Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 5 januari 2012, 15:59 uur
Cabeza Borradora schreef:
Wat shoegaze betreft hebben we de grootste kanshebber ook al achter ons laten liggen denk ik:
(afbeelding)
Wat shoegaze betreft hebben we de grootste kanshebber ook al achter ons laten liggen denk ik:
(afbeelding)
Dat moet je op het conto van de "echte" cultuurkenner schrijven, die ging door tot 1994 en heeft Loveless niet opgenomen in hun canon. Als ik me niet vergis loopt de "cultuurkenner part deux" vanaf 1992 dus dan is het niet zo gek dat hij hier eveneens niet aan bod komt.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 16:03 uur
Zelf vind ik Ride - Nowhere en bij Slowdive - Souvlaki mooier; en ook Pygmalion (uit 95) raakt me net even meer, maar dat zal wel een kwestie van mijn 'wiring' zijn.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 16:04 uur
GrafGantz schreef:
Dat moet je op het conto van de "echte" cultuurkenner schrijven, die ging door tot 1994 en heeft Loveless niet opgenomen in hun canon. Als ik me niet vergis loopt de "cultuurkenner part deux" vanaf 1992 dus dan is het niet zo gek dat hij hier eveneens niet aan bod komt.
Scherp!

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 januari 2012, 16:28 uur
GrafGantz schreef:
Ik vrees dat je daar gelijk in gaat krijgen. Of ik daar rouwig om ben is een tweede
Ik vrees dat je daar gelijk in gaat krijgen. Of ik daar rouwig om ben is een tweede
Ja, te blank en te veel gitaren.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 16:42 uur
Staat John Coltrane niet in deze lijst omdat hij te zwart is en te weinig gitaren gebruikt?
Volgens mij is Death geen pop en/of rock.
Volgens mij is Death geen pop en/of rock.
0
Misterfool
geplaatst: 5 januari 2012, 16:43 uur
Als het over Pop/rock geschiedenis gaat, zou je eigenlijk wel een metalklassiekertje van Black Sabbath, Iron Maiden, Metallica, Death, mercyful fate etc verwachten. Heeft ,lijkt me toch, een behoorlijk invloed op rockmuziek.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 januari 2012, 16:44 uur
Op z'n minst eentje, inderdaad. Er is toch ook wat soul en electronica langsgeweest, of heb ik nou zitten slapen?
0
Misterfool
geplaatst: 5 januari 2012, 16:47 uur
Je zou kunnen zeggen dat die metal invloed met Led Zep wordt afgevangen, maar ik zie die band meer als een invloed op de live-cultuur van veel rockbands en minder op muzikaal vlak. Een album als Black Sabbath-paranoid(lompe speelstijl lommi bijv), lijkt me een waardevolle toevoeging aan deze lijst.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 16:49 uur
Black Sabbath lijkt ook mij super-essentieel en schandelijk overgeslagen.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 18:07 uur
Ben het nu eens eens met de rock-brethren, zelf vind ik het debuut nog steeds een eye-opener, zeker met dat authentieke Virgin-label (de swirl).
0
geplaatst: 5 januari 2012, 19:55 uur
Nu nog rond een kampvuurtje de vredespijp laten rondgaan (ja, het mag nederlandse weed zijn), en daarna kunnen we weer een paar boksronden verder 

0
geplaatst: 5 januari 2012, 19:58 uur
Cabeza Borradora schreef:
Nu nog rond een kampvuurtje de vredespijp laten rondgaan (ja, het mag nederlandse weed zijn), en daarna kunnen we weer een paar boksronden verder
D'r is hier een user op de site die heeft tussen zijn albums een rijtje Karl May-boeken (Old Shatterhand en Winnetou staan) - misschien iets om uit voor te lezen bij een pow-pow, kunnen we er ook bok(s)bier - 't is nu het seizoen - erbij nemen

0
Misterfool
geplaatst: 5 januari 2012, 19:59 uur
Boksen? De volgende nominiatie is toch niet toevallig I'm no hero van Cliff Richard. 

0
geplaatst: 5 januari 2012, 20:40 uur
Once you go black, you never go back, dus laten we eerst de witte meneren maar afhandelen.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 21:07 uur
Eigenlijk is Black Sabbath natuurlijk ook zwarte muziek.
Daarom dat daar zo minachtend over wordt gedaan door sommige witte muziekrecensenten.
Daarom dat daar zo minachtend over wordt gedaan door sommige witte muziekrecensenten.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 22:16 uur
Ach, Frank Black is met zijn Pixies wel gewoon present in de lijst.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 23:26 uur
Dat weten wij wel Kid A(cid).
Blijft dezelfde persoon, noemt men een artiestennaam.
Blijft dezelfde persoon, noemt men een artiestennaam.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 02:08 uur
Deze week de dansvloer op! 'Magic People! / Voodoo People!' Here's...
Music for the Jilted Generation (1994), The Prodigy

Een begeleidend stukje hier bij het album gepost.
>Topic overzicht (alle tot nu toe voorgestelde albums)
Introductie tot "De Cultuurkenner-2"
Toelichtingen:
> Introductie + Toelichtingen 1&2:
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
> Toelichting 5:
> Toelichting 6:
Music for the Jilted Generation (1994), The Prodigy

Een begeleidend stukje hier bij het album gepost.
>Topic overzicht (alle tot nu toe voorgestelde albums)
Introductie tot "De Cultuurkenner-2"
Toelichtingen:
> Introductie + Toelichtingen 1&2:
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
> Toelichting 5:
> Toelichting 6:
0
geplaatst: 6 januari 2012, 12:03 uur
The Fat of the Land vind ik goed. Eerder had ik mij gewaagd aan Music for the Jilted Generation maar daar heeft het nooit echt mee geklikt. Ik zal deze week nog eens proberen maar veel hoop heb ik niet.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 12:35 uur
Jilted is zoveel beter dan Fat of the Land dat het haast sneu is 
Terecht plaat in de lijst, al is het niet helemaal mijn stiel meer. En we blijven dus inderdaad wederom hangen in 1994, blijkt toch wel een erg baanbrekend jaar geweest te zijn...

Terecht plaat in de lijst, al is het niet helemaal mijn stiel meer. En we blijven dus inderdaad wederom hangen in 1994, blijkt toch wel een erg baanbrekend jaar geweest te zijn...
0
geplaatst: 6 januari 2012, 12:46 uur
Het klinkt mij nu niet alleen erg flauw in de oren maar ook nog eens ontzettend gedateerd. Dat wordt dus niks voor mij.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 12:49 uur
Ik ben toch ook pas echt overstag gegaan vor The Prodigy met The Fat of the Land, ik vind die "vollere" sound een stuk aangenamer (en dansbaarder). Later ben ik Music for the Jilted ook gaan waarderen. Heb hem in zijn geheel al weer een hele tijd niet geluisterd (de beruchte stoffige dozen), maar ik meen me te herrinneren dat ik hem niet erg coherent vind, en die laatste drie nummers nogal saai. Maar zoals gezegd, commentaar onder voorbehoud.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 13:16 uur
'Jilted' is zo'n beetje de soundtrack van mijn jeugdige alcoholisme. Typische mooie tijden-plaat.
* denotes required fields.