alt-J (∆) - This Is All Yours (2014)

Electronic / Pop
Label: Infectious

1. Intro (4:38)
  2. Arrival in Nara (4:13)
  3. Nara (4:56)
  4. Every Other Freckle (3:36)
  5. Left Hand Free (2:53)
  6. Garden of England (1:07)
  7. Choice Kingdom (4:17)
  8. Hunger of the Pine (4:59)
  9. Warm Foothills (3:45)
  10. The Gospel of John Hurt (5:15)
  11. Pusher (3:29)
  12. Bloodflood, Pt.II (5:19)
  13. Leaving Nara (3:00)
  14. Lovely Day * (4:02)
avatar van -SprayIt-
Tou eem normoal, jongens. Iki ergo mi an da gdoe.

avatar van meneer
Sorry, en je hebt gelijk. Kwestie van stelletje ouwe MuMe gebruikers die meer in de proghoeken plaats vindt.

Ik heb gezegd wat ik van dit album vindt, verdomd lekker, maar nu ga ik weer verder met Hackett !. Iets waar de mannen van Alt-j ook van kunnen leren wat betreft experimenteren.. En jongere luisteraars (met baard en hippig gevoel) ook best eens mogen kennis maken..

Salut ! Enne kik benne wége ier..

avatar van IllumSphere
meneer schreef:
Nah, als je gewoon even het eerdere bericht boven mij, van IllumSphere, leest begrijp je waarom ik het met HEM eens ben...

Kwestie van intelligentie...

Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.. ja, ja..

Wat is er verkeerd met mijn bericht?

Alora, adesso e finito! Basta con la lingua della Roma antica!

This Is All Yours: bellissima musica!

pietselderie
Waar ik het vorige album een jaar lang grijs gedraaid heb, heb ik deze al drie weken niet meer geluisterd. Zegt genoeg voor mij. Jammer, want ik keek zo uit naar de opvolger van, in mijn ogen, de beste plaat van de afgelopen 5 jaar.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
pietselderie schreef:

Een stukje zonder Latijn - niet serieus te nemen bij dit album.

avatar van thetinderstick
Ik heb 'This Is All Yours' nu een aantal keer beluisterd en ondanks de wat tegenvallende score hier op MuMe, valt deze plaat echt niet tegen. 'An Awesome Wave' was een geweldig debuut en had fantastische singles. Eigenlijk kon haast ieder nummer van die plaat wel op de radio.

Dat is bij 'This Is All Yours' wat minder. Dit is een wat avontuurlijker album geworden, waarbij wellicht niet ieder nummer even goed in het gehoor ligt of hitpotentie heeft. Nummers als 'Intro', 'Arrival in Nara', 'Choice Kingdom' en 'Pusher' klinken op zichzelf misschien wat minder interessant, maar in de context van het album vind ik ze zeker niet storend. Daar staan ook een aantal fantastische nummers tegenover. 'Left Hand Free', 'Every Other Freckle', 'Hunger of the Pine' doen niet onder voor de nummers van 'An Awesome Wave' en dan moeten mijn favorieten nog komen: 'Warm Foothills', 'The Gospel of John Hurt' en 'Bloodflood pt. II'. Een prachtige finale.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom dit steeds hipster muziek of pretentieus wordt genoemd. Er zijn veel metalalbums die ik veel pretentieuzer vind klinken. Dit zijn uiteindelijk toch allemaal popliedjes, zij het met wat apartere instrumentatie, samples en teksten. Inventief is het zeker, maar dat pretentieuze vind ik wel meevallen.

Gewoon een mooie opvolger van 'An Awesome Wave', die nog wel wat zal groeien verwacht ik. Vooralsnog een halfje minder dan het debuut, maar dat geeft meer aan hoe bijzonder die plaat was.

Vento Vivimus
Na de nodige draaibeurten bevestigen de heren Alt-J met dit album mijn eerdere vermoeden:

avatar van Korreltje Zout
Stout om dat zo op te schrijven. 22 oktober was CAPS LOCK DAY en zelfs toen mocht niemand hier in caps lock communiceren.

Alt-J, de nieuwe Radiohead? Geef mij de oude Radiohead maar, toen ze nog creeps waren en normale muziek maakten. 'Tegenwoordig' (lees: anno 2011) produceren ze slechts bliebjes, electronische rateltjes en tikjes met een hoog nieuwe-kleren-van-de-keizergehalte.

Vento Vivimus
Korreltje Zout schreef:
Bij zo'n proclamatie kon ik het natuurlijk niet bij 'onderkast'  alleen laten. Door het ontbreken van trompetten moest ik kiezen voor kapitalen.
Korreltje Zout schreef:
Het niveau van Radiohead's tweede heeft Alt-J idd nog niet weten te evenaren, maar als ik zie hoe de heren zich ontwikkelen, dan verwacht ik nog veel moois.
Korreltje Zout schreef:
Als je het laatste soloalbum van dhr. Yorke bedoelt, dan ben ik het met je eens. Maar dat gaat volgens mij (nog) niet op voor Radiohead's recent(st)e back catalogue. Waarschijnlijk zijn de heren muzikaal over hun hoogtepunt heen, maar een echt zwak album - vergelijk U2 - heeft Radiohead nog niet uitgebracht.

Overigens zou ik mijn proclamatie idd met-een-korreltje-zou-nemen.

avatar van Mjuman
Vento Vivimus schreef:

ALT-j (∆) IS DE NIEUWE RADIOHEAD !

Komt dat nou fff mooi uit: op meerdere plekken hier op de site heb ik nl Radiohead getypeerd als blanke jankmuziek - met daarbij de (virtuele) toevoeging, voor puberende en post-puberende blanksnaken, worstelend met de muzikale identiteit.

't zal mij echt jeuken dat OK Tablet op 1 in de top250 staat hier, lijstjes ...

avatar van Korreltje Zout
Ga je toetsenbord met zeep wassen. OK Desktop was de bom. Alt-J gaat dat niveau nooit halen. Ze gaan nu al downhill. De laatste CD van Radiohead was inderdaad blanke jankmuziek voor nerveuze beschermd opgevoedde 1e jaars psychologiestudenten die zichzelf herkennen in elke jammer en elke kreun van Thom Yorke. Dus.

avatar van Mjuman
Korreltje Zout schreef:
Ga je toetsenbord met zeep wassen. OK Desktop was de bom. Alt-J gaat dat niveau nooit halen. Ze gaan nu al downhill. De laatste CD van Radiohead was inderdaad blanke jankmuziek voor nerveuze beschermd opgevoedde 1e jaars psychologiestudenten die zichzelf herkennen in jammer en elke kreun van Thom Yorke. Dus.

'k heb 't van de week nog duchtig uitgeklopt, en alle toetsjes, ook de spatsiebalk, los gemaakt - een kloteklus if there is one. Dus dat moet volstaan. Ok Computer staat hier op de plank achter me - inderdaad bij de OLM. Ik heb er echt helemaal nitsj meer mee - jongskens in ruitjeshemden met spijkerbroeken, sportschoenen en nog wat attributen.

En dit is The Bomb - the one and only, ook in korte versie beschikbaar voor de honkies.

avatar van Korreltje Zout
Alt-J vinden zichzelf overigens beter dan Radiohead. Ben benieuwd of ze dat nog steeds durven te beweren, als we This Is All Yours naast The Bends leggen. The Chronicles of Nara vs. Fake Plastic Trees en Street Spirit. Afgeven op bekende succesvolle voorgangers is overigens een typisch hipsterdingetje om te doen.

avatar van -SprayIt-
Oh, oh, oh. Heb je het stuk gelezen? Volgens mij niet, typisch om zoiets neer te pennen als je negatief wil zijn over deze band. Ze maken een vergelijking met On A Friday, de naam waar Radiohead onder begonnen is. Ik heb even wat geluisterd en het is inderdaad vrij beroerd. Dan is de debuutplaat van Alt-J inderdaad beter. Zin 1 staat al joked, waarschijnlijk is er een suggestieve vraag gesteld en in de langste en laatste alinea:
"Our party line is that they've got a career and we've released one album. They've consistently released amazingly progressive ideas throughout each album. That's not something we should be compared to because we've only got one - our shelf life compared to them is a blink of an eye. They're a fantastic band that we all enjoy, so we've undoubtedly been influenced by them in some way. But to be compared to them is a bit premature."

Beetje makkelijk (proberen te) scoren, KZ.

avatar van Gloeilamp
Heb je het stukje zelf wel gelezen Korreltje Zout?

Edit: Wat -SprayIt- zegt dus.

avatar van Korreltje Zout
Duizend bommen en granaatappels. Natuurlijk waren ze tongue-in-cheek.

Maar omdat ik Alt-J nul credit geef wilde ik toch even zeiken. De vergelijking deugt namelijk niet. De aller-allereerste noten die Jimi Hendrix, The Edge en Jimmy Page ooit speelden klonken waarschijnlijk ook nergens naar (I know, puur speculaas), net als de nooit professioneel opgenomen klanken van On A Friday. Dat vergelijken met het eerste volledig uitgekristalliseerde en professioneel geproduceerde album van Alt-J is appels met Hero fruithapjes vergelijken. Ben nog steeds benieuwd of ze This Is All Yours beter vinden dan The Bends.

Korreltje Zout schreef:
Dat vergelijken met het eerste volledig uitgekristalliseerde en professioneel geproduceerde album van Alt-J. Ben nog steeds benieuwd of ze This Is All Yours beter vinden dan The Bends.

Mooi om te horen dat je het een uitgekristalliseerd en professioneel geproduceerd album vindt.
Ach, en dat tweede. Soms leg je een keutel waarvan je het beter vindt dan van Gogh. Je mag best trots zijn op je eigen produksel. Anders is er geen beginnen aan, ja.

avatar van Frenz
Voor zo'n flutbandje en al die pretentie maken jullie je anders knap druk, Mjuman en Korreltje Zout en daar zit geen woord Spa..uhhh Latijn bij

Een hoog Statler & Waldorf gehalte, amusant zeker

Moet wel bekennen dat de urgentie om TIAY te draaien rap afneemt, hoewel ik Every Other Freckle van AAW-niveau vind (en Hunger of the Pine ook)

avatar van Frenz
Oh ja, en zoals uit mijn top 10 (onmogelijke keuze toegegeven) blijkt, vind ik In Rainbows helemaal geen electronisch gepriegel, maar in intensiteit, schoonheid en zeggingskracht, The Bends èn OK Smartphone ruim overtreffen

avatar van Rudi S
[/quote]

Mooie kreet, maar wordt daar mee bedoeld dat ze goed zijn

Frenz schreef:

100% eens.

avatar van hoi123
Korreltje Zout schreef:
Pff, lijkt me vervelend om jou te zijn, zeg.

Laten we het maar met een KORRELTJE ZOUT nemen.

Rudi S schreef:
"ALT-j (∆) IS DE NIEUWE RADIOHEAD !"

Mooie kreet, maar wordt daar mee bedoeld dat ze goed zijn?

Schijnbaar. Maar in werkelijkheid is er nogal een niveauverschil tussen OK Mainframe en hun latere werk, dus iedereen heeft gelijk. Alt-J is inderdaad de nieuwe Radiohead. Het ligt er alleen aan met welk Radioheadalbum je ze vergelijkt. Mooi dat dit nu opgeklaard is.

avatar van Frenz
Sorry, in jouw werkelijkheid is er nogal een niveauverschil tussen OK Server en hun latere werk.

Beauty is in the eyes of the beholder, geen Latijn, maar daarom niet minder waar.

Je kunt niveauverschil aangeven m.b.t. de manier waarop instrumenten bespeeld worden, dat zegt echter niets over de muziek die het oplevert. Niemand heeft ooit The Sex Pistols geroemd om virtuoze spel, hun fijnbesnaarde technische skills, toch had Anarchy in the UK best impact, muzikaal gezien

kistenkuif
Als dit album van Alt-J een soeverein en onbetwistbaar hoogtepunt zou zijn dan was van een vergelijking met Radiohead e.a. geen sprake geweest, vermoed ik.

avatar van Cor
Cor
Probleem van deze band vind ik toch het wat klinische gehalte van hun muziek. Esthetiek zonder ziel, lijkt het wel. De vorm komt nadrukkelijk voorop te staan, waardoor de inhoud van de muziek bij mij niet echt binnenkomt. Verantwoord, loepzuiver geproduceerd, maar ja, dat kloppende hart mis ik toch. En als het dan iets minder 'nieuw' is dan de voorganger 'An Awesome Wave', dan resteert een gewone - voldoende - plaat. Niets meer en niets minder. Gaat mijn eindejaarslijstjes niet halen.

avatar van Slowgaze
Haha, Frenz varieert steeds op de titel OK Computer. Wat een lolbroek.