Pink Floyd - Obscured by Clouds (1972)

Score / Rock
Label: Harvest

1. Obscured by Clouds (3:05)
  2. When You're In (2:31)
  3. Burning Bridges (3:30)
  4. The Gold It's in The... (3:08)
  5. Wot's.. Uh the Deal (5:09)
  6. Mudmen (4:18)
  7. Childhood's End (4:33)
  8. Free Four (4:16)
  9. Stay (4:07)
  10. Absolutely Curtains (5:51)
avatar van ArthurDZ
Wat een on-Floydiaans chill en frivool album zeg! Leuke, om de een of andere reden wat ruraal aanvoelende plaat die zeker niet tot hun beste werk behoort, maar wel prettig wegluistert. Al is vooral het titelnummer meer dan een beetje goed.

Min of meer mijn kennismaking met Floyd. Totaal anders dan anders, maar ik vind dit nog steeds een fijn album om naar te luisteren.

avatar van MDRAIJER
Obscured by Clouds & When You're In zijn bijzondere/andere nummers maar wel met het Floyd gevoel & passen gemakkelijk op een Best Of-cd.

In Burning Bridges hoor ik toch wel een soort van Dark Side of the Moon terug. Ook het begin van Childhood's End is net de intro van Dark Side of the Moon, of meer de intro na de bellen in Time?

Op het hele album is het gitaarwerk van Gilmour goed aanwezig, herkenbaar ook. Vooral de solo's.

Al met al prima album.

PS: Ik kan blijkbaar 4 favorieten aanvinken i.p.v. 2, klopt dit? Zal wel een uitzondering zijn bij goede muziek, haha.

PPS: Haha, ik was net even met mijn hoofd heel ergens anders terwijl ik Free Four luisterde & ik dacht ineens "Welk Beatles nummer is dit nou weer?". Bewijst maar weer dat ook Pink Floyd lekkere poppy muziek kan maken.

avatar van Rogyros
Ik kan maar twee favorieten aanwijzen...

avatar van MDRAIJER
Ja, er staan er nu ook nog maar 2 bij mij, zal wel een foutje zijn geweest.

avatar van Don Cappuccino
Dit is een ontzettend lekkere plaat om naar te luisteren. Je hoort op Obscured by Clouds een ontspannen Pink Floyd die met een tijdsdruk gefocust bezig zijn. De basis voor Dark Side of the Moon en Wish You Were Here worden hier neergelegd: minder uitwaaierend en beknopt. Dreiging is ver weg op Childhood's End na, invloeden van The Beatles komen sterk naar voren en de blues in David Gilmour's gitaarspel komt mooi naar voren.

avatar van lennert
Oh, dat is een verrassing! Waar ik Meddle wel al erg tof vond, merkte ik toch dat er een aantal tracks op stonden in het midden die me niets deden. Ik zou dan ook graag nu zeggen dat Obscured By Clouds het eerste echt consistente Pink Floyd-album is waar ik me bij geen enkel nummer verveeld heb. De sound is vrij direct en minder psychedelisch of proggy, maar de songs lopen allemaal prima en kabbelen nergens maar wat voort. Gitaarwerk van Gilmour is hier helemaal erg sterk en bij vlagen lekker ruig en rauw. Een soort aanloop naar het echte meesterwerk dat een jaar later zou volgen en nog niet zo goed, maar veel sterker dan ik had verwacht. Voorlopig in de marathon met gemak mijn favoriet nog boven Meddle.

Voorlopige tussenstand:
5. A Saucerful Of Secrets
6. The Piper At The Gates Of Dawn
7. Ummagumma

avatar van RuudC
Een goede filmscore maken, doe je niet zomaar. Zelfs voor grote bands is het een hele opgave. Ook nu slaagt Pink Floyd er niet in om echt iets heel goeds neer te zetten. Ik krijg erg de indruk dat het betere materiaal bewust voor later is bewaard. Op Obscured By Clouds is Pink Floyd nergens slecht bezig, maar briljant is het ook zeker niet. Toch zijn er met Burning Bridges, Mudmen en Stay een handvol lekkere tracks met dromerige sferen die stiekem wel de moeite waard zijn. Verder is het geen album die ik vaker zal draaien. Ik vind het ook een beetje fragmentarisch. Sommige nummers lijken maar gewoon afgekapt te worden na enkele minuten. Nee, voor mij is dit weer een terugval.

Tussenstand:
5. Atom Heart Mother
6. Ummagumma
7. More

avatar van LucM
Obscured by Clouds is zowat het meest toegankelijke Pink Floyd-album, meer songgericht maar de ongedwongen sfeer en de erg knappe instrumentatie maken het een sterk album. Een stuk meer geslaagd dan More dat wisselvalliger is.

Ik vind deze een terugval na Meddle, maar lang geen slechte plaat.
Het is vrij sober en kabbelt prettig door, maar wat RuudC schrijft ben ik het mee eens.

avatar van DeWP
Er is veel gezegd over dit album. Doe ik dus niet meer. Het is gewoon een erg goed album, met mooie toegankelijke nummers van een van de beste bands uit die tijd.

avatar van Stijn_Slayer
Waarschijnlijk de meest ondergesneeuwde PF-plaat en dat is ook wel terecht. De band heeft weliswaar geprobeerd er meer een album dan een soundtrack van te maken, maar met regelmaat blijft het toch een allegaartje van nummers die als los zand aan elkaar hangen met soms vrij abrupte overgangen. En het gebodene is in wezen überhaupt niet zo interessant. Hoewel ik weet dat het niet zo is, doet het gros van de nummers aan als outtakes van Ummagumma, Atom Heart Mother en Meddle. 'Wot's.. Uh the Deal' is wel een goede van Gilmour.

avatar van BoyOnHeavenHill
Onwillekeurig vergelijk ik deze soundtrack met die van More, en dan lijkt Obscured by clouds toch iets meer song-georiënteerd te zijn, met naast de instrumentale sfeerstukken ook iets langere nummers die meer als echte composities aanvoelen en met diverse plekken die echt voor gitaarsolo's zijn ingeruimd. De arrangementen zijn nog altijd warm en organisch, zowel op de rockers als op de meer pastorale nummers, en het Hammondorgel van Richard Wright en de gitaar van David Gilmour (of beter gezegd gitaren, want naast zijn karakteristieke "scheurende" geluid excelleert hij natuurlijk ook nog op de klaaglijke slide van bijvoorbeeld Burning bridges) klinken beter dan ze ooit gedaan hebben. Verleidelijk om dit als een soort voorstudie van latere platen als The dark side of the moon en Animals te zien (het synthesizer-ritme-patroon van The dark side of the moon en het "hakkelende" ritme van Animals op Childhood's end, de thema's van het verspilde leven en de gesneuvelde vader in Free four), maar net als More kan dit album uitstekend op eigen benen staan binnen de Pink Floyd-discografie, en de intimiteit van hun platen uit deze periode mis ik toch wel in wat hierna zou komen, hoe indrukwekkend het hieropvolgende kwartet albums ook is.