U2 - Songs of Innocence (2014)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. The Miracle (Of Joey Ramone) (4:15)
  2. Every Breaking Wave (4:12)
  3. California (There Is No End to Love) (3:59)
  4. Song for Someone (3:46)
  5. Iris (Hold Me Close) (5:19)
  6. Volcano (3:14)
  7. Raised by Wolves (4:05)
  8. Cedarwood Road (4:25)
  9. Sleep Like a Baby Tonight (5:01)
  10. This Is Where You Can Reach Me Now (5:05)
  11. The Troubles (4:45)

met Lykke Li

12. Lucifer's Hands * (3:55)
  13. The Crystal Ballroom * (4:40)
  14. Every Breaking Wave [From Acoustic Sessions] * (4:29)
  15. California (There Is No End to Love) [From Acoustic Sessions] * (3:20)
  16. Raised by Wolves [From Acoustic Sessions] * (3:58)
  17. Cedarwood Road [From Acoustic Sessions] * (3:19)
  18. Song for Someone [From Acoustic Sessions] * (3:37)
  19. The Miracle (Of Joey Ramone) [Busker Version] * (4:07)
  20. The Troubles [Alternative Version] * (4:32)
  21. Sleep Like a Baby Tonight [Alternative Perspective Mix by Tchad Blake] / Invisible * (10:28)
  22. The Crystal Ballroom [12" Mix] * (7:30)
avatar van blaauwtje
Beste musician,

Ik heb U2 best hoog zitten, vond en vind Bono en consorten meer dan gemiddelde muzikanten en componisten die zich inzetten voor veel mensonterende zaken in deze verknipte wereld.

Op deze manier een plaat aan de man brengen vind ik stuitend , dat mag toch.

Deze plaat borduurt voort op een U2 die ik niet interessant vind , U2 lijkt mi op een stuurloze band die wanhopig probeert aansluiting te vinden met de hedendaagse muziekstroom, ik vind dat jammer en dat hebben ze niet nodig.

Links lullen en rechtsvullen komt puur door de manier waarop ze dit aan de man brengen, had ik niet van een band als U2 verwacht, een ander vind dit geen probleem dat mag en moet zelfs, ik denk daar op mijn manier over,sorry .

De conclusie die je trekt laat ik voor wat het is en is niet juist, wist niet dat je van die lange tenen had.

avatar van Korreltje Zout
Zo, en nu ga ik eens geheel onbevooroordeeld luisteren naar dit 'overgeproduceerde', 'barslechte' 'wanhoop'salbum van een 'stuurloze band' in 'midlife-crisis'. Want ik heb ze hoog zitten hoor, deze geldwolven. Liever een band met een paar negens en tienen in hun euvre en vervolgens een stel drieën, dan eentje die altijd maar zevens blijft scoren.

musician schreef:

Volgens mij is het album zelfs een soort van gratis via Itunes. Dat heb ik alvast niet dus van mij wordt er niemand rijk.

Je kan iTunes gewoon gratis downloaden op je windows pc.

avatar van DargorDT
Jammer dat de score wordt gedrukt door mensen die het album na één luisterbeurt al op de schroothoop gooien. Ik heb nog geen noot van de cd gehoord, maar niemand kan mij wijs maken dat het album van hetzelfde matige niveau is als Pop. Het lijkt er afgaande op de beoordelingen zelfs sterk op dat dit het slechtste album ooit is van U2, aangezien de score naar beneden blijft duikelen. Is dat wel reëel??
Ik heb even naar de scores gekeken van de andere U2-albums, en zelfs het voor mij zwaar teleurstellende 'No Line on the Horizon' komt op deze site uit op 3.40.

Afgaande op een reeks recensies die ik inmiddels elders op het net heb gevonden, moet de score wel naar een 3,5 kunnen stijgen als meer mensen de cd hebben beoordeeld. Ik wil overigens wel een paar keer het album gehoord hebben voor een cijfer, zo heeft dat cijfer ook waarde.

avatar van Fathead
DargorDT schreef:
... niemand kan mij wijs maken dat het album van hetzelfde matige niveau is als Pop...

Daar noem je nou één van hun leukste albums!

Korreltje Zout schreef:

Ha ha! Mooie samenvatting van het voorafgaande. En zo kan het alleen maar meevallen, toch?

DargorDT schreef:
Jammer dat de score wordt gedrukt door mensen die het album na één luisterbeurt al op de schroothoop gooien..... Het lijkt er afgaande op de beoordelingen zelfs sterk op dat dit het slechtste album ooit is van U2, aangezien de score naar beneden blijft duikelen. Is dat wel reëel??

Die score komt door die 'stoere' users die 0,5 of 1,0* uitdelen. Daar heb ik - zoals sommigen hier vast wel weten ( ) altijd een probleem mee gehad. We hebben het hier niet over 'kerst met BZN'...

avatar van DargorDT
Ja, erg jammer is dat. Net even beter gekeken naar de scores, gelukkig een hoop mensen met een 3,5 en 4,0! Ik hecht waarde aan de cijfers, goed om te weten dat de huidige score wat vertekent.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ben wel benieuwd wanneer de plaat officieel uit gaat komen.
Ik heb er nog niets van beluisterd maar de kritiek is niet van de lucht.
Persoonlijk vond ik dat de band na het meesterwerk Achtung Baby nooit meer dat hoge niveau gehaald heeft, maar ik laat me graag verrassen met hun nieuwste worp.

Misterfool
west schreef:

Andere bands, andere beoordelingskaders. Ik heb meer moeite met Users die zeiken over laagstemmers. Anders hoor je enkel de fanboys en dat wordt na verloop van tijd ook eenzijdig. Zonder tegenbewijs ga ik er van uit dat deze mensen een eerlijke stem plaatsen.

avatar van predator
Bij een nieuwe band had iedereen met een stijve p.. rondgelopen. Gewoon een prima plaat geworden, waarbij meer teruggegrepen wordt naar de oude stijl. Misschien nog een halfje erbij in de toekomst.

Misterfool schreef:

Ik 'zeik' niet over laagstemmers, dan begrijp je er niets van. Ik heb het niet over users die onvoldoendes uitdelen, ben jij gek! Dat hoort er bij elke plaat meer dan bij, net als helaas fanboys. Ik heb het over hate-stemmers, waarvan ik me zelfs afvraag of ze wel de hele plaat hebben gehoord. Een voorwaarde om te mogen stemmen hier. Maar hoe durf ik het inderdaad hier neer te zetten: zulke dingen gebeuren toch niet?!

avatar van predator
Misterfool schreef:

Krijg toch anders aardig de indruk dat de deal met Apple bij een aantal stemmers kwaad bloed zet.

Grappig die hoes.
Vroeger schreef ik ook altijd een L en een P met een rondje er omheen op mijn platen, om aan te geven dat deze van mij waren.
Ik heet namelijk niet in het echt Deric Raven, maar Leon P.

Wow, je heet LP: cool!

Misterfool
predator schreef:

Ik lees hier anders voldoende inhoudelijke meningen: kapotgeproduceert, glad etc, maar ja het zullen wel van die boze haat-stemmen zijn . Mischien heeft u2 wel eens gewoonweg een slechte plaat gemaakt. Het zou niet de eerste band zijn die na 30 jaren eens zijn fut verliest.

In bepaalde delen van Afrika kun je iemand gewoon ruilen voor een Ipod, dus ik snap al het gedoe hier niet zo.

avatar van Premonition
blaauwtje schreef:
Op deze manier een plaat aan de man brengen vind ik stuitend , dat mag toch.

Gewoon € 20,- per stuk vragen is natuurlijk beter...

De albumproducer is Danger Mouse, en dat is te horen ook. U2 is in een ander jasje gestoken, een moderner jasje. Het is immers 2014 en na 5 jaar kan je je als band weer wat evolueren. Echt verrassend is het niet, want U2 heeft dat vanaf Achtung Baby altijd in meer of mindere mate gedaan. Wel zonder hun eigen geluid te verliezen. Doen ze dat hier wel? Niet echt: het blijft onmiskenbaar U2. Alleen zijn ze dus in een wat ander jasje gestoken. Soms wat meer electronica, soms wat meer groove, een wat gladdere poprock productie en bijvoorbeeld een gastrol voor zangeres Lykke Li.

Overigens is Danger Mouse een soort van executive producer. Per nummer zijn er 'eigen' producers, waar dan ook Danger Mouse zelf regelmatig bij staat. Dit zorgt ook voor een hele aardige afwisseling tussen de nummers. Maar Danger Mouse en U2 hebben er wel voor gezorgd dat de nummers bij elkaar een mooi geheel vormen. Ook inhoudelijk zorgen de teksten vanuit ondermeer hun jeugd voor samenhang.

De songkwaliteit varieert van heel aardig tot echt goed. Sterke(re) nummers zijn bijvoorbeeld Every Breaking Wave, California, Raised By Wolves, Cedarwood Road & The Troubles. Het was even wennen, maar het is toch lekker luisteren naar deze poprock plaat van U2 in 2014.

avatar van Jazper
west schreef:

Maar het valt toch reuze mee hier met die potentiele hate-stemmers?

Dat is ook weer waar, maar laten we het inderdaad maar over de muziek hebben!

Nog nooit zoveel verschillende krantenrecensies gezien: het gaat van 2* naar 4,5* en weer terug. Lijkt Musicmeter wel...

avatar van freekowtski
0,5
west schreef:
Zijn er dan geen "stoere" users die dadelijk een 4 uitdelen? U2 maakt deel uit van de soundtrack van mijn jeugdjaren. Ik was nooit een echte fan, had liever The Smiths en The Cure toendertijd, maar Achtung Baby vind ik nog steeds een meesterwerkje. Vandaag heb ik deze nieuwe dan ook ettelijke keren beluisterd. Ik denk dus wel dat ik mijn zegje mag doen.

Ik hou ook van de oude U2 maar was geen echte fan. Wel ben ik fan van het album Achtung Baby. Nu vraag ik mij af: hoe kom je er dan toch bij om hier 0,5* neer te zetten? Dat betekent absolute bagger...

Als je nou de songs erbij pakt die ik in mijn review noem: wat vind je bijvoorbeeld daarvan?
Overigens waardeer ik het wel dat je reageert!

west schreef:

freekowtski heeft waarschijnlijk de versie gehoord met bonustracks met De Toppers als backing vocals.

avatar van Korreltje Zout
Korreltje Zout schreef:

Inderdaad. Ik had erg lage verwachtingen van dit gratis plaatje (mede gezien de tenenkromkwaliteit van Ordinary Love en hun warrige vorige album), maar verdomd als het niet waar is: het is een fijn, stevig rockalbum met muziek waar ik blij van word. Lukt niet elke band. Dus.

Every Breaking Wave, Raised By Wolves, Volcano, Cedarwood Road en The Troubles zijn de beste.

Nee, het is geen Achtung Baby. Maar als dit een beginnende band was, dan hadden we elkaar hier staan feliciteren en high-fiven. U2 hoeft zich niet te schamen voor dit album. En U2, bedankt voor de gratis muziek, want ons zijn wel Hollanders, en gratis is altijd mooi. Welterusten!

avatar van musician
blaauwtje schreef:
Beste musician,

Beste Blaauwtje,

De manier waarop albums aan de man worden gebracht, is al een jaar of 20 sterk veranderd, en zoals we weten qua inkomsten sterk ten nadele van bands.

Het is bizar dat in een tijd dat er alleen nog LP en musicassettes konden worden gekocht het zakkenvullen argument niet naar boven kwam, in de tijd van de uitsluitend nog te kopen dure cd's ook niet, en dat dat nu opeens, nu het eerst gratis via I-tunes wordt aangeboden, wél een rol speelt.

Dat heeft niets met links lullen rechts zakkenvullen te maken, dat is de moderne tijd. Als alleen nog de LP of cd zou kunnen worden gekocht, was het op die manier verkocht.

Er valt sterk te betwijfelen of in de huidige tijd U2 er financieel veel beter van wordt dan in het verleden. Het maken van een album kost haast meer geld dan dat het fysiek nog oplevert. Het verhaal links lullen rechts zakkenvullen slaat dan ook helemaal nergens op. Was daar 25 jaar eerder mee gekomen.

0,5
west schreef:

Sorry maar in dit geval scheelt het niet veel. voor U 2 begrippen een uitermate slecht album waar de nummers ook totaal niet aanspreken ( wat in het verleden bij mij wel deed). Nummers zijn ook zeer zwak, wantr U2 stond meestal voor kwaliteit, die nu ver te zoeken is. Het album is vergelijkbaar met een kerstcd van BZN

avatar van Rudi S
Kerst CD's van BZN zijn de beste, ik ga deze dus eens goed beluisteren.
Lijkt mij een top CD (download)
Iedere cent waard

avatar van Bluebird
Kerstmis anno 2014........... Kàn het nog.........