U2 - Songs of Innocence (2014)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. The Miracle (Of Joey Ramone) (4:15)
  2. Every Breaking Wave (4:12)
  3. California (There Is No End to Love) (3:59)
  4. Song for Someone (3:46)
  5. Iris (Hold Me Close) (5:19)
  6. Volcano (3:14)
  7. Raised by Wolves (4:05)
  8. Cedarwood Road (4:25)
  9. Sleep Like a Baby Tonight (5:01)
  10. This Is Where You Can Reach Me Now (5:05)
  11. The Troubles (4:45)

met Lykke Li

12. Lucifer's Hands * (3:55)
  13. The Crystal Ballroom * (4:40)
  14. Every Breaking Wave [From Acoustic Sessions] * (4:29)
  15. California (There Is No End to Love) [From Acoustic Sessions] * (3:20)
  16. Raised by Wolves [From Acoustic Sessions] * (3:58)
  17. Cedarwood Road [From Acoustic Sessions] * (3:19)
  18. Song for Someone [From Acoustic Sessions] * (3:37)
  19. The Miracle (Of Joey Ramone) [Busker Version] * (4:07)
  20. The Troubles [Alternative Version] * (4:32)
  21. Sleep Like a Baby Tonight [Alternative Perspective Mix by Tchad Blake] / Invisible * (10:28)
  22. The Crystal Ballroom [12" Mix] * (7:30)
avatar van thebestfreaks
Wel even wennen hoor, maar, gezien de ontwikkeling van u2 het laatste decennium en wat we in 2009 live hebben mogen zien, past het toch wel in de lijn van mijn verwachting. Stiekem hoopte ik wel op een wat meer rauwe plaat, maar goed, dat is anders uitgepakt.
Ik vind het verhaal in het bijgeleverde boekje een meerwaarde waardoor de teksten mooi op hun plaats vallen. Na de derde luisterbeurt doen de nummers dat ook en geniet ik van een prima plaat die wellicht ook nog wat tijd nodig heeft om te rijpen....

avatar van Erikpol
Wat een genotsreacties hier. Ik ga hem niet luisteren en zal dus geen stem plaatsen.

Vanaf het begin al U2 fan, dus je zou zeggen dat ik weet waar ik het over heb als ik zeg dat dit niet hun beste album is. Maar het is wel een degelijk en mooie plaat geworden met goede songs als cedarwood road. Verbaas me over het feit dat hier en ook gerespecteerde journalisten het album na 1 luisterbeurt zo afkraken. Het is misschien geen samenhangend album als Joshua tree en achtung baby, maar het zijn goede songs. Als je dan, bijvoorbeeld, de nieuwe Kensington erbij haalt waar alle nummers hetzelfde klinken, maar die wordt lyrisch binnen gehaald door menig media. (Terwijl hun vorige album wel afwisselend klonk). Wil maar aangeven dat nieuwe bands standaard meer waardering krijgen dan oude bands omdat ze aan "bepaalde" verwachting moeten voldoen. Maar van hoeveel van die nieuwe bands zullen over 30 jaar nog bestaan en nog steeds stadions vullen.....

avatar van Castle
Maar lekker is het zeker en sluit me aan bij djcruz...

khonnor
Mmmm, ik zal maar eens een wat meer gefundeerde reactie neerpennen dan mijn vorige reactie, die blijkbaar door de redactie verwijderd is. Waarschijnlijk omdat ik het woordje zeikplaat in de mond had genomen. Hoewel ik hier nog altijd voor het volle pond achter sta, mijn welgemeende excuses hiervoor. (Het kan natuurlijk ook dat ik gisterenavond botweg heb vergeten de reactie te plaatsen)

Mijn conclusie: U2 is meer in de weer met slimme marketing-gimmicks en verkoopsprocessen dan met waar het uiteindelijk om draait: de muziek. En U2 zal voor geen duimbreed meer afwijken van de uiterst veilige sound die ze nu al vier platen als een warm dekentje rond zoch hebben gewikkeld.

Ik durf niet te beweren dat hier geen goeie songs op staan, want die zijn er wel, maar ze liggen wel heel diep verborgen onder een dichtgeplamuurd en kapotgeproduceerd geluid. Dat dit geluid moest voorzien worden door niet minder dan vijf producers is een veeg teken aan de wand. Ook de tekstuele intenties van Bono lijken me nobel, maar die worden tenietgedaan door de gemakzucht en gladgestreken sound waar u2 sinds "All that you can't leave behind" patent op lijkt te hebben.

De U2 van de vroege jaren 90 was evenzeer een band die zijn publiek wou plezieren als de U2 van vandaag. Maar, toen deden ze het door hun in se rot-commerciële songs te voorzien van een productie die verraste, prikkelde en mij als muziekfanaat regelmatig deed opveren. "Achtung baby" is in wezen nog even verrassend en vernieuwend als toen de plaat pas werd gelanceerd. "Pop" bevat een hoop stinkers maar is wel voorzien van een voor U2 gedurfd geluid, dat deed uitkijken naar meer. Spijtig genoeg verkocht de plaat naar U2-begrippen voor geen meter, waardoor U2 na een periode van bezinning koos voor een rot-commercieel en uiterst veilig geluid waar ik als liefhebber van Sonic Youth, Unwound, Talk Talk, Radiohead, Mats Gustaffson en andere gigantisch lak aan heb.

Overigens doet de gratis-actie van U2, en vooral het moment waarop Tim Cook op de apple keynote zei “it’s already in your iTunes library”, me denken aan een klassieke scene uit David Lynch's Lost Highway wanneer Bill Pullman de telefoon opneemt en te horen krijgt: “We met already, at your house … as a matter of fact, I’m at your house right now.” Het is yoorwaar een beetje een griezelige gedachte dat een IT-concern een plaat (en bij uitbreiding, iets) kan opdringen aan miljoenen mensen, zonder dat die mensen er expliciet om gevraagd hebben. De Bono van eind jaren 70, begin jaren 80 zou zich omdraaien in zijn virtuele graf.

avatar van Deranged
Heerlijke scene is dat.

avatar van luigifort
Een Britse of Amerikaanse recensent had die scene van Lost Highway gisteren al aangehaald in een recensie op internet. Het niveau van twintig jaar terug zullen ze nooit meer halen maar misschien is dat toebedeeld aan de jeugd. Andere bands overkomt het ook zoals The Cure zoals iemand al eerder zei. Vroeger meesterlijk nu ruk. Dit is in ieder geval beter dan NLOTH. Pakkende songs zonder al teveel gevoel en diepgang.

avatar van Deranged
Waarom zouden ze dat nooit meer halen dan. Waarom zou een band na verloop van tijd alleen maar slechter worden. Ik vind dat altijd een vreemde constatering.
Ik zou juist denken dat een band een bepaalde ontwikkeling doormaakt. En vaak is dat ook wat ik hoor. Vind zelf City of Blinding Lights het beste dat ze ooit hebben gedaan.

avatar van Stuart Bell
0,5
Inspiratielozer gaan we het dit jaar niet horen. Wat een baggerplaat.

avatar van Korreltje Zout
Op een schaal van Justin Bieber tot Tool, is dit album een 7. (muziek die ik ga neurien in de lift, zonder de tekst daadwerkelijk te zingen)

avatar van Gretz
1,0
musician schreef:
Er valt sterk te betwijfelen of in de huidige tijd U2 er financieel veel beter van wordt dan in het verleden. Het maken van een album kost haast meer geld dan dat het fysiek nog oplevert. Het verhaal links lullen rechts zakkenvullen slaat dan ook helemaal nergens op. Was daar 25 jaar eerder mee gekomen.

Het grote probleem van deze actie is dat iTunes het album ongevraagd op alle iTunes-accounts heeft gezet. Dat zijn er meer dan 800 miljoen. Een groot deel van die miljoenen mensen hebben hun instellingen zo staan dat nieuwe aankopen automatisch gedownload worden naar alle apparaten. Het is vervolgens nogal een gedoe om het U2 album weer te verwijderen. Dus U2 en Apple duwen Songs of Innocence bij miljoenen mensen ongevraagd door hun strot. Ik vind dit schandelijke promotie, vergelijkbaar met spam van de ergste soort. Geef mensen dan op zijn minst een keuze bij zo’n actie, door ze bijvoorbeeld eerst een app te laten downloaden voordat je de nummers kunt verkrijgen.

avatar van horizon
Heb alleen dat eerste nummer gehoord. Da's best slecht.

avatar van musician
Gretz schreef:

Tja, is het gratis voor 800 miljoen mensen, is het weer niet goed
Dit soort dingen maakt meer en meer onderdeel uit van al dat soort bedrijven als i-tunes. En het is ook heel duidelijk iets van deze tijd.

Had U2 alleen een cd/lp uitgebracht, hadden weer miljoenen mensen de moeite gedaan om het illegaal te downloaden.
Maar liefhebbers van U2 hoeven zich daar bij dit topic toch niet over te beklagen?

Vorig jaar bracht Fleetwood Mac een EP uit via I-tunes, dat ook daarna nooit meer op een andere wijze is verspreid. Ik had het best willen kopen, maar blijkbaar is de optie via i-tunes nog enigszins lucratief om te doen.

De hele EP verscheen al snel op Youtube en nu zet ik het dan maar af en toe aan via Youtube. Degene die eerlijk willen betalen voor een geluidsdrager zijn nota bene de dupe. Ik laat mij niet dwingen om i-tunes te nemen, ze zoeken het maar uit.

Dat geldt ook voor U2. Ze komen maar met een behoorlijke cd uitgave, anders haak ik af

avatar van Marco van Lochem
Een nieuw album van deze unieke Ierse band. Uniek omdat ze nog steeds in dezelfde samenstelling spelen als in het begin. Het vorige album "NO LINE ON THE HORIZON" viel over het geheel tegen. Een paar sterke nummers, maar te weinig memorabele melodieën die blijven beklijven. Na de emotionele single "ORDINARY LOVE" eind 2013 en de weinig bijzondere single "INVISIBLE" uit februari van dit jaar, was het voor de fans wachten op het nieuwe album. Die is er dan nu, alleen voorlopig alleen via downloads te bemachtigen. Het is een album geworden met 11 nummers die allemaal bovengemiddeld zijn, maar echte toppers vind ik er nog niet op terug. Songs die kunnen groeien zijn "IRIS (hold me close)" waarin de band teruggrijpt op het geluid van de tweede helft van de jaren '80, het emotioneel gezongen, rauw klinkende "RAISED BY WOLVES" en het dreigende "SLEEP LIKE A BABY TONIGHT". Ook het op de baslijn van Adam Clayton gebaseerde "VULCANO" is een groeibriljantje. Er staan ook wat simpelere songs op, waarvan "CALIFORNIA (there is no end to love)" een voorbeeld van is. Al met al een revanche op het 5 en een half jaar verschenen vorige album, een zeer luisterbare plaat!

Castle schreef:
Ik moet dit werk nog laten inwerken, absoluut beter dan het voorgaande, maar of het de hoogtij dagen haalt? Maar lekker is het zeker...

Mee eens, zeker beter dan No Lines On The Horizon.
En draai eens Volcano, Raised By Wolves & Cedar Wood Road achter elkaar en luister goed naar de teksten. Dat is U2 zoals je ze graag wil horen.

avatar van Gretz
1,0

Tja, is het gratis voor 800 miljoen mensen, is het weer niet goed

Gratis is in mijn ogen alleen goed als het niet aan mensen wordt opgedrongen. Spam is ook gratis, maar dan vinden we natuurlijk ook niet gewenst. De verrassende releases en promoties zijn inderdaad van deze tijd, maar het moet nog altijd een keus zijn om iets wel of niet te willen ontvangen.

Bovendien zijn ze in overtreding volgens de wet: http://www.pcmweb.nl/nieuws/apple-schendt-cookiewet-met-u2-push.html

Hendrik68
Heb hem net voor het eerst in zijn geheel op Youtube beluisterd. Ik vind het een alleszins acceptabel album. Wel golft de kwaliteit nogal op en neer. Zo begint het album ronduit zwak. Een slap popdeuntje met een hoop tierelantijntjes die je ook bij vele andere popiejopie bands aantreft. Het 2e nummer is echter een uitstekende revanche en gaat al richting de kwaliteit die we van de U2 uit de jaren 80 gewend zijn. De nummers 3 en 4 houden dit niveau moeiteloos vast. Iris en Volcano doen me dan weer nagenoeg niks (na de eerste luisterbeurt he), om vervolgens met 2 van de 3 beste nummers op de proppen te komen. Vooral Cedarwood Road kan een klassieker worden. Dan, alsof het zo geprogrammeerd is, weer 2 mindere nummers om met de 3e van de 3 beste nummers af te sluiten. The Troubles maakt geen kans op de klassieke status, dat nummer wordt gewoon een klassieker. Ik wil hem eerst wat vaker horen voor ik stem, maar ik verwacht dat ik rond de 3,5 of 4 sterren uit ga komen. En dat is niet slecht. Mensen die dit inspiratieloos noemen hebben hem in ieder geval nog niet beluisterd.

avatar van vigil
musician schreef:
Ze komen maar met een behoorlijke cd uitgave, anders haak ik af

Behalve de standaardversie met 24 pagina’s booklet brengt Island/Universal Music ook een DeLuxe versie van het album uit. Daarin zit een bonusdisk met akoestische uitvoeringen van alle nummers plus vier bonustracks. Het album komt ook als dubbelelpee leverbaar.

avatar van DargorDT
De nieuwe U2, het eerste album van de band in vijf jaar tijd, verdeelt de meningen inmiddels behoorlijk. De discussies zijn levendig, de meningen scherp. Vreemd is dat natuurlijk niet. U2 is een van de belangwekkendste en grootste bands van de laatste decennia. Veel is al gezegd over de insteek waarmee de band de studio in dook. Het belang dat de muziek heeft voor de bandleden is enorm, U2 wil voor zichzelf bewijzen dat de heren anno 2014 nog meetellen. Is de band daarin geslaagd?

Wat mij betreft slechts ten dele. Heus, er staan enkele leuke songs op dit album. Volcano, Raised By Wolfs, Cedarwood Road en de stemmige afsluiter The Troubles steken er wat mij betreft bovenuit. Slecht is het allerminst. Toch wringt het ergens. Geen enkele track is werkelijk memorabel, de noodzakelijke spanning ontbreekt en mede daardoor trekt het album bijna vijftig minuten lang als een rustig kabbelende beek voorbij. Dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest, toen de band met zo veel nobele bedoelingen aan het schrijven en musiceren was. Waar is het avontuur gebleven dat de band ooit kenmerkte? U2 speelt met Songs of Innocence te veel op veilig, ongetwijfeld bang om wéér een commercieel teleurstellend album als No Line on the Horizon af te leveren. Het resultaat is middelmaat. Af en toe waaieren de gedachten uit naar ouder werk, zoals in Every Breaking Wave dat onwillekeurig aan het begin van With or Without You doet denken. Zoals ook andere nummers subtiel verwijzen naar het verleden. Maar de magie van vroeger is verdwenen. U2 bestaat, en daar is alles mee gezegd.

DargorDT schreef:

Dit ben ik met je eens DargotDT. Ook noem je terecht Every Braking Wave. Alleen hoe kan het album dan 50 minuten voortkabbelen, terwijl er (minstens) 5 sterke nummers opstaan?

avatar van Running On Empty
Volcano vind ik echt een draak van een nummer (2 luisterbeurten).

Een stem uitbrengen doe ik nog niet maar ik weet wel zeker dat Joey Ramone zich 10x omdraait in zijn graf... wat een Coldplay-ellende is dat, zeg.

Hendrik68
Maar dan heb je wel direct het ergste gehad.

west schreef:

Vier nummers die er ondanks de middelmaat ietwat bovenuit steken, maar desondanks niet memorabel genoeg zijn en het album zeker niet naar een 7 tillen. Over sterke nummers wil ik het niet eens hebben, alles is relatief he?

avatar van luigifort
Ja smaken verschillen zeggen ze. Sommige bands worden misschien beter mer de tijd..maar sommige ook niet..weet niet precies waarom de ene wel en de andere niet..maar sinds Pop..wat zelf geen geweldig album is maar zn interessante momenten had..vind ik U2 niet veel meer aan..het is niet spannend meer..meer rechttoe rechtaan. City of blinding lights doet mij niks in ieder geval. Still havent found wel en zelfs so cruel of babyface bv vind ik vele malen interessanter dan alles wat ze sinds 2000 uitbrachten. Ze moeten wat meer ruimte latennin de liedjes ipv plankgas rockers en uptempo liedjes. Ik denk dat ze dat doen omdat ze ouder worden en minder inspiratie hebben..zie je dus bij veel meer bands..en nummers zoals the miracle en volcano..ik vind het niet veel met choruses als oh-wee-ho en volcano you dont wanna you dont wanna..maar goed...ze proberen het leuk en het resultaat is niet heel goed niet heel slecht maar weinig inspirerend.

avatar van SébastienY
Als héél grote U2-fan zijn de Ieren toch van hun mythische berg gedonderd. Het gratis releasen via iTunes van hun nieuwste album doet me pijn. Een pretentieloze manier om aan prostitutie te doen. Een sneer ook naar alle andere artiesten die platen moeten verkopen om rond te komen. "Wij zijn binnen, wij kunnen dit ons permitteren". Wel beste Bono, dit is werkelijk wansmakelijk. Het gaat blijkbaar enkel nog om de aandacht en de show.

En oh ja, de muziek zelf is maar platte kak. Ik zal deze maar snel in een diepe krocht verbergen vooraleer mijn beeld over U2 volledig aangetast wordt.

avatar van DargorDT
Ik heb nog even overwogen het album ongeïnspireerd te noemen, maar vind 'weinig inspirerend' wel treffend en sluit me daarbij aan. Het mocht ook wat puntiger. Twijfelden ze wat minder, waren ze wat meer overtuigd geweest van zichzelf, dan hadden de songs wellicht wat scherper en frisser geklonken.

avatar van luigifort
Mee eens en ze moeten gewoon muziek maken en kijken waar het schip strandt..niet overproduceren..niet per se relevant willen zijn als vijftigers in deze tijd..niet per se als u2 willen klinken..geen vorig album revancheren..gewoon muziek maken zonder druk dan hoeft het ook niet zo opgeklopt en een beetje gemaakt te klinken.

avatar van Stalin
iTunes-gebruikers kwaad om 'opdringen midlife-crisisalbum' U2

Volkskrant

Voor hun die het album willen verwijderen, hierbij de uitleg.

SébastienY schreef:

Volgens mij is het dit jaar 2014. Binnen korte tijd zou het album van U2 gelekt zijn en door velen illegaal gedownload. Zo gaat dat toch? Aan legale downloads wordt nog maar bar weinig verdiend. Dan is het toch slim om je album gratis aan te bieden?

Verder verdienen artiesten hierdoor steeds minder aan de albumverkoop. De cd-verkoop neemt al jaren af, wel komt de LP weer terug (gelukkig!), maar niet in grote aantallen. Waar wordt dan wel aan verdiend? Aan het geven van concerten bijvoorbeeld, zeker door U2. Dit is toch een ideale reclame daarvoor?

Het is meegaan met de nieuwste technische en marketing ontwikkelingen, mogelijk zelfs een voortrekkersrol spelen hierbij, en dus zeker geen 'prostitutie'. En nee, ik ben geen rechtse rakker, lees (soms) ook De Volkskrant, maar die waren even ouderwets van het padje af. Foei foei U2! Ik las zelfs: U2 geeft zich over aan het grootkapitaal! Dat komt van Karl Marx: 100 jaar geleden......