Frank Zappa - Hot Rats (1969)

Rock / Jazz
Label: Bizarre

1. Peaches en Regalia (3:38)
  2. Willie the Pimp (9:21)

met Captain Beefheart en Don 'Sugar Cane' Harris

3. Son of Mr. Green Genes (8:58)
  4. Little Umbrellas (3:06)
  5. The Gumbo Variations (12:53)

met Don 'Sugar Cane' Harris

6. It Must Be a Camel (5:15)

met Jean-Luc Ponty

avatar van Leeds
Ronald5150 schreef:
Hoogtepunt voor mij is het fantastische "Willie the Wimp".

Willie the Pimp (Wimp ) is inderdaad sterk maar eigenlijk is deze hele plaat een hoogtepunt

avatar van Sir Spamalot
Volgende etappe op mijn reis. Dit album is zo oud als ik, 1969 is een goed jaar. Kort en bondig, dit straalt klasse uit en doorstaat moeiteloos de tand des tijds, muzikaal briljant met een ongemeen goede flow. Vanaf het begin zit het al goed met het instrumentale Peaches En Regalia. Hier staat maar één nummer op met een zanger, Captain Beefheart op Willie the Pimp.

Little Umbrellas lijkt een korte adempauze na het virtuoze van de eerste drie nummers, op The Gumbo Variations krijgt de saxofoon van Ian Underwood een prominente rol, gevolgd door Sugar Cane Harris op viool en Frank Zappa op gitaar. Het is een heel lange jam die geen seconde verveelt.

Nu vertel ik iets over Frank Zappa als gitarist. Als metalhead was ik ook bezig met de vraag: “Wie is de beste gitarist ooit?” In die wereld lopen vele krachtpatsers rond en vele namen springen te binnen, ik heb echter een boontje voor Michael Schenker omdat hij altijd een flow in zijn gitaarsolo’s heeft en nooit het straffe technische speelt omwille van het straffe technische. Hier komt Frank Zappa mijns inziens op de voorgrond als gitarist en het is geweldig hoe hij de zes snaren betokkelt.

Welke is de ideale instapper om Frank Zappa te leren kennen? Vele meningen ongetwijfeld maar dit is mijn instapalbum geweest, het album waar ik zijn genialiteit begin te horen. Hot Rats is een kraker van jewelste.

avatar van Rudi S
De aanhouder wint

avatar van Ronald5150
Leeds schreef:

Haha, foutje bedankt. Het is "Willie the Pimp" natuurlijk.

avatar van Stalin
Mr. Green Genes Medley Armadillo World Headquarters, Texas, USA. 26th October, 1973.

avatar van zoppo
Misschien is het hier eerder vermeld: Sugar Cane Harris zat wegens openbare dronkenschap in de gevangenis, Zappa heeft de borgtocht betaald om hem in de studio te krijgen

avatar van popstranger
Mijn 2de Zappa plaat die ik beluister (net begonnen aan een paar Zappa platen) en deze bevalt me een pak beter dan We're Only In It For The Money. Schitterende plaat, graag meer van dat maar heb de indruk dat de man zijn oeuvre zo gevarieerd is dat het een hele opdracht is om er je weg in te vinden. Ik weet het, Zappa was tot nu toe het grote gapende gat in mijn muziekcollectie. Gelukkig bevalt deze plaat me enorm wat aanzet tot meer opzoekingswerk… Willie The Pimp en Son Of Mr Green Genes zijn 2 onversneden toppers!

popstranger schreef:
...maar heb de indruk dat de man zijn oeuvre zo gevarieerd is dat het een hele opdracht is om er je weg in te vinden.

Dat valt best mee hoor...

avatar van Sir Spamalot
Inderdaad, dat was ook mijn leidraad een tijd geleden. Ik ben karig met dergelijke scores maar Hot Rats is fantastisch. Veel plezier op je "reis", popstranger!

avatar van Kronos
Hot Rats is inderdaad fantastisch. Volgens mij zo'n beetje het enige album waarop Zappa's humor subtiel genoeg is om de muziek nergens te verpesten.

Kronos schreef:

Het is dan ook, afgezien van een vocaal intermezzo van Bieflap, een instrumentaal album.

avatar van zaaf
Kronos schreef:

hahahaha en die subtiele humor pak je naadloos over!

popstranger schreef:

avatar van popstranger
Ik ben wel benieuwd welke route je gaat volgen. Baseer je die keuze ergens op of laat je het afhangen van een willekeurig aanbod van iets/iemand?? [/quote]

Ik had een artikel gelezen over Frank Zappa (in de humo van een hele tijd geleden) en daar stond een persoonlijke top 10 tussen van de schrijver van het artikel. Ben er eindelijk ook aan toe geraakt om enkele van deze albums te kunnen beluisteren waarna ik uiteraard hier op de MM-site constateerde dat ik nog maar aan het begin sta…
(kleine noot dat het hier wel moeilijk is om de albums met The Mothers Of Invention op te zoeken wegens geen hit wanneer je Frank Zappa intikt).

Cured
Deze toch maar weer eens beluisteren; ik kan 'm voor 7 euri kopen nml. en heb wel een zwak voor klassiekers, al is het maar om de 'heb' (behalve als ze meer dan 10 euro kosten .) Kan me wel herinneren dat ik het 1e en derde nummer zeer gaaf vond, maar Willie The Pimp wat stuurloos/langdradig en The Gumbo Cariations me te 'chaotisch (met die saxofoon).

avatar van Tony
Doe jezelf een plezier... Koop de remaster uit 2012!! (de Ryko heb ik in de aanbieding voor €4,-. PM als je wilt...)

Cured
Wat is het verschil?

avatar van saxotoon
popstranger, Humo is denk ik wel een goed referentiekader voor een startlijst. Ik ken de lijst niet, maar als je Hot Rats de moeite vind kan Läther een heel aardig vervolg zijn in je ontdekkingstocht.
Veel plezier.

Cured schreef:
Wat is het verschil?

het verschil wordt hier zeer uitgebreid uit de doeken gedaan. Effe scrollen.

avatar van Niek
(de Ryko heb ik in de aanbieding voor €4,-. PM als je wilt...)
Die Ryko van Tony heb ik nu net in de cdlade zitten, ben bij Son of Mr. Green Genes en wordt helemaal gelukkig! Wat een heerlijke muziek is dit. Niks mis met die Ryko-versie . Nog bedankt Tony!

avatar van Tony
Blij dat ie je goed bevalt Niek. Altijd fijn om iemand gelukkig te maken.

avatar van Droombolus
Tony schreef:
Doe jezelf een plezier... Koop de remaster uit 2012!!

Ik heb mijzelf een plezier gedaan ........ De remaster klinkt gewoon een stuk aardser, alsof er een band in je kamer staat te jammen. Zo herinner ik 'm van vroegâh .........

Fantastische muziek van een getalenteerde componist.

avatar van kühnekxs
Een prachtige plaat van een constant niveau. Ik ben wel elke keer blij als die laatste twee minuten van The Gumbo Variations voorbij zijn en het relaxte It must be a Camel begint, want die twee minuten schiet Zappa mij iets te ver uit zijn pan. Doordat It must be a Camel na dat ultieme gefreak nog relaxter klinkt dan het nummer al is, heeft het voor mij door die titel wel een flinke sigaret-associatie...

avatar van Stalin
Mijn Frans is niet al te best, maar hierbij een link naar artikel over de Mothers Of Invention.

Terwijl alle hippies in Woodstock zaten te trippen, traden De Snor en zijn Moeders op in Montreal.
Volgens De Snor zelf het laatste optreden van de Mothers.
Then we did one more tour -- eight days in Canada. After that I said fuck it. "I like to play, but I just got tired of beating my head against the wall. I got tired of playing for people who clap for all the wrong reasons. I thought it time to the people a chance to figure out what we've done already before we do any more. "The last live Mothers performance was in Montreal. The last `otherwise' performance was a television show in Ottawa the following night" -- August 18th and 19th.

Gelukkig hebben we de foto's nog

avatar van Paulus_2
Dit album aangeschaft om voorbereid te zijn op 1 december als Dweezil Zappa met het Noord Nederlands Orkest oa Peaches and Regalia gaat uitvoeren in TivoliVredenburg Utrecht. Steve Vai komt ook en speelt There's Something Dead in Here van zijn debuut Flex-Able
Wat een top album. Captain Beefheart zingt op Willy The Pimp, maar verder bevat het instrumentaal werk. Qua muziek een voortzetting, waar Uncle Meat ophield. The Gumba Variations heavy! Mooie aanvulling op de King Kong Variations. Net als The Son Of Mr. Green Genes. Uitstekend gitaarwerk van Frank. Rock met jazz invloeden. Das echt heel iets anders dan jazzrock!
Fijn album: 4.5 ster, nu al!

avatar van Paulus_2
Paulus_2 schreef:

Dat had ik gedacht. Het programma lijkt dat te suggereren, maar Dweezl speelt There's Something Dead in Here van Vai met het NNO. Helaas. Stom, Steve Vai komt natuurlijk niet voor één nummer naar een optreden.

Paulus_2
Maar je hebt wel een topalbum aan je verzameling toegevoegd, dat dan weer wel.

Veel plezier op 1 december, het past helaas niet in mijn agenda anders had ik ook een ticket in the pocket gehad.

avatar van pinguin#13
Ooit, in een ver, ver verleden was er een radioprogramma op Radio Centraal dat 'smegma' heette. De 'begintune' van het programma waren de tonen van 'Peaches en regalia'.
Ik sloop toen om zondagavond naar de kamer van mijn ouders, want die hadden een wekkerradio en daar wachtte ik dan tot het klokslag 22u was, want dan kwamen die heerlijke klanken weer tot mij. Ik wist toen nog nauwelijks wie of wat deze muziek was… maar man, was ik helemaal betoverd door deze muziek, wat was ik gewoon verliefd op dit nummer…

pinguin#13 schreef:

Zou Suzy Creamcheese daar meer vanaf weten?
Ik ken het programma niet, maar ze hadden dan wel een toffe start.