Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

Label: Excelsior

1. Ergens Toen (0:43)
  2. Hallo, Maandag (4:27)
  3. Van de Bruid en de Zee (4:29)
  4. Artis (3:55)
  5. Tienduizend Zwaluwen (3:38)
  6. Stefan en Lisette (7:05)
  7. Nachtwinkel (2:28)
  8. De Kleine Symfonie (4:59)
  9. Dageraadplein (3:01)
  10. Alles Is (4:02)
  11. Wat Blijft (2:31)
  12. Trein Vuur Dageraad (6:58)
  13. Hij Danst (2:45)
  14. Serenade (1:11)
En de regel: " Ze zaten in de auto van z'n broer" dan.
Aan alternatieve tekst, die de ronde doet, hebben we niet zo veel.

avatar van niels94
Volgens mij zijn Stefan en Lisette gewoon de mensen uit Limonadeglazen Wodka.

Biem.

avatar van blur8
De kracht van poezie is dat ieder zijn eigen ding uithaalt.
Met dank aan SpinVis die ons laat nadenken over een simpele NL.tekst .

avatar van Chameleon Day
En de regel: " Ze zaten in de auto van z'n broer" dan.

Wie zegt dat '"ze" zonder meer Stefan en Lisette zijn? Het kunnen ook anderen zijn. Waaronder iig Stefan achter het stuur, want hij remde niet, vertelt het verhaal.

De alternatieve tekst vertelt ons dat het niet de bedoeling van de verteller was dat ook Lisette zou komen te overlijden (hoewel de kans ook niet is te negeren dat in het alternatieve verhaal Stefan weer het ziekenhuis uit zou komen). Maar goed, de verteller is ook de schepper van het verhaal op dit album. Dus het kan maar zo, dat de schepper het toch beter vond dat ook Lisette haar einde moest vinden.

En de regel: " Ze zaten in de auto van z'n broer" dan.
Aan alternatieve tekst, die de ronde doet, hebben we niet zo veel.

dit.

ja dat verteld de alternatieve tekst, maar in de nieuwe versie kan in principe alles zijn omgedraait, dus daar heb je niets aan. zoals ik al zei, alleen deze tekst, daar gaat t om.

plus, wat me wel duidelijk de bedoeling lijkt is dat die "ze" wel degelijk Stefan & Lisette zijn, want het gaat steeds over "ze", zou een beetje raar zijn als daar een of ander vaag figuur voor in de plaats komt

blur8 schreef:

De ik-persoon die vroeger een relatie had met Rosalie.

eehh ?

Het is de combi van deze zinnen:

We werden ouder op het stille veld
Stefan en Lisette Altijd samen maar niet echt een stel
Roel en Bas gingen studeren in een andere stad
Rosalie ging trouwen

5 namen die samen "We" vormen maakt dat er ook een ik-persoon is. in totaal dus 6.
er zijn 2 koppels benoemd. Rosalie is niet gekoppeld.
Vandaar dat de ik-persoon een relatie had met Rosalie.

Het is de combi van deze zinnen:

We werden ouder op het stille veld
Stefan en Lisette Altijd samen maar niet echt een stel
Roel en Bas gingen studeren in een andere stad
Rosalie ging trouwen

er zijn 2 koppels benoemd. Rosalie is niet gekoppeld.
Vandaar dat de ik-persoon een relatie had met Rosalie.

avatar van Slowgaze
Uit die regels kun je afleiden dat er ongeveer zes personen zijn - want de verteller telt natuurlijk ook mee, want die is duidelijk een personage -, maar je kunt niet uit de regels afleiden dat er drie stellen zijn, laat staan dat de verteller een relatie had met Rosalie.

avatar van Rudi1984
We gaan er even van uit dat het ook echt ergens over gaat?

avatar van SébastienY
Rudi1984 schreef:
We gaan er even van uit dat het ook echt ergens over gaat?

Maar dan wel zelf op je paard zitten als popprinsesje Taylor Swift hier wordt bekritiseerd. Ik snap best dat je hier niets aan hebt, maar schop andere mensen die Spinvis wel goed vinden dan niet tegen de schenen dat het een en al gebakken lucht en hoogdravend pseudo-intellectueel gebrabbel is. Dan zit je bij MM niet op je plaats.

SébastienY schreef:

Ik bedoelde het eerlijk gezegd ditmaal oprecht: het lijkt me sterk dat hij een verhaal van A tot Z vertelt waarbij de details belangrijk zijn. Bij poëzie (als je Spinvis zo wilt omschrijven) gaat het veel meer om het gevoel.

Afgaand op de felle counter heb ik overigens wel een gevoelig punt te pakken.

avatar van SébastienY
Rudi1984 schreef:

Afgaand op de felle counter heb ik overigens wel een gevoelig punt te pakken.

Misschien wel, maar ik heb een bloedhekel aan mensen die enerzijds alle popmuziek (in de enge zin) bij voorbaat tot op het bot afkraken en anderzijds anderen afbreken omdat ze muziek die niet zo gemakkelijk in het gehoor ligt en enige moeite vergt (waar Spinvis bijhoort) toch goed vinden itt tot zichzelf. En jij hoort in deze bij categorie twee. Jij mag dit nietszeggende pseudo-intellectuele muziek vinden, maar daarvoor hoef je anderen niet te bekritiseren. En als zeker geen tien berichten schrijven bij Spinvis met telkens dezelfde ondertoon: dat fans van Spinvis dat in feite enkel maar zijn om snugger over te komen en te pochen met het feit dat de teksten van Spinvis een soort dichterlijke genialiteit hebben die zij snappen wel en de modale mens niet.

Ik ben mij sinds de release al aan het ergeren aan jouw berichten in dit topic, en nu vond ik het toch het moment om er op in te gaan.

avatar van Rudi1984
Ik heb voor de zekerheid m'n comments nog even nagelezen, maar nergens heb ik ook maar iets over de fans gezegd. Dus waar je die onzin vandaan haalt?

Verder geef ik toe dat ik in herhaling val, nu ik het zo nalees. Ben er zelf ook wel klaar mee, dus ga vooral verder waar je gebleven was.

avatar van Mausie
Rudi1984 schreef:

Je voert een flauwe discussie. Nee, letterlijk zeg je het niet. Maar er bestaat zoiets als impliceren

avatar van trebremmit
trebremmit (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van luigifort
On topic dan maar weer...
Fave song van dit album: Van de Bruid en de Zee
Kom maar op met die GH van Spinboy Gretz

avatar van E-Clect-Eddy
Weer een halfje erbij, wat mij betreft eigenlijk geen minpunten aan dit album alleen het openingsnummer en de afsluiter zijn te kort.

Ondertussen is dit mijn meest beluisterde album van Spinvis geworden, en is Erik mijn all-time Top 150 van meest beluisterde acts binnengekomen van een 275ste plek een jaar geleden (aldus Last.fm).

avatar van chevy93
Ik heb altijd veel sympathie voor Spinvis gehad, maar op ieder voorgaande album was altijd wel iets wat me niet helemaal kon overtuigen. Soms is dat rammelende productie (debuut), soms staat er gewoon te veel kleinkunstzolderkamergeknutsel op (opvolger) en de klik met de voorganger heb ik ook niet echt gehad.

Maar Erik de Jong heeft voor het eerst écht muziek gemaakt. Geen poëzie met wat muziek eronder, maar daadwerkelijk een muziekalbum, met weliswaar een poëtische inslag. Dit album voelt af. Gemaakt door een muzikant die verder komt dan meer of minder geslaagde deuntjes. Trein Vuur Dageraad 'klopt'. Alsof het album zo heeft moeten zijn en niet anders.

Ik ben normaliter wat aarzelend om zo snel het woord in de mond te nemen, maar hier maak ik een uitzondering: meesterwerk.

avatar van sj0n88
Na zijn optreden gisteren in Tivoli ben ik tot de conclusie gekomen dat ik Trein Vuur Dageraad by far het beste nummer op dit album vind en dat dit nummer bij mij zelfs zou kunnen opgaan voor beste nummer van het jaar.

avatar van sj0n88
Daaraan toegevoegd: ik vond Hallo, Maandag al een flauw nummer en dit werd voor mij nog maar eens bevestigd doordat het naar mijn smaak live ook niet echt uit de verf kwam. Ik snap de keuze om dit nummer als eerste single uit te brengen dan ook niet zo goed. Omdat het de openingstrack is van Omnibus?

avatar van Bill Evans
Ik ben een paar luisterbeurten verder toch minder enthousiast dan in het begin. Er staan weliswaar een paar nummers op, die tot de beste van Spinvis behoren, maar als geheel beklijft het gewoon niet echt geloof ik. En wat betreft Nachtwinkel: een vreselijk geval, met dat (sorry Belgen) irritante accent. Nee, ik denk dat de voorganger en het debuut hier bovenuit steken.

Bill Evans schreef:

De meerwaarde van Nachtwinkel heb ik ook nooit zo goed begrepen. Moet altijd wel een beetje grinniken om "Ik zweet als een otter" in het Vlaams, maar muzikaal of poëtisch gezien heeft het volgens mij geen toegevoegde waarde. Gisteren werd het stukje er live nog ergens in het midden van een nummer geplakt. Tja.

avatar van E-Clect-Eddy
In het nummer Nachtwinkel zit de regel "Kijkt naar mijn borsten"

"Man achter kassa
Wat mag het wezen schat?
Kijkt naar het schaatsen
Kijkt naar mijn borsten
Kijkt naar de auto's"

Nu wil ik niet beweren dat Erik geen borsten heeft, ieder mens heeft borsten maar wellicht voelt het wat vreemd aan dat de man achter de kassa naar Erik's borsten kijkt. Volgens mij mag Saartje van Camp (cello, toetsen) het daarom zingen. "Ik zweet als een Otter" kan verwijzen naar opvliegers > ook een associatie die naast "Schat" allemaal bevestigen dat het stukje geschreven is vanuit het perspectief van een vrouw.

avatar van Bill Evans
E-Clect-Eddy schreef:
ieder mens heeft borsten

De één gewoon wat meer dan de ander

Ik snap ook wel waarom het door een vrouw wordt gezongen. Het is alleen dat het accent me tegenstaat. Of het is de manier van zingen, ik weet niet.

avatar van E-Clect-Eddy
Dat accent valt zeker op en was ook wennen maar het lijkt echt zo bedacht want Saartje kan zingen in diverse talen en daar hoor ik dat accent niet zo in. Saartje Van Camp - Walla Kristalla (2011)

Ze is trouwens in België geboren maar woont al lange tijd in Amsterdam aldus Discogs.

De plaat wordt steeds mooier.
heb zelf de groene vinyl versie met de "litho's" erbij.
Prachtig.
Mooiste nummers Artis en het titelnummer, vooral die laatste, pfff

9 december ben ik erbij in het Patronaat

Ik vind het jammer dat dit album net iets anders is geproduceerd dan het vorige, wat voor mij echt prachtig was. Al met al wel weer geweldige nummers. Live kwam het een paar weken terug ook helemaal tot zijn recht.

avatar van wibro
Prachtig album dat zeker niet onderdoet voor Spinvis' uitstekende debuut uit 2002. Heb Spinvis trouwens afgelopen donderdag zien optreden in Doornroosje in Nijmegen. Geweldig concert . Ik moet zeggen dat die Erik de Jong ook best wel gevoel heeft voor humor. Tja, en dan die dames Saartje (Zij zong o.a. Nachtwinkel) en Merel. Die deden het bovendien ook erg goed. Zagen er best leuk uit trouwens.