U2 - Songs of Innocence (2014)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. The Miracle (Of Joey Ramone) (4:15)
  2. Every Breaking Wave (4:12)
  3. California (There Is No End to Love) (3:59)
  4. Song for Someone (3:46)
  5. Iris (Hold Me Close) (5:19)
  6. Volcano (3:14)
  7. Raised by Wolves (4:05)
  8. Cedarwood Road (4:25)
  9. Sleep Like a Baby Tonight (5:01)
  10. This Is Where You Can Reach Me Now (5:05)
  11. The Troubles (4:45)

met Lykke Li

12. Lucifer's Hands * (3:55)
  13. The Crystal Ballroom * (4:40)
  14. Every Breaking Wave [From Acoustic Sessions] * (4:29)
  15. California (There Is No End to Love) [From Acoustic Sessions] * (3:20)
  16. Raised by Wolves [From Acoustic Sessions] * (3:58)
  17. Cedarwood Road [From Acoustic Sessions] * (3:19)
  18. Song for Someone [From Acoustic Sessions] * (3:37)
  19. The Miracle (Of Joey Ramone) [Busker Version] * (4:07)
  20. The Troubles [Alternative Version] * (4:32)
  21. Sleep Like a Baby Tonight [Alternative Perspective Mix by Tchad Blake] / Invisible * (10:28)
  22. The Crystal Ballroom [12" Mix] * (7:30)
Cured
...of eigenlijk ....want een leipo's op zo'n site die compleet doorslaan bij discussie's. Dit slaat niet op de Klok zelf overigens. Zag het gisteren ook weer bij het nieuwe Coldplay album......ik denk er sterk over om op MM minimaal aanwezig te zijn of de klok stil te laten staan..... (kappen ermee dus).

avatar van Rudi S
slaande klok schreef:

Zou je misschien op willen houden met je lange gezeur over Apple, en in wiens voordeel/nadeel deze deal was?

Jij bent net een dag nieuw op de site en er zijn al users waar jij het gezeur zat van bent

Rudi S schreef:

Misschien moet je 'em even vertellen waar ie zijn klepel op moet hangen. Het schijnt trouwens dat een zekere user van wie we de naam niet meer noemen op zoek is naar een nieuwe klepel of naar een goed touw om eraan vast te knopen

avatar van SirNoodle
Cured schreef:

ach, zoals Bono het zelf zo mooi zingt op Achtung Baby's Acrobat... so don't let the bastards grind you down.

avatar van Supersid

Geweldig Dat die users daar maar eens een duidelijke les uit trekken

Cured
Ik snap de Klok wel ; bezint voordat men op MM begint.

avatar van Korreltje Zout
En waar blijft dat tweede album, Songs of Experience, dat een jaar na Songs of Innocence zou verschijnen? Nou?

Het wordt dus 2016, terwijl het album half september al af was.

Ik vermoed zelf dat het nog niet maximaal is platgeproduceerd, of dat de backward vertical integration van de marketingstrategie nog niet gesynchroniseerd is met de belangen van Appel.

slaande klok
Korreltje Zout schreef:
Het wordt dus 2016, terwijl het album half september al af was.
Ik vermoed zelf dat het nog niet maximaal is platgeproduceerd.

Bij U2 schieten er op het laatste moment nog ideeën door het hoofd, die men wil toevoegen aan het album. Zoals ook bijvoorbeeld bij No Line On The Horizon. Dit album zou in 2008 al verschijnen. Op het laatste moment is er I’ll Go Crazy If I Don’t Go Crazy Tonight aan toegevoegd en Winter is afgevallen. Ook de trackvolgorde is gewijzigd. Wat het een heel ander album maakt. Ik vind beide versies goed. En kan er niet tussen kiezen. Ik stoor me niet zo aan dat platproduceren bij U2. Ik vind de manier van produceren bij bijvoorbeeld Metallica storender bij hun laatste albums. Daar verpest het echt de muziek. Bij U2 heb ik hier geen last van. En leuk dat U2 zo snel, voor U2-doen, weer een album gaan uitbrengen.

avatar van Mark17
Hulde voor het zojuist uitgezonden concert van U2 in Parijs. De klasse druipt er nog altijd vanaf.

avatar van devel-hunt
Mark17 schreef:

avatar van rkdev
Mark17 schreef:

Diepe buiging!
Helemaal met je eens. Ook hulde overigens voor regisseur Hamish Hamilton die het perfect in beeld bracht.

avatar van Hendrik68
Ik had nogal kritiek op The Miracle en Iris, maar live werken die nummers voortreffelijk, zo bleek gisteren. U2 is nog lang niet versleten. Dan is het wel jammer dat ze een paar nummers van dit album niet wat beter hebben uitgewerkt. Iets minder opsmuk, dan was het een dikke 4 geworden, wat mij betreft.

avatar van T8T
0,5
T8T
Ter begin. Ik ben geen U2 fan pursang maar een allround muziekliefhebber.
Maar voordat ik met mijn recensie met de deur in huis val heb ik wel de moeite genomen het album te luisteren voordat ik met eventuele kritiek of lovende woorden kom.
Voordat ik songs of innocense luisterde heb ik War kompleet geluisterd. Had dat niet moeten doen want dat doet pijn. Waar is U2?
De weg kwijt?
Ik ben dan geen fan, maar wat vind de U2 fan hiervan en vooral de U2 fans die dol zijn op een achtung baby en the joshua tree? Oei.
Ik luister na een band dat lijkt te zijn opgegeven.

Songs of innocense kreeg ik ook gratis binnen op mijn iTunes. Toevallig als Apple fan kijk ik altijd naar de next big thing en toen Bono begon te zingen schrok ik. ohoo, ahaa, ohooo.
Commerciëel ten top, maar verrast was ik wel met het optreden van U2 een jaar geleden.
Ik heb na de lancering nauwelijks nog naar het album geluisterd sinds nu dat ik een review schrijf.
2015 vond ik muziekaal gezien een arm jaar en ik hoop op 2016. Genoeg gebeurd in de wereld dat hopelijk artiesten inspireerd om met goede singles en albums te komen.
De slechtste tijden leveren doorgaans onvergetelijke albums af, dus mijn hoop heb ik nog niet verloren. Stromea is nu denk ik al geinspireerd en wel noest bezig met een nieuwe spannende plaat.

U2. Met War, October, Boy, Under a red blood sky, The joshua tree, The Unforgetable fire, zeg maar tot en met Zooropa in begrepen red ik het wel.
Misschien moeten Eno en Daniel Lanois maar gauw weer U2 helpen om met een goed album op de proppen te komen.
Begrijp mij goed, ik heb liever dat een band en of artiest 10 jaar wacht alvorens het met een prima album komt inplaats van om de pak weg 4 jaar met een teleurstelling te komen.

avatar van zaaf
Beste T8T, je maakt met je 'recensie' zeker duidelijk dát je teleurgesteld bent, maar wát je nou tegenvalt is mij niet helder. Een 0,5 geef je natuurlijk niet zomaar en als je je toch de moeite getroost om het hele album te luisteren - met moeite mag ik aannemen - dan mag er wel iets van een beschrijving volgen.

En die komt niet. Wel een fikse hoeveelheid taalmissers, wat ook jammer is.

avatar van musician
T8T schreef:
Ik luister na een band dat lijkt te zijn opgegeven

Het zou sowieso al luisteren naar een band moeten zijn die zou moeten zijn opgegeven. Waar moet het heen met users die artiesten verwijten muzikaal te verzaken en zelf, als schrijver, geen fatsoenlijke letter op het papier krijgen?

Maar goed, afgezien daarvan. Door wie wordt de band eigenlijk opgegeven? Het wordt geponeerd als stelling maar geen enkele onderbouwing wie of wat.

En bovendien: gratis verkregen via iTunes?
Ik weet het niet. Ik krijg altijd de neiging mijn hakken in het zand te zetten bij het lezen van dergelijke stukken.
Ligt het nu aan mij en mijn leeftijd dat ik op de één of andere wijze doorgewinterde kopers van albums en hun kritiek eerder geloof dan de gemakzuchtige luisteraar die verveeld via zijn iTunes gratis albums binnenhaalt, het vervolgens het ene oor in laat gaan en het andere uit, en daarna meent een gefundeerd oordeel van 0,5* te kunnen geven?

Snel nog wat titels van U2 met een hoger cijfer bij elkaar gegrist en dan denkt dat de fans na een dergelijke opsomming vermoedelijk knock-out zijn geslagen?

Gewoon hakken in het zand en maar negeren, dat is eigenlijk het enige wat overblijft.

avatar van Supersid

Hoe zou je dat dan anders willen aanpakken? Ik hoop inderdaad dat je eerste naar de albums luistert die je "recenseert". Helaas krijg ik de indruk dat je de teneur van je "recensie" al in je hoofd had voor je aan het album begon...

avatar van goldendream
Gisterenavond een poging gedaan om te kijken naar de registratie van hun concert in Parijs, een tijd geleden uitgezonden door Canvas en opgenomen.

Dat de aanslagen in Parijs voor U2 op geen beter moment konden komen, is duidelijk. Meteen het leed van de wereld in de show kunnen verwerken, schijnheilig doen en kassa kassa. Maar niet erg, het is geweten dat U2 zich graag als het geweten van de wereld manifesteert en daar schaamteloos van profiteert. Het gaat om de muziek, niet waar?

Dus met volle moed op start gedrukt. Eerste beelden: massa publiek, podium met daarop mutsman en dan ... Bono ... hij komt van achteraan in de zaal en wandelt op een catwalk langs het publiek naar het podium ... De manier van wandelen, de manier waarop hij de micro vasthoudt, de blik, de zonnebril, het lederen pakje ... die maagomkerende zelfverzekerdheid en pretentie ... Dan maar op stop gedrukt en in de krant gelezen. Wel niet verwijderd, een tweede poging dringt zich op.

Typetjes neerzetten, van de glitter en showpakjes van Eddy Wally of Elton John via de hanenkam en spacelook van Bowie tot de arrogante macho Bono ... Zijn ze echt zo of spelen ze een rol? Veel verschillen zijn er niet.

goldendream schreef:

Maar je had er vast heel veel zin in toen je er aan begon.

avatar van goldendream
Het is duidelijk dat de zin erin klein was. Eens kijken wat er nog opgenomen was om dan te verwijderen en opnameruimte te creëren.
Het pijnlijke is dat ik de band ooit zo goed vond en ze nu een parodie van zichzelf vind. Misschien zou een live-cd van het concert me meer bevallen, zodat je geen beelden ziet. Geef toe, die geblondeerde haren ...

buizen
"Bono ... hij komt van achteraan in de zaal en wandelt op een catwalk langs het publiek naar het podium ... De manier van wandelen, de manier waarop hij de micro vasthoudt, de blik, de zonnebril, het lederen pakje ... die maagomkerende zelfverzekerdheid en pretentie .."

Apart he, dat een 'rockstar' die al decennia mee draait zelfverzekerd, en niet casual gekleed, over het podium beweegt..

avatar van goldendream
Niet apart, maar een beetje bescheidenheid siert.

avatar van devel-hunt
goldendream schreef:
en dan ... Bono ... hij komt van achteraan in de zaal en wandelt op een catwalk langs het publiek naar het podium ... De manier van wandelen, de manier waarop hij de micro vasthoudt, de blik, de zonnebril, het lederen pakje ... die maagomkerende zelfverzekerdheid en pretentie ... .

Wat verwachte je dan? een krom lopende, onzekere Bono die het publiek niet in durft te kijken en schuchter zijn nummers zingt. Nee, Bono barst van het zelfvertrouwen, en wat is daar eigenlijk mis mee?
Tegelijkertijd over Parijs gesproken, nu ik je toch spreek goldendream, ik zie dat anders. Ze stonden daar om Parijs en The Eagles of death metal een flink hart onder de riem te steken, en dat is enorm gelukt, ik zie daar niets kwaads in, en wil daar ook niets slechts in zien. Als je wil kan je alles wel negatief benaderen.

avatar van nelnontwisa
ze spelen tot op zekere hoogte ook wel een rol denk ik, en dan met name bono. borst vooruit, die arrogante blik, naar het publiek schreeuwen, het hoort erbij. ze zijn niet voor niets een van de grootste bands ter wereld, relevant of niet, en al die dertigduizend man in een stadion moet je vermaken.

ik stoor me er niet aan, ik denk dat je de 'oprechte' bono gewoon moet kunnen scheiden van de 'entertainer' bono. en de 'oprechte' bono is dan misschien ook weer gespeeld.

praktisch alle commercieel grote artiesten spelen een rol op en buiten het podium, en veel kleinere alternatieve artiesten doen dit ook. betekent wat mij betreft niet dat het meteen nep of pretentieus is. zolang de muziek goed is kan ik heel veel verdragen, hoewel de muziek bij U2 natuurlijk ook al een tijdje van (erg) wisselende kwaliteit is.

avatar van goldendream
Meningen verschillen en gelukkig maar, anders zou het saai worden.

Ik denk dat iedereen wel een aantal artiesten kent aan wie hij/zij zich ergert. Mensen die zeggen zich nooit aan iets of iemand te ergeren geloof ik niet. Mensen die zich aan mijn commentaar ergeren, ergeren zich dus ook. Maar eigenlijk hoeft dat niet. Respect voor ieders mening. Elkaar uitschelden is dus niet nodig.

Ik erger me aan Karen Daemen die in elk programma komt dat maar kan. Mediageile madam. En om dezelfde reden aan Tom Waes en Jeroen Meus.
Ook aan kookprogramma's.
Ook aan shows in het genre van The Voice.
Ook aan Beyoncé. Beelden van The Superbowl. Wat een zelfvoldane trut.
Ook aan de onvoorstelbaar arrogante Oasisbroers, de hemeltergend pretentieuze Robbie Williams.
Ook aan het schooluniformpje van Stromae.
Ook aan het imago van veel rappers (maar geef toe er niet veel van te willen kennen).
En dus ook aan The Edge en Bono.

Daartegenover staan heel veel artiesten voor wie ik een immense bewondering heb.

goldendream schreef:
Meningen verschillen en gelukkig maar, anders zou het saai worden.

Ook aan kookprogramma's.
Ook aan shows in het genre van The Voice.
Ook aan Beyoncé. Beelden van The Superbowl. Wat een zelfvoldane trut.
Ook aan het schooluniformpje van Stromae.
En dus ook aan The Edge en Bono.

Wat moet jij een zwaar leven hebben als je je aan zoveel mensen en programma's irriteert:)

Maar voor welke artiesten heb je een immense bewondering dan?

avatar van musician
De onderlinge overeenkomst, de samenhang tussen de genoemde artiesten en Bono & The Edge ontgaat mij een beetje.

Ik heb een hekel aan Beyonce dus ook aan U2 is niet een voor de hand liggende conclusie.
Overigens moet het altijd blijven gaan om de muziek: van mij mogen de Oasis broers net zo arrogant zijn als ze willen. Zolang ze maar geweldige albums bleven (inmiddels) maken hoeft er natuurlijk in de beoordeling niets aan de hand te zijn.

Vorig jaar zou hier toch een vervolg op komen?
Heeft iemand een link naar dat album, ik heb namelijk geen iTunes.

avatar van Korreltje Zout
Ik heb mijn eigen adviezen aan U2 al eerder kenbaar gemaakt.

Hier zijn er nog een paar. Allemaal naar aanleiding van de veel te veilige koers die U2 aan een tijdje aan het varen is, waaronder op Songs of Innocense.

avatar van rarekwabbus
Omdat dit album op mijn iPhone is gepleurd heb ik hem onlangs maar eens geluisterd. Dat was wat mij betreft ook gelijk de laatste keer. Ik vond hem ontzettend inspiratieloos. Ieder nummer klinkt hetzelfde. Raised By Wolves leek even een uitschieter, maar dat refreintje is dan weer een dooddoener.

avatar van waardamme
Nog eens terug geluisterd. Blijf het een topalbum vinden.