Rush - Presto (1989)

Canada
Label: Atlantic

1. Show Don't Tell (5:01)
  2. Chain Lightning (4:33)
  3. The Pass (4:51)
  4. War Paint (5:24)
  5. Scars (4:07)
  6. Presto (5:45)
  7. Superconductor (4:47)
  8. Anagram (for Mongo) (4:00)
  9. Red Tide (4:29)
  10. Hand over Fist (4:11)
  11. Available Light (5:03)
Ozric Spacefolk schreef:
Toch daag ik mensen uit om The Pass geen geweldig nummer te vinden.
Ik ben de uitdaging aangegaan en ik heb gefaald. Het IS een geweldig nummer! Wat een prachtige tekst vooral. Dan kan een nummer al bijna niet meer stuk.

Zonde dat het op een album staat met zo'n afgrijselijke hoes Dat schrikt af.

Ozric Spacefolk
De hoes is ontworpen door een kerel waarvan ik eigenlijk alles lelijk vind

Hugh Syme heet die beste man. Heeft hoezen gedaan voor Magnum, Megadeth, Rush, Styx, Queensrÿche, Dream Theater.

Ik trek dat soort hoezen niet goed. Nu ik erover nadenk, hij heeft alle Rush-hoezen gedaan. En ik vind ze stuk voor stuk niet echt mooi.
Hugh Syme - hughsyme.com

avatar van stoepkrijt
ja, ik ken hem. Ik ben ook niet echt fan van zijn werk, maar de meeste Rush-hoezen vind ik niet per se heel erg lelijk. Deze wel. Een berg met konijnen en een zwevende hoge hoed En die cliché-donderwolken maken het plaatje helemaal compleet. Hoe bedenk je het?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
De hoes heeft indertijd wel wat prijzen gewonnen geloof ik, maar 't is mijn favoriet ook niet echt. De hoezen van A Farewell to Kings, Hemispheres, Moving Pictures, Grace Under Pressure en bovenal Power Windows vind ik echter wel zeer fraai.

Ozric Spacefolk
Ik vind juist de hoezen van Fly by Night en Caress of Steel erg warm en sfeervol.

avatar van stoepkrijt
Al met al zijn de hoezen van Syme dus zo slecht nog niet Een enkele uitzondering *kuch*Presto*kuch* daargelaten. De hoes van Clockwork Angels vind ik ook wel fraai eigenlijk.

Ozric Spacefolk
Fly By Night is niet door Hugh Syme: http://www.2112.net/powerwindows/main/FBNlyrics.htm

avatar van AstroRocker
Presto is de opvolger van Holf Your Fire. Op deze plaat staan beduidend minder keyboards. Dat is op zich geen probleem, want ook deze plaat is erg fraai te noemen. De beste nummers zijn in mijn optiek (in aflopende volgorde: The Pass, Scars en Chain Lightning. Maar ook de rest is goed te pruimen. Ik geef dit album 4*.

avatar van iggy
Wat mij betreft begon hier het verval van de band. Al moet ik toegeven dat ik presto al een hele tijd niet meer gedraait heb. Maar vier lollie's Astrorocker? Dat lijkt mij wat aan de hoge kant.

Lollie's ???
Nou nee, vind ik van niet. Verval is nogal zwaar, ik zou zeggen een minder creatieve periode.
Probeer Presto nog eens zou ik zeggen, ik ben dan wel benieuwd hoeveel lollie's jij ervoor over hebt.

Gelukkig werden de keyboards langzaam aan de kant geschoven op dit album. De gitaar komt wat meer naar de voorgrond. "Presto", "The Pass" en "Available Light" zijn mijn favorieten op dit album. "Anagram" is tekstueel te gek, daar heeft Neil flink op zitten puzzelen, denk ik. "Image is an eyeless game" - hoe verzín je 't? "Warpaint" met zijn stevige coda mag er ook zeer zeker wezen.

avatar van vielip
Wat Hugh Syme betreft; ik reken zijn hoesontwerpen juist altijd tot de toppers! Je herkent ze ook gelijk als je een hoes voor het eerst ziet. Hetzelfde geldt voor de hoezen van bijv. Pink Floyd (Hypgnosis).

Wat het album (Presto) betreft; ik zag dat ik maar liefst 4,5* had gegeven destijds. Beetje teveel van het goede. Ik haal er een halve * af. Dus ja iggy; ook ik hang 4 lollies aan dit zeer acceptabele Rush album

avatar van iggy
De vorige dagen en vandaag wat vervelende klusjes moeten opknappen. Een goed excuus om hard muziek te draaien tussen het klussen. En sinds lange tijd presto weer eens gedraait. Meerdere malen zelfs. De hoes is afgrijselijk of je moet een konijnen liefhebber zijn ha. Nu heeft rush wel vaker pokke hoezen.

Het gaat uiteraard om de muziek. En ik blijf presto een matige plaat vinden. De nummers zijn wat mij betreft gewoon niet sterk genoeg. Zelfs de beste nummers The pass of Available light zijn geen echte Rush klassiekers te noemen. Er staan een aantal zwakkere broeders op. Die mij niks nada doen. 13 in het rush dozijn nummers. En dat komt niet vaak voor bij deze band.

En wat mij ook in negatieve zin opvalt is dat er voor het eerst geen nieuwe muzikale wegen meer worden ingeslagen. Ja de gitaar staat meer op de voorgrond. Maar ik heb bij presto nergens het idee van hee waar gaat dit weer naar toe? En dat bleek ook wel want ook de volgende rush platen hoor ik weinig vernieuwende dingen. Ergens wel logisch natuurlijk. Ga maar na 11 platen maken en nooit in herhalingen vallen. Dat kunnen niet veel bands zeggen. Status quo meschien ha?

Meer dan 3 lollies kan ik er niet voor geven. Dat is streng maar bij rush ligt de lat dan ook erg hoog.

avatar van AstroRocker
Ik kan mij wel vinden in jou opmerking dat er geen nieuwe muzikale wegen worden ingeslagen in tegenstelling tot voorgaande platen. Maar ik vind de nummers wel sterk, zij het iets minder dan op de voorgangers.

avatar van B.Robertson
Ik vind Presto de volle 4 sterren niet meer waard maar met een goede 3,5 kan ik mij al goed vermaken. In '89 op LP en nu maar eens op CD. Show don't Tell is niet meer de klapper van weleer en dat gaat ook op voor The Pass, niet meer de klassiekers die ik gehoopt had erin te horen en ook het titelnr. valt me nu wat tegen. Minste nummer bij uitstek blijft Hand over Fist.
Scars komt nu bovendrijven, best een lekker nr en wat te denken van Anagram (For Mongo) dat behoort in een keer ook tot de favorieten. Tevens wel een radiovriendelijk liedje. De oude favorieten Red Tide, met de nodige synths, en Available Light blijven aangevinkt als favoriete tracks. Ik vind Presto eigenlijk hun minste sinds Caress of Steel, maar toch zeer genietbaar.

B.Robertson schreef:

100% juist (met Rupert Hine ook de 'verkeerde'producer binnegehaald (geen hardrock producer, maar iemand die bijv. the Fixx produceerde)

Neal Peart schreef:

Maar ook Heads or Tales en Worlds Apart van Saga.

Echt een gaaf producer met oog voor detail en de juiste man op dat moment voor Rush.
Ze wilde een organischer geluid en dat wilde Hine op dat moment ook.

Hij zingt ook een paar achtergrondriedeltjes mee (Superconductor).

Nee, niks mis met Hine, echt niet.

Ozric Spacefolk schreef:

Maar ook Heads or Tales en Worlds Apart van Saga.

Ze wilde een organischer geluid en dat wilde Hine op dat moment ook.

Hij zingt ook een paar achtergrondriedeltjes mee (Superconductor).

Nee, niks mis met Hine, echt niet.

Dan verschillen wij hier van mening. Tery Brown (Hemispheres, Moving Pictures) is een topproducer voor hun geluid, maar ook Bob Rock (Metallica) en John Purdell (Dream Theater - Awake). De heer Rupert Hine heb ik hoog zitten (ik vind zijn solowerk ook top), maar is een totaal ander genre en dat moet hij niet naar RUSH brengen.

Ozric Spacefolk
Maar wilden de heren van Rush dat zelf ook niet graag?

Ik houd soms wel van een lekker clean geluid.
De laatste platen van Rush klinken lawaaiig en overdone.

Ik denk inderdaad we van mening hierover verschillen. Maar dat is smaak-afhankelijk, toch?

1,5
Exact de menigen verschillen. Ik vind (vond) het geluid zoals die geproduceerd werd door Tery Brown (die ook Max Webster produceerde) top(!). Echt dat hoorde bij RUSH...maar ja msken verschillen heb je helemaal gelijk in

avatar van vielip
Het lijkt mij opzich ook wel logisch dat een band (zeker zo'n band als Rush) niet alsmaar met dezelfde producer blijft werken. Ze willen zich ontwikkelen en dan kom je op een gegeven moment vanzelf bij de sound uit. En een producer staat nou eenmaal vaak bekend om het bepaalde geluid dat hij neerzet. De één is fan van dit, de ander van dat. Ik vind de sound op de albums met Brown ook beter (net als die met Peter Collins overigens) maar dat wil niet zeggen dat ik deze met Hine niks vind. Integendeel zelfs!

avatar van iggy
Daar ben ik het mee eens vielip. Toch vind ik de nummers puur als nummers niet sterk genoeg. Plus er is helaas geen progressie meer te bespeuren. En dan kun je welke producer dan ook achter de knoppen zetten. Rush deed/doet altijd zijn eigen ding. Brown zal zeker invloed hebben gehad binnen het rush kamp.

avatar van bikkel2
Iets minder ook in songmateriaal, zeker waar. Maar Rush heeft volgens mij nog nooit een dramatische plaat gemaakt.
De produktie mist wat body. Het is wat transparanter maar ook wat dun. De mix zit in totaliteit wat meer op de achtergrond.
Wel grappig om de band zo eens te horen.

avatar van viking1
Voor mij een van de wat mindere rush albums.
Als je al mag spreken van minder,hij is beslist niet slecht.

Kinkt idd allemaal wat minder bombastisch maar klink lekker puur.
Misschien wat ielere sound maar niet erg.
Staan toch weer een paar goede songs op.

Draai hem niet zo vaak,ligt wel lekker int gehoor.
Beetje comercieel getint cdtje.
Niets vernieuwend maar lekker rock plaatje.

vielip schreef:

Kijk ik heb vorige week vrijdag the Fixx gezien. Daarvan zijn de eerste 2 albums geproduceerd door Rupert Hine. Bij zo'n groep vind ik Hine wel passen. Niet bij een Symfo/Hardrock (Progrock) groep

avatar van vielip
Prima maar ik blijf erbij dat het zou kunnen dat een band zich wil ontwikkelen en dus eens iets anders wil. In dit geval (Presto) een andere producer. Die producer brengt wat ideeën in en de band doet daar iets of niets mee. Niks vreemds onder de zon. Dat het eindresultaat jou minder bevalt, dat kan en mag. Mij bevalt het wél.

avatar van Leptop
Een van mijn eerste albums van Rush die ik hoorde en kocht. Idd een aparte in de Rush familie, vooral vanwege de ogenschijnlijke lichtvoetigheid qua muziek en productie. Maar schijn bedriegt in mijn ogen, want er zit toch zeker urgentie in diverse nummers. Ik ben het overigens met sommigen onder jullie eens: hoe zou het hebben geklonken met Peter Collins achter de knoppen?

Al met al: een van de beste poprock albums in mijn collectie.

Blijft toch een erg goede plaat zeker omdat 1 van de beste rush nummers eropstaat
namelijk the pass

Leptop schreef:

Al met al: een van de beste poprock albums in mijn collectie.

Dat zegt mij genoeg. Zo omschrijf je de muziek van RUSH echt niet
Dot album is zoveel minder dan hun andere werk. The Pas is dan één van de weinighe nummers die eruit springt. Alleen voor dat nummer geef ik de totalen waardering. De rest is RUSH onwaardig (zeker als je zoals ik hun gehele oevre goed kent en de band 8 x live hebt gezien)

avatar van Mindscapes
Neal Peart schreef:

Maar toch de naam van de drummer nog fout schrijft