Marillion - F​.​E​.​A​.​R. (2016)

Alternatieve titel: Fuck Everyone and Run

Label: earMUSIC

1. El Dorado (I): Long-Shadowed Sun (1:26)
  2. El Dorado (II): The Gold (6:12)
  3. El Dorado (III): Demolished Lives (2:23)
  4. El Dorado (IV): F E A R (4:07)
  5. El Dorado (V): The Grandchildren of Apes (2:35)
  6. Living in F E A R (6:25)
  7. The Leavers (I): Wake Up in Music (4:27)
  8. The Leavers (II): The Remainers (1:34)
  9. The Leavers (III): Vapour Trails in the Sky (4:49)
  10. The Leavers (IV): The Jumble of Days (4:20)
  11. The Leavers (V): One Tonight (3:56)
  12. White Paper (7:18)
  13. The New Kings (I): Fuck Everyone and Run (4:22)
  14. The New Kings (II): Russia’s Locked Doors (6:24)
  15. The New Kings (III): A Scary Sky (2:33)
  16. The New Kings (IV): Why Is Nothing Ever True? (3:24)
  17. Tomorrow’s New Country (1:47)
Misterfool
Klaarblijkelijk is begrijpend lezen niet aan jou besteedt, aangezien je nog steeds niet doorhebt dat ik enkel beargumenteer waarom ik zelf een bepaald element niet mooi vind en geen enkel uitspraak heb gedaan over wat kunst moet zijn, of wat de kunstenaar wel of niet mag doen.

Edit: Als ik de pretentie had dat ik met mijn bericht het betreffende nummer op academisch niveau had geanalyseerd, dan had je wellicht een punt gehad. Ik heb het hier echter enkel over mijn eigen (subjectieve) mening.

avatar van ad6922
Peter van Delden - Misterfool: 0-1. En nu weer over naar de muziek mannen

Misterfool
Nou, ik vind het in ieder geval een verdomd sterk album. Ik heb Brave En Marbles nog wat hoger zitten, maar dit album luistert verdomd lekker weg. Erg gaaf dat Marillion, ruim 30 jaar na hun debuut, me als luisteraar nog steeds kan verrassen. Erg smaakvolle muziek.

avatar van Ayreonfreak
Misterfool schreef:
Pff, de tekst van Living in F E A R is wel erg lachwekkend, naïef en dom (in de zin dat ze een ingewikkeld probleem- te weten veiligheid, oorlog en de nut en zin van bewapening- enorm zwart-wit neerzetten). . Muzikaal zit het voor de rest wel snor, dus ik verwacht aan dit album wel een hoge voldoende te kunnen geven.

Dat was ten tijde van "Sounds" niet veel beter. Maar is nooit echt ingewikkeld geweest bij Marillion, hooguit een tikje cryptisch in de Fish tijdperk.

Misterfool
Ayreonfreak.Marillion is inderdaad altijd wel een band geweest met politiek engagement, getuige bijvoorbeeld een nummer als Forgotten Sons of Gaza. Dat vind ik eigenlijk zelfs wel een ontzettend positief punt. Toch vond ik, voordat ik Living in Fear beluisterde, de band nooit echt belerend(of wat de Engelsen zo mooi condescending noemen).

Een nummer als Gaza is bijvoorbeeld veel meer vanuit een personage geschreven en hierdoor komt het inhoudelijke punt minder prekerig op mij over. Het nummer krijgt hierdoor zelfs een verdomd sterke emotionele lading. Meestal maal ik ook niet zo om teksten, tenzij het mij echt opvalt tijdens het beluisteren van een album.

Ah well! Bij de rest van de nummers ervaar ik overigens totaal geen irritatie(in tegendeel zelfs), dus, het is eigenlijk ook maar een klein punt.

avatar van Alicia
Halfje erbij. Er is namelijk een categorie onder de notenkrakers dat steeds aan je blijft trekken: 'zo van toe nou, draai mij nog een keertje en je zult er geen spijt van krijgen'. Dat is ook zo, al is er nog een liedje dat ik vrij vervelend vind klinken en dat sla ik dan maar over. Vindt deze notenkraker vast niet erg. Als je de rest maar goed vindt...

avatar van symforock
Heerlijk album weer !! Zelfs de productie is geslaagd want dat liet helaas nog wel eens te wensen over.Zolang de drang er is om het album nog een keer te draaien als deze net is afgelopen blijft deze zeker op 5 sterren staan. Veel lager zal het uiteindelijk ook niet worden denk ik. Helaas moet ik het nog met een illegale kopie doen want mijn schijfje uit de pre-order is nog niet binnen. Dat vind ik wel een puntje van kritiek naar de heren toe. ( wat overigens niks met de kwaliteit van het album heeft te maken) maar het is best een beetje zuur als je reeds maanden terug voor iets hebt betaald wat nog niet klaar is en dan vervolgens achteraan mag sluiten. Zijn er meer die hun schijfje uit de pre-order nog niet binnen hebben ?

avatar van hogweed
symforock schreef:
Zijn er meer die hun schijfje uit de pre-order nog niet binnen hebben ?

Dat is een behoorlijke domper op de feestvreugde. Je neemt deel aan crowdfunding en hebt ruim een week na de officiële release - afgezien van de download - nog niets in huis.

Op 24 september jl. heb ik de special edition (cd, dvd, boekwerk) ontvangen. Ik had ook de gesigneerde versie van de lp besteld, en die is afgelopen vrijdag bezorgd.

Op het Marillion forum heb ik meer klachten gelezen van mensen die nog niets hebben ontvangen. Dit ligt vnl. aan Pledge music en wellicht ook de post. Ik Als ik iets uit Engeland bestel, heb ik het meestal na een week in huis, maar soms duurt het bijna 2 weken. Degenen die nu nog niets hebben ontvangen, worden door Pledge Music aangeraden in te loggen met hun account, en ovv bestelnummer een bericht achter te laten. Veel succes!

avatar van Leptop
Of de cd in een winkel kopen....
Maar serieus, bij een pre-order word je geacht te weten hoeveel schijfjes je moet produceren. Het kan niet zo zijn dat je hier langer dan met 1 dag vertraging op zou moeten wachten. Alternatief is: terugbetaling eisen en dan naar de cd-winkel.

Ondertussen ga ik 4* voor dit album geven. Ongeveer 5 keer geluisterd. Mooie momenten, mooi geheel, typisch Marillion, nergens briljant. Wel heel goed. Vooral ook nergens zwak. Om 4,5* te geven moet het album bij mij nog wel veel verder groeien. 5* gaat het binnen mijn systematiek niet worden.

avatar van glenn53
1,5
Ik heb het geprobeerd. Ik heb zelfs de sacd gekocht. Maar die stem. Vreselijk, wat erg. Ik kan er niets mee. De muziek is top, maar die zanger vind ik niets: saai, eentonig en niets. Wel jammer.

Juist Steve Hogarth is vind ik beter dan ooit op deze. Ik vond hem vroeger (in zijn jonge jaren) vooral heel goed zijn best doen om goed te zingen.
Nu hij ouder is en zijn stem hier en daar wat 'beschadigingen' vertoont, vind ik hem beter klinken dan ooit. Ik hoor nu veel meer emotie dan pakweg 10 jaar terug.

avatar van vigil
stemmer schreef:

Zeg je 15 a 20 jaar (hij zit al weer bijna 27 jaar bij de band ) dan geef ik je helemaal gelijk. Op deze plaat vind ik dat overigens verder niet extreem goed te horen, er zitten daarvoor te weinig schreeuwmomentjes/rafeligheden in.

avatar van vigil
Overigens is FEAR op 6 binnengekomen in de Nederlandse album Top 100, dat is samen met Clutching de hoogste positie ooit behaald door een Marillion album in Nederland (Misplaced en Holidays in Eden kwam bv. tot

avatar van Deranged
Het zat er al een beetje aan te komen:

Marillion terug in topvorm.

Net als IQ met hun laatste een waardige revanche na een wat gezapig plaatje.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat vooralsnog nog steeds een beetje uit naar eerstgenoemde maar hoe dan ook leuk om te horen.

En fijn voor die jongens dat het album het zo goed doet op schijnbaar elk vlak, verdienen ze wel.

De jongens instrumentaal in hogen staat, Hogarth heerlijk bij stem en op een tekst als The Leavers ook nog eens op dat vlak zichzelf overtreffend wat mij betreft.

Heerlijk plaatje voor bij het snaren verwisselen.

En dan zo kijken of ik zelf ook weer eens een atmosferisch tapijtje neer kan leggen.

avatar van symforock
Halfje eraf na +/- 10 luisterbeurten. Track 04/17 kan ik helemaal niks mee en het einde van 14/17 is bizar ! Een harde reset na zo'n heerlijke solo ?...ik snap m niet...sorry ! 5 sterren alleen voor de perfecte plaat zonder irritatiepuntjes en jammer maar helaas toch 2 gevonden. Marbles inmiddels opgewaardeerd van 4.5 naar 5 omdat deze toch net iets beter is. Zojuist weer even lekker voor gaan zitten na een lange tijd ....Heerlijk !!

avatar van Torch
Vele malen beluisterd inmiddels (afgewisseld met de nieuwe Opeth ... en ik moet me aansluiten bij een aantal recensenten; hun beste plaat sinds Marbles.
Of ie beter is dan laatstgenoemde? hmmm deze ontbeert de filler (Marbles part I-IV, drilling holes) en mindere nummers (Drilling Holes, Angelina, The Damage). Aan de andere kant; een hoogtepunt als The Invisible Man of Neverland staat er ook niet op. Wellicht komt The New Kings nog het meest in de buurt. Overall is de kwaliteit wel hoog en consistent. White paper verzuipt bijna tussen de mega epics, maar is er eentje om in te lijsten. Kippenvel!
In het rijtje Brave, AoS, Marbles hoort deze zeker thuis.

Nu maar hopen dat het volgende meesterwerkje niet weer dik 10 jaar op zich laat wachten

TimZor
Had vanwege slechte ervaringen met Pledge geen pre-order gedaan voor Marillion. En had nu via een ander kanaal de SACD een dag voor release binnen. En staat vanaf dat moment nu ook bijna dagelijks aan.

Ik hoor vaak het beste sinds 20 jaar ... ... ... (tsja smaken verschil). Persoonlijk vindt ik het niet zo wereldschokkend, wel gewoon een erg sterk album, die naar mijn mening dan wel weer beter is dan Sounds, Happiness & Somewhere. Hoe dan ook gewoon een hele mooi 4 !

avatar van ad6922
Deze plaat verraad maar langzaam zijn klasse. Voor mij in ieder geval dan. Heb ik eerder vermeld dat ik deze muziek liever vanuit Gazpacho hoor dan vanuit Marillion, moet ik nu zeggen dat ik toch elke keer weer het album wil opzetten. Uiteraard een goed teken.

Hou het voorlopig nog maar even bij de voorzichtige 3,5. Ben benieuwd hoe ik hetzelfde album beoordeel na nog een aantal draaibeurten.

avatar van symforock
Yessss ! Eindelijk mijn CD uit de pre-order in huis ! Het werd ook tijd ! maar goed vergeven en vergeten nu alleen nog maar genieten

Alfaed schreef:
Eindelijk het hele album kunnen luisteren. Poëtisch, uitdagende teksten, variatie en muzikaal super. Muziek maken kunnen deze mannen uiteraard maar met dit album lijkt het wel of alles volledig in harmonie is: het is 1 geheel. Wat klinkt dit heerlijk, goede koptelefoon op en alle details komen heerlijk binnen.
Herhalen dit album, vandaar nu 'slechts' 4 punten.

0,5 puntje erbij. El Dorado nu talloze keren als geheel beluisterd. Prachtig.

avatar van Leptop
ad6922 schreef:

En ondertussen dus alweer 4*
Dat had ik ook, een groeialbum. Maar eerlijkheidshalve geen vernieuwing op deze langspeler, maar wel een mooi geheel met onderwerp, teksten, muziek en productie die heel goed samenvallen. Soort van signature Marillion.

avatar van tristan da cunha
Prachtige plaat die mij zelfs af en toe aan clutching at straws doet denken.

avatar van Torch1969
Voordat ik mijn sterren heb gegeven waren er wel een paar luisterbeurten nodig. Mede door de positieve reacties hier op dit forum en het feit dat het album blijft roepen om gedraaid te worden was dat geen probleem. Na 4-5 keer draaien komt de ware aard boven, mijn waardering te groeien en begint het kippenvel al te ontstaan op diverse momenten. Ik begin met 4*, ben benieuwd of dit nog verder groeit, er is nog ruimte voor.

Enige minpunten wat mij betreft, op sommige momenten erger ik me wat aan de zang van Steve. Hij begint een beetje te slissen, net of zijn kunstgebit niet goed vast zit..

avatar van Ayreonfreak
Torch1969 schreef:

Mijn vrouw typeerde de stem meer als nasaal. Maar voor de duidelijkheid; zij is geen absolute kenner Ze luistert alleen actief mee.

avatar van Edwin
Mijn review voor metalfan.nl

Mooi verhaal, maar je noemt het Amerikaanse kapitalisme als thema? Ik heb mij niet tot in detail verdiept in de teksten, maar heb meegekregen dat The New Kings gaat over de Russische oligarchen die op de wereld neerkijken vanuit hun eigen koninkrijkjes, ondertussen al het vastgoed opkopend in de Europese hoofdsteden. Hoe treffend kun je de spijker op zijn kop slaan. Marillion op zijn best.

avatar van lennert
Edwin schreef:

Mmm, goed punt. Vanzelfsprekend bedoelde ik een 'onder andere', maar ik moet toegeven dat deze Russische oligarchie minder duidelijk was. Bedankt voor het verduidelijken!

avatar van Brunniepoo
Edwin schreef:

Uit een interview met Rothery herinner ik me dat het zowel ging over Arabisch geld, als over de Russische oligarchen, als over het westerse kapitalisme.

Ik heb alleen Marillion in de beginperiode gevolgd.( Fish periode ) Daarna ben ik ze compleet uit het oog verloren tot ik een paar jaar geleden nog eens naar een concert van Marillion ben geweest in Eindhoven. Dat concert was super ! Sinds dan ben ik CD's uit de latere periode beginnen aan te schaffen. ( Steve Hogarth periode )
"FEAR" is simpelweg WAUW. Progrock van de bovenste plank. De volle 5.0 punten meer dan waard.
Aftellen maar naar hun concert in december in Eindhoven .....
Dank zij Marillion is terug mijn interesse gewekt voor Prog Rock . Bands zoals Anathema, Beardfish, Pineaple Thief, Neal Morse, Steven Wilson heb ik zo leren kennen . Zalig toch ?

avatar van Marty McFly
TONYLUNA schreef:
Aftellen maar naar hun concert in december in Eindhoven .....

Eindhoven? Utrecht!

avatar van Bluebird
Eindelijk de tijd gehad om deze langverwachte bevalling in zn geheel te kunnen beluisteren. Het kabbelt me allemaal wel wat teveel maar het is duidelijk weer een album van de bovenste plank geworden met een actueel en wereldomvattend thema. Voorlopig 4 sterren.