Wishbone Ash - Argus (1972)

Label: MCA

1. Time Was (9:42)
  2. Sometime World (6:55)
  3. Blowin' Free (5:18)
  4. The King Will Come (7:06)
  5. Leaf and Stream (3:55)
  6. Warrior (5:53)
  7. Throw Down the Sword (6:13)

met John Tout

8. No Easy Road * (3:36)
  9. Jail Bait [Live] * (4:57)
  10. The Pilgrim [Live] * (10:10)
  11. Time Was [Live] * (10:14)
  12. Blowin' Free [Live] * (5:51)
  13. Warrior [Live] * (5:44)
  14. Throw Down the Sword [Live] * (6:47)
  15. The King Will Come [Live] * (8:11)
  16. Phoenix [Live] * (19:35)
  17. Blowin' Free [Live] * (5:38)
avatar van Ernie Ball
Ik neem aan dat de zanger van die band Phil Lynott was? Laat dat nu net één van mijn favoriete bands en zangers zijn......

Stijn_Slayer
Of de Allmans?

avatar van Metal-D78
Ernie Ball schreef:

Juistem!

En Stijn: The Allmans zijn zeker goed, maar daar doelde ik niet op.

Ozric Spacefolk
The Allmans deden wel aan twin-lead (evenals Skynyrd) maar dat was toch andere koek... Dat is geen britse melodieuze rock...

Thin Lizzy kwam pas later.... En om songs als Phoenix nou als braaf te bestempelen?!?

avatar van Metal-D78
De zang wordt als braaf bestempeld (mi mn in Time was, Sometime world).

Thin Lizzy kwam zeker later en ging pas midden jaren '70 echt aan de slag met de dubbele gitaren. Alleen eerder is niet altijd beter (al vind ik muziek bestempelen als 'beter' of 'slechter' niet echt op zijn plek). Ik heb gewoon meer met Thin Lizzy dan met Wishbone Ash al kan ik me voorstellen dat hierover valt te twisten. Ik trek Lizzy beter en dat komt waarschijnlijk door de betere (wellicht catchier) songs.

Ozric Spacefolk
Ik vind overigens Lizzy en The Ash niet echt vergelijkbaar.
Ik acht ze even hoog, maar ze maken (wat mij betreft) echt heel andere muziek...

Thin Lizzy zit meer in de stevigere hoek inderdaad, maar The Ash is echt zo'n typisch brits (romantisch) bandje zoals er wel meer zijn... (ik vind bijv. Barclay James Harvest en Camel in hun periode tot '75 veel vergelijkbaarder), maar dat is mijn ding, die mening zal niemand met mij delen...

Ozric Spacefolk
John Tout van Renaissance speelt een partijtje orgel op Throw Down the Sword...

Andy Powell, op zijn beurt, speelt een killer-solo op de titeltrack van Renaissance - Ashes Are Burning (1973).

MindRuler
Mijn versie heeft slechts een 3-tal live bonustracks.

Ozric Spacefolk
Dat grote aantal extra livetracks zijn van de BBC... (als extra cd verkrijgbaar vanaf 2007)

De 3 livetracks van de Martin Turner-remaster uit 2002... Deze tracks zijn van de befaamde Live in Memphis-EP uit 1972 (voor WMC-FM)...

Helaas staat op de 2007-editie net weer niet Jail Bait van de Memphis-sessies... Dus om echt compleet te zijn, zou je de Elpee uit 1972, de 2002-remaster en de 2007-expanded editie moeten bezitten...

Als bootleg zijn de BBC-sessies en de Memphis-EP ook wel te vinden...

Voor de echte speurder, zijn ze ook wel officieel te vinden

Martin Turner's Wishbone Ash - Official Site: Discography :: Live Albums ::: Live from Memphis - wishboneash.co.uk

en

Martin Turner's Wishbone Ash - Official Site: Discography :: Live Albums ::: BBC Radio 1 Live in Concert - wishboneash.co.uk

Choo Choo
Classic rock zoals classic rock hoort te zijn. Gitaarsolo's zoals gitaarsolo's horen te zijn.
Vooral op Sometime World en Throw Down the Sword zijn deze solo's van ongekend niveau.
Het feit dat het twin-solo's zijn zal ongetwijfeld meespelen en op Sometime World moet de rol van de basgitaar hierin ook niet worden onderschat.

Gewoon geweldige muziek!

avatar van bikkel2
Heerlijke plaat uit een mooi tijdperk . Zowel zweverig als steviger . Fijn gitaarwerk en uitstekende songs . Toch uiteindelijk een wat ondergewaardeerde band .
Deels misschien door een wispelturig verloop in artistieke zin en te veel bandwisselingen .
Ik vind de klassieke bezetting .

Ozric Spacefolk
Drie bezettingen genieten mijn voorkeur. Allereerst natuurlijk Turner/Turner/Powell/Upton, maar evenzo goed Turner/Powell/Upton/Wisefield.

Meer recent vind ik de toevoeging van Bob Skeat en Buddy Manninen ook erg goed en is het afgeleverde materiaal ook erg sterk (Bona Fide en Power of Eternity zijn echt heel sterke platen)...

Ozric Spacefolk
Ik had graag gewild dat de 139 stemmers op deze plaat, ook eens hun licht zouden werpen op latere platen.

avatar van Droombolus
Ik heb damaals Live Dates, Four en There's The Rub nog geprobeerd maar daar kon ik niet echt vrolijk meer van worden ....... Misschien maar eens in de herwaardering ....

avatar van Ernie Ball
Ik heb nog Illuminations en Live in Hamburg. Beide heb ik echter nog niet goed genoeg geluisterd om er een doordacht oordeel over te geven. Maar dat ga ik zeker nog wel doen, that's a promise!

Stijn_Slayer
Live Dates vind ik erg sterk, en ook de meer recente albums vind ik prima. Live staan ze ook nog steeds garant voor een prima avond.

Ozric Spacefolk
No Smoke Without Fire lijkt nog het meest op Argus, ook daar staan langere nummers op en wat folkish rock. Misschien is die wel de moeite waard.

En heeft iemand First Light al eens geprobeerd? Dat zijn opnamen van sessies van voor het debuut.

avatar van Droombolus
Stijn_Slayer schreef:
Live staan ze ook nog steeds garant voor een prima avond.

Blijft eeuwig zonde dat ze opgeplitst zijn in 2 bands ......

avatar van uffing
Ozric Spacefolk schreef:

Wil ik best doen. Heb je tips met welke albums ik kan beginnen?

avatar van BoyOnHeavenHill
Kijk, ik val met mijn neus in de boter, want er zijn meerdere liefhebbers in gesprek, dus kan ik mooi even een vraag stellen. Dit is voor mij een ideale gitaarplaat, ijzersterke composities, heerlijke arrangementen, prachtige sfeer, met slechts twee minpuntjes.

Eén daarvan (en tevens de enige reden waarom dit voor mij geen kandidaat voor een album-top-tien-aller-tijden-notering is) is de tamelijk onpersoonlijke zang, jammer dat ze nooit echt een frontman met een karaktervolle stem erbij hebben gehad, maar goed, dat is nu eenmaal eigen aan deze plaat.

Minpuntje twee: ik heb dit album op CD in de versie uit 1991, en ik vind het toch jammer dat het geluid een beetje dun is, je kunt de instrumenten apart prima onderscheiden maar het gitaargeluid zou best wat meer "body" mogen hebben. Voegt een upgrade echt veel toe, en zo ja, welke moderne versie (als er althans meer dan één is) zou ik dan moeten hebben?

uffing schreef:

Wil ik best doen. Heb je tips met welke albums ik kan beginnen?

Wat mij betreft: There's The Rub (1974), No Smoke Without Fire (1978), Illuminations (1996) en The Power of Eternity (2007).
Dan heb je uit elke periode zo'n beetje de betere platen. Benieuwd wat je ervan vindt.

Ozric Spacefolk
Van Argus is recentelijk een expanded editie met veel live-bonusmateriaal uitgegeven.

In 2002 heeft bassist Martin Turner de plaat geremixed. Deze versie klinkt wat vetter.

De 2007-versie hanteert de officiele 1972-mix.

Die uit 1991 is hoogstwaarschijnlijk van Castle, die niet meer heeft gedaan dan het geluid van de elpee op de cd gekopieerd. Werd heel veel gedaan toen (Magnum, Thin Lizzy, Uriah Heep, Black Sabbath) en die hebben inderdaad een erg inferieur geluid.

MindRuler
Ik heb de 2002 remix met als bonustracks Jail Bait, The Pilgrim en Phoenix, alledrie van de Live From Memphis EP. Meer dan een half uur live bonusmateriaal dus! Argus is een tijdloos meesterwerkje.

Ozric Spacefolk schreef:
Die [mix] uit 1991 is hoogstwaarschijnlijk van Castle, die niet meer heeft gedaan dan het geluid van de elpee op de cd gekopieerd.

Op mijn CD staat dat ie van MCA is, een Amerikaanse versie. Met één bonustrack, No easy road. Dit is de versie die ik van een vriend had geleend, en toen ik hem zelf kocht stond die bonustrack nog wel op de hoes vermeld maar niet meer op het schijfje.

Choo Choo
Ik ben niet bekend met de diverse versies, maar ik kan wel zeggen wat ik van de mijne vind. Ik heb een remaster met inderdaad de drie eerder genoemde live tracks er op. Jaartal wat er op staat is 2002, maar heb hem vorig jaar gekocht, dus die versie wordt dan blijkbaar nog wel geleverd (aangezien ik lees dat er ook een 2007 versie is). Ik hoor op mijn cd niets terug van wat jij zegt over dun geluid. Weet ook niet precies wat je bedoelt, maar het feit dat ik het niet herken zal wel betekenen dat de mijne het niet heeft...

BoyOnHeavenHill schreef:

Dat klinkt sowieso wel raar, durf ik niets over te zeggen waar dat mis is gegaan! Maar heb wel eens gelezen dat No Easy Road een extra track was op een versie. Vind ik eigenlijk nog al raar. Dat is toch gewoon een albumtrack van Wishbone Four?

avatar van BoyOnHeavenHill
Dat klopt, daar komt het vandaan, en sowieso past het ook niet echt na de perfecte albumafsluiter Throw down the sword, maar het is gewoon dwaas dat het op de ene CD wel staat en op de volgende weer niet. Maar het is me ook al een keer overkomen met een vroege CD-versie uit 1984 van het eerste album van Roxy Music, waar Virginia Plain wel als bonustrack op het hoesje stond maar niet op de CD zelf. Bizar, ik denk dat het mijn karma is.

De Argus-versie uit 2002 klinkt goed, ik bedoel dat dat zo te lezen een interessante uitgave is. Gelukkig is hij nog te krijgen, bijvoorbeeld bij cosmox.nl, waar de klantenbeoordeling luidt, en ik citeer: "Tijdloze fantastische muziek met hele gode vokalen." Dus dat zit wel sonr.

avatar van BoyOnHeavenHill
(Je zou sowieso een prachtige lijst kunnen maken van CD's waarvan de tracklijst op het hoesje niet klopt met wat er op de CD staat. Op mijn vroege CD-versie van het eerste album van U2 bijvoorbeeld zijn elpeetracks 3 en 4 samengevoegd tot één CD-track, zodat de argeloze luisteraar al vanaf CD-track 4 het verkeerde muziekje programmeert. Of die ultragoedkope CD die ik ooit gratis bij een tankbeurt kreeg, waarbij de mastering helemaal verkeerd was gegaan zodat je, als je op titelknop "3" drukte, middenin track 2 viel, met titelknop "4" middenin track 3 enz. Iets voor een apart forumonderwerp?)

Berichten verplaatst naar Wishbone Ash

avatar van Sir Spamalot
De pot op met al die uitgebreide versies, ik heb deze morgen Argus op vinyl op de kop kunnen tikken en ik ben bijzonder blij met deze, mijn vangst van de dag op een rommelmarkt in Oostende. De verkoper kende mij nog van de vorige keer en hij was even blij als ik met deze aankoop. Het kraakt en piept een beetje? Ik ook en dan. Nu pas komt die schitterende hoes tot zijn volle recht. Die gitaarpartijen en deze plaat zijn ideaal voor een luie zondagnamiddag.

Choo Choo
Gefeliciteerd Sir! Meer dan de 7 originele nummers heb je in mijn ogen inderdaad ook niet nodig!!