Iron Maiden - Iron Maiden (1980)

Label: EMI

1. Prowler (3:57)
  2. Remember Tomorrow (5:28)
  3. Running Free (3:17)
  4. Phantom of the Opera (7:09)
  5. Transylvania (4:19)
  6. Strange World (5:32)
  7. Sanctuary * (3:16)
  8. Charlotte the Harlot (4:13)
  9. Iron Maiden (3:36)
  10. Burning Ambition * (2:40)
  11. Drifter [Live] * (6:04)
  12. I've Got the Fire [Live] * (3:14)
avatar van Wolfmother
Paul heeft nooit echt indruk op me gemaakt, gelukkig zijn de meeste songs echt classic Maiden.
Prowler is een goeie opener, Phantom een klassiekertje en Running Free en Charlotte heerlijke meezingers.
Dikke prima dit debuut dus.

avatar van namsaap
uffing schreef:

Het 'gekletter' komt door het feit dat hij zijn vingernagels bewust wat langer laat zodat het allemaal een wat percussief geluid krijgt. En dat op flatwound snaren.

Close, but no cigar... In de studio laat Steve zijn nagels wat langer om iets meer hoog in zijn geluid te krijgen, niet zozeer om het percussieve geluid te krijgen. Tijdens tours houdt hij z'n nagels kort om redenen die Edwynn al noemde.

De buurman schreef:
Ik geloof dat het eerder een lage actie en een zeer harde aanslag is, dan zijn vingernagels. Maar misschien draagt het bij natuurlijk.

Het percussieve geluid komt inderdaad doordat Steve een erg lage actie speelt. Zijn aanslag is daarentegen juist helemaal niet hard. In tegendeel, dankzij zijn lichte aanslag lukt het hem om ontspannen genoeg te spelen voor het hoge tempo dat hij kan halen. Daarbij ' slaat' hij wat meer op de snaar in plaats van plukken, waardoor de snaren op de frets kletteren. Ter compensatie van zijn zachte aanslag draait hij de gain van z'n pre-amp ver open en gebruikt hij een compressor.

avatar van Sandokan-veld
Behoorlijk positieve verrassing. Ik kende Iron Maiden natuurlijk wel van een paar latere singles, muzikaal niet echt mijn ding. Deze zette ik voor de grap eens op naar aanleiding van een lofzang door Kronos elders op het forum, en ik moet bekennen dat ik de plaat vrij geregeld draai momenteel.

Qua productie en bandgeluid is er nog niet helemaal die monsterlijke sound van hun hoogtijdagen. Hoewel je duidelijk niet naar beginners luistert, hoor je nog wel een band die vooral in kroegen en kleine zalen heeft gespeeld. Dat bedoel ik als compliment, al zijn de vocale beperkingen van Paul Di'anno wel duidelijk, en is het stilistisch een beetje 'all over the place'.

Niks erg, eigenlijk, lekker afwisselend wel zelfs. Veel beter dan 'The Prowler' kan rock 'n roll eigenlijk niet worden (behalve de nogal puberale tekst, waar helaas meer songs onder te lijden hebben), 'Strange World' is pure seventies-prog, en met rockopera 'The Phantom of the Opera' wordt al een voorschot genomen op een meer bombastische toekomst voor de band. Het staat allemaal precies op de juiste plek, zodat ik me geen moment verveel. Ondanks een paar domme teksten en wat andere kleine gebreken een voorbeeldige lp, eigenlijk. Ik ga Killers ook maar eens luisteren.

avatar van vielip
Ben benieuwd! Persoonlijk zet ik Killers nog weer net even boven het debuut.

avatar van ricardo
Wat klinkt dit debuut eigenlijk oudbollig, zeker als je Killers erna luistert die een stuk vlotter, sneller, energieker en puntiger klinkt. Niet dat ik deze niet ok vind, maar als deze afgelopen is maar snel Killers er weer in, en die kan ik wel 3x achterelkaaraan horen

avatar van Johnny Marr
ricardo schreef:

Ik heb het omgekeerde: ik vind het debuut nog een heel stuk beter dan het ook al erg goede Killers.

avatar van Kronos
Ik kies liever niet. Maar als het een wedstrijd wordt dan wint Killers het nipt. Niet omdat het debuut oubollig zou klinken (wat een onzin) maar omdat Phantom of the Opera me niet de hele speelduur boeit en het nummer Iron Maiden me net iets te simpel is. Wat het aantal memorabele nummers betreft overtreft het debuut Killers dan weer.

avatar van ricardo
Van alle Iron Maiden albums vanaf deze tot en met Seventh Son bevalt deze mij het minste, vind het jaren 70 gehalte wat te hoog, al hoor je natuurlijk soms bij vlagen wel het Iron Maiden geluid wat vanaf de opvolger goed te horen is. Vind deze een beetje het Deep Purple gevoel oproepen, vind Heaven And Hell van Black Sabbath een stuk moderner klinken uit hetzelfde jaar dan deze. Of b.v het debuut album van Van Halen vind ik ook veel frisser en moderner klinken dan deze. Maar ze moeten ergens beginnen natuurlijk, maar heb moeite om deze helemaal uit te zitten, terwijl ik Killers wel 3x achterelkaar kan horen. Mijn Iron Maiden lijst tot en met seventh Son.

1. Somehere in Time 5.0*
2. Killers 5.0*
3. The Number of the Beast 5.0*
4. Piece of Mind 5.0*
5. Seventh Son of Seventh Son 4.5*
6. Met die tempel 4.0*
7. Iron Maiden 3.0*

avatar van Kronos
Het is maar wat je fris en modern noemt. Geen van de bands/albums die je noemt hebben de rauwe punkdrive in combinatie met heavy metal zoals dit debuut van Iron Maiden. En juist dat vormt de blauwdruk van zo ongeveer alle moderne metal.

Kronos schreef:
Ik weet dat dit album heel erg belangrijk geweest is en een trendzetter was. Ik heb de leeftijd dat ik deze vanaf het begin zou hebben kunnen meemaken, maar dat is niet zo, ik kwam er bij Number of the Beast een beetje in. Deze heb ik echt jaren later leren kennen. Ik wil deze ook niet diskwalificeren vanwege zijn waarde, maar wat hij mij nu op dit moment doet. Slecht vind ik deze niet, maar zo heftig en furieus als ze klonken op Killers klonken ze nooit weer.

avatar van Eddie
ricardo schreef:

Ik vind deze qua songs juist veel sterker dan killers. Alle nummers op deze plaat vind ik sterker dan alle nummers op killers. Killers is trouwens ook een heerlijk album, vroeger vond ik hem ook beter dan het debuut, tegenwoordig zet ik altijd het debuut op als ik een Di’Anno plaat wil horen.

Eddie schreef:

Gelukkig hebben we veel keuze qua Iron Maiden met de eerste 2 D'Ianno platen. The Number of the Beast tot en met de Powerslave albums. De gitaarsynthersizer albums Somewhere in Time en Seventh Son. En natuurlijk de albums vanaf 2000. En heel veel live spul natuurlijk

avatar van Tony
6. Met die tempel 4.0*

piramide

avatar van Mssr Renard
Wat mij betreft is deze de beste van de band. Ik ga hun platen hierna niet afzeiken, maar ik vind juist de sound en benadering van het metalgenre op deze plaat het beste gelukt

Ik heb ook meer moeite met de stem van Bruce en het drumspel van Nicko.

Daarbij is deze de enige plaat (cassette) die ik echt heb stukgedraaid. Ik vind zelfs Eddie het beste gelukt (en op Killers is hij het engst/gevaarlijkst).

Wat mij betreft is deze plaat het rauwst en is elke song gewoon in de roos.

avatar van ricardo
Ik snap wat er bedoeld word met deze t.o.v Killers. Deze heeft meer variatie en met Strange World zelfs een heuse ballad. Deze heeft gewoon meer variatie, en Killers beukt maar door van begin tot eind. Misschien dat ik in een andere stemming deze weer meer waardeer dan Killers, maar voorlopig bevalt het puberale en de rebelsheid van Killers mij beter!

avatar van Faalhaas
ricardo schreef:

Ik vind Prodigal Son anders ook voor de nodige variatie zorgen. Voor mij is dat net zo goed een ballad te noemen. Murders in the Rue Morgue begint ook heel rustig en zwelt dan langzaam aan. Of wat dacht je van Twilight Zone (staat helaas niet op elke versie) die is ook wat meer laid back. Nee, Killers heeft qua dynamiek net zo goed veel variatie hoor.