Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

Label: Excelsior

1. Ergens Toen (0:43)
  2. Hallo, Maandag (4:27)
  3. Van de Bruid en de Zee (4:29)
  4. Artis (3:55)
  5. Tienduizend Zwaluwen (3:38)
  6. Stefan en Lisette (7:05)
  7. Nachtwinkel (2:28)
  8. De Kleine Symfonie (4:59)
  9. Dageraadplein (3:01)
  10. Alles Is (4:02)
  11. Wat Blijft (2:31)
  12. Trein Vuur Dageraad (6:58)
  13. Hij Danst (2:45)
  14. Serenade (1:11)
Oh nee zeker niet! Ik snap dat mensen hem niet de beste zanger vinden maar je berooft een dichter/songwriter niet van zijn stem. Er zijn zat bands die een zanger(es) hebben die technisch misschien niet geweldig zingt, maar omdat het zijn/haar teksten zijn komt het wel eerlijk over. Vind het altijd heel irritant als ik er achter kom dat een zanger zijn eigen teksten niet schrijft. In het geval van Spinvis vind ik het zelfs prachtig klinken, ik zou niemand anders willen. Aan de andere kant, je krijgt je zin op dit album. Saartje zingt Nachtwinkel, maar Saartje is de muzikale erfgenaam van Erik de Jong zo lijkt. Dan is het voor mij ok

avatar van Scorpion_21
Wederom een prima album. Zijn vorige album was absoluut beter maar met Trein Vuur Dageraad Hallo Maandag Stefan en Lisette en Artis staan er weer prima nummers op. Jammer is Nachtwinkel. Vind ik een dissident onder de nummers. Beter blijft Saartje gewoon de backing vocals doen.

avatar van Ceasar
Zelfs de backing vocals liever niet. Laat haar maar cello spelen. Dat is genoeg... Nachtwinkel is voor mij het dieptepunt uit het oeuvre van Spinvis.

avatar van Aurum
Maar op 'Nachtwinkel' zingt ze dan ook niet. Op de nummers waar ze wel zingt ('Wat Blijft' 'TVD') is het toch prachtig? Vind ik dan hoor (op het vorige album vond ik haar ook een welkome aanvulling trouwens)

avatar van Ponty Mython
1,5
Het 'praatzingen' van Spinvis werkt prima op nummers zoals Bagagedrager, Kom in de cockpit, Een kindje van God en Dageraadplein, maar zodra hij zich aan gevoelige, weeïge indie-popliedjes waagt gaat het mis. Hij moet niet proberen echt te zingen. Jammer genoeg staat dit album vol met nummers die een stuk beter zouden worden met iemand die wel een goede zangstem heeft.

avatar van Aurum
Ik ben toch erg blij dat hij het allemaal zelf zingt. Die stem maakt voor mij toch een belangrijk deel uit van een Spinvis-nummer als geheel.

Als een Paskal Jacobsen/Huub van der Lubbe/Thomas Acda/Frank Boeijen of weet-ik-wie zo'n nummer zou zingen is voor mij compleet de magie verloren. Dan toch veel liever af en toe een valse noot door Erik zelf.

avatar van Kos
Kos
Overigens vind ik zn teksten ook maar duf kleinkunstgeneuzel dus slechts de zang aan anderen overlaten is niet bepaald de oplossing.

avatar van Aurum
Ok, dus graag een andere zanger, andere teksten (misschien ook nog andere muziek?) en dàn kan Spinvis er wel mee door

Aurum schreef:

Ja hoor 'ns, ik geef Spinvis iedere keer weer een kans, omdat ik sympathie heb voor zijn inzet en zijn activiteiten waardeer, maar het wil echt niet hier en daarom begrijp ik dat "kleinkunstgeneuzel" wel, net als Roosfbeef, trouwens. Ik word hier meer depri van dan van Unknown Pleasures en ik krijg echt neiging de playmobil-poppetjes van mijn buurjongetje te slopen.

Maar ja ik ben dan ook zo mafkees die vrolijk word van sommige rap of technische stamppot. De hoes en de titels (ik heb alleen een afkeer van Engelsige kapitalisering - da's een ernstige aandoening) vind ik daarentegen mooi.

avatar van Kos
Kos
Aurum schreef:

Neen, zoals ik al zei. Zn composities zijn geregeld heel aardig.

avatar van luigifort
Het kwartet 3, 5, 10 en 11 zijn hier favoriet, mooi om ze achter elkaar af te spelen, maar de rest mag er zeker ook wezen

gaan ze allebij dood,
gaat alleen hij of alleen zij dood? gaat er iemand dood?
wie zijn dan die "we" in het begin/einde van het lied?

(ik heb zelf al wat theorieën en praat er sinds gisteren met een vriend over maar ben ook benieuwd naar wat jullie denken)

avatar van Chameleon Day
Wat er gebeurd met Stefan en Lisette ligt in het oor van de luisteraar...die van jou dus!....en die van mij.

avatar van likeahurricane

wat gebeurd er nou precies met stefan en lisette?

hier loopt het iets anders af:

Spinvis--STEFAN EN LISETTE--Posthuis theater-Heerenveen--25 februari 2015 - YouTube
zo is het ongeveer gegaan.

avatar van UnknownPleasure

ja ik weet het hier gaat stefan dus dood,
maar dat zegt nog niet veel of eigenlijk niets zelfs.

uit deze tekst zelf zou moeten blijken of in ieder geval schijnen wat er is gebeurd(of niet), niet hoe het ooit anders op een podium in Heerenveen is verteld.

en ja ik weet het Chameleon, maar we zijn allemaal ogen van de toeschouwers en die toeschouwers hebben toevallig ook monden en ja die willen praten en door dat praten worden we allemaal wat meer (ook) één toeschouwer. ik vraag ook niet om een absoluut antwoord, maar om de subjectieve ervaring, verschillen of correlatie van de toeschouwers. dat doe je op forum

avatar van Haas123

gaan ze allebij dood,
gaat alleen hij of alleen zij dood? gaat er iemand dood?
wie zijn dan die "we" in het begin/einde van het lied?

Dit gesprek had ik met een goede vriend van mij. We zijn tot de conclusie gekomen dat zowel Stefan als Lisette doodgaan in het ongeluk

avatar van Chameleon Day
Stefan iig wel. Lisette weet ik niet...

avatar van UnknownPleasure
waaruit blijkt dat dan in deze tekst ?

het enige in de tekst dat een "hint" geeft van een eventuele "dood" of "overgang" (fysiek en/of mentaal) is het stuk dat bij Lisette alles om haar heen zich van een naam ontdeed

wat ook raar is is dat het Lisette's Bed in de keuken staat, is dit na het ongeluk en is ze misschien verlamd o.i.d?

en nog eens - en ook raar : Wie zijn nou die " We " in het begin en het eind?

dit zijn niet Stefan En Lisette, al dacht ik dit eerst wel, alsof ze daar samen liggen op het kerkhof,
maar dat klopt ook niet want

" WE doken van de steigers in de nacht
Er zat een diepe waarheid in de domste grap
Er was altijd wat en op het stille veld stonden
(ZE->)Stefan en Lisette, zoals ze altijd op foto's staan
Zo wit en stil en achteraan"

hij gaat hier van de 1e naar de 3e persoonvorm, waaruit blijkt dat dit twee (vier) verschillende mensen zijn.

avatar van Tegid.mzk
Ik stel me bij die 'we' een vriendengroep bij voor, waar Stefan en Lisette bij hoorden, maar ook Rosalie (die later ging trouwen) Roel en Bas (die later in een andere stad gingen studeren) en de zanger zelf. Sommige dingen heeft de zanger rechtstreeks zien gebeuren, andere dingen heeft hij van anderen uit de vriendengroep gehoord.

avatar van Chameleon Day
Idd de vriendengroep van Erik van de middelbare school. Lijkt me duidelijk.

UnknownPleasure schreef:

Op een avond, in april, stond ze bij hem op de stoep, een verdwaalde ziel met een gebroken hart. Na weer een man, en een andere man, en weer een andere man. Oké, oké, kom binnen, ik heb nog soep, zij hij. Zij trok bij hem in. Stefan was klein behuisd, dus haar bed in de keuken. En hij bracht haar soms nog aan het lachen, zoals alleen hij en niemand anders dat nog kon. Want ze begrepen elkaar en deelden elkaar. Maar geen stel. Wel beetje aan de zelfkant van het leven, vermoed ik.

Lisette's bed staat in de keuken, misschien moet je het breder zien, haar bed als laatste rustplaats, als een urn voor het keukenraampje.

Chameleon Day schreef:

oke, klein behuist, zelfkant van het leven, kan. Ja kan heel goed, ik dacht zelf dat deze toch wel een opmerkelijke plek, en gezien de dramatische neiging van het stuk hierna een wat zwaardere oorzaak had en meer verbonden zou zijn met dat ongeluk, maar jouw uitleg kan idd ook.

maar waarom wist je nou dat Stefan (iig) dood was, en Lisette niet?
waarom ontdeed bij haar alles zich van een naam? dat zou toch moeten duiden op het verliezen van het bewustzijn?

deric raven schreef:

ja die is wel mooi, maar hoe kan ze dan zijn kleren aan hebben.

Tegid.mzk schreef:

ja,
maar zwijgend in elkaars elkaars gezicht lezen doe je naar mijn idee toch met zn tweeën, althans, zo gezegd doet mij meteen aan 2 mensen denken.

avatar van Chameleon Day
"Elkaars" kan ook betrekking hebben op meer dan 2 personen. Het zijn de vrienden uit de groep die elkaars gezicht lezen. Zwijgend.

avatar van blur8
Zo moeilijk is het toch niet. Het is een vrienden club van 6 personen.
De ik-persoon die vroeger een relatie had met Rosalie, maar meer had met Lisette.
Roel en Bas en de 2 hoofdpersonen die beide omkomen met een autocrash.
De Ik had een oogje op Lisette

"We werden ouder....Rosalie ging trouwen... Roel en Bas gingen studeren in een andere stad
Het had geregend, ....Maar Stefan remde niet.... God weet hoe, maar het ging heel erg hard"

Stefan en Lisette is gewoon een spoedcursus Poëzie lezen.

avatar van Chameleon Day
Lisette komt niet om bij het auto-ongeluk. Het is zelfs niet duidelijk of ze wel bij Stefan in de auto zat.

Vergelijk ook de alternatieve tekstpassage die de ronde doet:

"Het kon het noodlot zijn, dat is wat een priester zegt
Zijn kansen waren maar erg klein, met hechtingen hier en overal pijn
Zat ze dertien dagen aan zijn bed, en hij lag daar maar, Stefan lag daar maar in het ziekenhuis"

Zie (en hoor) ook bovenstaande youtube-link. En zoals Erik zelf daar zingt:

Zo is het ongeveer gegaan....

avatar van likeahurricane
Spinvis weet het zelf ook niet precies. 'Het is zo'n type die een verhaal vertelt, zo van "heb je het gehoord van die en die?

DTRH17: Waarom zes jaar over een album doen niet zo lang is voor Spinvis - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

en

Spinvis -- Playboy - nickklaessens.nl

Bestaan Stefan en Lisette? Nee, dat zijn samenstellingen van heel veel personen.

avatar van Chameleon Day
Nee, Stefan bestaat niet....meer. Die is overleden..