dEUS - Worst Case Scenario (1994)

4,04

Belgiรซ
Label: Bang!

1. Intro (0:24)
  2. Suds & Soda (5:13)
  3. W.C.S. (First Draft) (5:05)
  4. Jigsaw You (2:26)
  5. Morticiachair (4:23)
  6. Via (4:11)
  7. Let Go * (2:01)
  8. Right as Rain * (4:26)
  9. Mute (3:56)
  10. Let's Get Lost (4:24)
  11. Hotellounge (Be the Death of Me) (6:23)
  12. Shake Your Hip (0:41)
  13. Great American Nude * (5:38)
  14. Secret Hell (4:59)
  15. Divebomb Djingle (3:02)
  16. Zea (Intro Replica) * (0:37)
  17. Zea * (4:59)
  18. Texan Coffee * (1:09)
  19. It. Furniture in the Far West * (0:53)
  20. Violins and Happy Endings * (4:59)
  21. Great American Nude [Strip Mix] * (3:43)
  22. Niche * (2:04)
  23. Jigsaw You [Live] * (4:16)
  24. Whose Vegas Is It Anyway * (3:52)
  25. Morticiachair [Live London Astoria II] * (4:29)
  26. SUdS & SOdA [Die Anarchistische Abendunterhaltung Remix] * (4:34)
  27. Kinderballade * (5:13)
  28. Zea [Demo] * (6:27)
  29. Suds & Soda [Demo] * (5:32)
  30. Secret Hell [Live] * (5:00)
  31. Mute [Live] * (5:03)
512 BERICHTEN 9 MENINGEN
geplaatst: 10 december 2012, 16:31 uur [permalink]
Heel lang niet geluisterd dit album en wordt hier toch even fijn op de vingers getikt door de heren van DEUS!

Wat een pracht van een album. Vooral vanaf Right as Rain echt een aaneenschakeling van hoogtepunten.

avatar van keijzm73
geplaatst: 17 december 2012, 13:40 uur [permalink]
dEUS is heel lang een hiaat geweest in mijn muziekcollectie. 'Te wisselvallig en onsamenhangend. Geen standaard opbouw van nummers en onevenwichtige albums'. Allemaal argumenten die feitelijk nergens op slaan. Wel meer bands/ artiesten waar ik luister die zich daar schuldig aan maken. Maar daarbij vond ik dEUS ook altijd pretentieus overkomen. Zo van; 'hoor ons eens alternatief doen'. Ik claim dus niet dat ze daadwerkelijk zo zijn. Dat is wat ik er zelf van maakte.

Inmiddels vele jaren ouder - en vele artiesten verder - kan ik dEUS eindelijk waarderen. Hoe raar kan het lopen! Het nummer 'Suds & Soda' heb ik overigens wél altijd op waarde weten te schatten en tegenwoordig de rest dus ook ๐Ÿ™‚

geplaatst: 17 december 2012, 14:44 uur [permalink]
Suds & Soda is voor mij het mooiste nummer ooit gemaakt.

avatar van Joy4ever
geplaatst: 17 december 2012, 15:02 uur [permalink]
Dit album destijds gekocht, weer verkocht, weer gekocht, weer verkocht. Hoewel het een erg sterk album is begint me het op een gegeven moment te irriteren. Heel raar. Ik kan er de vinger niet helemaal opleggen. Intro Hotellounge blijft epic. Suds is lekker. Let's get lost is altijd een favorietje van me geweest. Zou een Pumpkins nummer kunnen zijn. Al met al een fris album. Maar met mate opzetten in mijn geval. Hoewel, er valt niets op te zetten want ik heb het album niet meer. Verkocht dus.

geplaatst: 17 december 2012, 17:36 uur [permalink]
Je koopt hem wel weer... ๐Ÿ˜„

avatar van Ernie
geplaatst: 17 december 2012, 17:56 uur [permalink]
Gisteren ook nog eens beluisterd en dit blijft uiteraard een magistraal album. dEUS was direct koploper in het Belgische alternatieve rock peleton door deze Worst case Scenario. En toch doet het mij vandaag allemaal niet zoveel meer. Lager dan 4* ga ik nooit kunnen gaan maar hoger zit er ook niet in. De 1ste reden daarvoor is dat In a bar under the sea deze nog overtreft en omdat dEUS gwn niet 1 van mijn favoriete groepen is om het maar zo te zeggen. Lekker dat wel maar levensveranderend nee dat niet...(ik moet wel nog The Ideal Crash aanschaffen dus wie weet...)

avatar van woutorrmusic
geplaatst: 13 januari 2013, 12:55 uur [permalink]
De sfeer op dit album ๐ŸŽ‰

Ziegler
geplaatst: 13 januari 2013, 14:27 uur [permalink]
Feestelijk?

avatar van pdonidvie
geplaatst: 13 april 2013, 16:06 uur [permalink]
Vorig jaar stond 'Suds & Soda' nog op de eerste plaats in StuBru's '100 van eigen kweek', dit jaar zijn ze gezakt (spijtig genoeg) naar de tweede plaats. Absynthe Minded neemt de troon over met hun 'My Heroics Part 1'.

Als troost dit album weer maar eens opgezet ๐Ÿ˜‰!

avatar van Jean Renault
geplaatst: 4 september 2013, 21:23 uur [permalink]
Ik weet niet wat het is, maar Suds and Soda snap ik niet. Het pakt me niet, ik vind het zelfs een behoorlijk irritant nummer. Kan iemand zeggen waarom mensen het zo'n geweldig nummer vinden, want ik hoor er niets in.

avatar van kobe bryant fan
geplaatst: 4 september 2013, 22:01 uur [permalink]
Die hele vibe sowieso al. Alsof je in een stinkende, oude kelder terechtkomt waar een band vol passie staat te spelen. Wat waarschijnlijk ook echt wel zo was. Die rauwe riffs, die John Cale achtige violen. De geweldige achtergrondzang maakt het ook nog eens af.
Voor mij zeker één van de betere! ๐Ÿ™‚

geplaatst: 4 september 2013, 22:09 uur [permalink]
Jean Renault schreef:

Ik luisterde al jaren naar muziek, ben best wel een alleskenner, maar de manische energie in dit nummer heb ik nooit ergens anders terug gehoord.
Ik vergelijk het wel met Velvet Underground, al is daar het trager door de heroine, bij dEUS lijkt het wel een dosis speed die er doorheen gaat.
Het friday, friday bleef als een mantra maar doormalen, eerst een uurtje, vervolgens dagen lang.
Eigenlijk ben ik al jaren koortsachtig op zoek naar een song, welke deze overtreft, maar de afgelopen 20 jaar komt alleen The Mercy Seat van Nick Cave enigszins in de buurt.
Suds & Soda is voor mij de ultieme muziektrip, een lied welke mij elke keer helemaal leeg vreet, als een parasiet, een ingeslopen virus welke zich bij tijden weer openbaart.
Geen medicijn om het te bestrijden, ik ben verslaafd aan het, al wetend dat ik nooit bang hoef te zijn voor een overdosering.

avatar van Jean Renault
geplaatst: 5 september 2013, 20:06 uur [permalink]
Dank je deric voor die mooie toelichting, ik denk dat ik de flow en het gevoel van het nummer nu beter zou begrijpen en meer zal waarderen.

geplaatst: 5 september 2013, 21:33 uur [permalink]
@deric. Dat manische hoor ik ook wel bij Digital van Joy Division en Junkyard van Birthday Party...

geplaatst: 5 september 2013, 21:48 uur [permalink]
Ja, bij Junkyard hoor ik het ook terug.
Een wanhopige Cave die zichzelf aan het kwijtraken is, vervreemding van de wereld.
Ian Curtis was op een bepaald moment ook een vreemde in zijn eigen lichaam.
De live versie van Digital heeft dat ook, Curtis die de demonen van zich af schreeuwt.

avatar van Vinck
geplaatst: 5 september 2013, 21:58 uur [permalink]
Broeierige genialiteit... ๐Ÿ™‡

geplaatst: 6 september 2013, 14:20 uur [permalink]
deric raven schreef:
....Het verschil is dat Cave en Curtis juist alle energie van je wegnemen, terwijl er bij dEUS juist meer energie vrij komt.

Da's raak gesteld ja...

avatar van corn1holio1
geplaatst: 6 september 2013, 15:01 uur [permalink]
deric raven schreef:

Mooie omschrijving die zeer dicht bij de werkelijkheid komt.

geplaatst: 6 september 2013, 16:08 uur [permalink]
Beste beschrijving van een song die ik in lange tijd op MuMe heb gelezen.

Jemfenigkleite
geplaatst: 13 februari 2014, 13:29 uur [permalink]
Deze week is het 20 jaar geleden dat WCS z'n Belgische release kende. Iets om te vieren dus maar waarom staat op de site de internationale releasedatum?

avatar van Eveningguard
geplaatst: 13 februari 2014, 18:13 uur [permalink]
Hotellounge blijft toch wel het allermooiste wat ze ooit uitgepoept hebben. Ideal Crash kan me nog niet bekoren maar dit blijft door de bijna puberale expirimentdrift nog altijd zalig.

avatar van corn1holio1
geplaatst: 14 februari 2014, 09:16 uur [permalink]
Inmiddels 20 jaar oud dit album, misschien wel dé mijlpaal in de Belgische rockgeschiedenis. Hotellounge, Suds & Soda, Via, en nog vele andere pareltjes maken van dit album zo al een topper. Maar daar komt dan nog eens de broeierige sfeer, de naar Belgische normen experimentele sound, en het waanzinnige talent dat in deze groep samen gepakt zat bij.

En wat merk je dan? Dat je deze parel zelfs geen 5* hebt gegeven.
Bij deze!

geplaatst: 8 mei 2014, 14:27 uur [permalink]
beste belgische lp aller tijden

avatar van Kronos
geplaatst: 8 mei 2014, 20:16 uur [permalink]
Ik vind deze toch beter.

avatar van Niek

geplaatst: 10 mei 2014, 16:00 uur [permalink]
Een draaibeurt gehad en kan er nog niet heel enthousiast over worden. The Ideal Crash beviel/bevalt me een stuk beter. Titeltrack bevalt me het best. Verder is het allemaal wel goed, maar het pakt me niet. Straks ook Under the Sea voor het de eerste keer opzetten. Benieuwd of die dichter bij deze of bij The Ideal Crash ligt.

avatar van adri1982
geplaatst: 31 mei 2014, 22:49 uur [permalink]
Vandaag dit album maar weer eens geluisterd. Eigenlijk niet om mijn lijst nog eens aan te vullen, maar ik was uitgenodigd door een user om op een jaren 90-lijst te stemmen.
Dit is echt een album die wat mij betreft in aanmerking komt voor mijn persoonlijke jaren-90 Top15 of Top20, omdat het al meteen goed begint met 'Suds & soda' en vanaf 'Worst case scenario' zeer goed blijft klinken. Zit gewoon heel goed in elkaar.

avatar van davevr
geplaatst: 5 juni 2014, 12:00 uur [permalink]
Ik heb er voor de eerste keer in tien jaar naar geluisterd, en ik vind het nog niets. Ik dacht voor vandaag dat dit vooral kwam omdat ik van 93 tot 96 in het Vk woonde. en zodoende de hele hype gemist heb. Ik vind ze dan ook nogal overroepen. maar misschien ben ik toen gewoon nogal verwend geweest op muzikaal vlak in die periode. Als ik ze tegenover de groepen waar ik toen naar luisterde zet, verliezen ze elke keer de strijd. Ik heb een nogal omvangrijke platencollectie opgebouwd en dit is 1 van die platen waarvan ik niet zou merken dat ze verdwenen zou zijn. Nu moet ik wel zeggen dat ik de opvolger een pak beter vindt dan de deze.

In elk geval zijn ze belangrijk geweest voor de vaderlandse rockmuziek qua invloed.

avatar van philtuper
geplaatst: 2 december 2014, 01:11 uur [permalink]
Jean Renault schreef:
Je luistert te veel naar Radiohead. ๐Ÿ˜‰

avatar van pdonidvie
geplaatst: 22 december 2014, 20:29 uur [permalink]
Zaterdag heb ik dEUS nog eens live mogen aanschouwen. Het was een optreden in het koninklijk circus te Brussel ter ere van hun 20ste verjaardag.

De band eindigde het optreden met 'Suds & Soda' en het publiek met een stage-invasion. Voor ik het wist stond ik naast Mauro samen in één micro 'Friday!!! Friday!!!' te brullen. Het was een surrealistisch moment dat ik nooit meer zal vergeten.

Buiten dat hoogtepunt speelde ze doorheen de avond ook een paar rariteiten van op de eerste twee studioalbums. Dingen die ze soms al sinds 1994 niet meer live gebracht hadden. En dat doet ook wel iets met een mens. Ik heb nu 'Worst Case Scenario' op staan en hij is nog nooit zo hard binnen gekomen als vandaag. Wat een top-plaat!

Zo zie je maar wat een live optreden nog teweeg kan brengen achteraf!

En hup, van 4* naar de volle 5*!

avatar van Frenz

geplaatst: 23 december 2014, 22:07 uur [permalink]
Zit nu naar een registratie van datzelfde concert te kijken nu op OP12, anyway reden genoeg om deze lancune in mijn collectie bij te gaan werken, en beginnen bij het begin nietwaar?

avatar van Sandokan-veld
geplaatst: 24 december 2014, 22:25 uur [permalink]
Ah nostalgia

Ik heb het altijd een beetje moeilijk gehad met de Island-versie van deze plaat. De bizarre reden daarvoor was dat ze bij de lokale bibliotheek in mijn thuisstad Eindhoven enkel de originele versie van deze plaat te leen hadden, uitgekomen bij het kleine label Bang!, en aan die versie was ik bij eerste kennismaking verknocht geraakt. Vreemd, want de Island-versie is bijna objectief beter te noemen, met de inclusie van 'Great American Nude' en vooral 'Right as Rain.' Het enige dat exclusief is aan de Bang!-versie is het redelijk weglaatbare 'Let Go.' Maar zo werkt het menselijk brein.

Iedereen die een boontje voor deze plaat ontwikkelt, moet dan ook de reissue van enkele jaren geleden in huis halen. Dit is een release waarvan de toegevoegde b-kantjes ook echt iets toevoegen. Zea, van de debuut-ep, bijvoorbeeld. Nog zo eentje. En dan zit er een dvd bij de Deluxe Edition, en als het menu daarvan opstart, zie je hoe Beavis en Butthead reageerden op de clip van 'Suds 'n Soda'. Oh man, de middelbare schooltijd, vergeeld onder zo'n dikke laag nicotineaanslag. Soms vind ik het jammer dat ik niet meer rook.

Fuck dit was radicaal toen. Voor mij, bedoel ik dan. Ik had natuurlijk nog nooit Velvet Underground of Captain Beefheart of Charles Mingus gehoord. Dat was ook nog niet zo makkelijk, in die tijd. Op de radio hoorde je happy hardcore en zo. Mijn vrienden en ik, we hielden van rock. De meeste van die vrienden gingen later naar metal luisteren, maar ik graviteerde meer naar de alternatieve rock. De twee belangrijkste platen die daarvoor zorgden waren 'The Bends' en deze.

Ergens vind ik deze nog steeds beter, maar dat komt ook vooral omdat Barman & Co, ondanks alle gekte, met beide voeten op de cafévloer tussen het verschaalde bier en de peuken bleven staan.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 20 mei 2015, 18:02 uur [permalink]
En zo heb ik ieder studioalbum van de meest geliefde rockband van België beluisterd. U leest het goed, hun grootste klassieker heb ik voor het laatst bewaard. The Ideal Crash vind ik nog steeds het beste wat ze hebben gemaakt, maar dit is zonder twijfel hun sterkste album na die eerstgenoemde.

Knotsgek en van-de-hak-op-de-tak maar toch een ijzersterk geheel. Bij opvolger In A Bar, Under The Sea vind ik de experimentelere nummers minder geslaagd, alhoewel daar ook bijna alleen maar goede nummers op te vinden zijn.

De grootste verborgen parel is 'Right As Rain', die zelfs niet op de originele versie stond. Het kon zo door Neil Young himself geschreven zijn, zo intiem en intens klinkt dit liedje.

'Secret Hell' verdient ook een speciale vermelding. Dit is namelijk het tweede rustpuntje op het album (Hotellounge niet meegerekend, want die barst toch wel flink los op het einde). Het heeft iets schattigs, het klinkt minder serieus als 'Right As Rain' maar zeker niet minder mooi. De tekst daarentegen is zeker niet schattig te noemen:

You know we'll just never tell
If someone's got a secret hell

You, you should be haunting me
Some drift get twisted before I even touch 'em
You should be scaring me
But don't i only scare myself?

Deze prachtige compositie ging de ideale afsluiter geweest zijn, maar dan komt toch wel het enige minpuntje van het album er nog aan: de abominabele afsluiter 'Divebomb Djingle'. Wat bezielde de band in godsnaam? Dit liedje vind ik echt op niets slaan. Jammer, want 'Secret Hell' ging een prachtig einde van het album geweest zijn.

Morgen zie ik ze voor de tweede keer in mijn leven live en dit in één van de gezelligste zalen van België: de Vooruit in Gent! De eerste keer was trouwens op Werchter 2012, wat blijkbaar een erg matig optreden was wat ik kon afleiden uit de vele negatieve reacties na afloop van de show. In de pers werd dit optreden ook zwaar afgebroken.

Ik hoop op een rustpunt in de setlist om even op adem te komen, en dan zouden ze met 'Right As Rain' of 'Secret Hell' toch niet veel verkeerd kunnen doen bij mij (en bij vele anderen ook niet lijkt me, toch?). Ofwel zijn ze in een hevige bui en gooien ze een freakshow als 'Morticiachair' voor onze voeten, een nummer dat ze nog regelmatig live spelen aan de recente setlists te zien.