters solo heeft live wel eens wat gespeeld van The Final Cut. Pink Floyd ( zonder Waters) niet. Maar dat is enigzins logisch. Gilmour en Mason - beiden wel te horen op die plaat - hebben er niets mee. Het was de ultieme egotrip van Waters.
Na The Final Cut viel de band uit elkaar. Dus er is naar aanleiding van deze plaat geen tour geweest.

avatar van Torch
4,5
Voor mij een van de beste platen van Pink Floyd, samen met the Wall en Animals.

avatar van sqounk
2,0
Laatste album van Pink Floyd is toch echt Animals. Lekker laten liggen.. mensen.

avatar van Running On Empty
4,0
sqounk schreef:
Laatste album van Pink Floyd is toch echt Animals. Lekker laten liggen.. mensen.

Lekker laten liggen? Wat een onzin. Prima plaatje hoor deze, al geef ik ook de voorkeur aan Animals, een van de meest onderschatte Floyd platen.

avatar van bikkel2
4,0
sqounk schreef:
Laatste album van Pink Floyd is toch echt Animals. Lekker laten liggen.. mensen.


Nee hoor, al is het gewoon een verkapte soloplaat van Roger Waters. Maakt het evengoed beslist de moeite waard.
Geen Animals of The Wall, maar artistiek de laatste interessante Floydplaat. Vind ik dan. Geen liefhebber van de albums zonder Waters.

avatar van sqounk
2,0
Running On Empty schreef:
(quote)

Lekker laten liggen? Wat een onzin. Prima plaatje hoor deze, al geef ik ook de voorkeur aan Animals, een van de meest onderschatte Floyd platen.

Mijn mening. Geen enkele song prikkelt mij. Het klinkt gewoon erg middelmatig. Fut en vonken is/zijn eruit . Jammer. Andere platen na The Wall, mijn inziens, zelfde verhaal.

avatar van echoes
4,5
sqounk schreef:
Fut en vonken is/zijn eruit


Wat mij betreft de meest venijnige, vonkende Floyd plaat! In z'n geheel vind ik 'm beter dan The Wall, want korter. Roger Waters op z'n hoogtepunt kwa zang en emotie (samen met Pros and Cons).

avatar van sqounk
2,0
echoes schreef:
(quote)


Wat mij betreft de meest venijnige, vonkende Floyd plaat! In z'n geheel vind ik 'm beter dan The Wall, want korter. Roger Waters op z'n hoogtepunt kwa zang en emotie (samen met Pros and Cons).


Ik zal hem nog eens beluisteren. Wie weet.

4,0
sqounk schreef:
Laatste album van Pink Floyd is toch echt Animals. Lekker laten liggen.. mensen.


Oei , Wat is er mis met het meesterwerk The Wall ??
The Final Cut blijft ook een sterk album, weliswaar door velen onderschat.

avatar van bikkel2
4,0
Door velen wordt The Final Cut gezien als een soort verlaat nagerecht van The Wall.
In zekere zin heeft het wel wat weg van die plaat.
De bommen en granaten vliegen je weer om de oren, al is de insteek weliswaar anders (Falkland oorlog).
Waters is meer dan ooit de grote verteller en zijn teksten zijn lappen en spitsvondig.
Muzikaal is het meer begeleidend geworden en Gilmour en Mason doen braaf wat ze gevraagd wordt.
Feitelijk met grote tegenzin want de heren waren verre van blij met wat Waters verzonnen had.
Een kant en klaar concept met geen kans tot bijdragen.
Waters was inmiddels uitgegroeid tot 100% bedenker en dat bracht uiteraard grote irritatie teweeg.
Voor de bedenker uiteindelijk de reden om de groep te verlaten.
Met in het achterhoofd niet wetende dat Gilmour Pink Floyd kennelijk nooit als een gesloten hoofdstuk beschouwd heeft.
In 1986 was het 1e overleg daar. Mason en Wright (in 1e instantie inhuur) werden benadert.
Waters werd dat niet.

4,0
bikkel2 schreef:
Door velen wordt The Final Cut gezien als een soort verlaat nagerecht van The Wall.
In zekere zin heeft het wel wat weg van die plaat.


Mooi verwoord. Het is inderdaad een soort vervolg van The Wall. En The Final Cut is bijna een solo album van Waters geworden , terwijl The Wall voor mij toch een echt Floyd album is.

avatar van bikkel2
4,0
The Wall is hoofdzakelijk ook een Waters aangelegenheid. Hij verzon het concept de teksten en veel meer dan ooit de muziek. Maar desalnietemin klinkt het nog zeker als een bandplaat. Niet overal trouwens.
Gilmour schreef voornamelijk Comfortably Numb. Een nummer die hij ten tijde van zijn 1e soloplaat had geschreven. Voor velen het ultieme nummer op The Wall.
Op The Wall waren de scheurtjes al diep. Wright was ontslagen door Waters en Mason drumt niet alles.

Het komt er op neer dat Waters weinig zin had om te wachten op bijdragen van de anderen. Gilmour heeft ook toegegeven dat hij erg lui was eind jaren 70.
En zo is The Final Cut dan ook tot stand gekomen. Waters deed gewoon de definitieve machtsgreep. Daarom klinkt het ook als een soloplaat.

avatar van LucM
3,5
Het klinkt inderdaad als een soloplaat van Waters maar mist hierdoor een beetje de typische Pink Floyd-sound. Maar dit album overtuigt in ieder geval meer dan het volgende Pink Floyd-album zonder Waters.

avatar van sqounk
2,0
Tja Na jaren nog eens beluisterd en dat voor de laatste keer. Ik blijf het een heel matig PF album vinden. Muzikaal gebeurt er te weinig, niet prikkelend en niet avontuurlijk en voor het eerst begon de stem van Roger mij tegen te staan.
Op naar de volgend PF album.

avatar van echoes
4,5
Jammer, maar er is gelukkig nog veel meer moois

Gast
geplaatst: vandaag om 02:19 uur

geplaatst: vandaag om 02:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.