MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Marillion - F​.​E​.​A​.​R. (2016)

Alternatieve titel: Fuck Everyone and Run

mijn stem
4,15 (328)
328 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: earMUSIC

  1. El Dorado (I): Long-Shadowed Sun (1:26)
  2. El Dorado (II): The Gold (6:12)
  3. El Dorado (III): Demolished Lives (2:23)
  4. El Dorado (IV): F E A R (4:07)
  5. El Dorado (V): The Grandchildren of Apes (2:35)
  6. Living in F E A R (6:25)
  7. The Leavers (I): Wake Up in Music (4:27)
  8. The Leavers (II): The Remainers (1:34)
  9. The Leavers (III): Vapour Trails in the Sky (4:49)
  10. The Leavers (IV): The Jumble of Days (4:20)
  11. The Leavers (V): One Tonight (3:56)
  12. White Paper (7:18)
  13. The New Kings (I): Fuck Everyone and Run (4:22)
  14. The New Kings (II): Russia’s Locked Doors (6:24)
  15. The New Kings (III): A Scary Sky (2:33)
  16. The New Kings (IV): Why Is Nothing Ever True? (3:24)
  17. Tomorrow’s New Country (1:47)
totale tijdsduur: 1:08:02
zoeken in:
avatar van vigil
5,0
Volgende 5 sterren recensie (lust for life)

Marillion - F.E.A.R. - Lust For Life Magazine - lflmagazine.nl

avatar van west
4,5
De titelsong is werkelijk fenomenaal!

avatar van jellylips
Door de verassende titel (he, maar dat is toch die soft-prog band?) toch maar uitgeprobeerd. Ik begrijp deze muziek gewoon niet. Ik probeer een van hun klassieke albums nog wel een keer als ik er zin in heb.

avatar van Soul Dreamer
5,0
Naarmate ik dit album vaker draai wordt het steeds mooier....Een teken dat dit een GREAT album is...

avatar van DargorDT
5,0
Op Progarchives krijgt het album tot mijn grote verbazing 'mixed' reviews... Er zijn nu al mensen die F.E.A.R. compleet afmaken, ze delen zware onvoldoendes uit en noemen het saai en ongeïnspireerd. De gemiddelde score is dan ook 'slechts' 3,70, met dank aan de 59% die vijf sterren uitdeelde. Anders zou de score nog veel lager zijn. Ter vergelijking: 'zelfs' Seasons End en Afraid of Sunlight scoren op Progarchives aanmerkelijk hoger dan F.E.A.R.

Hier een voorbeeldje van zo'n negatieve review:

Don't get me wrong, I used to be a great enthousiast of Marillion. I liked them to bits. I even enjoyed Marillion.com and Anaroknophobia. But since they turned into a shadow of themselves, every album seems and sounds uninspired. FEAR sounds like the guys really don't want to do it anymore.


Tja. Als je van Marillion.com houdt, is dit inderdaad even wennen...

avatar van vigil
5,0
Dat is op de FB pagina van IO pages ook. Op de "echte" progsites zitten natuurlijk heel veel mannen die zijn blijven hangen in de 70's en alleen maar de prog waarderen die muzikaal gezien uit die tijd komt. Dus jubelende verhalen bij de nieuwe Kansas die zo uit 1976 had kunnen komen en gemengde bij dit veel "moderner" werkje

Dat Seasons End en Afraid beter scoren is toch verder niet heel vreemd?

avatar van west
4,5
vigil schreef:
Overigens is er nu langzaam een probleem aan het ontstaan.,,, op dit moment is zowel de standaard versie als mede de perfect klinkende SACD (hybride ) versie niet meer op voorraad bij platenmaatschappij / groothandel in Nederland.

Ach, bij bol en plato hebben ze 'm bijvoorbeeld nog. Geen paniek!

avatar van DargorDT
5,0
vigil schreef:
Dat is op de FB pagina van IO pages ook. Op de "echte" progsites zitten natuurlijk heel veel mannen die zijn blijven hangen in de 70's en alleen maar de prog die muzikaal gezien uit die tijd komt. Dus jubelende verhalen bij de nieuwe Kansas die zo uit 1976 had kunnen komen en gemengde bij dit veel "moderner" werkje

Dat Seasons End en Afraid beter scoren is toch verder niet heel vreemd?


Ik snap wat je bedoelt, maar had dergelijke negatieve uitingen toch niet verwacht. Echt goede muziek wordt er meestal wel gewaardeerd, ook als het niet precies de prog uit de jaren 70 is. Ik denk eerlijk gezegd dat Marillion gewoon een band is waarover de meningen nogal uiteenlopen... Door de lange carrière, de eerste vier albums, de diversiteit in de discografie en het relatief grote aantal mensen dat de band kent, luisteren er veel soorten muziekliefhebbers naar. En dan is de onherroepelijke consequentie dat er ook mensen teleurgesteld zijn. Hier is natuurlijk ook niet iedereen enthousiast, dat zou ook wel erg apart zijn. Zoveel mensen, zoveel meningen.

avatar van Ayreonfreak
4,5
Het ligt er ook aan met wel intentie je de eerste keer gaat luisteren. Ik weet zeker dat een paar kerels die op de bewuste Facebook pagina van IO pages commentaar hebben geleverd de cd gelijk al met een vooringenomen opvatting de eerste keer hebben geluisterd. Alleen al de discussie dat Hogarth een zeik stem heeft gekregen etc. Man, menig zanger van rockbands mocht willen dat hij op zijn leeftijd nog steeds over zulke stembanden kan beschikken.

Maar hoe dan ook, smaken verschillen nu eenmaal. Een goed voorbeeld dit jaar vind ik het nieuwe album van Wolverine. Vrijwel iedereen (ook in de media) vond dat een heel goed album. Ik vind het een herhaling van zetten uit het verleden zonder spannende elementen. Tja, het is maar hoe je het bekijkt...

avatar van vigil
5,0
west schreef:
(quote)

Ach, bij bol en plato hebben ze 'm bijvoorbeeld nog. Geen paniek!

Maar als die op zijn dan...

Overigens gaat de SACD variant wel heel snel out of order en is enkel nog de standaard cd (en uiteraard LP) leverbaar.

avatar van Leptop
4,0
Positieve recensie op Allmusic. 4*.

avatar van Casartelli
4,0
Casartelli (moderator)
Don't get me wrong, I used to be a great enthousiast of Marillion. I liked them to bits. I even enjoyed Marillion.com and Anaroknophobia. But since they turned into a shadow of themselves, every album seems and sounds uninspired. FEAR sounds like the guys really don't want to do it anymore.
DargorDT schreef:
Tja. Als je van Marillion.com houdt, is dit inderdaad even wennen...
Ah, dat is onze good old Ozric Spacefolk, die hield er hier ook wel eens een tegendraadse mening op na

Maar in zijn algemeenheid onderschrijf ik ook wel de indruk dat op Progarchives de wat conservatievere stem vaak de overhand heeft. Lang leve de jaren '70 meesterwerken, lang leve de grote neoprognamen... en best een goudmijn voor obscure vergeten pareltjes... maar lees er gewoon voor de grap ook eens wat Archive-recensies...

avatar van ad6922
5,0
Jaren terug stond ik in vredenburg waar gazpacho op trad in het voorprogramma van Marillion. Ik vond het toen maar een slap aftreksel van de hoofdact en het kon me niet echt boeien. Daarna maakte gazpacho de draai naar hun zweverige stijl. In die stijl hebben ze wat mij betreft een paar prachtige albums gemaakt.

Marillion is al jaren 1 van mijn grote muzikale liefde, maar op dit album weet ik het nog niet. Het album is al diverse keren voorbij gekomen, maar waar ik eerst gazpacho als een slap aftreksel van Marillion zag hoor ik nu een Marillion dat in gazpacho stijl een grotendeels zweverig album neerzet, waarbij ik toch liever onze noorse vrienden hoor.

Nee, ik ben het niet eens met de commentaren dat het ongeinspireerd is, maar het doet me denken aan het nummer Ocean Clouds, waarbij ik me altijd weer voor neem dat als ik het nummer draai dat ik nu toch eens echt aandachtig ga luisteren en waar ik naderhand altijd weer heb weggedroomd en de muziek niet of nauwelijks heb meegekregen.

Maar goed, het schijfje gaat de komende tijd nog wel wat rondjes maken. Dan terug voor een score. To be continued.

avatar van vigil
5,0
In ieder geval is het nu officieel de plaat is op 4 binnen gekomen in de Engelse albumcharts

ze verkopen enorm veel (luxe boxsets) via hun site waarvan het grootste gedeelte vanuit de UK wordt besteld. Deze worden uiteraard niet meegeteld voor de album lijsten want anders was het Top 3 geworden maar ja je kunt ook weer niet alles hebben

avatar van ad6922
5,0
Marillion in de top charts. Altijd goed nieuws.

Maar ik zie ze niet staan via Official Albums Chart Top 100 | Official Charts Company - officialcharts.com

avatar van DargorDT
5,0
Die charts lopen van 22 tot en met 29 september... Het gaat dan waarschijnlijk vast om de nieuwe lijst die vandaag wordt gepubliceerd?

avatar van Leeds
4,5
Echt een leuke plaat deze. Maar ik heb het gevoel dat nergens het niveau wordt gehaald als de eerste en laatste track van Marbles. Maar dit kan nog verder groeien natuurlijk. In ieder geval slaan ze geen mal figuur met deze!

avatar
5,0
In Duitsland op nr 10 binnengekomen in de Album top 100, in de UK op 4! Helemaal verdiend! Benieuwd hoe hoog ze morgen in de Nederlandse lijsten staan

avatar van vigil
5,0
DargorDT schreef:
Die charts lopen van 22 tot en met 29 september... Het gaat dan waarschijnlijk vast om de nieuwe lijst die vandaag wordt gepubliceerd?

Yep

avatar van Metal-D78
4,5
DJ de Vries schreef:
Benieuwd hoe hoog ze morgen in de Nederlandse lijsten staan


Waarschijnlijk ook hoog. Volgende week zal die er wel weer uit zijn. Dan hebben al de liefhebbers de plaat in huis. En ondanks dat het een klasse schijf is zal het echt geen nieuwe zieltjes winnen.

avatar van Leptop
4,0
Gewoon te koop vandaag bij de Mediamarkt. Tja, ouderwetse fratsen. Dat snappen de meesten niet meer ?. O ja, er lagen er nog 4. Verre van uitverkocht dus. Slecht inkoopbeleid bij de Internetwinkels?

Dan de muziek. Eerste indruk is positief. Ik hoor vooral Marillion zoals ik ze al ken. Wel heb ik de indruk dat alles dit keer goed valt. Op zijn plek spreekwoordelijk. Productie wordt op deze site geprijsd, maar mijn eerste indruk is daar: gemiddeld. Ik heb dan ook niet de SACD.

Uiteraard nog geen punten na 1 keer luisteren. Ik ga er toch vanuit dat dit een groeiertje wordt...

avatar van IntoMusic
4,5
Nou inmiddels elke dag tijdens woon-werk ritjes beluisterd en dit is echt top.
De kop-staart van de nummers mis ik eigenlijk nauwelijks want voor ik het wist, was het album al voorbij. Positief vind ik ook de rustige sfeer soms afgewisseld met wat stevigheid.
Nu al 4,5 en misschien wel beter als de voorganger.

avatar
Misterfool
Pff, de tekst van Living in F E A R is wel erg lachwekkend, naïef en dom (in de zin dat ze een ingewikkeld probleem- te weten veiligheid, oorlog en de nut en zin van bewapening- enorm zwart-wit neerzetten). . Muzikaal zit het voor de rest wel snor, dus ik verwacht aan dit album wel een hoge voldoende te kunnen geven.

avatar van Finidi
3,0
Wat mij betreft heeft het hele album qua lyrics wel een beetje last van te simplistisch politieke problemen proberen te bespreken, zoals het reduceren van alles naar geld in El Dorado. Of deze zin in The New Kings: "They can do anything with computers these days". Even later wordt er ook nog even een 'good old days'-sentiment ingegooid:
"Remember a time when you thought that you mattered,
Believed in the school song, die for your country - a country that cared for you
All in it together?
If it ever was more than a lie or some naive romantic notion"

Alhoewel ze er daar in ieder geval een kanttekening bij plaatsen.

avatar van Peter van Delden
5,0
Misterfool schreef:
Pff, de tekst van Living in F E A R is wel erg lachwekkend, naïef en dom(in de zin dat ze een ingewikkeld probleem- te weten veiligheid, oorlog en nut en zin van bewapening- enorm zwart-wit neerzetten). . Muzikaal zit het voor de rest wel snor, dus ik verwacht hieraan wel een hoge voldoende te kunnen geven.

Het is een songtekst, geen partijprogramma of wetsvoorstel. De aanwezigheid van artistieke vrijheid in een partijprogramma of wetsvoorstel zou lachwekkend, naïef en dom zijn, net zoals de afwezigheid ervan in een songtekst lachwekkend, naïef en dom zou zijn. Met andere woorden, er is een verschil tussen songteksten en partijprogramma's, let er maar eens op...

avatar van Finidi
3,0
Peter van Delden schreef:
Het is een songtekst, geen partijprogramma of wetsvoorstel. De aanwezigheid van artistieke vrijheid in een partijprogramma of wetsvoorstel zou lachwekkend, naïef en dom zijn, net zoals de afwezigheid ervan in een songtekst lachwekkend, naïef en dom zou zijn. Met andere woorden, er is een verschil tussen songteksten en partijprogramma's, let er maar eens op...


Ik schat zo in dat de lyrics van dit album anders prima passen op het A4'tje met het partijprogramma van Wilders qua afmetingen.

avatar
Misterfool
Peter van Delden. Ik heb er normaal geen enkele moeite mee als ik het oneens ben met een artiest. Op het betreffende nummer zijn de lyrics echter zo naïef en kort door de bocht verwoord, dat het me ietwat stoort. Ik neem de teksten van een album vaak wel mee in mijn beoordeling(bijvoorbeeld bij Dream Theater in negatieve zin en Leonard Cohen in positieve zin), ik zie niet waarom dit zo veel anders zou zijn. Voor de rest is het hier eigenlijk niet de bedoeling om over politiek uit te weiden, dus dat doe ik dan ook niet. Dit album geef ik verder ook een prima score, dus het is ook niet zo dat ik het album omwille van één irritant stukje tekst links laat liggen.

avatar van Peter van Delden
5,0
Misterfool schreef:
Peter van Delden. Heb er normaal geen enkele moeite mee als ik het oneens ben met een artiest, maar op het betreffende nummer is het gewoonweg zo naïef en kort door de bocht gesteld dat het me afleid. Ik bekritiseer vaak de teksten van bands(bijvoorbeeld die van Dream Theater), ik zie niet waarom dit zo veel anders zou zijn. Voor de rest is het hier eigenlijk niet de bedoeling om uit te weiden over politiek, dus dat doe ik dan ook niet. Dit album geef ik ook een prima score , dus het is ook niet zo dat ik het album omwille van 1 irritante tekst links laat liggen.

Misschien is artistieke vrijheid gewoon niet jouw ding...

avatar
Misterfool
Artistieke vrijheid is, in dit geval, het recht om iets te mogen bezingen. Ik heb nooit ook maar geïmpliceerd dat ik dat recht wil beperken. Dat wil echter niet zeggen dat ik het met een bepaalde, in dit geval politieke geladen, tekst eens hoef te zijn, laat staan dat ik het mooi moet vinden. Ik heb enkel gezegd dat ik een bepaald stukje tekst niet mooi vind en dat moet kunnen op een muziekdiscussiesite.

avatar van Peter van Delden
5,0
Misterfool schreef:
Artistieke vrijheid is, in dit geval, het recht om iets te mogen bezingen. Ik heb nooit ook maar geïmpliceerd dat ik dat recht wil beperken. Dat wil echter niet zeggen dat ik het met een bepaalde, in dit geval politieke geladen, tekst eens hoef te zijn, laat staan dat ik het mooi moet vinden. Ik heb enkel gezegd dat ik een bepaald stukje tekst niet mooi vind en dat moet kunnen op een muziekdiscussiesite.

De artistieke vrijheid van de kunstenaar houdt in dat zijn kunst niet waarheidsgetrouw hoeft te zijn en als jij songteksten beschrijft in termen van eens/oneens, lachwekkend, naïef en dom, denk ik dat het begrip niet aan jou besteed is. Dat je de tekst niet mooi vindt is uiteraard je goed recht!

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 18:11 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 18:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.