The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)

Dance
Label: XL

1. Intro (0:46)
  2. Break & Enter (8:24)
  3. Their Law (6:40)

met Pop Will Eat Itself

4. Full Throttle (5:02)
  5. Voodoo People (6:27)
  6. Speedway (Theme from Fastlane) (6:23)
  7. The Heat (The Energy) (7:00)
  8. Poison (6:43)
  9. No Good (Start the Dance) (6:18)
  10. One Love [Edit] (3:54)
  11. 3 Kilos (7:26)
  12. Skylined (5:59)
  13. Claustrophobic Sting (7:12)
  14. Voodoo People [Radio 1 Maida Vale Session] * (4:19)
  15. Poison [Radio 1 Maida Vale Session] * (4:44)
  16. Break and Enter [2005 Live Edit] * (4:59)
  17. Their Law [Live at Pukkelpop] * (5:28)
  18. No Good [Start the Dance) (Bad for You Mix] * (6:50)
  19. Scienide * (5:50)
  20. Goa (The Heat the Energy, Part 2) * (6:05)
  21. Rat Poison * (5:32)
  22. Voodoo People [Dust Brothers Remix] * (5:55)
totale tijdsduur: 1:18:14 (2:07:56)
Het artwork in het boekje is toch ook wel een statement op zich. Dat van die samples is ook nieuw voor me, alleen Nirvana had ik er zelf wel uitgehaald.

avatar van thelion
herman schreef:
Het artwork in het boekje is toch ook wel een statement op zich.

Dat is een schilderij van Les Edward.

avatar van Shelter
ja maar in de muziek zelf, zie je daar echt een statement in?
Als dat boekje bij DJ Tiesto zat noem je zijn album toch ook geen statement.

En als je de nummers individueel bekijkt kwa tekst (die er overigens amper is), welke statements dragen zij uit dan? Break & Enter, voodoo people, poison, no good de enige nummers met wat tekst maar geen politiek bekritiserende dingen.

De zapgeneratie.
Dance en Rock.
Zie het als Lowlandsfestival, maar dan op CD.
Van de ene muziekstroming naar de andere lopen.
Verbroedering tussen techno en grunge.
Zo ervaar ik dit album.
Schijt aan het beleid; gewoon je eigen weg gaan.
Do It Yourself.

avatar van thelion
Shelter schreef:
ja maar in de muziek zelf, zie je daar echt een statement in?
Als dat boekje bij DJ Tiesto zat noem je zijn album toch ook geen statement.

Klopt textueel is het niet erg beladen al zitten er met een beetje creatief denken wel een paar in, het gaat mij dan ook meer om het feit dat ze de Antie Rave wet gebruikten om dit album te promoten, en tijdens hun live optredens in die dagen schopten ze wel degelijk tegen de Britse regering.

Het is dus meer het totaal pakket van The Prodigy half de jaren 90

avatar van Shelter
ah ok op die manier....zo kan ik me er wel in vinden
Ik heb ze mogen zien in 1994 op Lowlands, wat een optreden was dat zeg!
Die lange kerel als die breakdancet, die benen van hem gaan echt onwijs snel (je ziet het hem ook doen in die clip van No Good). En de lichteffecten en attributen (plastic bal waaruit een van de leden springt nadat die eerst een paar keer heen en weer rolt over het podium) waren echt geweldig. Prodigy live is super.

avatar van berwt
Schitterende plaat, deze. Het getuigt van behoorlijk veel talent, hoe ze elk nummer van begin tot einde kunnen laten doordraven met de zelfde bas- en beats, maar telkens weten op te smukken met aanstekelijke melodietjes, die elk hun introductiemoment krijgen en vervolgens op alle mogelijke manieren worden gecombineerd, over elkaar gelegd, waaruit blijkt hoezeer ze van elkaar, ritmisch en qua gevoel, verschillen, maar toch perfect matchen met die doordreunende bas eronder die alles draagt. Vooral het stevige 'Break and enter' en het Afro-aanvoelende 'Full throttle' illustreren dit perfect.

De lange dancetrip eindigt prachtig ook met nummers 11, 12 en 13, ook gekend als "the narcotic suite", een gemoedelijk uitbollen met de nodige psychedelica.

'No good' maakte in mijn tienerjaren overigens samen met Snaps 'Rhytm is a dancer' deel uit van mijn 2 favoriete dancenummers.

avatar van Cabeza Borradora
Deze week in het vervolg van het 52 essentiële albums uit de pop/rock geschiedenis topic (zie hier) volgens "De Cultuurkenner-2"

Het was hun uit 1996 stammende hitsingle "Firestarter" die lucifer en aerosol bovenhaalde om de naam van The Prodigy - en de gepiercede grimas van Keith Flint - voorgoed in het nationaal bewustzijn te branden.
Maar als je het moment wil markeren waarop deze bende ravers uit Essex voor het eerst leerde om de chemische rush van acid house te verenigen met de anti-autoriteits houding die tot dan toe was voorbehouden aan zwart geklede anarcho-punkers als Crass en hun not loved-up, met gloeisticks rondzwaaiende soort, moet je een paar jaar terug de tijd in voor het uit 1994 stammende album 'Music For The Jilted Generation'.
Opgenomen tegen de achtergrond van de Criminal Justice and Public Order Act, een in 1994 in voege gestelde wetgeving die het outdoor raving effectief had gecriminaliseerd - 'Hoe kan de overheid jonge mensen stoppen met het hebben van een goede tijd', leest een regel op de binnenhoes - Muziek... sudderend met gerechtvaardigde, adrenaline pompende woede, dilerante piano's en beukende hardcore breakbeats opgejaagd door een vette punkgitaar, sirenes en op 'Break And Enter " het geluid van brekend glas. Op geen enkel moment is dit een band die alleen maar kustvaart op edgy vibes en bad attidude, doch dit is eerder een album waarop we frontman Liam Howlett tot volwassendom zien komen als producer, met een toegenomen palet van geluiden en instrumenten, zonder de brutale rush van The Prodigy te verwateren, tergelijkertijd wild rondgrijpend uit een waaier van diverse invloeden die netjes worden geintregeerd in het profiel van de band.
Op "Their Law" leveren gastartiesten Pop Will Eat Itself de tegen de heersende macht gerichte venijnige vocals. De knokkel-schrapende gitaarriffs van Nirvana's 'Very Ape' vormen de vettige basis voor het op aanzwellende fluit gedreven 'Voodoo People'. En 'No Good (Start The Dance)', met zijn Kelly Charles vocale hook, bewijst dat ondanks de grauwe punk The Prodigy's pop impuls intact is gebleven.
Het beste nummer hier is echter de onsterfelijke call-and-response track "Poison" met een beklijvende MC Maxim Reality’s achter de microfoon. En in een verrassende knipoog naar het opkomende fenomeen van de chill-out room, verdeelt Howlett de laatste drie tracks van het album in het "The Narcotic Suite", een ruimtelijk, op synthesizer gedreven uitgerokken sluitstuk dat het album afsluit als een valium comedown.
Iemand die The Prodigy wil afdoen als een one-trick pony, heeft duidelijk nooit dit album gehoord.
(Vrije vertaling van het hier onder CCL gepubliceerde BBC review.)

avatar van Shelter
Wel mooie en passende omschrijving...dit is gewoon breakbeat met een punk randje (flink randje) erom heen. Er is naar mijn mening geen groep in de Dance/Breakbeat scene die een ware identiteit rondom de groep heen heeft kunnen bouwen zoals The Prodigy dat heeft gedaan.

Ik vind Poison overigens verre van het beste nummer, daarvoor komt naar mijn mening in aanmerking; No Good (die rave sound in het nummer met knallende beats is een van de meest opzwepende nummers ooit, kan je echt niet op stil zitten) of Their Law...begint toch zeer mooi met die gitaar riff en dan knallen die beats erin en komt het passende anarchistische geroep eruit "Fuck them and their law".
3 Kilo's lijkt overigens een beetje een nummer om je weer een beetje rustig te maken na al het beat geweld

avatar van FunkStarr
Mooi artikel, maar ben het ook niet eens met dat Poison het beste nummer zou zijn. Er staat eigenlijk geen enkele zwakke track op, maar voor mij zijn de hoogtepunten Break&Enter, Speedway, No Good en Skylined.

avatar van UK-Choonz
Ik vind Claustrophobic sting de beste

Net of een kernreactor in je hoofd een meltdown krijgt.

avatar van Arrie
Berichten verplaatst naar The Prodigy

avatar van niels94
Dit album duurt zo ontzettend veel te lang...

Jammer, want de muziek an sich is prima, al zijn er ook wel wat slappe momenten te ontdekken (Full Throttle bijvoorbeeld). Dat soort momenten, plus het feit dat ik het wat veel van hetzelfde vind op gegeven moment, maken dat ik dit album zo moeilijk door kom, ondanks nummers als Break & Enter en Voodoo People.

avatar van orbit
Kan mij niet lang genoeg duren! Zoveel kwalitatief ijzersterke tracks kom je niet snel tegen op andere electronic releases.

avatar van berwt
Full Throttle vind ik dan weer zo'n ontzettend lekker nummer. Zoals zowat alle nummers van het album overigens...

avatar van pureshores
dit is toch wel leuk om elke zoveel tijd te luisteren, nostalgietrip.
Ook ik vind Poison zeker niet de beste track, dat het op single werd uitgebracht heeft daar ook aan meegedragen, beetje overplayed toen op MTV.
Break & enter is een prima brug van Experience naar dit album en verveelt nog steeds niet. Ook het beukende Their law (wat live helemaal mooi is om mee te maken, heb dat in central studios in utrecht gezien) vind ik nog steeds top.
Van de singles is One love een beetje een vreemde eend omdat die ver voor het album al uitkwam en ook niet past naar mijn mening in het totaalplaatje van dit album.
Het drieluik achteraan luisterde ik vroeger niet veel maar dat is toch een heerlijk stukje rust na al dat stampen. De nieuwe versie zal ik nog eens aanschaffen, dit album is ook al bijna 20 :S

avatar van shimahero
Voorlopig plaats 3 in mijn top 10. Inderdaad. Nostalgie. MIjn eerste plaat die ik kocht. The prodigy had in die tijd een onnavolgbare sound.

avatar van orbit
Plaats 3 in je top10 en een 3,5???

avatar van shimahero
In hoeverre mag nostalgie meespelen in de beoordeling? Ik twijfel nog. Vandaar voolopig 3,5. Maar kan nog gerust een punt bijkomen.

avatar van orbit
Tsja, ik vind dat nostalgie argument hier ook maar een beetje bullshit eigenlijk, dit is gewoon een ijzersterke plaat! Toen en nu nog steeds.. ken weinig electronica die hier overheen is gekomen qua energie en power, en veel acts grijpen dan ook terug naar dit monument. Dus zo tijdgebonden is deze plaat niet.

avatar van IllumSphere
Het beoordelen van een plaat zal nooit een objectief iets zijn, dus ik zie niet in waarom nostalgie niet zou mogen meespelen bij een beoordelingen. Nostalgie hoort ook bij de totstandkoming van een mening.

avatar van orbit
Daar gaat het niet over, om nostalgie als enige reden op te voeren om iets als een favoriet te beoordelen doe je het zwaar tekort op zijn huidige waarde of sowieso intrinsieke waarde. Bijna net zoiets als "lekker fout" of "camp". Daar is hier allemaal geen sprake van, dit is gewoon een brute plaat die meer energie bevat dan 98% van de electronic releases die sindsdien zijn verschenen.

avatar van Shelter
Eens met brute plaat/energie, gewoon een heerlijke breakbeat/electronic plaat.
Die beats knallen nog steeds en zijn zeker niet verjaard, check alleen al Their Law die heeft echte volle vette beats. 5* is me wat teveel van het goede maar volledig mee eens dat het gewoon een goed album is los van nostalgie of whatever

avatar van Edwynn
orbit schreef:

Van nostalgie hoeft inderdaad geen sprake te zijn. Toen dit verscheen en hip was, vond ik er geen zak aan. Tegenwoordig kan ik het 'schop onder de reet gevoel' beter herkennen en dientengevolge ook goed waarderen.

avatar van judgepaddy

avatar van Bardt1980
judgepaddy schreef:

judgepaddy schreef:

avatar van El Stepperiño
Heerlijke avatar Bardt1980! En wat een plaat hè, heerlijk! Klassieker met een hoofdletter K

avatar van adri1982
Voor mij het beste Prodigy-album ooit! Alleen wat spijtig dat de hele single 'One love' er niet op is gezet.

avatar van FunkStarr
adri1982 schreef:

Liam zei dat hij de ingekorte versie erop moest zetten anders paste het niet op de cd ofzo. We Eat Rhythm was eigenlijk ook bedoeld om op dit album te komen maar deze heeft Liam moeten verwijderen omdat het niet op de cd paste.