dEUS - Worst Case Scenario (1994)

Belgiƫ
Label: Bang!

1. Intro (0:24)
  2. Suds & Soda (5:13)
  3. W.C.S. (First Draft) (5:05)
  4. Jigsaw You (2:26)
  5. Morticiachair (4:23)
  6. Via (4:11)
  7. Let Go (2:01)
  8. Right as Rain * (4:26)
  9. Mute (3:56)
  10. Let's Get Lost (4:24)
  11. Hotellounge (Be the Death of Me) (6:23)
  12. Shake Your Hip (0:41)
  13. Great American Nude * (5:38)
  14. Secret Hell (4:59)
  15. Divebomb Djingle (3:02)
  16. Zea (Intro Replica) * (0:37)
  17. Zea * (4:59)
  18. Texan Coffee * (1:09)
  19. It. Furniture in the Far West * (0:53)
  20. Violins and Happy Endings * (4:59)
  21. Great American Nude [Strip Mix] * (3:43)
  22. Niche * (2:04)
  23. Jigsaw You [Live] * (4:16)
  24. Whose Vegas Is It Anyway * (3:52)
  25. Morticiachair [Live London Astoria II] * (4:29)
  26. Die Anarchistische Abendunterhaltung - Suds & Soda * (4:34)
  27. Kinderballade * (5:13)
  28. Zea [Demo] * (6:27)
  29. Suds & Soda [Demo] * (5:32)
  30. Secret Hell [Live] * (5:00)
  31. Mute [Live] * (5:03)

Drop the phone take the plane and come back home again

So come on baby, baby, shake your hip baby, baby
Come on

En wat zijn 'Suds & Soda' en 'Hotellounge' toch geweldig

Ik luister dit album nu een paar weken geregeld vaak. En hij blijft maar groeien. Het klopt inderdaad dat hier geen slechte nummers op staan

avatar van fairiewitch

That's the spirit!

avatar van orbit
Op aandringen van mijn evenknie Feeder heb ik dEUS toch maar een tweede kans gegeven. Deze plaat werd op mijn studentensocieteit groen en geel gedraaid en aangezien daar nogal wat alternatieve stumpers rondliepen heb ik dEUS (ten onrechte) altijd geassocieerd met het soort linksgedraaide saaie eikels die gelijk beginnen te schuimbekken als je het woord "consument" laat vallen ofzo.. Krijg je meteen een marxistische preek.
Verder werd op die feesten het nummer Suds en Soda altijd murw gedraaid en vanuit mijn permenante dronkenschap staat mij alleen maar dat hinderlijke gepiep van het nummer bij.
Maargoed, tweede kans dus. Barman is tenslotte een sympathieke vent met zijn filmpjes en iemand met zoveel creativiteit kan toch niet alleen maar rotzooi voortbrengen? Mijn conclusie na een paar keer WCS luisteren: integendeel!! Dit is een heerlijke kruisbesnuffeling tussen Red Hot Chili Peppers, Jane's Addiction (die hebben toch wel veel bands aangezet!) en andere leuke bandjes die midden jaren 80 opkwamen. Af en toe grenzend aan melig anarchisme (Morticiachair), dan weer mooie gevoelige liedjes (Right as Rain). Maar altijd zijn de nummers afgerond, kop en staart. Geen afgeraffel en losse flodders in de lucht. Naar het einde toe wordt de plaat iets flodderiger naar mijn gevoel, Great American Nude is wel leuk, maar blijft een beetje hangen in zijn havana-sfeertje en is een nummer waarvoor enkele biertjes een wonder doen.. De nummers daarna voegen m.i. niet heel veel meer toe aan de plaat. Het sterkste staat toch wel op nummers 1 t/m 10. Let's Get Lost, Hotellounge (prachtig!), het upbeat Via, de smerige jazzfunk van het titelnummer en het door mij herwaardeerde Suds & Soda (wat gewoon een rockklassieker van de jaren 90 is!).

Al met al een lekkere luisterervaring en weer eens de belangrijke les voor vandaag: geef iets niet te snel op, of voor de verkeerde redenen

Feeder
Nu ben ik al z'n evenknie geworden

Waar gaat dat in godsnaam eindigen ?

Ook ik vond heel lang alleen die eerste 10 nummers echt de moeite waard. Tot ik eens aandachtig luisterde naar great american nude en secret hell. Heerlijke songs, na hotellounge wordt de plaat in een ietwat donkerder sfeertje gedompeld. Heerlijk gewoon, met een paar biertjes wordt het inderdaad nog véél aangenamer. Nu goed, Orbit heeft dEUS ontdekt, Jantje is blij en iedereen die dit nog niet kent weet niet wat hij mist

fastpulseboy
en orbit, ben je nu ook een linksgedraaide geitenwollensok marxist geworden? Toch zou ik niet denken dat je daar problemen mee had aangezien je vleermuizen top 2, hehehe.

avatar van orbit
Nee fastpulse, dat stadium heb ik altijd gemeden als de pest.. dat is voorbehouden aan de echte wereldverbeteraars onder ons. Maar ik ben ook niet uitgesproken rechts natuurlijk Er zijn echter grenzen..

Zoals ik al vermeld heb bij het album In a Bar Under the Sea was mijn kennismaking met dEZE band een bijzondere. Ik zag ze in 1994 als voorprogramma van Magnapop en ik was verkocht (voor verdere dETAILS verwijs ik eenieder naar mijn bespreking van dAT album).
Feit was wel dAT ik dIT album gelijk wilde hebben en dAT was zo makkelijk nog niet, want het was nog moeilijk verkrijgbaar in Nederland. dAN maar uit België halen.....
Ik ga de nummers dAN ook af van de originele (dUS oer-) versie van dIT album zoals hij vanaf vandaag ook op de site staat dOORNEMEN.

Intro is de opmaat voor één van de beste nummers ooit: Suds & Soda. Telkens weer is dIT nummer live het grote hoogtepunt van een optreden van dEZE band. Telkens weer kolkt de zaal en telkens weer maken ze de show uiteindelijk toch nog okee (want dEUS heeft wel eens zijn mindere live-momenten) of ze stuwen het op tot nog grootser en mooier en weet ik het al niet.
Ik zal ook niet snel meer hun laatste optreden dAT ik gezien heb vergeten waar het podium volstroomde met enthousiaste fans dIE aangemoedigd werden dOOR Tom Barman zelf. Meer, meer, meer!
W.C.S (First dRAFT) heeft dAT lekkere, dONKERE en spannende wat Tom Waits ook heeft. Het is dUIDELIJK dAT Stef Kamil Carlens op dIT album voor de nodige scherpe randen zorgt en hier en dAAR wat gekte.
dIT nummer broeit zo lekker onderhuids. De spanning is bijkans niet te harden met al dIE geluiden en tempowisselingen.
Jigsaw You heeft dAN weer een wat mooier en voller geluid. dAT is ook wat ik zo fijn vind aan dEUS: die afwisselingen.
Een mooi, helder, dWARRELEND popliedje dAT genoeg weet te kietelen om het ook nog eens heel boeiend te houden.
Morticiachair heeft wat film-noir-achtigs. Alsof er ook echt een mini-film aan je voorbij trekt. Niet zo heel verwonderlijk gezien de interesses van de bandleden op dAT gebied. En lieve hemel wat zitten hier toch prachtige stukjes in. En dAN dIE dYNAMIEK-veranderingen. Fantastisch, dAT dOET mij wel naar lucht happen, maar dAN wel lucht happen om bij Via boven water te kunnen blijven, want dIT nummer zuigt je helemaal mee. Het meeslepende vioolspel van Klaas Janzoons is hier uiteraard verantwoordelijk voor. Hier laat dEUS horen hoe sterk ze zijn in het maken van retestrakke nummers voorzien van heel wat ruige en ruwe randjes.
Let Go vind ik zo'n typisch verbindingsnummer. Het zweeft er prachtig dOORHEEN en vlecht de hele boel aan elkaar. Mooie zang ook.
Mute heeft iets scherps.Je voelt van afstand al dAT dIT nummer nooit zo rustig blijft als dAT het start. Flinke tempo- en dYNAMIEKVERSCHILLEN dUS. Geniale gekte mag het ook genoemd worden.
Secret Hell is een wat rustiger moment, maar wat voor één. In het begin is dIT zo'n nummer dAT wat minder weet op te vallen, maar na meerdere dRAAIBEURTEN komt dIT juist meer en meer naar voren en laat het al zijn pracht in volle glorie aanhoren.
Let's Get Lost heeft dAT stuwende wat meer bands in dIE tijd hadden. Alleen weten dEZE heren het veel meer en beter te voorzien van ingenieuze invallen (met dANK weer aan de viool). Ook zo'n nummer dAT na meerdere dRAAIBEURTEN pas echt goed tot zijn recht weet te komen.
Noemde ik Suds & Soda al een hoogtepunt van jewelste en één van de beste nummers ooit dan wil ik er dAAR graag nog eentje aan toevoegen, namelijk Hotellounge (Be The dEATH of Me). Ongelooflijk hoe mooi dIT in elkaar steekt: heel kleine momentjes afgewisseld met grootse momenten. You Move Me, You Move Me.......... ja ze zingen eigenlijk al wat ik voel bij dit nummer. Waanzinnig. Na 13 jaar nog net zo goed als dIE eerste dRAAIBEURT, dIT gaat nooit vervelen.
Shake Your Hip lijkt in eerste instantie een vullertje, maar dAAR ben ik toch wel van afgestapt. Het is onmisbaar in de hele rij. Even dAT zijstapje. Het is gewoon broodnodig.
Want Dive-Bomb dJINGLE sluit dit album lekker op zijn dEUS swingend af. Tom Waits kijkt tevreden toe....

Zoals ik al zei is dIT een bespreking van de oorspronkelijke versie. Later verscheen er een nieuwe op de markt en werd het album ook buiten België uitgebracht.
Op dIE versie verdween Let Go. dAARVOOR in de plaats kwamen de nummers Right As Rain en Great American Nude.
Right As Rain vind ik een absolute aanwinst voor het album (live opgenomen zonder publiek). Een prachtnummer dAT terecht toegevoegd werd aan het originele album. Later wisten ze dit soort nummers te herhalen in de vorm van bijvoorbeeld een Nothing Really Ends (alleen is dIT ietwat scherper). Jammer dat er maar 3 nummers kunnen worden voorzien van een vinkje.
Great American Nude is de freaky dEUS kant (Stef Kamil?). Wel een nummer waar ik niet altijd even goed naar kan luisteren. Maar als het me bevalt dAN slaat het altijd wel in als een bom.

Ik heb dIT album toch ook maar opgehoogd naar 5* (waarmee dEUS er bij mij 3 op rij weet te scoren). Het is gewoon een ijzersterk album dAT zich kan meten met alle klassiekers van dEZE wereld en op zeer hoog niveau mee kan dRAAIEN.

Feeder
Is het mogelijk om het nog veel beter te omschrijven hoe goed dit album is ?

Al moet ik er wel even bijvertellen dat ik Great american nude wél een meer dan fantastisch nummer vind. Voor deze song mag je me bij wijze van spreken altijd wakker maken . That's what makes a kilo heavier than a gram mam'

Ik verkies ook de volgorde van de songs zoals ze tegenwoordig staan. Hierdoor komen secret hell en let's get lost beter tot hun recht vind ik. Vooral de toevoeging van 'right as rain' is een héél goeie zet geweest van de band. Ik blijf het 1 van de allerbeste songs ooit vinden

Larsch
Ah, mijn tweede dEUS-plaat (na Pocket Revolution) en om eerlijk te zijn had ik best moeite om 'm af te luisteren. Maar toen luisterde ik 'm opnieuw. En nog een keer. En nog een keer. En dan komen vanzelf de pareltjes naar voren, want jazeker, dit album bevat pareltjes.

Het begint met Intro. Niet echt bijzonder, maar wel een leuke voorbereiding op wat er komen gaat; het nummer dat me definitief van deze band liet houden, Suds & Soda. Hoevaak ik deze inmiddels geluisterd heb, weet ik niet meer, maar gruwelijk, wat is dat nummer tof. W.C.S. (First Draft) klinkt aardig, evenals Jigsaw You en Morticiachair. En dan komt Via, ook één mijn dEUS favorieten. Right As Rain is zo'n lekker sloom nummertje (en wat klinkt dat dubbelstemmige mooi zeg), gevolgd door het schreeuwerige Mute. En wow, die vind ik gaaf. "Your mind goes! Your mind goes! Your mind goes!" Love it. Lets Get Lost blijft mij vooral bij door dat krakende geluid en dat het nummer op het laatst lekker openbarst.

En dan komt mijn absolute favoriet van dit album: Hotellounge (Be The Death Of Me). Misschien wel een van mijn favoriete nummers ooit. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar dit is muziek zoals ik het wil horen. Kippenvel. Shake Your Hip is een vreemde eend, maar wel lekker. Great American Nude kon ik eerst maar niet waarderen en nu eigenlijk nog steeds niet. Maakt niet uit, want wat er daarna volgt, Secret Hell, maakt weer heel veel goed. Wederom zo'n lekker sloom nummer, met een mooie tekst. Als laatste hebben we dan nog Divebomb Djingle. Beetje een raar nummer, maar wel hip verder.

Ik zet 'm op 4.5 sterren voor nu. Vind Pocket Revolution toch nog net wat pakkender.

Au niveau des cotes,
l'epicontiplagie est rarement
associee ... ,
mij niet gevraagd, als je de betekenis wilt weten, maar het is wel altijd leuk om weer te horen.

Worst Case Scenario is toch wel wat anders dan het veel minder grillige Pocket Revolution, vooral de enorme draak Suds & Soda (and there's always somthing in the air, sometimes, suds & soda mix ok with beer )

WCS (the first draft) is een heerlijk nummer beginnend met die roffel en gaat dan lekker donker door. Opgevolgd door het hemels mooie Jigsaw You. Morticiachair heeft in het begin inderdaad iets film-noir-achtigs wat aERodynamIC beschrijft, maar het eindigt in een geweldige chaos

Over Via kan ik niet zoveel kwijt, het is gewoon een geweldig nummer wat geweldig lekker rockt. Right as rain is dan, net als secret hell en Jigsaw You weer een hemels mooi breekbaar nummer. Mute is wederom een uit de pan rockende chaos van de bovenste plank. Werkelijk ongeloofelijk hoe een band een album kan maken dat zo afwisselend is met nummers die complete chaos veroorzaken, afgewisseld met nummers die een stukje hemel bevatten .

Let's get lost en Hotellounge (be the death of me) behoren tot het mooiste wat ik ooit heb mogen horen, woorden schieten me hier tekort, de impact die deze nummers op mij hebben gehad is van dien aard dat dEUS van mij de stempel "Beste band ooit" krijgt opgespeld. Ookal kun je een stempel moeilijk opspelden, ik doe het toch.

Shake Your Hip is voor mij een beetje een opmaat voor Great American Nude, wat een lekker grillig, opzwepend en gestoord nummer is dat toch. now you, you should be breakin' me Secret hell is hiermee toch wel het meest gevoelige nummer op dit album en dan ook nog zo'n geweldige opbouw..

De afsluiter Divebomb dJINGLE is in geen enkel opzicht vergelijkbaar met een ander nummer op het album, hoewel ik hier ook wel iets film-noir-achtigs in herken, een lekker leuk anders nummer dus, een geweldig afsluiter voor de nummer 1 uit mijn top 10

Pink Queen
Jesse schreef:

Ookal kun je een stempel moeilijk opspelden, ik doe het toch.

Goeie recensie, ik ga binnenkort dEUS ook maar eens proberen.

Feeder
Inderdaad Jesse ! GEWELDIG ALBUM !

Eigenlijk schieten woorden te kort als je deze parel wilt bespreken. Ongelofelijk goeie nummers, van nr. 1 tot en met 14. Heerlijke afwisseling tussen rock-klassiekers en breekbare nummers. Zucht...
Een mens krijgt spontaan de neiging om hem weer eens te draaien.

I'm gonna hit it and against the rock

J Casablancas
Stem eens, zou ik zeggen .

Feeder
Als u opgelet had dan had u geweten dat ik daarmee opgehouden ben.

Ach...
Waar is de tijd dat Worst case scenario op nummer drie stond in m'n top tien. *snif*

avatar van Reint
Briljant! En beter dan openen met Suds & Soda kan bijna niet. (die viool!)

Heerlijk, dat gruizige doet me denken aan Pavement enzo. (Liefhebbers hiervan moeten ook eens naar Pavement's Slanted & Enchanted.)

avatar van BlueVelvet
Reint schreef:
Briljant! En beter dan openen met Suds & Soda kan bijna niet. (die viool!)

Jawel, openen met "Intro" en daarna meteen "Suds $ Soda"

Mja, stiekem vind ik Intro ook een briljant nummer. :+

Ik heb hem gister aangeschaft. Hij was maar 10 euro.

yoeridedeygere
waarom worden de songtitels ook met kleine d gevolgd door hoofdletters geschreven? op mijn album staat het althans gewoon geschreven

avatar van ZERO
yoeridedeygere schreef:

Ja, dat vroeg ik me ook af. Is dat soms ook grapje van aerodYNAMIC?

yoeridedeygere schreef:

Ik heb het originele album (de eerste versie zoals ook hier op de site) en daar is dat wel degelijk het geval: geen grapje dus

En aangezien de voorkeur altijd uitgaat naar de oerversies.....

Sterker: alles is in hoofdletters geschreven en alle d's zijn klein (zal het gelijk eens aanpassen )
En dan zal ik de tracks die later op het album zijn komen te staan netjes in kleine letters laten zoals op jullie albums (de titel ga ik ook niet aanpassen).

avatar van BlueVelvet
Ziet er wel een stuk lelijker uit zo, maar ik ben het ermee eens dat zoveel mogelijk de 'oerversies' als leidraad gehanteerd dienen te worden.

BlueVelvet schreef:
Ziet er wel een stuk lelijker uit zo

Van mij mag het aangepast worden als mensen zich er aan storen hoor (maakt mij niet zo veel uit: ik zie het vaker bij met name Japanse artiesten op deze site en daar vind ik het ook niet echt mooi ook al hoort het zo)
Of track 14 en 15 ook in hoofdletters, kan ook natuurlijk.

Alleen moet deze tracklist wel in tact blijven zoals ie nu staat.

avatar van Reint
Staan Divebomb Djingle en vooral Right as Rain [Live] niet eens op alle versie?
Trouwens, Het is LET'S GET LOST, en niet LET''S GET LOST. Als we toch bezig zijn. :+

dIVEBOMB dJINGLE staat wel gewoon op alle versies volgens mij. Right as Rain en Great American Nude staan op de EP Zea, vandaar misschien niet op de oerversie van WSC ??

avatar van Nautilus
Jesse schreef:

Dat is juist. Op de originele Belgische release staat 'Let Go', op de internationale Island release - de meest gangbare - is dat vervangen door 'Right as Rain' en 'Great American Nude'. En dan is er nog de Amerikaanse release met dezelfde tracklist als de Island release, plus 'Zea'.

avatar van Reint
Pff, Right as Rain is briljant. een van de beste nummers van het album, naar mijn mening.

Ik vind de :O's trouwens maar stom, hier. Ik heb er nu al spijt van dat ik hem heb gebruikt. :+

avatar van Ploppesteksel
Eens fatsoenlijk beluisterd & momenteel een 4.
Via is toch echt wel übergeniaal.

yoeridedeygere
ik zag vanmorgen in mediamarkt dezelfde cover maar met gele tinten, is dit iets speciaals? misdruk?