David Bowie - Station to Station (1976)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Station to Station (10:11)
  2. Golden Years (4:00)
  3. Word on a Wing (5:50)
  4. TVC 15 (5:31)
  5. Stay (6:13)
  6. Wild Is the Wind (6:00)
  7. Station to Station [Live] * (11:53)
  8. Suffragette City [Live] * (3:31)
  9. Fame [Live] * (3:59)
  10. Word on a Wing [Live] * (6:05)
  11. Stay [Live] * (7:25)
  12. Waiting for the Man [Live] * (6:20)
  13. Queen Bitch [Live] * (3:11)
  14. Life on Mars? [Live] * (2:13)
  15. Five Years [Live] * (5:04)
  16. Panic in Detroit [Live] * (6:02)
  17. Changes [Live] * (4:11)
  18. TVC15 [Live] * (4:58)
  19. Diamond Dogs [Live] * (6:38)
  20. Rebel Rebel [Live] * (4:06)
  21. The Jean Genie [Live] * (7:26)
  22. Panic in Detroit [Live - Unedited Alternate Mix] * (13:08)
avatar van bver
Kevin-Raphaƫll schreef:
tjah

er zitten hier toch rare mensen hoor, niet slecht bedoeld natuurlijk

maar als je bvb dit album vergelijkt met één of ander rockbandje ja dan is het verschil toch wel groot

en een genre als hip hop mag zeker niet thuis horen in een top 250 allertijden. als we deze er uithalen dan kunnen we ware pareltjes als deze erin zetten

nuja er zitten hier veel jongeren en deze beinvloeden toch wel de ware aard van pareltjes zoals een bowie mede omdat ze belange niet zoveel van muziek kennen als echte muziekfanaten

niet veel aan te doen denk ik

Jawel hoor, mijn beste Kevin, daar is wel degelijk iets aan te doen. Richt je eigen muziekclubje op. Vergeet niet toekomstige leden te screenen op "jouw goede smaak" en verplicht ze om Bowie op te nemen in hun persoonlijke top tien. Ik denk dat dat je veel gelukkiger zou maken!
Ban zeker ook alle jongeren, want dat zijn geen echte muziekfanaten. Enig probleem, wat ga je doen met mensen zoals ik? Ik ben 4 jaar ouder dan jij, heb "station to station" beluisterd en vind er niets aan. Toch respecteer ik iedereen die dat wel doet, en noem ik mezelf echt wel een muziekfanaat omdat ik zoveel met muziek bezig ben. En oh nee! Ik heb een hip-hop album in mijn top 10! Dat hoort zeker niet in een top 250 aller tijden! Waar dan wel? Moet je daar dan een andere top 250 voor samenstellen?
Jongens toch, soms word ik zo moe van al die gasten die denken dat ze het warm water hebben uitgevonden omdat ze menen te weten wat "goede smaak" is en wat niet.

on topic: Ik stem niet op "station to station", omdat het niet mijn genre is. Ik hou de scores graag eerlijk en realistisch.

Nicci
wat ik zo aandoenlijk vind, is dat Kevin het heeft over 'jongeren'. voor mij is kevin een 'jongere'.

ik weet niet of het al eerder aan de orde is geweest, maar waarom staat hier niet gewoon de oorspronkelijke hoes?

avatar van orbit
Idd, een broekie zelfs En met jou komt het ook wel goed bver, met Mezzanine in je top10.. nog wat muziek van vóór 1990 ontdekken en hopla!

avatar van bver
Suggesties zijn altijd welkom!

avatar van orbit
Zie je PM box

avatar van Jumperjack
Zeer goede plaat, ik kan nu 31 jaar na dato nog alles meezingen.
Zoals Nicci reeds terecht opmerkte, waar is de originele hoes, deze die hier afgebeeld staat heb ik nog nooit van mijn leven gezien.
Het nummer "Wild Is The Wind" vind ik nog steeds een van de mooiste lovesongs ooit, ik bewaar er dan ook speciale herinneringen aan.

Nicci
deze hoes komt van de CD uitgave.

Harald
Dit is niet die originele hoes, die vind je op de vinyl edition. Die hier afgebeeld staat is van de cd release.

avatar van kaztor
Hoe ziet de vinyl-versie er dan uit?

Harald
Op een witte achtergrond staat de titel in rode hoofdletters, de foto is zwaat/wit, geen kleuren dus.Het foto is op de plaat ingelijst en van Bowie is ook minder te zien, het onderste gedeelte is niet te zien.

avatar van freddze
Vreemd, ik dacht nochtans dat die originele hoes hier altijd gestaan had

Ik heb in ieder geval de originele LP hoes met rode letters en zwart/wit foto
geplaatst nu.

Harald
Yep....dat is die originele hoes....

Ik heb ook de CD-hoes, maar deze is veel mooier. En laat dit nou net het enige 70's album van Bowie zijn dat ik op CD in plaats van vinyl heb... Toch ook maar eens die plaat kopen.

avatar van devel-hunt
Misschien wel zijn beste plaat ooit, in ieder geval één van zijn beste. Hij benaderd hier de perfectie die zijn jaren 80 werk juist zal gaan verpesten. Hier weet hij nog balans te vinden tussen zijn enorme exentrieke eigenheid en zijn commerciele kant. Alle nummers zijn waanzinnig, Bowie is hier op zijn top!!

EVANSHEWSON
Geheel akkoord.

En voor mij staan Low, Lodger, Heroes en Scary Monsters ook zo ongeveer op deze eenzaam grote artiestieke hoogte!

Bowie is een meesterlijke artiest, zowaar! Eeuwig Respect voor deze excentriekeling!

avatar van Lexicon Devil
EVANSHEWSON schreef:
Geheel akkoord.

Je haalt de woorden uit mijn mond....

avatar van OmeWillem
Door deze plaat steigt Bowie weer boven zichzelf uit. Wat een goede plaat. Geweldige sfeer en heel vernieuwend. Dit toont de diversiteit van Bowie.

bikkel
Prachtplaat van Bowie.Hele sterke nummers die swingen,ontroeren en knallen.Vocaal is hij ook alleen maar beter geworden.
Wild is the wind is zo'n nummer waar Bowie escaleert als zanger.Echt heel sterk.
Er is geen zwak moment op te vinden en dat maakt dit toch wel tot 1 van de betere werken van Hem.

Zigstar
"It's not the side-effects of the cocaine, I'm thinking that it must be love"

Ik ga trouwens ook een genre-aanpassing aanvragen bij dit album: rock/soul. 'Word on a Wing' en 'Wild is the Wind' zijn naar mijn oren soul, en zeker geen rock. Da's 2 van de 6 songs - aanpassen dus.

UnknownPleasure
Deze heb ik op LP . Gelukkig wel.

Ik weet nog dat deze vroeger de meest gedraaide Bowie - en misschien wel de meeste plaat - was; Veel herinneringen dus!

Ongelofelijk goed

stuart
Op dit album staat één van mijn lekkerste Bowie nummers; Golden Years

avatar van vin13
Wild is the wind: kippevelnummer en de rest is ook zeer goed.

In korte tijd ben ik een enorme Bowie-fan geworden, man heeft die gozer een geweldige muziek afgeleverd zeg, hulde!
Dit album is één van de m.i. klassiekers die hij heeft gemaakt, maar wel degene die het meeste tijd heeft nodig gehad om nu de 5 sterren te geven. Hoe vaker je hem draait hoe meer je hoort en inmiddels kan ik wel stellen dat dit na Ziggy Stardust mijn favoriet is.
Golden Years trouwens één van de lekkerste singles die hij heeft gemaakt, wat een heerlijk relaxed sfeertje zet hij neer in dat nummer.

aire.
Zigstar schreef:
"It's not the side-effects of the cocaine, I'm thinking that it must be love"

Station to Station. Wat een fucking geniale track zeg

Graveyardscene
Geef mij maar de gekleurde hoes...

avatar van Snakeskin
intregerende plaat van Bowie. behoort naar mijn mening tot de toppers uit zijn imposante oeuvre.

avatar van lullaby1987
titan57nl schreef:
Oh my TVC15....oh oh....TVC15......heeeeeeeeeeeeeerlijk.

om high van the worden
net als de rest van deze superplaat!
hij heeft even moeten groeien ,
maar inmiddels is het een van mijn favoriete bowie's geworden.
station to station is gewoon geniaal,
golden years swingt en is een plezier voor het oor,
TVC15 rockt!! zoals ik al zei..om high van the worden!!
en david's stem in wild is the wind is gewoon een orgasme voor het hele gehoorstelsel ...kippenvel. 5.0*

avatar van STaRS
Ik ben de laatste tijd steeds meer Bowie aan het beluisteren en ontdekken, maar mijn eerste luisterbeurt van dit album steekt er duidelijk bovenuit. Prachtig
Word on a wing is het enige nummer dat ik iets minder vond, maar dat zal nog wel moeten groeien. Ik denk dat dit wel eens mijn lievelingsalbum van Bowie zou kunnen worden

Lost Highway
Ik heb het voorlopig nog wat moeilijk met deze Bowie. Dit neigt meer naar soul dan naar de experimentele electronica. Het feit dat ik het meer heb voor dit laatste genre en de 'zwarte muziek' mij minder kan bekoren zal niet vreemd zijn aan mijn voorlopg magere beoordeling (3,5* is naar Bowie-normen weinig). Mede omdat Kraftwerk dit album bezingt op TEE had ik een wat meer electronische sound verwacht. Al wil ik niet te negatief zijn; het album opent schitterend en Word On A Wing kan ik, itt STaRS, wel goed smaken. Sterker nog, dat -In this age of grand illusion, you walked into my life- stukje vind ik Bowie op zijn best. Maar zo een nummer als 'Stay', dat behoort naar mijn mening dan weer tot zijn mindere werk. Er zit wellicht nog groeipotentieel in.

Gewoon af en toe op blijven zetten, Lost Highway. Ik vond deze lange tijd ook wel wat lastig te verteren, maar uiteindelijk ben ik hem ook wel heel goed gaan vinden. Al is het bij mij ook Stay (en wellicht Sound & Vision) dat dit album nog van de maximumscore afhoudt.

edit: zit nu weer 's te luisteren, Stay vind ik juist wel goed, Word on a Wing kan me nog niet ten volle bekoren daarentegen...