Lou Reed - Transformer (1972)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
avatar van bertus99
Dat vind ik inderdaad het meest interessant van Classic Albums: achter de mengtafel als ze sporen apart laten horen en je hoort hoe ambachtelijk een plaat tot stand is gekomen. Bij Paul Simon was het wel een stuk leuker verteld allemaal.

Stijn_Slayer
Lou heeft minder woorden nodig om te zeggen wat hij kwijt wilt, en hij kauwt niet alles voor.

Ik vond de akoestische versies, met uitzondering van inderdaad 'Perfect Day', juist goed geslaagd. Lou past om de zoveel tijd z'n uitvoeringen aan, en dan komt hij met beperkte middelen toch steeds met een verrassende draai.

Berichten dat Lou er geen zin in had vind ik overtrokken. Hij vertelt daar toch leuk z'n ding, en hij was eens een keer niet nors, is het nog niet goed...

avatar van Ataloona
Dat vond ik wel mooi bij Lou Reed, de waterige oogjes achter de mengtafel.
Wat een emotie en passie!

avatar van Arrie
Berichten verplaatst naar Lou Reed

avatar van avdj
Sommige albums of zelfs artiesten gaan in de loop der tijd vervelen. Soms vraag je jezelf dan af wat je ooit zo aantrok van bepaalde muziek. Anderen daarentegen lijken alleen maar beter te worden. Transformer is hier voor mij een voorbeeld van.

Werkelijk ALLES klopt aan deze plaat. De speelduur is op een aangename manier kort. Teksten zijn humoristisch maar ook scherp. Afwisseling? Ruim voldoende! Van het bluesy "Hangin' Round" tot de meesterlijke pianoballad "Perfect Day" Eén van de allermooiste liedjes die na The Beatles zijn geschreven.

Maar de échte kracht achter het album is natuurlijk de tijdloze productie van David Bowie. De man kan bij mij niet veel verkeerd doen, maar als je na "Ziggy Stardust" ook nog een loodzware steen bijdraagt aan Transformer ben je een genie. De nummers klinken frisser en melodieuzer dan we van Lou Reed gewend zijn zonder dat zijn unieke sound in gevaar komt.

Kortom: 5*

avatar van Cor
Cor
Het charmante van deze plaat is de wijze waarop de thematiek wordt verwoord in de muziek. Soms met pure oversneden rock, dan weer met rokerige nachtclubsimpressies, dan weer met bijna variété-achtige stijlen. Sausje glamrock er overheen en je hebt een document over een bepaalde tijd die toch weer niet tijdloos is. Fijne plaat.

Wat vindt ik dit een geweldige live versie van Walk on the wild side: YouTube - Lou Reed performing "Walk on the wild side"

De up-tempo versie van Walk on the wild side. Geniale uitvoering!

avatar van lovegun
Voor mij is dit het Lou Reed album! Elk nummer klopt, alleen al die background vocals van Bowie (Satelite Of Love!) maken het album gewoon perfect

En het heerlijke basspel, komt van Herbie Flowers die een jaar daarvoor aan een ander meesterwerkje meewerkte, Histoire de Melody Nelson

Tollos schreef:

De up-tempo versie van Walk on the wild side. Geniale uitvoering!

wauw inderdaad,
bedankt

avatar van rock-rick
Het eerste wat ik ga doen als ik thuis kom is dit album als een gek gaan luisteren. Er moet toch iets zijn dat ik niet hoor .

avatar van rock-rick
Het heeft wat gewerkt. Een halfje omhoog met uitzicht op 4 sterren. Hoger dan dat gaat het denk ik niet worden.

avatar van pygmydanny
Deze stond in oktober 2006 op 1 in de lezers van MOJO's How To Buy-gids

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> MOJO How To Buy - gids

lovegun schreef:

Volgens mij, heb jij je mening over dit album volledig afgeleid van de aflevering van Classic albums over dit album, of niet soms?

Ehm nee

avatar van rock-rick
Weer een halfje omhoog. Dit album stijgt langzaam maar zeker in de waardering, ik snap van sommige nummers echt niet dat ik ze eerst slecht vond.

avatar van kobe bryant fan
Heerlijke plaat, Lou Reed zijn stem is fantastisch hij gebruikt ze ook in elke soort song goed.
Perfect Day en Walk On The Wild Side zijn mijn favorieten. Ik start met een 4*.

avatar van RoyDeSmet
Lekker album met een aantal klassiekers: Vicious, Perfect Day, Walk On The Wild Side, Satellite Of Love
en dan die prachtige backing vocals van David Bowie...

Er staan ook wat 'mindere' nummers op. Ik zou ze niet minder noemen, maar anders.
Geen klassiekers, maar wel leuke nummers.
Ik heb ook na de Classic Albums-aflevering meer waardering gekregen voor dit album.
Zeker voor het laatste nummer, dat geloof ik een favoriet van Bowie was.

avatar van kobe bryant fan
Transformer volgens vele een klassieker, het is ook een plaat die nog lang zal gedraaid worden.
Want ook al komt Transformer uit '72 wie kent nu niet Perfect Day of Walk On The Wald Side.
Jammer van Satellite of Love en Goodnight ladies die vind ik niet zo goed.
Maar voor de rest is dit een erg mooie plaat.

Vicious is een goede opener, een sterke rif en een refrein dat in je hoofd blijft zitten.
Maar ook Perfect Day is erg goed, single of niet het blijft erg mooi.
Ook de andere single Walk On The wild Side vind ik erg goed, de bass samen met de cello zorgt voor een donker sfeertje. Doe daar nog eens de lage stem van Lou reed bij en je hebt een perfecte single.

Ook humor ontbreekt er niet want het korte New York Telephone Conversation blijft een amusante song. Een welverdiende 4* voor Transformer.

avatar van niels94
Satellite of Love vind ik juist heerlijk!

Erg sterk album inderdaad.

avatar van Raul
Fantastisch album van Lou Reed, dit ligt me toch beter dan die duistere krachten die loskomen op het (desondanks) ook mooie Berlin.

4,5 sterren.

avatar van IllumSphere
Nadat ik Velvet Underground & Nico gehoord heb, kon ik niet anders dan te beginnen met Lou Reed, de leadzanger van The Velvet Underground. En dit klinkt geweldig, ik heb hier niets op aan te merken. We beginnen met een vier en een half, maar ik voel dat dit later de vijf punten zal krijgen.

avatar van Eveningguard
Perfect Day blijft absoluut een van de mooiste nummers allertijden. Hier doet het feit dat het zo kort is niets aan af.

avatar van kobe bryant fan
De volledige plaat blijft gewoon schitterend! Veel variatie, het heeft ernstige teksten, grappige teksten. En sterk gespeelde nummers. Dat halfje gaat terug omhoog. 4,5*

avatar van Raul
Als dit album geen klassieker is, dan weet ik niet welke wel... Deze moet naar 5. Luister 'em de laatste tijd erg vaak en Lou Reed is briljant, nummers pakken me echt.

Classic en top 10 plaatsje!

BobbieMarley
Raul schreef:

Classic en top 10 plaatsje!

En wat vind je van Berlin, als je deze al zo goed vindt?

avatar van Raul
is Berlin nog beter dan deze? heb 'm al tijden geleden gedownload maar pas een paar keer beluisterd..

tijd voor een nieuwe poging dus!

Stijn_Slayer
Nah, niet beter, wel een stuk intenser en meer emotioneel beladen.

avatar van Tony
Nou, dit is een heel mooi liedjesalbum, wat je na beluistering weer netjes in de jewelbox klikt en terugzet in de CD kast, Berlin is een emotionele roalercoaster die je met een droge strot en natte ogen compleet in de war achterlaat als de laatste noten zijn weggestorven. Niet met elkaar te vergelijken, wat mij betreft.

BobbieMarley
De albums zijn niet te vergelijken inderdaad. De sfeer op dit album is natuurlijk heel anders. Ik vind dit ook een geweldig album. Maar omdat Raul niet op Berlin gestemd had, bracht ik hem onder zijn aandacht.

avatar van Tony
Ik vind Berlin, een van de beste platen die ik ken, van een heel andere orde dan deze Transformer; hoewel er in mijn waardering maar een 0,5 verschil in zit, is het verschil in werkelijkheid voor mij veel groter. Maar ja, je mag hier maar tot 5 sterren geven.

Met Vicious, Perfect Day en all time classic Walk on the Wild Side staan hier natuurlijk de bekendste nummers van Lou Reed op. Op Berlin staan geen singles, maar als album is Berlin veel samenhangender. Als Raul Transformer al zo geweldig vindt, staat hem met Berlin nog heel wat moois te wachten. Pfff....