Frank Zappa - Hot Rats (1969)

Rock / Jazz
Label: Bizarre

1. Peaches en Regalia (3:38)
  2. Willie the Pimp (9:21)

met Captain Beefheart en Don 'Sugar Cane' Harris

3. Son of Mr. Green Genes (8:58)
  4. Little Umbrellas (3:06)
  5. The Gumbo Variations (12:53)

met Don 'Sugar Cane' Harris

6. It Must Be a Camel (5:15)

met Jean-Luc Ponty

Maartenn schreef:

Als je gecharmeerd bent van Zappa zijn jazz/fusion albums, dan moet ik je toch wijzen op albums als The Grand Wazoo, Wazoo en Imaginary Diseases.

En niet te vergeten het heerlijke Waka / Jawaka

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Klopt, bedankt voor aanvulling

avatar van tee
tee
Tijdloos!!
Verreweg mijn favoriete cd van Zappa ( al 40 jaar lang)

LocoHermano
Ik heb er veel moeite mee om dit in 1 ruk uit te zitten. Ieder nummer is weliswaar een klasse apart, maar rond nummer 3 en 4 heb ik toch de neiging om te veranderen van spijs. Gek genoeg verdwijnt dat gevoel tijdens het langste nummer. The Gumbo Variations is een meesterlijke worsteling tussen dampende rocknroll en avontuurlijke (free)jazz.

Father McKenzie
De Zappaianen zijn duidelijk neergestreken hier in de updates. Het is al Zappa wat de klok slaat. En ik vind dat niet erg, HA!

Stijn_Slayer
Dit album is ook niet in één keer helemaal te volgen. Ik blijf nu nog steeds elke keer nieuwe stukjes ontdekken. Het duurt wel even voor je dit helemaal kan dromen.

Grappig trouwens dat er tegelijk met mij nog meerderen in een ontiegelijke Zappa bui zitten.

Father McKenzie
Ach beter dan in een Borsato- Bui, vind ik!

Stijn_Slayer schreef:

Inderdaad, er is een heuse Zappa Revival gaande hier op MuMe, waarvoor hulde !

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nauwelijks Zappa draai (behalve dan YCTDOSA Vol. 4 afgelopen week...), ik zit juist in een heuse Beefheart Revival de laatste tijd.

Maar goed, dat zal mij er niet van weerhouden om af en toe ''mijn gezicht'' te laten zien bij albums van Zappa, wat albums zijn die ik vrijwel allemaal van binnen en buiten ken

avatar van kaztor
Van mij mag het zo nog even doorgaan in de updates. Ik geniet ervan!

avatar van Ataloona
Hij is dan ook de grootste muzikant, componist en genie van de vorige eeuw. (voor mij dan)

avatar van Don Cappuccino
De DVD Zappa Plays Zappa helemaal gekeken en daar heb ik echt van genoten. Zo gevarieerd allemaal, ik werd benieuwd naar de albums van Frank Zappa. Ik zag dat op deze Peaches en Regalia stond en dat nummer is echt niet normaal goed! Nog een geweldige track vind ik The Gumbo Variations, dat mag van mij wel wat langer duren! Wat een album! 4,5 ster en ik ga eens verder luisteren!

Don Cappuccino schreef:
De DVD Zappa Plays Zappa helemaal gekeken en daar heb ik echt van genoten.

Dus jij bent er volgende week vrijdag ook bij in De Melkweg te Mokum, alwaar de Zoon van Snor (Dweezil) en zijn coverbandje langskomen ?

Misterfool
Dit is jazzmuziek zoals ik het me voorstelde toen men begon te praten over deze spontane speelse en melodieuze muziekstijl. Waar veel jazzmuziek mij moeilijk valt, klinkt deze cd na ruim 40 jaar nog zo fris als een hoentje. Jazz is not dead, it just smells funny.

Berichten over instapplaten verplaatst naar Frank Zappa

avatar van rudiger
Ben deze nu aan het beluisteren en hij bevalt beter dan Make A Jazz Noise Here .

Joy
komt wel goed

avatar van bart1989
Kan het dat dit vrij toegankelijk is? Ik was begonnen met een paar albums van the mothers of invention en dat vond ik echt maar niks eigenlijk, ik heb ze echt suuuperveel beluisterd en et bleef kak in mijn oren. Misschien valt het kwartje ooit? Ik ga sowieso blijven proberen..
Maar deze.. totaal onverwacht fantastisch! Ik had wel lage verwachtingen maar dat eerste nummer op zich al! geniaal! de rest is ook supervet!
Son of Mr. Green Genes doet mij raar maar waar aan 24 hours from tulsa van dusty springfield en long haired lady van paul en linda mccartney (het 'our love is long' gedeelte) denken maar misschien zijn dat maar absurde hersenspinsels..
steengoede plaat!
verhoogdt naar 4,5

avatar van Ataloona
Dit behoort niet de man's ontoegankelijke werk nee.

vergeleken met de platen van the mothers vind ik dit ene hele toegankelijke plaat

kan me goed voorstellen dat je die platen niks vind en deze juist wel

avatar van Protonos
Een top album. klonk na de eerste luisterbeurt al meteen goed!
latere beluisteringen gaven alleen maar bevestiging.

avatar van ricardo
De eerste mothers platen zijn voor mij echt flop.

En deze is echt top.

avatar van DirkM
Hot Rats was altijd een nogal lastige, wat te nerveuze plaat voor mij. Daar ik me de laatste tijd wat meer op jazz orienteer hem maar weer eens opgezet. Nu kan ik het al een stuk beter behappen. Met name Son of Mr. Green Genes en The Gumbo Variations bevallen goed. Nog moeilijk om te benoemen wat ik hier nu precies zo goed aan vind, maar dat het 'tof' klinkt is wel duidelijk. Daarnaast helpt de hoge waardering ook zeker mee om met een open mind te luisteren.

Ik snap niet dat velen hierboven deze muziek als jazz bestempelen

Aap
Ach, je moet toch wat.
Ik denk dat je een casus kan bouwen voor het plaatsen van Zappa in een genre dat door zijn eigen oeuvre opgespannen wordt. Maar daar schiet je natuurlijk ook niks mee op.
Jazz/rock lijkt me redelijk accuraat, en of jazz of rock dan voorop moet staan kunnen meningen ook weer over verschillen.
Alles beter dan het in de verzamelbak 'avant-garde' dumpen.

Aap schreef:

Alles beter dan het in de verzamelbak 'avant-garde' dumpen.

Of gewoon onder ''Zappa''...

De beste man heeft tenslotte een op zichzelf staand genre in het leven geroepen.

avatar van Rhythm & Poetry
Iets wat ik normaal gesproken nooit gecheckt zou hebben (vanwege de afzichtelijke cover), maar met dank aan de tip van Teunnis toch opgezet. Nou, de muziek is zeer aardig. Goede, veelzijdige instrumentaties: het ligt vooral erg gemakkelijk in het gehoor. Genialiteit hoor ik er niet in terug, Hot Rats is voor mij 'gewoon' een fijne plaat.

Nog ene paar keer beluistreren, komt het geniale vanzelf naar boven

prachtige cover btw

Geweldig album van Frank Zappa!
Na het ietwat saaie en gedateerde 'Were Only In It For The Money' is 'Hot Rats'
precies het tegenovergestelde. Zappa geeft Jazz hier een compleet eigen invulling. (zoals altijd)
Nummers zijn ongelovelijk creatief en waar je met Jazz normaal vaak op je klok zit te kijken, pakt Zappa zijn gitaar en geeft weer een geniale gitaarsolo! Hoewel: ik zeg Jazz, natuurlijk hoor je ook veel Rockelementen hier in terug maar de drums en blaasinstrumenten zijn behoorlijk Jazzy.

Peaches en Regalia is geloof het beste wat ik tot nu gehoord heb van Zappa,
wat een prachtige melodielijnen! Ingenieus, moeilijk maar toch ook herkenbaar.
Zoals gezegd speelt Zappa top op zijn gitaar, werkelijk niets verveeld.
Een tijdloos album, voorlopig 4,5*

kiriyama
Music4ever schreef:
waar je met Jazz normaal vaak op je klok zit te kijken,

Jij misschien.

avatar van avdj
Een erg sterk album van Zappa. Fraai gitaarwerk en een tijdloze productie. Enige minpunt vind ik het (vrijwel) ontbreken van zang. Op de één of andere manier is muziek zonder zang voor mij vrijwel nooit compleet, zo ook nu niet. Toch 4* met een mogelijkheid op meer.